Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2025, 12:10   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Kan jij lezen?
Of doe je dat enkel maar als het je uitkomt?
Dat heb ik overlezen. Maar dat van "heel die rij" niet.

Citaat:
Om de paar honderd meter een voertuig is volgens mij niet echt een rij eh?
Maar wel een "heel die rij".

Citaat:
En met om de paar honderd meter een voertuig is er meer dan voldoende plaats om telkens naar rechts te gaan.
En dan moet je telkens naar rechts uitvoegen op je dooie gemakje. Dat verhoogt trouwens ook de capaciteit van de snelweg, in principe. Ook als er bijna geen kat rijdt.

Citaat:
Waarom dat veiliger is heb ik nooit begrepen.
De wegcode zijn ook een hoop verkeersregels die men probeert op mekaar af te stemmen. En ze gelden allemaal. Bij druk verkeer op de snelweg in meerdere rijstroken moet men dus niet wisselen van rijstrook, art. 9.5. men haalt daar ook geen voertuigen in maar het is enkel voorbijrijden.
Citaat:
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 62bis zijn aangebracht.

Artikel 16. Inhalen

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2025 om 12:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2025, 11:00   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

De capaciteit van de snelweg verhoogt ???

Ik ga eens een wiskundig voorbeeld maken

We rijden 100m afstand, aan 120km/h
Wat gebeurt er op de snelweg
Er rijden op 1km wegstrookg x 3 stroken 30 autos of in 30 seconde rijden daar 30 auto heb je ongeveer 3600 auto per uur

Normaal haalt een snelweg 3 vakken 6000 autos per uur, dus je bent de capaciteit 40 percent aan het reduceren met uw 100 meter 3 seconde regel

Bovendien als je rekening houdt met geautomatiseerd rijden en communicatie tussen voertuigen kun je de densiteit moeiteloos opdrijven naar 20ooo vertuigen per uur door een 1 seconde haalbare limiet voor automatische voertuigen

Dus ik snap niet dat iemand nu ineens droomt van die 2 seconde regels als je met automatische systemen veilig op 1 seconde kunt plakken. Dan maak je gewoon de ACC verplicht en standaardiseer je de afstandsregel systeem zodat iedereen ongeveer tot op 1 seconde afstand zit te rijden op die snelweg

Praktisch maximum 3 stroken: ± 6000 voertuigen/uur bij ~90–100 km/h. Door snelheid te verlagen verkort de afstand en haal je die 6000 voertuigen dat is ook de logica om op snelwegen die snelheid te verlagen dat is de zuinige oplossing op zijn belgisch om zonder investeringen en extra wegstrookcapaciteit de indruk te geven als overheid dat je iets doet aan de infrastructuur

Maar hoeveel genialer is het niet als iedereen met een ACC systeem over de brusselse ring rijdt.. of over de antwerpse ring
Ipv bordjes geen cruisecontrol bestellen we bordjes bij Janssens ACC verplicht
Absoluut theoretisch maximum: véél hoger (tot ~20000+/uur bij autonome voertuigen en ultrakorte volgafstand).

Dus op slag verhogen we de snelwegcapaciteit met een factor 3... Wat dan volgens mij een grotere revolutie is , dan een boetedictatuur te implementeren

Corrigeer mij als ik fout ben zou ik zeggen, dus het enige dat de overheid moet doen is de filestroken waar elke dag file staat ACC verplichten en boetes uitdelen aan autos die geen ACC hebben en te dicht rijden en tweede dat je moet doen is zorgen dat alle afritten voldoende lang zijn zodat voldoende tijd kan uitgetrokken worden om in te voegen en te veranderen van rijjstrook op een plaats waar er geen bottelneck ontstaat. En uiteraard ook zorgen dat snelwegen niet verzanden in een bottelneck zoals op de ring van bxl waar 6 rijstroken worden samengeperst tot 3 rijstroken. Het minste dat je moet doen is die rijstroken een paar kilometer doortrekken tot de volgende snelweg afrit vooraleer je iedereen door een verkeerstrechter begint te persen. DUs minstens voor elke snelweg die samenvoegt op een ringweg die snelweg doortrekken tot de volgende snelweg afrit

Laatst gewijzigd door brother paul : 10 augustus 2025 om 11:19.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2025, 13:02   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ja, als alle rijstroken gebruikt worden bij dezelfde volgafstand.

(de rest heb ik niet gelezen)

Snelwegcapaciteit is max 2.200 voertuigen per rijstrook (droge weg), naargelang langzame voertuigen of %-vrachtwagens, en natuurlijk ook volgens weersomstandigheden.
Citaat:
Autosnelwegen, in mvt/uur, bij 15% vrachtverkeer

Autosnelweg enkelstrooks verbindingsweg met lengte > 1500m: 1600-1900 mvt/uur
Autosnelweg enkelstrooks verbindingsweg met lengte < 1500m: 1900-2100 mvt/uur
Autosnelweg 2-strooks rijbaan: 4200 mvt/uur (vuistregel circa 2100 per rijstrook)
Autosnelweg 3-strooks rijbaan: 6300 mvt/uur
Autosnelweg 4-strooks rijbaan: 8200 mvt/uur
Autosnelweg 5-strooks rijbaan: 10000 mvt/uur
Autosnelweg 6-strooks rijbaan: 11500 mvt/uur

Bron: Capaciteitswaarden Infrastructuur Autosnelwegen, versie 3, 18-4-2011

https://www.wegenwiki.nl/Capaciteit

Laatst gewijzigd door Micele : 10 augustus 2025 om 13:09.
Oud 10 augustus 2025, 13:09   #44
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Ik ga eens een wiskundig voorbeeld maken

We rijden 100m afstand, aan 120km/h
Wat gebeurt er op de snelweg
Er rijden op 1km wegstrookg x 3 stroken 30 autos of in 30 seconde rijden daar 30 auto heb je ongeveer 3600 auto per uur

Normaal haalt een snelweg 3 vakken 6000 autos per uur, dus je bent de capaciteit 40 percent aan het reduceren met uw 100 meter 3 seconde regel

Bovendien als je rekening houdt met geautomatiseerd rijden en communicatie tussen voertuigen kun je de densiteit moeiteloos opdrijven naar 20ooo vertuigen per uur door een 1 seconde haalbare limiet voor automatische voertuigen

Dus ik snap niet dat iemand nu ineens droomt van die 2 seconde regels als je met automatische systemen veilig op 1 seconde kunt plakken. Dan maak je gewoon de ACC verplicht en standaardiseer je de afstandsregel systeem zodat iedereen ongeveer tot op 1 seconde afstand zit te rijden op die snelweg

Praktisch maximum 3 stroken: ± 6000 voertuigen/uur bij ~90–100 km/h. Door snelheid te verlagen verkort de afstand en haal je die 6000 voertuigen dat is ook de logica om op snelwegen die snelheid te verlagen dat is de zuinige oplossing op zijn belgisch om zonder investeringen en extra wegstrookcapaciteit de indruk te geven als overheid dat je iets doet aan de infrastructuur

Maar hoeveel genialer is het niet als iedereen met een ACC systeem over de brusselse ring rijdt.. of over de antwerpse ring
Ipv bordjes geen cruisecontrol bestellen we bordjes bij Janssens ACC verplicht
Absoluut theoretisch maximum: véél hoger (tot ~20000+/uur bij autonome voertuigen en ultrakorte volgafstand).

Dus op slag verhogen we de snelwegcapaciteit met een factor 3... Wat dan volgens mij een grotere revolutie is , dan een boetedictatuur te implementeren

Corrigeer mij als ik fout ben zou ik zeggen, dus het enige dat de overheid moet doen is de filestroken waar elke dag file staat ACC verplichten en boetes uitdelen aan autos die geen ACC hebben en te dicht rijden en tweede dat je moet doen is zorgen dat alle afritten voldoende lang zijn zodat voldoende tijd kan uitgetrokken worden om in te voegen en te veranderen van rijjstrook op een plaats waar er geen bottelneck ontstaat. En uiteraard ook zorgen dat snelwegen niet verzanden in een bottelneck zoals op de ring van bxl waar 6 rijstroken worden samengeperst tot 3 rijstroken. Het minste dat je moet doen is die rijstroken een paar kilometer doortrekken tot de volgende snelweg afrit vooraleer je iedereen door een verkeerstrechter begint te persen. DUs minstens voor elke snelweg die samenvoegt op een ringweg die snelweg doortrekken tot de volgende snelweg afrit
De afritten, maar ook de opritten.
Mensen moeten 120 kunnen halen vooraleer ze invoegen.
Mensen mogen niet afremmen op de snelweg, maar op de uitvoegstrook.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2025, 13:28   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De afritten, maar ook de opritten.
Mensen moeten 120 kunnen halen vooraleer ze invoegen.
Mensen mogen niet afremmen op de snelweg, maar op de uitvoegstrook.
Evenzo, toch minstens 90 kmu want daar rijden in de regel meestal vrachtwagens e.d., zeker als de afrit en oprit het gemakkelijk toelaten. Laten ze het niet toe staat meestal een snelheidsbeperking op de uitvoegstrook. Maar als men afrijdt aan 90 kmu -meestal vrachtwagensnelheid op die strook- en uitvoegen achter een vrachtwagen, is dat ook zeker OK.

Betreft die "120 kmu" verkeersstroom bij rustig verkeer en luie rijstrookplakkers die de internationale wegcode maar raar vinden.

Men mag eens uitrekenen hoeveel minuten of km men moet rijden om met een snelheidsverschil van 3 kmu een wagen links in te halen die slechts 200 meter verwijderd is en dus ca. 120 kmu rijdt. Men rijdt dan ca. 123 kmu.

Voor het gemakkelijk te maken neem ik 3,6 kmu snelheidsverschil, dan nadert men aan 1 meter per seconde, voor 200 meter af te leggen of best 240 meter (men wil de ganse inhaalbeweging doen) heeft men dan al 240 sec of 4 minuten nodig. Aan 120 kmu legt men op 4 minuten 8 km af.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 augustus 2025 om 13:48.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be