Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2005, 19:54   #41
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Necrofilius Rectum
Mistgordijnen blijven spuiten zal tot niets leiden.

De threadstarter blijft de kern van de zaak ontwijken.

Werkelijke voorstellen in een werkelijke wereld.... aub.
de voorstellen die ik deed vindt je in het begin van dit toppic
concrete eisen

concreter kan ik niet zijn

mistoptrekkerke
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 20:45   #42
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
mijn nuchtere vaststelling is dat de meeste oudere werklozen niet meer willen en of kunnen bijscholen. Zoals jij het voorstelt zal er in vlaanderen binnen 20 jaar geen plaats meer zijn voor niet universitairen in vlaanderen. Wie gaat er jullie brood dan bakken. Of moeten alle nu hier verblijvende armen maar emigreren naar lage loon landen om daar mee te gaan werken in een nike fabriek
Jij denkt dat ik neerkijk op niet-universitairen hé? Volgens mij ben jij degene die neerkijkt op niet-universitairen . Anders zou je zo geen onzin spuien, en wéten dat er specifieke kennis & vaardigheden nodig zijn voor het bakken van een brood, het leggen van electriciteit, het bouwen van een muur, of het besturen van een vrachtwagen.

Maar kom, wees moedig & mondig en duid eens de passage aan waarin ik aangeef dat er binnen 20 jaar geen plaats meer is voor niet-universitairen in Vlaanderen.
Oud 16 februari 2005, 20:52   #43
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In jouw perceptie zijn er goede armen en slechte armen. Waarom die verroordeling ?
Ben jij als niet arme geplaatst om hier een bonafide en objectief oorddel over te vellen. Meer bepaald wie nu precies diegenen zijn die niet willen en wie diegenen zijn die niet kunnen ?
16 percent van de bevolking leeft in armoede - dat zijn feiten
armoede dwz dat je over ontoereikende middelen beschikt om adequaat in je basisbehoeften te voorzien - om welke reden ook.
Feit is dat we na meer dan tweehonderd jaar mensenrechten er nog niet in geslaagd zijn iedereen de kans te geven een menswaardig bestaan te leiden.
Reden = mensen zoals jij die er van uit gaan dat iets dat de wet voorschrijft in de praktijk ook van toepassing is
heel naief hoor.
Jij noemt jezelf een ervaringsdeskundige?
Ervaren in de armoede misschien wel ja... ervaren in de omgang met de maatschappij en met mensen die jouw lot niet delen? Ik ga er niet over oordelen, maar bevraag jezelf maar eens. Maar als je posts een indicatie moeten vormen van hoe armen zich moeten opstellen tegenover de samenleving, dan vrees ik toch dat je op niet veel krediet moet rekenen.

Ik maak helemaal geen onderscheid tussen "goede" en "slechte" armen. Maak zelfs geen onderscheid -voor wat betreft gelijke behandeling- tussen zij die "niet kunnen" en zij die "niet willen". Armoedebestrijding is erop gericht om mensen uit die toestand van afhankelijkheid te halen en hen in staat te stellen om op eigen benen te staan. Zij die niet kunnen zullen dat oprecht appreciëren en nemen met graagte verantwoordelijkheid op wanneer ze dat op een zinvolle manier kunnen doen. Zij die niet willen hebben pech, want ze moeten meedraaien in een systeem dat hen dwingt tot liegen en hypocrisie. Maar evengoed krijgen ze allen minstens het minimum minimorum. Da's niet meer dan fair.

"Slechte" armen zijn in mijn ogen mensen die zich bewust marginaliseren maar tegelijk klagen en zagen dat ze daardoor niet in staat zijn om zich dezelfde luxe te permitteren als diegenen die zich daar wel (vaak zeer hard) voor inspannen. En vooral dan beginnen te redeneren dat die luxe eigenlijk geen luxe meer is omdat ze door "de maatschappij" ondertussen onmisbaar is gemaakt. (cf. computers etc...) Mijn stekels komen helemaal overeind wanneer er dan nog de nodige verwijten worden gemaakt aan het adres van wie dit hele feestje via de gedwongen solidariteit van de fiscale plunderbende financiert.

Respect works both ways... Vergeet dat vooral nooit !
Oud 16 februari 2005, 21:01   #44
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor jouw is het natuurlijk niet belangrijk - een menswaardig bestaan kunnen leiden. Je hebt dan ook 9/10 zelf een menswaardig bestaan.
Zoiets ja. Moet ik mij nu schamen?

Citaat:
Aangezien er alleen zo n mensen in de politiek zitten is het menswaardig bestaan van 16 percent vd bevolking ook niet belangrijk.
Jij definieert 'menswaardig' aan de hand van de armoedegrens?
Ga je er ook gemakshalve vanuit dat wie boven die armoedegrens zit niet in 'mensonwaardige' of - minder suggestief verwoord 'uiterst moeizaam leefbare' situaties kunnen zitten of terechtkomen?
Ik ken toch een paar mensen die onder de armoedegrens zitten wiens leven ik allesbehalve 'mensonwaardig' zou bestempelen.
Ben je zeker dat grijstinten ziet door je bril?

Citaat:
Als jij mijn recht niet erkend op een menswaardig bestaan waarom zou ik dan dat van jouw erkennen.
Erken ik dat dan niet? Dat is nieuw.
Volgens mij moet je leren lezen wat er staat, niet wat je wil lezen.

Citaat:
Waarom zou een aan lager wal geraakte die in criminaliteit jouw recht op veiligheid erkennen
Ja, vertel mij eens waarom hij dat zou doen.

Citaat:
zonder sociale rechtvaardigfheid zal jouw veikigheid altijd een utopie blijven
Mijn veiligheid is een utopie hoor. Met of zonder sociale rechtvaardigheid.

Citaat:
je ontzegd jezelf het recht op veiligheid vanwege je gebrek aan solidariteit met achtergestelde groepen = humanisme = menselijkheid.
verwacht geen menselijkheid als je zelf niet menselijk bent
Wat is dit, een soort van bedreiging dat je met moeilijke woorden probeerde in te pakken?
Oud 16 februari 2005, 21:02   #45
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb u ook al verschillende concrete vragen gesteld waarop het antwoord uitblijft
mistgordijnen optrekken helpt niet hoor
Sorry, mijn ogen stonden wat vochtig, kun je ze nog eens herhalen?
Oud 16 februari 2005, 21:03   #46
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ken veel rijke sukkelaars
en ben er hier weer eentje bij aan t leren kennen
Amai. Nog maar 35 posts en de argumenten zijn al op
Oud 16 februari 2005, 21:09   #47
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Vergeten? Volgens mij moet ie het nog leren (althans, dat hoop ik).

Jaja, frustratie kan tot vreemde dingen leiden...
Oud 16 februari 2005, 23:25   #48
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mijn nuchtere vaststelling is dat de meeste oudere werklozen niet meer willen en of kunnen bijscholen. Zoals jij het voorstelt zal er in vlaanderen binnen 20 jaar geen plaats meer zijn voor niet universitairen in vlaanderen. Wie gaat er jullie brood dan bakken. Of moeten alle nu hier verblijvende armen maar emigreren naar lage loon landen om daar mee te gaan werken in een nike fabriek
Denkt ge dat de universitairen in Vlaanderen gaan blijven als de industrie weg is?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 23:33   #49
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou een aan lager wal geraakte die in criminaliteit jouw recht op veiligheid erkennen
zonder sociale rechtvaardigfheid zal jouw veikigheid altijd een utopie blijven
je ontzegd jezelf het recht op veiligheid vanwege je gebrek aan solidariteit met achtergestelde groepen = humanisme = menselijkheid.
verwacht geen menselijkheid als je zelf niet menselijk bent
Ge vergeet dat sommigen voor hun veiligheid kunnen betalen.
Een aan lager wal geraakte kan maar rekenen op de veiligheid die men hem wilt schenken.
Oud 16 februari 2005, 23:55   #50
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is de esthetica die ons er als maatschappij van weerhoudt om "ambitielozen" niet te laten wegkwijnen in de fysieke consequenties ervan. ......
heb je dat woord bewust gekozen, de Vexille ?
of moest het ethica zijn
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 23:58   #51
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
heb je dat woord bewust gekozen, de Vexille ?
of moest het ethica zijn
Ik heb dat woord bewust gekozen...
Esthetiek en ethiek staan ook niet los van elkaar.

Was een doordenkertje.
Je hebt het correct gespot.
Kus van de juffrouw en een bank vooruit !
Oud 16 februari 2005, 23:59   #52
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ge vergeet dat sommigen voor hun veiligheid kunnen betalen.
Een aan lager wal geraakte kan maar rekenen op de veiligheid die men hem wilt schenken.
terug naar het feodale tijdperk ?
Oud 17 februari 2005, 00:01   #53
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat woord bewust gekozen...
Esthetiek en ethiek staan ook niet los van elkaar.

Was een doordenkertje.
Je hebt het correct gespot.
Kus van de juffrouw en een bank vooruit !
thnks...
tjah... het gaf het een extra dimensie in de erg beschrijvende context
Oud 17 februari 2005, 00:21   #54

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Jij denkt dat ik neerkijk op niet-universitairen hé? Volgens mij ben jij degene die neerkijkt op niet-universitairen . Anders zou je zo geen onzin spuien, en wéten dat er specifieke kennis & vaardigheden nodig zijn voor het bakken van een brood, het leggen van electriciteit, het bouwen van een muur, of het besturen van een vrachtwagen.

Maar kom, wees moedig & mondig en duid eens de passage aan waarin ik aangeef dat er binnen 20 jaar geen plaats meer is voor niet-universitairen in Vlaanderen.
je legt me zelf vanalles in de mond wie zegt dat ik neerkijk op bakkers
Kom wees moedig & mondig en duid eens de passage aan waarin ik aangeef neer te kijken op bakkers

maar zoals ik jouw vorige reacties begreep vind je het maar normaal dat iedereen mee moet kunnen en willen in het ritme - niveau = verwachtingspatroon dat de maatsschappij aangeeft.

het komt me voor dat jij niet in sataat bent dit ritme voor heel even in vraag te stellen
gehersenspoeld misschien
te lang in de politiek of op de beurs rongehangen of op de univ

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 17 februari 2005 om 00:41.
Oud 17 februari 2005, 00:25   #55
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
terug naar het feodale tijdperk ?
Moest iedereen zo redeneren als King of beggars and fleas wel vrees ik.
Oud 17 februari 2005, 00:28   #56

Standaard

Citaat:
Jij noemt jezelf een ervaringsdeskundige?
Ervaren in de armoede misschien wel ja... ervaren in de omgang met de maatschappij en met mensen die jouw lot niet delen? Ik ga er niet over oordelen, maar bevraag jezelf maar eens. Maar als je posts een indicatie moeten vormen van hoe armen zich moeten opstellen tegenover de samenleving, dan vrees ik toch dat je op niet veel krediet moet rekenen.

de eerste homo s die zich destijds outten die vond men alleen daarom ook brutaal en onaangepast. Zij konden ook niet op krediet rekenen ze hebben dat uiteindelijk afgedwongen en nu vind iedereen het normaal dat ze trouwen

Armoedebestrijding is erop gericht om mensen uit die toestand van afhankelijkheid te halen en hen in staat te stellen om op eigen benen te staan.

de missionaris die de arme negerkes gaat leren hoe ze zioch moeten gedragen kleden enz het resultaat in congo is mooi
vadaar liever niet uw betutteling

"Slechte" armen zijn in mijn ogen mensen die zich bewust marginaliseren maar tegelijk klagen en zagen dat ze daardoor niet in staat zijn om zich dezelfde luxe te permitteren als diegenen die zich daar wel (vaak zeer hard) voor inspannen. En vooral dan beginnen te redeneren dat die luxe eigenlijk geen luxe meer is omdat ze door "de maatschappij" ondertussen onmisbaar is gemaakt. (cf. computers etc...) Mijn stekels komen helemaal overeind wanneer er dan nog de nodige verwijten worden gemaakt aan het adres van wie dit hele feestje via de gedwongen solidariteit van de fiscale plunderbende financiert.

dat zijn inderdaad slechte armen
maar mijn ervaring zegt dat er haast geen armen zijn die zich bewust marginaliseren en de luxe willen permiteren. Er zijn er wel die ongewenst afglijden en die ook graag een beetje luxe zouden hebben

Oud 17 februari 2005, 00:37   #57

Standaard

[/quote]
Erken ik dat dan niet? Dat is nieuw.
Volgens mij moet je leren lezen wat er staat, niet wat je wil lezen.

Ja, vertel mij eens waarom hij dat zou doen.

Mijn veiligheid is een utopie hoor. Met of zonder sociale rechtvaardigheid.

Wat is dit, een soort van bedreiging dat je met moeilijke woorden probeerde in te pakken?

unquote

je beseft niet dat je het niet erkend
de overheid beseft denk ik niet hoeveel problemen ze veroorzaakt
een kat in het nauw maakt rare sprongen

je veiligheid is idd een utopie.
maar als we zo verder gaan dan zal ze met zekerheid geheel onbestaande zijn
als het volk geen brood meer heeft
je zal dat zien beginnen wanneeer binnenkort het nieuwe controlesysteem van de dop in voegen treed. als het in voege treed ?

en nee hoor ik ben een pacifist
ik wil je niet bedreigen maar behoeden voor naderend onheil dat op je afkomt en waarvan je je niet bewust bent arme sukkel;aar
en lach maar maar vergeet niet dat ik kom in milieus waar jij denk ik niet komt achter je compuiter. En ik bedoel daar heel gewone volkse milieus mee hoor

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 17 februari 2005 om 00:45.
Oud 17 februari 2005, 00:38   #58

Standaard

Citaat:
Moest iedereen zo redeneren als King of beggars and fleas wel vrees ik.
als de rijken ni9et gecorrigeerd worden dan glijden we terug af naar feodaliteit
Oud 17 februari 2005, 00:44   #59

Standaard

Citaat:
Denkt ge dat de universitairen in Vlaanderen gaan blijven als de industrie weg is?
die mogen het voor mij gerust afbollen
zeker indien ze elitair blijven doen en ons betuttelen
zoniet mogen ze blijven
Oud 17 februari 2005, 11:39   #60
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
de eerste homo s die zich destijds outten die vond men alleen daarom ook brutaal en onaangepast. Zij konden ook niet op krediet rekenen ze hebben dat uiteindelijk afgedwongen en nu vind iedereen het normaal dat ze trouwen
Uw vergelijking houdt geen steek...
Vooral omdat homoseksuelen niet per definitie aangewezen zijn op de solidariteit in de samenleving om te overleven. Het ging louter om een ethisch debat (dat zeker niet in een consensus is geëindigd, zoals u suggereert).
Ik heb de indruk dat u "assertiviteit" verwart met brutaliteit en arrogantie. Mijn ervaring heeft me geleerd dat profilering een boemerang-effect heeft: stel je arrogant op en je krijgt enkel arrogantie terug; stel je respectvol op en je krijgt respect terug.

Citaat:
de missionaris die de arme negerkes gaat leren hoe ze zioch moeten gedragen kleden enz het resultaat in congo is mooi
vadaar liever niet uw betutteling
Wie had het over betutteling? Tenzij je armoedebestrijding al betutteling vindt natuurlijk... Heb je het moeilijk met het simpele basisidee dat mensen normaal gezien zich moeten inspannen om brood op de plank te hebben? Want d�*�*r komt het wel op neer, mijn beste. Wie niet werkt, krepeert... Dat is de "natuurlijke" loop der dingen. En laat het nou net die "moderne, prestatiegerichte maatschappij" zijn, die -in jouw ogen arrogante en betweterige- elite die er vandaag voor zorgt via allerlei solidariteitsmechanismen dat armen niet hoeven dood te vriezen in één of ander tochtig portaal. Vooral niet te hard spuwen in de hand die je probeert uit te goot te halen, beste vriend.

Als je zelfstandigheid wil, als je je wil onttrekken aan de geldende regels en de logica van het leven in gemeenschap, dan kan je dat. Dan m�*g je dat, wees daar alvast gelukkig en dankbaar voor. Maar dan moet je daar ook de consequenties van willen dragen, zoniet ben je niet meer dan een zielige zeur. En voor zielige zeuren is het moeilijk respect opbrengen, hoe "assertief" die zich ook opstellen.

Mensen die ongewenst afglijden zijn per definitie mensen die niets liever wensen dan terug op eigen benen te kunnen staan. Welk onderdeel van het woordje "ongewenst" begrijp je niet? Wie zich laat afglijden en de facto hulp weigert, k�*n ook niet geholpen worden. En zal het moeten stellen met het vitale minimum... Tja, voor de "extraatjes" moet men zich nou eenmaal ook willen inspannen. Of komt jou dat ook onlogisch over?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be