Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2003, 13:23   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
maar ge zou da toch ook ne keer mogen zeggen aan uw partijgenoten, want deze ongefundeerde mythe staat toch wel vermeldt op veel van aan hun geassocieerde sites
Ja? Welke dan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 13:26   #42
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Hmm, heb je daar afbeeldingen van, ik weet nog altijd nie wat ik voor mij moet zien. :s
Ja, in de wapenboeken staan daar afbeeldingen van. Hoe moet u dat voorstellen? Al ooit eens een reu gezien die een beetje opgewonden is? Dan steekt de penis al een centimeter of twee uit de vacht en ziet u dat rode "uitsteekseltje". Op de heraldische leeuwen is dat dan natuurlijk maar een rood stipje.
:o Ongehoord!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 13:27   #43
luke dierick
Burger

Stuur een bericht via Instant Messenger naar luke dierick Stuur een bericht via MSN naar luke dierick Stuur een bericht via Yahoo naar luke dierick
Standaard

Inderdaad , de discussies over de kleuren van de Vlaamse leeuw zijn eerder banaal. Op bezoek in een groot Museum in Londen, vond ik daar een boek uit de Middeleeuwen waarin de verschillende toen bestaande wapenschilden waren afgebeeld. ook de Vlaamse leeuw, met rood erbij aan de klauwen.

Heel de discussie is begonnen volgens mij met de strijd van ultra-flaminganten tegen de belgische staat en haar driekleur. Dat heeft heel wat meer reactie uitgelokt dan de "Waalse haan" !!

Persoonlijk vind ik dat je evengoed Vlaming kunt zijn met eem driekleurige leeuw dan met een tweekleurige, je legt alleen wat meer de nadruk op je ingesteldheid.

In mijn persoonlijke gang van "belgicisme " naar "heel-nerlandsgezindheid" heeft de kleur van de "Vlaamse" leeuw geen rol gespeeld, van meer belang was een besef van de geschiedenis van onze "Lage Landen"

Luke
luke dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 13:33   #44
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
maar ge zou da toch ook ne keer mogen zeggen aan uw partijgenoten, want deze ongefundeerde mythe staat toch wel vermeldt op veel van aan hun geassocieerde sites
Ja? Welke dan?
Ik weet niet meer dewelke, maar ik ben het toch hier en daar eens tegengekomen. Wel niet op de "officiele" webstek van het Vlaams Blok, hé... Maar op vele "amateuristische" webstekken over de Vlaamse onafhankelijkheid.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 13:35   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke dierick
Heel de discussie is begonnen volgens mij met de strijd van ultra-flaminganten tegen de belgische staat en haar driekleur. Dat heeft heel wat meer reactie uitgelokt dan de "Waalse haan" !!
Wil zo goed zijn u eens te informeren over de keel-zwarte Leeuw i.p.v. hier onzin neer te poten. Dichter Rodenbach was geenszins anti-belgisch, daar de Vlaamse Beweging zich op dat ogenblik nog niet zo profileerde. In die tijd koesterde men nog de hoop dat er iets te verwachten viel van de Belgische staat. De keuze voor de keel-zwarte Leeuw, door Rodenbach, was ingegeven door andere motieven dan wat u hier meent te mogen poneren. Men wou gewoon een onderscheid maken tussen de vlag, symbool van Vlaanderen en het Vlaamse volk, en de toen in gebruik zijnde Leeuw, symbool van de provincie Oost-Vlaanderen.

Geen reacties bij de introductie van de Waalse haan? Toch even iets lezen erover. In belgicistische kringen viel dat heel slecht: de haan is immers een Frans, revolutionair symbool. Met de Vlaamse Leeuw had men aanvankelijk veel minder problemen: dat heraldisch symbool is al eeuwen gebruikelijk in onze gewesten.
Oud 3 mei 2003, 13:38   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luke dierick
Persoonlijk vind ik dat je evengoed Vlaming kunt zijn met eem driekleurige leeuw dan met een tweekleurige, je legt alleen wat meer de nadruk op je ingesteldheid.
Er is geen driekleurige Leeuw. De Vlaamse Leeuw is heraldisch gesproken steeds tweekleurig: keel en zwart, en daarbij kan er dan een versierkleur gebruikt worden. Zelfs wanneer nagels en tong rood werden ingekleurd, blijven de hoofdkleur keel en zwart. Versierkleuren worden niet in aanmerking genomen om de kleuren van een vlag te bepalen.
Oud 3 mei 2003, 13:40   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet meer dewelke, maar ik ben het toch hier en daar eens tegengekomen. Wel niet op de "officiele" webstek van het Vlaams Blok, hé... Maar op vele "amateuristische" webstekken over de Vlaamse onafhankelijkheid.
En hoe weet u dan dat de ontwerpers of verantwoordelijken van die webstekken iets met het Vlaams Blok van doen hebben?

En eerlijk gezegd, had ik graag wel enkele verwijzingen naar die "amateuristische" dingen gezien.
Oud 3 mei 2003, 13:46   #48
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Citaat:
Hmm, heb je daar afbeeldingen van, ik weet nog altijd nie wat ik voor mij moet zien. :s
Ja, in de wapenboeken staan daar afbeeldingen van. Hoe moet u dat voorstellen? Al ooit eens een reu gezien die een beetje opgewonden is? Dan steekt de penis al een centimeter of twee uit de vacht en ziet u dat rode "uitsteekseltje". Op de heraldische leeuwen is dat dan natuurlijk maar een rood stipje.
:o Ongehoord!
Waarom?
Oud 3 mei 2003, 14:06   #49
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
En hoe weet u dan dat de ontwerpers of verantwoordelijken van die webstekken iets met het Vlaams Blok van doen hebben?
ofwel waren het persoonlijke webstekken van Vlaams Blok militanten, ofwel stonden er verwijzingen naar de webstek van het Vlaams Blok ofwel stond het symbool van het Vlaams Blok erop.

Citaat:
En eerlijk gezegd, had ik graag wel enkele verwijzingen naar die "amateuristische" dingen gezien.
"amateuristische" gebruikte ik in de oorspronkelijke betekenis van het woord, namelijk "liefhebbers-".
Verwijzingen kan ik u niet onmiddelijk geven, maar als ik het ooit nog ergens zie staan, zal ik het laten weten!

Ik herinner mij bv een webstek die ging over de geschiedenis van de Vlaamse Leeuw. Daarin vertelde ze dat er een Vlaams edelman die met de kruistochten mee was, één of andere turkse edelman had verslagen in een duel en daarom zijn schild mocht hebben. Op dat schild zou dan de Vlaamse Leeuw moeten gestaan hebben. In diezelfde tekst staat dan ook dat de Leeuw oorspronkelijk zwart op geel was, maar dat door "druk" van de Walen de rode kleur erin moest. Het adres weet ik wel niet meer.

Ik weet het! Een goede advocaat zal ik wel nooit worden
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 14:26   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herinner mij bv een webstek die ging over de geschiedenis van de Vlaamse Leeuw. Daarin vertelde ze dat er een Vlaams edelman die met de kruistochten mee was, één of andere turkse edelman had verslagen in een duel en daarom zijn schild mocht hebben. Op dat schild zou dan de Vlaamse Leeuw moeten gestaan hebben.
Is een mooi verhaaltje, maar de geschiedkundige feiten spreken het volledig tegen. De leeuw kwam immers al voor in het wapen van de Vlaamse graven nog voor die op kruistocht trokken. En nu zijn er twee mogelijke verklaringen: ofwel komt de leeuw uit Engeland, ofwel komt de leeuw uit Brabant.
Oud 3 mei 2003, 15:04   #51
C uit W

Standaard

Ik blijf erdoor gefacineerd:
Wanneer werd die penis dan van de vlag gehaald?

En is het niet symbolisch? is het niet dat wat we missen? Vlaamse Leeuwen met kloten aan hun lijf?
Oud 3 mei 2003, 15:14   #52
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Mm... ja vraag ik me ook wel af... :o
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 16:05   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de Middeleeuwen kwam het al niet algemeen voor, dus denk ik niet dat men mag stellen dat het op een bepaald moment werd "verwijderd". Ik denk dat het gewoon verdween, net zoals zich geruisloos allerlei evoluties in de heraldiek voordeden.
Oud 3 mei 2003, 18:10   #54
C uit W

Standaard

Zou het kunnen dat hij op de zwarte wel "in vol ornaat" staat :

en op die met rood zonder zijn jeweetwelwat.

Of beeld ik me daar wat in tussen zijn benen ( vacht of zoiets)
Oh ja en dat wit op de officiele vlag, is dat ook een vorm va versiering , net als het rood?
Oud 3 mei 2003, 23:30   #55
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Dit verschijnt binnenkort in Uw straatbeeld, tenminste, als u in de prov. Antwerpen woont.
Zolang je met die rotzooi maar uit Limburg wegblijft...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2003, 03:18   #56
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Minder rotzooi dan uw Vlaamse leeuw te associeren met Palestina.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2003, 12:39   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou het kunnen dat hij op de zwarte wel "in vol ornaat" staat :
Boven de benen i.p.v. tussen de benen???
Oud 4 mei 2003, 14:35   #58
luke dierick
Burger

Stuur een bericht via Instant Messenger naar luke dierick Stuur een bericht via MSN naar luke dierick Stuur een bericht via Yahoo naar luke dierick
Standaard

Blij van U eens terug te horen.. al is het dan over een hekel onderwerp ,waar ik blijkbaar niet zoveel van heb meegedragen.
Ik bevestig dat ik dat onderscheid tussen driekleurige of tweekleurige Leeuw altijd maar bijkomstig gevonden heb. In het Museum te lLondon vond ik een driekleurige in een boek uit de Middeleeuwen, maar ik beken heel nederig dat ik niet weet of dit de originele leeuw zou zijn die zgn . door Filip van de Elzas werd meegebracht uit het M-O.

Wat ik wel heb meegemaakt dat in mijn jeugd( dertiger jaren) een driekleurige leeuw verkozen werd door de "minimalisten", een tweekleurige door meer "maximalisten". Van de kleuren voor de Provincie Oost-Vlaanderen, die waren "officieel", dus door het "belgisch" bestuur zo gesteld en moesten gevolgd worden zonder bemerkingen.

Welke voorkeur dichter Rodenbach had was mij werkelijk niet bekend en werd ons destijds door de KSA niet bijgebracht.

Verontschuldig mij dus mijn onwetendheid, ik leer dus nog graag bij...

Luke
luke dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2003, 14:37   #59
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:

Dit verschijnt binnenkort in Uw straatbeeld, tenminste, als u in de prov. Antwerpen woont.
dedju ik woon nie tin Antwerpen 8)
Oud 4 mei 2003, 15:58   #60
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Minder rotzooi dan uw Vlaamse leeuw te associeren met Palestina.
Ik neem aan dat je het hebt over mijn signatuur. Wel dan, de Palestijnse vlag hoort bij de tekst 'Free Palestina' en niet bij de Vlaamse Leeuw.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be