![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Burger
|
![]() Inderdaad , de discussies over de kleuren van de Vlaamse leeuw zijn eerder banaal. Op bezoek in een groot Museum in Londen, vond ik daar een boek uit de Middeleeuwen waarin de verschillende toen bestaande wapenschilden waren afgebeeld. ook de Vlaamse leeuw, met rood erbij aan de klauwen.
Heel de discussie is begonnen volgens mij met de strijd van ultra-flaminganten tegen de belgische staat en haar driekleur. Dat heeft heel wat meer reactie uitgelokt dan de "Waalse haan" !! Persoonlijk vind ik dat je evengoed Vlaming kunt zijn met eem driekleurige leeuw dan met een tweekleurige, je legt alleen wat meer de nadruk op je ingesteldheid. In mijn persoonlijke gang van "belgicisme " naar "heel-nerlandsgezindheid" heeft de kleur van de "Vlaamse" leeuw geen rol gespeeld, van meer belang was een besef van de geschiedenis van onze "Lage Landen" Luke |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen reacties bij de introductie van de Waalse haan? Toch even iets lezen erover. In belgicistische kringen viel dat heel slecht: de haan is immers een Frans, revolutionair symbool. Met de Vlaamse Leeuw had men aanvankelijk veel minder problemen: dat heraldisch symbool is al eeuwen gebruikelijk in onze gewesten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En eerlijk gezegd, had ik graag wel enkele verwijzingen naar die "amateuristische" dingen gezien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Verwijzingen kan ik u niet onmiddelijk geven, maar als ik het ooit nog ergens zie staan, zal ik het laten weten! Ik herinner mij bv een webstek die ging over de geschiedenis van de Vlaamse Leeuw. Daarin vertelde ze dat er een Vlaams edelman die met de kruistochten mee was, één of andere turkse edelman had verslagen in een duel en daarom zijn schild mocht hebben. Op dat schild zou dan de Vlaamse Leeuw moeten gestaan hebben. In diezelfde tekst staat dan ook dat de Leeuw oorspronkelijk zwart op geel was, maar dat door "druk" van de Walen de rode kleur erin moest. Het adres weet ik wel niet meer. Ik weet het! Een goede advocaat zal ik wel nooit worden ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Ik blijf erdoor gefacineerd:
Wanneer werd die penis dan van de vlag gehaald? En is het niet symbolisch? is het niet dat wat we missen? Vlaamse Leeuwen met kloten aan hun lijf? ![]()
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Zou het kunnen dat hij op de zwarte wel "in vol ornaat" staat :
![]() en op die met rood zonder zijn jeweetwelwat. ![]() Of beeld ik me daar wat in tussen zijn benen ( vacht of zoiets) Oh ja en dat wit op de officiele vlag, is dat ook een vorm va versiering , net als het rood?
![]() |
#55 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() Minder rotzooi dan uw Vlaamse leeuw te associeren met Palestina.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Burger
|
![]() Blij van U eens terug te horen.. al is het dan over een hekel onderwerp ,waar ik blijkbaar niet zoveel van heb meegedragen.
Ik bevestig dat ik dat onderscheid tussen driekleurige of tweekleurige Leeuw altijd maar bijkomstig gevonden heb. In het Museum te lLondon vond ik een driekleurige in een boek uit de Middeleeuwen, maar ik beken heel nederig dat ik niet weet of dit de originele leeuw zou zijn die zgn . door Filip van de Elzas werd meegebracht uit het M-O. Wat ik wel heb meegemaakt dat in mijn jeugd( dertiger jaren) een driekleurige leeuw verkozen werd door de "minimalisten", een tweekleurige door meer "maximalisten". Van de kleuren voor de Provincie Oost-Vlaanderen, die waren "officieel", dus door het "belgisch" bestuur zo gesteld en moesten gevolgd worden zonder bemerkingen. Welke voorkeur dichter Rodenbach had was mij werkelijk niet bekend en werd ons destijds door de KSA niet bijgebracht. Verontschuldig mij dus mijn onwetendheid, ik leer dus nog graag bij... Luke |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#60 | |
Staatssecretaris