Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Volgens welk model valt België uit elkaar?
Niet, België blijft ondanks alles samen 14 25,45%
Tsjechoslowakije 36 65,45%
Joegoslavië 1 1,82%
Oostenrijk-Hongarije 0 0%
een ander model, nl... 4 7,27%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2005, 17:49   #41
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Onze koningin is meertalig.
Ze spreekt vloeiend Frans (45% van de bevolking) en Italiaans (de taal van vele Vlaamse gastarbeidersgezinnen)
Je kan niet van iedereen verwachten dat ze talenwonders zijn.
Hmm, flauw argument: hoe kan Paola koningin zijn van alle Belgen (en dat pretendeert ze), als ze niet eens de taal van alle Belgen spreekt? Toegegeven, haar aanleg is misschien minimaal, maar dan openlijk de handdoek in de ring gooien is lang niet goed voor haar reputatie op dit vlak, want daarmee geeft ze aan (of lijkt ze aan te geven) zelfs niet (meer) te willen proberen. Mooi is dat, denk ik dan. Wat dan die Maxima betreft: Fries is geen nationale taal, en er bestaan voorzover ik weet geen eentalige Friezen... (Ceterum censeo rem publicam instaurandam esse, ofzowiets).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 17:50   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Met alle respect, maar het zijn niet de Belgicisten die tweedracht zaaien.

Het zijn net diegenen die het land willen splitsen die onrust (willen) stoken.

De Belgicisten zijn hier dus niet de "oorlogsstokers" of vind u een betoging waarin Voorpost destijds "Waalse ratten, rol uw matten" riep, vredelievend?
Leren lezen, Kim.
Het gaat hem niet om onrust stoken want onrust heeft ALTIJD een reden, maar om de tegenwerking die bepaalde landen wél of niet ondervinden op hun weg naar de vrijheid.
De Vlaamse onafhankelijkheid van Belgique komt er. Liefst zonder bloedvergieten maar dat ligt nu eenmaal voor het grootste stuk aan degenen die ons de vrijheid niet gunnen.
Belgique en de Walen dus.
Oud 13 maart 2005, 18:14   #43
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Liefst zonder bloedvergieten, zei u. Moet ik daaruit afleiden dat uw groupuscules zich wel eens tot geweld zouden kunnen wenden wanneer ze gaan beseffen dat niemand hen nog volgt?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 18:15   #44
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Onze koningin is meertalig.
Ze spreekt vloeiend Frans (45% van de bevolking) en Italiaans (de taal van vele Vlaamse gastarbeidersgezinnen)
Je kan niet van iedereen verwachten dat ze talenwonders zijn.
Uw veelgeroemde idool prinses Maxima spreekt ook geen Fries.
Denkt Friesland daarom aan secessie?
Afvoeren dit nep-argument!
Kennis is dus niet voldoende?
Ze moeten bovendien kampioen in de welsprekendheid zijn.
Welke Vlaamse politicus dringt met zijn schabouwelijk schoolfrans door tot de Académie Francaise?
Het taalargument haalde je trowuens al een keertje aan.
Driemaal hetzelfde non-argument.
Herhaling van onzin maakt ze nog niet tot een gedegen argument hoor.
Allée, Paola zal zich dus verstaanbaar kunnen maken in BXL, Wallonië, Genk, Eisden en Houthalen. Ferm prestatie na 40 jaar. Zal ons ontzag en respect verdienen zeker.

Het is wel duidelijk dat voor de koninklijke familie en de franstalige politiek er in 175 jaar weinig veranderd is in hun houding t.o.v. de taal van de meerderheid. Natuurlijk is dit te verwachten zolang er aan nederlandstalige kant figuurkes rondlopen die dit perfect normaal vinden.

Wat Maxima spreken kan of niet interesseert mij niet. Ik herinner mij wel dat toen de A'dammer Hans Wiegel commissaris van de koningin werd in Friesland hij te verstaan kreeg best zo snel mogelijk fries te leren, hetgeen hij ook deed.

Feit blijft dat de mensen waarmee u zo nodig één land wil blijven vormen niets van ons weten en wij niet van hen en dat dit erger wordt eerder dan beter. Hoe zou het ook kunnen want zij spreken onze taal niet en wij steeds minder de hunne. Als we dat wel deden zouden we beseffen dat we over zowat alles van gezondheidszorg over verkeer tot justitie er een verschillende mening op na houden. Splitsen dus die handel.

Ik daag u trouwens uit ergens een post of geschrift van mij te vinden waar ik Maxima of eender welk ander gekroond (leeg)hoofd roem.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 18:17   #45
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Goed idee!!! Op naar een herenigd Verenigd Koninkrijk der Nederlanden!
Niks van. Op naar de herenigde Verenigde Republiek der Nederlanden!
Oud 13 maart 2005, 18:17   #46
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Als Franstaligen dan moeite doen om Nederlands te leren, dan is het weer niet goed.

Ik vind dat de bekende Franstaligen over het algemeen enorme vooruitgang hebben gemaakt en de bekende Nederlandstaligen in hun kennis van de andere landstaal aan het voorbijsteken zijn.

Maar ja, dat horen de Vlaams-nationalisten niet graag.
Oud 13 maart 2005, 18:19   #47
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Ai, ze gaan weer ruzie maken.
Oud 13 maart 2005, 18:21   #48
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Hoe Belgie uit elkaar gaat vallen? (of beter: uit elkaar aan het vallen IS)

Heel simpel: door de opeenvolgende staatshervormingen waardoor de deelstaten VL, WL en Brussel enerzijds en de EU anderzijds steeds meer Belgische (federale) bevoegdheden afsnoepen. Hierdoor blijft er voor het Belgische niveau niks over, en is Belgie een overbodige staat geworden. De afschaffing is dan de logica zelve.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 18:28   #49
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Allez, en 90% van de Belgen, on s'en fout. Juist zo?
Oud 13 maart 2005, 18:29   #50
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Als Franstaligen dan moeite doen om Nederlands te leren, dan is het weer niet goed.

Ik vind dat de bekende Franstaligen over het algemeen enorme vooruitgang hebben gemaakt en de bekende Nederlandstaligen in hun kennis van de andere landstaal aan het voorbijsteken zijn.
Ten eerste heeft onze vorstin het opgegeven om nederlands te leren. Bij die andere producten van eeuwenlange inteelt zie ik ook niet veel evolutie.

Wat de franstalige politiek betreft zal opvallen dat diegenen aan de top nu ineens nederlands beginen te leren. Di Rupo waarschijnlijk alleen vanuit zijn ambitie om premier te worden.

In het franstalig onderwijs is nederlands optioneel tweede taal. Bij ons is het frans nog steeds verplicht tweede taal. In en om BXL blijft de werkloosheid onder eentalig franstaligen enorm. Zij geven niet de indruk nederlands te willen leren terwijl kennis ervan hun veel sneller werk zou opleveren. Als de tweetaligheid onder franstaligen zo fel toe neemt als u beweert waarom moeten opnieuw in BXL de taalwetten om de haverklap aangepast worden omdat er geen franstaligen gevonden kunnen worden met een notie nederlands? Over dat voorbijsteken heb ik dus zware twijfels. "Wishful thinking" eerder dan wat anders.
Oud 13 maart 2005, 18:34   #51
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Ai, ze gaan weer ruzie maken.
Wij gaan een beleefde en amicale discussie hierover houden. De ervaring op dit forum heeft mij geleerd dat de BUB het onderscheid niet kent. Een kleine tip : u zal merken dat in ons dispuut er bepaalde belgonationalistische argumenten niet gebruikt worden zoals : u bent een fascist. Nazi. Racist. U haat ...
Oud 13 maart 2005, 18:34   #52
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Met alle respect, maar het zijn niet de Belgicisten die tweedracht zaaien.
Welnee, als u daarmee de Vlaamsgezinden bedoelt. Ze zijn ook voor de eendracht. De Nederlandstaligen - hun eendracht en de Franstaligen - de hunne.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 18:38   #53
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Allez, en 90% van de Belgen, on s'en fout. Juist zo?
Komen ze massaal op straat? Ik dacht het niet. De EU bestaat ook, en hebben ze daar uw toestemming voor komen vragen?

De wereld evolueert nu eenmaal. De 19de eeuwse natiestaten hebben afgedaan, en de zwaksten zullen het eerst sneuvelen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 18:40   #54
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Moet je nou echt zo maximalistisch denken? Je doel kan toch ook stapsgewijs verwezenlijkt worden.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 21:32   #55
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Hoe Belgie uit elkaar gaat vallen? (of beter: uit elkaar aan het vallen IS)

Heel simpel: door de opeenvolgende staatshervormingen waardoor de deelstaten VL, WL en Brussel enerzijds en de EU anderzijds steeds meer Belgische (federale) bevoegdheden afsnoepen. Hierdoor blijft er voor het Belgische niveau niks over, en is Belgie een overbodige staat geworden. De afschaffing is dan de logica zelve.
ZELFS als er geen tegenkrachten komen, wat héél onwaarschijnlijk is, zal dit nog tientallen jaren duren.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 23:06   #56
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Beste, heb je bijdrage genummerd, makkelijker zo te antwoorden.
En, ik doe nu moeite om inhoudelijk te discussiëren, zonder slogans en persoonlijke verwijten, gelieve dat dan ook te doen.

1. U spreekt over 175 jaar. U kan toch niet geloven dat dit vandaag de dag nog zo is?

2. Ik ben Charles Rogier niet, en wat hij zegt is een ware schande. De uitspraak dateert overigens van honderden jaren geleden, dus dat is geen relevant om vandaag voor de splitsing van ons land te zijn.

3. Ons unitarisme bevat ook federalistische elementen. Zo aanvaarden wij de gemeenschappen. De Vlaamse Leeuw die aan de gemeentehuizen hangt, die met rode klauwen, is de vlag van de Vlaamse Gemeenschap, en daar heb ik hoegenaamd geen problemen mee.

4. Ik vind de Vlaamse Leeuw een mooie vlag, die met rode klauwen toch. Ik heb er zelfs een gekocht van Vlaanderen Vlagt, vraag maar aan 'Kempenaar' op dit forum.
1. + 2. Inderdaad, omstandigheden zijn niet meer zoals vroeger, maar de dag van vandaag zijn er genoeg andere redenen om dat wel te doen.
En kom nu niet af met: "Ah ja en dewelke zijn dat?" Ben 't een beetje beu aan 't worden dat ik altijd in 't lang en in 't breed mijn standpunten moet verdedigen om vervolgens het standaard Belgicistisch antwoord te krijgen: "racist, egoist, kapitalist, fascist, xenofoob, neo-nazi, etc" bij gebrek aan deftig onderbouwde tegenargumenten of wat nog zeldzamer is: deftige argumenten voor het behoud van den Belgique...

Lang leve de Vlaamse Republiek!
Menapius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 00:22   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij gaan een beleefde en amicale discussie hierover houden. De ervaring op dit forum heeft mij geleerd dat de BUB het onderscheid niet kent. Een kleine tip : u zal merken dat in ons dispuut er bepaalde belgonationalistische argumenten niet gebruikt worden zoals : u bent een fascist. Nazi. Racist. U haat ...
Dat zou er nog aan mankeren tussen soortgenoten. Toch zijn de schisma's bij de Vlaams-nationalisten groot en diep.
Oud 14 maart 2005, 00:23   #58
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Menapius
1. + 2. Inderdaad, omstandigheden zijn niet meer zoals vroeger, maar de dag van vandaag zijn er genoeg andere redenen om dat wel te doen.
En kom nu niet af met: "Ah ja en dewelke zijn dat?" Ben 't een beetje beu aan 't worden dat ik altijd in 't lang en in 't breed mijn standpunten moet verdedigen om vervolgens het standaard Belgicistisch antwoord te krijgen: "racist, egoist, kapitalist, fascist, xenofoob, neo-nazi, etc" bij gebrek aan deftig onderbouwde tegenargumenten of wat nog zeldzamer is: deftige argumenten voor het behoud van den Belgique...

Lang leve de Vlaamse Republiek!
"Ik ben het een beetje beu". Ook knappe tegenargumenten van u.
Oud 14 maart 2005, 00:26   #59
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Komen ze massaal op straat? Ik dacht het niet. De EU bestaat ook, en hebben ze daar uw toestemming voor komen vragen?

De wereld evolueert nu eenmaal. De 19de eeuwse natiestaten hebben afgedaan, en de zwaksten zullen het eerst sneuvelen.
Komen de flaminganten massaal op straat? Ik dacht het niet.

Inderdaad, de wereld evolueert. Maar naar grotere gehelen, niet naar kleinere.

Ga in Frankrijk, Duitsland, Groot-Britannië of Griekenland eens zeggen dat de natiestaten hebben afgedaan? Ze zouden je nogal uitlachen. En als ze van hun macht verliezen, is het meestal niet aan regio's, maar aan een groter geheel zoals de Europese Unie.
Oud 14 maart 2005, 00:27   #60
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, Zeno, waarom zou jouw Vlaemsche republiekje geen natiestaat zijn?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be