Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2005, 20:17   #41
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad, dat is heel juist. Ik herinner me nog mijn eerste bezoek aan 't Blauwershof, toen de waard in een gesprek (dat volledig in het Frans verliep) me zei: "Ecoutez, je suis Flamand. Pas Français. Flamand, c'est tout."
't Blauwershof in Godewaersvelde? Hmmm, die waard is wel een beetje "ne speciale" hé. Ik ken nogal wat "weldenkende" Vlamingen die daar niet meer willen binnen komen.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 20:24   #42
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Duitsland is groter dan de huidige BRD.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 20:29   #43
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
En wat als de bevolking van de Oostkantons bij België wilt blijven? Waarom hebben zij geen separatistische partij?
Yanntje schijnt een beetje in de war de zijn - heeft soms iemand gevraagd of de Duitsers bij België wilden horen?
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 21:44   #44
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wie wil er nu bij "Vlaanderen" horen? De flaminganten hebben "Vlaanderen" internationaal zo'n slechte naam gegeven, dat niemand nog van jullie wil hebben, zelfs de Vlamingen niet tenzij enkele misleide dutskes.
Zouden het misschien niet de franstaligen kunnen zijn die Vlaanderen internationaal zo'n slechte naam gegeven hebben? Met hun jarenlange anti-Vlaamse lastercampagnes (waarbij de franstaligen in de Vlaamse Rand bvb bijna als een onderdrukte minderheid worden voorgesteld).

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 26 april 2005 om 21:58.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 21:57   #45
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, dat klopt niet. De identiteit die de mensen van Frans-Vlaanderen koesteren valt niet te vergelijken met de Waalse. Een gedeelte is er sterk geassimileerd en voelt zich inderdaad door en door Frans. Toch onderscheidt men zich van de rest van de Fransen: "Nous sommes les Nordistes." Vooral in het gedeelte van Sint-Omaars tot aan Picardië alsook in heel het Rijselse overheerst dat gevoel.

Daarnaast is er in het oude kerngebied van Frans-Vlaanderen (van de Aa tot aan de Belgische grens) nog een heel duidelijke Vlaamse identiteit aanwezig. Die vertaalt zich echter niet in een of ander politiek streven. Vooral bij Vlaamssprekende mensen is dat heel merkbaar. Bij mijn bezoeken aldaar heb ik meermaals het volgende zinnetje gehoord: "Mê klâpp'n Vl�*msch, mê zyn Vl�*mmig'n mao mê zyn öök Fraanschm�*ns." Voor hen is dat een heel duidelijke dubbele identiteit waarbij ze de beide delen als gelijkwaardig beschouwen, maar dan elk in hun context.
Wat jij zegt, herken ik wel. Nu kom ik niet zo dikwijls aan die kanten maar enkele jaren terug was ik met een groep een aantal dagen in de streek van Rijsel. In onze groep zaten ook enkele mensen uit die streek. Ik heb bij hen, noch in het algemeen in Rijsel, ook maar enige Vlaamse reflex opgemerkt maar ik had inderdaad wel het gevoel dat zij zich onderscheiden van de rest van Frankrijk (het kwam mij over dat ze daar vinden dat men in Parijs nogal op hen neerkijkt, alhoewel Rijsel toch een heel schone stad is - sinds enkele jaren trouwens uitgebreid met een schitterend nieuw TGV-station.)

Als je daarentegen richting Poperinge gaat, krijg je het gevoel dat men zich Vlaamser voelt dan in Vlaanderen zelf. In elke dorpje Vlaamse leeuwen zichtbaar, cafés met oervlaamse namen,... maar écht Nederlands heb ik weliswaar niet horen spreken.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 22:29   #46
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Yanntje schijnt een beetje in de war de zijn - heeft soms iemand gevraagd of de Duitsers bij België wilden horen?
Heeft iemand de mening gevraagd van de inwoners van de kantons van Eupen, Malmedy en St-Vith toen zij in 1815 tot Pruissen werden aangesloten?

www.eastbelgium.com/nl2/geschiedenis.html
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 22:41   #47
Stubaf.
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Heeft iemand de mening gevraagd van de inwoners van de kantons van Eupen, Malmedy en St-Vith toen zij in 1815 tot Pruissen werden aangesloten?

www.eastbelgium.com/nl2/geschiedenis.html
Meine gute, so ein Schwachsinn. Koop eens een bril. Uit dezelfde bron;

Citaat:
1794: de Hertogdommen Limburg en Luxemburg en de Vorstabdij Stavelot-Malmedy worden door Franse troepen bezet.
Und noch dazu: welke taal spreken ze daar, in Sankt-Vith en omstreken? Belgisch is geen geen antwoord, du Wischer.
Oud 26 april 2005, 22:43   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
't Blauwershof in Godewaersvelde? Hmmm, die waard is wel een beetje "ne speciale" hé. Ik ken nogal wat "weldenkende" Vlamingen die daar niet meer willen binnen komen.
De man is inderdaad een speciaal geval, maar hij is trouwens niet de enige van wie ik dergelijke uitspraken heb gehoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 23:01   #49
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik snap echt niet wat Vlaanderen nu nog te doen heeft met Frans-Vlaanderen. Frans-Vlaanderen is Frankrijk: men is er eerder gericht op Parijs dan op Brussel, ook al heeft Kortrijknog enige aantrek. Men spreekt er ook Frans en men voelt er zich Frans. De leeuwenvlag wordt er vlot uitgehangen, met minder gezever dan hier van verzuurde centralisten, maar dan eerder als van "Kijk, wij zijn Fransen uit Nord-Pas de Calais". De waarheid is dat Frans-Vlaanderen nog eerder Waals te noemen is dan Vlaams. En van dat Wallonie willen we zonodig af, blijkbaar.
Als "de leeuwenvlag er vlot uitgehangen" wordt, zal men dat toch niet zomaar doen. Het lijkt me dat men nog zeker wel een sterke eigen identiteit heeft, en die noemt men Vlaams, of beter gezegd 'flamand'. Maar dat is volgens mij nog steeds voor veel Vlamingen of Vlaamsgezinden een probleem, de Franse taal. Ook al zijn het gelijkgestemden. Ik vraag me echt af waarom Franstaligen geen Vlamingen zouden kunnen zijn? Zonder meteen bang te zijn dat heel Vlaanderen tweetalig wordt, moet je toch erkennen dat er twee Vlaamse gebieden zijn waar zoveel Vlamingen in de loop der tijd Franstalig zijn geworden, dat het Frans er een vaste plaats heeft verworven. Die twee gebieden zijn uiteraard Brussel en Frans-Vlaanderen. De autochtone Franstalige Brusselaars zijn gewoon Vlamingen, hetzelfde geldt voor de autochtone Frans-Vlamingen. Om een of andere duistere reden heeft men in Vlaanderen echter de gewoonte om die gebieden liefst zo snel mogelijk de rug toe te keren, enkel omdat er een andere taal wordt gesproken. De meeste andere volkeren, zoals de Basken, proberen juist hun hele gebied bij elkaar te houden en d.m.v. hun ideologie voor zich te winnen. En ook dat is moeilijk: denk maar niet dat Spaanstalige Basken in Alava even enthousiast de nationalisten volgen als de Baskischtaligen in de noordelijke provincies. Maar de Vlaamse beweging heeft dat bij mijn weten zelfs nooit geprobeerd. Wat de reden ook is - moeite met verscheidenheid, een diepgewortelde haat tegenover de Franse taal, of iets anders - veel Vlamingen trekken zich het liefst terug in een zo klein en gelijkgestemd mogelijk gebied. En dat is vergeleken met andere gebieden toch een bijzonder merkwaardige houding.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 23:09   #50
Dimitri

Standaard

Citaat:
U legt onze duitstalige landgenoten vuile woorden in de mond.
Alle politieke partijen in de Duitstalige Gemeenschap zijn voor een Gemeinschaft-Region, een Gemeenschap-Gewest dus. Gewoon omdat men het liefst alles zelf wil regelen, i.p.v. afhankelijk te zijn van de slecht werkende Waalse overheid, die ook bijzonder veel moeite heeft om met de Duitstaligen in hun eigen taal te communiceren. Waarschijnlijk heb jij hetzelfde probleem, anders zou je allang geweten hebben wat de mening van de Duitstaligen is. Of wat dacht je anders, dat ze als minuscule minderheid van 1% achter jouw unitaristische heilstaat zouden staan, waarin ze (opnieuw!) niets meer te zeggen hebben?
Oud 26 april 2005, 23:16   #51
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Meine gute, so ein Schwachsinn. Koop eens een bril. Uit dezelfde bron;
Ja, en?

Citaat:
Und noch dazu: welke taal spreken ze daar, in Sankt-Vith en omstreken? Belgisch is geen geen antwoord, du Wischer.
Welke taal spreken ze in Oostenrijk? Oostenrijks is ook geen goed antwoord.
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 23:18   #52
Dimitri

Standaard

Citaat:
En wat als de bevolking van de Oostkantons bij België wilt blijven? Waarom hebben zij geen separatistische partij?
Waarschijnlijk omdat ook bij hen het 'gevoel' meespeelt. Dat is immers het enige wat België werkelijk is, een gevoel. Men heeft in Duitstalig België, en ook in Vlaanderen trouwens, geen enkel belang bij een politieke Belgische eenheid. Politiek gezien is men dus voor autonomie, zowel in Duitstalig België als in Vlaanderen. Maar omwille van dat gevoel, en omdat het natuurlijk onzekerheid met zich meebrengt en het gebied in Duitsland nooit apart autonomie zal krijgen, wil een meerderheid geen volledige splitsing en België wel als staatkundige eenheid behouden.
Oud 26 april 2005, 23:20   #53
Dimitri

Standaard

Citaat:
Welke taal spreken ze in Oostenrijk? Oostenrijks is ook geen goed antwoord.
Oostenrijk: Duitstalig land
België: voor 1% Duitstalig

Inderdaad precies hetzelfde.
Oud 26 april 2005, 23:25   #54
Stubaf.
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, en?
Mooie poging om via compleet andere discussies, maar wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? Volgt er nog een punt later of was dat alles wat je te dragen hebt in deze discussie?

De Oostkantons waren Duits, zijn Duits en moeten terug aansluiten bij Duitsland. Er is niets "belgisch" aan deze mensen en hun taal, cultuur en achtergrond laat staan dat er ook maar één rationele reden is waarom men hun zou moeten blijven verzwijgen en verstikken in de belgische staatsstuctuur, zowat het slechtste ter wereld.
Oud 27 april 2005, 07:02   #55
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Duitsland is groter dan de huidige BRD.
Dan wordt het tijd dat opnieuw het mes er ingaat. Overgens zowel in Beieren als in Oostenrijk is de invloed van Slavische volkeren erg groot. Je vind er net zoveel puistige Karpatenkoppen als bv in Roemenie. Meneer A.H. was er ook zo één, ja dat mannetje waarvan ze zeggen dat hij Joods bloed zou hebben. In ieder geval kunt hem nou niet bepaald een "raszuivere" Germaan noemen.
Stel voor om Beieren dan maar te verdelen onder die Slavische landen, dat hele Duitsland dat bestaat toch niet. Of laten ze van dat zgn. Duitsland maar één grote Efteling maken. Maar eerst moet het bombardement op Rotterdam nog gewroken worden.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 08:33   #56
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik vraag me echt af waarom Franstaligen geen Vlamingen zouden kunnen zijn? Zonder meteen bang te zijn dat heel Vlaanderen tweetalig wordt, moet je toch erkennen dat er twee Vlaamse gebieden zijn waar zoveel Vlamingen in de loop der tijd Franstalig zijn geworden, dat het Frans er een vaste plaats heeft verworven.
Inderdaad.

Ik ben verheugd uw analyse hier te kunnen lezen. Als Vlaanderen volwassen wil worden, zal het moeten leren leven met zijn verleden, verfransing incluis.

Tot nu toe hebben we het geprobeerd met isolationisme en pogingen tot homogenisering. En kijk eens waar we daarmee geraakt zijn. Is de verfransing gestopt? Neen, we hebben onze belangrijkste stad institutioneel verloren, en we kloppen er onszelf nog op de borst voor ook.

Het wordt tijd dat de Ivan Mertensen onder ons de leiding overnemen.

Egidius.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 08:40   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

U weet wat? Ga eens de Franstaligen vragen als ze Vlamingen willen worden. Na hun antwoord zal u minder lachen, denk ik.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 08:45   #58
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Dat lijkt me inderdaad de meest logische gang van zaken.

Maar ik wil nog verder gaan. Met Frankrijk ruilen we Wallonië voor Frans-Vlaanderen, waarna we Vlaanderen teruggeven aan de Nederlanden.

Egidius
Wanneer behoorde Wallonië aan Frankrijk?

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 08:48   #59
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat we dat Duitse gebied gewoon teruggeven aan Duitsland, het houdt gewoon geen steek om die Duitsers nog langer gegijzeld te houden. We sturen er ook de officiële excuses bij van de Belgische regering, het was destijds een mensonwaardige en vooral dictatoriale blunder om een verslagen natie nog eens gaan te beroven van land en mensen. Denemarken heeft trouwens ook prompt aangeboden gebied aan Duitsland teruggeven.
Dat is een straatje zonder einde. Dan zou Polen opgedoekt kunnen worden maar Duitsland ook opnieuw verdeeld, waarna de Oostkantons dan terug naar de Zuidelijke Nederlanden zouden gaan. Trek maar na hoeveel gebieden al niet veranderd zijn van 'eigenaar'. Waar trek je bovendien de grens. Van welke indeling kan je zeggen dat die de juiste is en de andere niet? Grenzen zijn constructies van menselijke handelingen. En wiens handeling is beter dan die van een ander?

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 09:35   #60
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Mooie poging om via compleet andere discussies, maar wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? Volgt er nog een punt later of was dat alles wat je te dragen hebt in deze discussie?

De Oostkantons waren Duits, zijn Duits en moeten terug aansluiten bij Duitsland. Er is niets "belgisch" aan deze mensen en hun taal, cultuur en achtergrond laat staan dat er ook maar één rationele reden is waarom men hun zou moeten blijven verzwijgen en verstikken in de belgische staatsstuctuur, zowat het slechtste ter wereld.
Laten we het eerst misschien eens aan die 'Duitsers' vragen. Het grensgebied heeft in de loop der jaren aan verschillende landen toebehoort. Een deel ervan, Moresnet, is zelfs een tijdje neutraal gebied geweest (met een eigen bestuur en postzegels...). Mijn indruk is dat ze redelijk Belgisch gezind zijn. Zij spreken meestal drie talen. Nederland is immers dichtbij.
Als we de hele kaart van Europa moeten gaan hertekenen omdat er in bepaalde landen minderheden zouden wonen zijn we nog wel een tijde zoet (of zuur, als we bedenken welke geweldaige conflicten hieruit zouden kunnen volgen)

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be