Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2003, 21:07   #41
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

ik spreek over burgers niet over staatsburgers. En ik woon in Belgie niet in Tunesie of waar dan ook.
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2003, 21:07   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Mag ik ook weten waarop je die conclusie baseert? Staat dat in het partijprogramma van Resist?
Neen, dat staat er niet in. Maar een van de AEL-leiders heeft wel al het ideetje gelanceerd dat de invoering van de sjaria wel een goede zaak zou zijn. En in de sjaria staat op homoseksualiteit de doodsstraf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2003, 21:09   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk
ik spreek over burgers niet over staatsburgers. En ik woon in Belgie niet in Tunesie of waar dan ook.
Dan moet u een ander woord gebruiken (inwoners bijvoorbeeld). Ook in Van Dale heeft burger de betekenis van staatburger.

U woont inderdaad niet in Tunesië. Maar als u daar woonde had u met uw Belgische identiteitskaart geen enkel burgerrecht (en Tunesië is nochtans een sterk verwesterd land).
Oud 18 mei 2003, 21:11   #44
ydde
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ydde
resist krijgt zijn eerste zetel in het bestuur, dit het beging van het einde betekend voor U en Uw mede-homos: het Blok is tegen homo huwelijk; resist moord ze uit!!!
Mag ik ook weten waarop je die conclusie baseert? Staat dat in het partijprogramma van Resist?
Het staat wel in de Bijbel: Leviticus 20:13 (je moet homos stenigen tot de dood!). En het staat zeker op het programma van radicale muzelmannen!
Oud 18 mei 2003, 21:15   #45
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Dan moet u een ander woord gebruiken (inwoners bijvoorbeeld). Ook in Van Dale heeft burger de betekenis van staatburger.

U woont inderdaad niet in Tunesië. Maar als u daar woonde had u met uw Belgische identiteitskaart geen enkel burgerrecht (en Tunesië is nochtans een sterk verwesterd land).
Van Dale zegt :

bur·ger (de ~ (m.), ~s)
1 inwoner van een gemeente of staat
2 gewoon lid van de bevolking <=> militair
3 lid van de derde stand in de Middeleeuwen
Oud 18 mei 2003, 21:20   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Dale zegt :

bur·ger (de ~ (m.), ~s)
1 inwoner van een gemeente of staat
2 gewoon lid van de bevolking <=> militair
3 lid van de derde stand in de Middeleeuwen
Blijkbaar houdt u ervan uzelf belachelijk te maken. Is dat Van Dale? Welke uitgave mag dat dan wel wezen? De kinderversie?

In mijn Van Dale (uitgave 1995) staan er zomaar eventjes vijf (5) betekenissen (bladzijde 500, deel 1):

1. inwoner van een stad als dusdanig met alle daaraan verbonden rechten
2. lid van een staatsgemeenschap als zodanig, zyn. staatsburger
3. (in negatieve bet.) iem. uit de zogenaamde derde stand
4. (bij verkorting) burgerkleding
5. (gew.) als verkorting van burgemeester
Oud 18 mei 2003, 21:23   #47
Bazilfunk
Minister

Standaard

ik leef in het jaar 2003 niet in het verleden, ik schrik ervan dat jou Van Dale niet uit 1942 dateert

Van Dale 2003
Oud 18 mei 2003, 21:23   #48
Tei Ohm Khan
Vreemdeling

Standaard

Ik mag dan geen Blokker zijn maar ik stel wel het volgende, niet meer dan logische feit vast. In eender welk land waar je vreemdelingen vind die op een legale manier aan de activiteiten in dat land wensen deel te nemen daar zul je merken dat die vreemdelingen ingeburgerd zijn in dat land. Of denk je nu echt dat een chinees met zijn eigen taal in bvb Gabon aan de bak komt? Of dat ie aanvaard zou worden als hij halsstarrig aan zijn gebruiken van zijn geboorteland zou vasthouden. Waarom zou dat niet in België moeten, die inburgering? Zijn we dan zo bang dat we zelf geen vuist meer durven maken tegen vreemdelingen die weigeren in te burgeren?
Ik vind dat het dringend tijd wordt dat de 'democratische partijen' inzien dat enkel door zelf de ideeën van het Blok aan te pakken en te verhelpen ze het blok effectief een hak zullen kunnen zetten. Enkel dan hebben we als democraten het recht om met de borst vooruit te zeggen dat ons succes af te meten valt aan het verlies van het blok!
Oud 18 mei 2003, 21:35   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik leef in het jaar 2003 niet in het verleden, ik schrik ervan dat jou Van Dale niet uit 1942 dateert

Van Dale 2003
Dit is de basisversie, niet de grote Van Dale. In de basisversie staan rudimentaire beschrijvingen; slechts de grote Van Dale bevat heel precies en tot in de details de betekenis van de woorden. De grote Van Dale is dan ook een strikt beschrijvend woordenboek, wat niet gezegd kan worden van de Van Dale Hedendaags Nederlands. Het verschil laat zich onmiddellijk ook merken: de Van Dale Hedendaags Nederlands is één deel, de grote Van Dale waar ik naar verwees, omvat drie delen (dan nog in groter formaat). In de inleiding van die webstek staat trouwens dat het hier gaat om "een beknopte versie", m.a.w. rudimentair en dus niet zo volledig.
Oud 18 mei 2003, 21:37   #50
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Van Dale 2003
Dit is de basisversie, niet de grote Van Dale. In de basisversie staan rudimentaire beschrijvingen; slechts de grote Van Dale bevat heel precies en tot in de details de betekenis van de woorden. De grote Van Dale is dan ook een strikt beschrijvend woordenboek, wat niet gezegd kan worden van de Van Dale Hedendaags Nederlands. Het verschil laat zich onmiddellijk ook merken: de Van Dale Hedendaags Nederlands is één deel, de grote Van Dale waar ik naar verwees, omvat drie delen (dan nog in groter formaat). In de inleiding van die webstek staat trouwens dat het hier gaat om "een beknopte versie", m.a.w. rudimentair en dus niet zo volledig.
Om het met jouw woorden te zeggen "proof" (is trouwens een engels woord, foei)
Oud 18 mei 2003, 21:41   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, ga eens naar de leeszaal van een bibliotheek. Ga voor het rek woordenboeken staan, bekijk de grote Van Dale (laatste druk 1999) en laat uw ogen vervolgens eens glijden naar de Van Dale Hedendaags Nederlands (laatste druk 2002). Dan zult u onmiddellijk zien dat het ene werk drie grote delen omvat en in een groot formaat gedrukt, terwijl het tweede slechts één deel is en kleinere afmetingen heeft. Sla de beide boekwerken vervolgens eens open en vergelijk een willekeurig woord. U zult merken dat in het eerste werk er veel meer bij ieder woord staat, terwijl dat andere woordenboek heel wat rudimentairder en algemener is de beschrijvingen.
Oud 18 mei 2003, 21:44   #52
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

Man man... Volgens mij is het gewoon je strategie om je debat-tegenstander te vermoeien met "jij eerst"-spelletjes en gezaag over woordenboeken. Bij mij is het in elk geval al gelukt. Proficiat, ik ga een dutje doen.
numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2003, 21:46   #53
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Tja, ga eens naar de leeszaal van een bibliotheek. Ga voor het rek woordenboeken staan, bekijk de grote Van Dale (laatste druk 1999) en laat uw ogen vervolgens eens glijden naar de Van Dale Hedendaags Nederlands (laatste druk 2002). Dan zult u onmiddellijk zien dat het ene werk drie grote delen omvat en in een groot formaat gedrukt, terwijl het tweede slechts één deel is en kleinere afmetingen heeft. Sla de beide boekwerken vervolgens eens open en vergelijk een willekeurig woord. U zult merken dat in het eerste werk er veel meer bij ieder woord staat, terwijl dat andere woordenboek heel wat rudimentairder en algemener is de beschrijvingen.
Kijk jong ik ga niet naar de bieb gaan om te lezen wat ik al weet, iedereen die in dit land woont is een burger, waarom moet je altijd refereren naar tekstjes in boekjes uit het verleden, terwijl je ook je logisch verstand kunt gebruiken anno 2003.
Oud 18 mei 2003, 22:05   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk jong ik ga niet naar de bieb gaan om te lezen wat ik al weet, iedereen die in dit land woont is een burger, waarom moet je altijd refereren naar tekstjes in boekjes uit het verleden, terwijl je ook je logisch verstand kunt gebruiken anno 2003.
Waarom spreken we dan over "burgerrechten", d.w.z. rechten die verbonden zijn aan het staatsburgerschap? En waarom spreken we dan over de "EU-burgers", d.i. mensen die het staatsburgerschap hebben van een van de EU-landen?

Juist, omdat men nu eenmaal onder "burger" iemand verstaat die de nationaliteit bezit van het land waar hij/zij woont. Een Belgisch burger bezit dus de Belgische nationaliteit. Een Frans burger, de Franse. Een Duits burger, de Duitse. Enzovoort.

Wie in ons land verblijft maar niet de Belgische nationaliteit bezit, is nu eenmaal geen burger, maar een inwoner van ons land. Daarom zeggen we dan ook dat niet alle inwoners van ons land het burgerschap bezitten.
Oud 18 mei 2003, 22:08   #55
Bazilfunk
Minister

Standaard

Dat heb je al gezegd, maar we spreken dan ook over staatsburgers om aan te duiden dat het burgers zijn van de staat, en burgers van de EU omdat ze in de EU wonen. Is dat nu zo moeilijk om te snappen?

er is dus een verschil tussen burgers en staatsburgers anders zou je dat niet moeten aanduiden en bestond het woord staatsburger niet.
Oud 18 mei 2003, 22:12   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb je al gezegd, maar we spreken dan ook over staatsburgers om aan te duiden dat het burgers zijn van de staat, en burgers van de EU omdat ze in de EU wonen. Is dat nu zo moeilijk om te snappen?
Niet correct wat u schrijft. Een EU-burger is iemand die de nationaliteit van een van de EU-landen bezit. Dat is iets anders dan wat u schrijft. U zegt immers dat een EU-burger gelijk staat met iemand die in een EU-land woont. Welnu, iemand met de Turkse nationaliteit maar woonachtig in Duitsland is geen EU-burger.

Voortaan gebruikt u beter het woord "inwoner".
Oud 18 mei 2003, 23:41   #57
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ANTI stemming van het Blok kan misschien verzuurden, ontevredenen, ongelukkige en a-socialen bekoren, maar biedt geen oplossing, geen houvast aan mensen die samen aan de toekomst willen BOUWEN
Diezelfde anti-stemming kan de zwakke plek van het Vlaams blok zijn.
Dit komt van mensen die ontevreden zijn en iets anders wensen.

Welnu, het blok wint aan aantal stemmen, maar geraakt geen stap vooruit. Diezelfde anti-stemmers zouden wel eens ontevreden worden over het blok zelf. Ze kunnen inderdaad ook hun woorden niet in daden omzetten.

Die zuurtegraad bij vele blokstemmers kan dus het blok zelf aantasten.
Ik heb in ieder geval geduld. Benieuwd of zij dat ook hebben.
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2003, 13:40   #58
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Het was notabene VB-goeroeleider Filip Dewinter himselves die 18 mei op voorhand tot alternatieve Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen heeft uitgeroepen en een electorale afstraffing voor Patrick Janssens en de SP.a voorspelde. Het was ook het Vlaams Blok dat al maanden nieuwe gemeenteraadsverkiezingen voor de Stad eist.

De opgezette Putsch in Antwerpen heeft contraproductief gewerkt en de SP.a opnieuw in de steigers gezet. In 2006 belooft het nog een harde strijd te worden.
Oud 21 mei 2003, 19:19   #59
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Het was notabene VB-goeroeleider Filip Dewinter himselves die 18 mei op voorhand tot alternatieve Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen heeft uitgeroepen en een electorale afstraffing voor Patrick Janssens en de SP.a voorspelde. Het was ook het Vlaams Blok dat al maanden nieuwe gemeenteraadsverkiezingen voor de Stad eist.

De opgezette Putsch in Antwerpen heeft contraproductief gewerkt en de SP.a opnieuw in de steigers gezet. In 2006 belooft het nog een harde strijd te worden.
Natuurlijk dat gij hier weer zit te liegen en het in je voordeel wil laten uitschijnen maar de echte test is :2006 .
En nu hoor ik dat janssens naar de kamer gaat ,hij weet al dat hij NOOIT burgemeester van antwerpen zal worden.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2003, 19:20   #60
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano

Natuurlijk dat gij hier weer zit te liegen en het in je voordeel wil laten uitschijnen maar de echte test is :2006 .
En nu hoor ik dat janssens naar de kamer gaat ,hij weet al dat hij NOOIT burgemeester van antwerpen zal worden.
ah zo, ik dacht dat 2521 berichten op dit forum gezegd hebben dat de test 18 mei 2003 zou plaatshebben
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be