![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Politiek zou trouwens maar een vak zijn als een ander: sommigen vinden het interessant, een grote hoop wellicht niet. Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hahahaha, politieke vorming! En objectief dat die vorming is! "Het Vlaams Belang zijn de slechten, fascisten, rascisten en de rest zijn de goeden..." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben er niet van overtuigd dat niet gaan stemmen in een systeem van stemrecht, een doelbewuste keuze is. Ik herhaal het: mijn standpunt vergt natuurlijk wel een volledige ommekeer in mentaliteit, en dat is zeker niet de gemakkelijkste weg.
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een burger die van zichzelf weet dat politiek hem niet interesseert, en dat hij bijgevolg ongeïnformeerd is, en die daarom vindt dat hij zich in het stemproces niet moet mengen, omdat zijn stem anders toch geen autenthieke weergave van zijn opinie is, neemt zijn verantwoordelijkheid door thuis te blijven en de keuzes over te laten aan de wél geïnformeerden.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om iets te verplichten moet er een heel goeie reden zijn.
Ingeval van belastingen is dat heel simpel uit te leggen: wanneer individuen elk een kleine bijdrage storten, dan kan de gemeenschap van die grote som meer realiseren dan elk individu op zich. Andere verplichtingen spreken nog meer vanzelf, maar dan in negatieve zin: moorden, vechten etc. brengen schade toe aan het individu, en om rechtsgelijkheid en de fysieke integriteit van de burgers te garanderen, dienen daaromtrent een paar verboden en verplichtingen in acht genomen te worden. Totaal anders is het gesteld met de keuze van vertegenwoordigers. Wanneer een bevolking te lui is om zich te informeren en te gaan stemmen op verantwoorde wijze, dan zal die bevolking daar zelf de nadelen van ondervinden en betalen. Als door hun nalatigheid een dictatoriale partij eraan komt, dan moeten ze volgende keer maar beter hun huiswerk maken. We moeten ons dan ook de vraag durven stellen wie er baat heeft bij het hanteren van opkomstdwang. De burger zelf al helemaal niet: zo hij wil kan hij zonder die dwang toch zijn stem laten horen. Zo hij niet wil, betaalt hij toch de rekenening. Zijn er dan misschien belanghebbenden bij het onder dwang provoceren van foert-stemmen, vogelpikstemmen, proteststemmen en atavistische stemmen? Wie zijn dat dan wel? Wie of wat geeft die groep de legitimiteit om de vrijheid van anderen onnodig te schenden en hen onder dwang een (eigenlijk a-moreel) oordeel af te truggelen?
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat de foertstemmers, vogelpikstemmers, onwetenden en ongeïnformeerden de kans om thuis te blijven. Nu verlenen ze niet-authentieke mandaten, en daar dragen wij ook de gevolgen van. Voorbeelden: *De enorme staatsschuld waaraan de CVP de hoofdschuldige is: mogelijk door de opkomstdwang die een hoop traditionele stemmen opleverde. Zonder opkomstdwang waren ze misschien nooit zolang en zovaak in 't bestuur geweest. *Voor de toekomst zou het aantal foertstemmen wel eens een partij aan de macht kunnen brengen die wat mij betreft nauwelijks een treffelijk programmapunt naarvoor kan brengen. Citaat:
Je mag dat voor jezelf een morele plicht vinden, en dan zal ik je niet tegenspreken, maar met welk recht leg jij aan je medeburgers jouw morele normen op?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 23 juni 2005 om 13:13. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn alle landen zonder opkomstdwang dan bakermat van plichteloze anarchie? Er bestaat ook nog een andere natuurwet in ons land die gebiedt: "Verkies ons en hou verder uw muil. Wij weten dat ge voor Europa zijt in uw plaats."
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat uit van MIJN definitie van burgerschap en MIJN kijk op de manier waarop een maatschappij in mekaar zit en moet leven. Dus idd en PERSOONLIJKE morele norm, zoals jij een andere PERSOONLIJKE morele norm hanteert, gebaseerd op (zo heb ik toch begrepen) een andere definitie van burgerschap en een andere kijk op de maatschappij. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat jouw morele norm niet aanvaardbaar zou zijn, ik hanteer gewoon een andere. Dit is nu juist de essentie van politiek: welke waarden kiezen of als prioriteir beschouwen? De meerdeheid dwingt dan zijn EIGEN morele waarde op aan de minderheid. Dus indien ik alleen sta met mijn morele waarden, zal ik niet ver geraken. Ik moet een meerderheid trachten achter mij te scharen om idd mijn morele waarden "op te leggen".
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is je eigen overtuiging herhalen. Ik had graag geweten waarom jij stemmen als een plicht ziet, en vooral, waarom je dat stemmen aan je medemens wil opdringen die het niet als plicht ziet (zoalng je er geen argumenten voor geeft) Citaat:
Jouw eigen persoonlijke visie volstaat echter niet om een hele maatschappij daarvoor een verplichting op te leggen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Ik ben voorstemplicht sorry ,maar dat is mijn keuze.
Stemrecht oke,maar.... Als we dan de verkozenen ook kunnen beoordelen en evalueren na een termijn en ook kunnen beslissen of ze hun politiek werk wel goed doen. Met de werknemer heeft men meestal zoveel compassie niet als hij iets verkeerd doet.
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ge gebruikt evenveel een overtuiging dan ik, maar ge verbergt ze achter een pragmatich argument. Ik verkies ervoor de oorzaak van politiek "foert" aan te pakken, zijnde de politieke "onkwaliteit" van onze mandatarissen en een sfeer van populisme, leugens, cliëntelisme en "eigen belang eerst" (ik doel hier niet op één bepaalde partij hoor), waardoor de mensen niet meer in de politiek geloven en dus "foert" stemmen... Trouwens, wat was de oorzaak van Le Pen in de tweede ronde van de presidentsverkiezingen in Frankrijk (stemrecht)?
![]() |
![]() |
#57 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overtuigingen vertrekken van een uitgangspunt, dus waarom de éne en niet de andere, tja, heeft met veel factoren te maken... Wat Le Pen betreft, het toont juist aan dat stemrecht in se óók geen oplossing is op het "foertgevoel". En voor mij is iemand met presidentsambities die stelt dat "les chambres �* gaz ne sont qu'un point de détail de l'histoire de la Deuxième Guerre mondiale" en andere "Durafour Crématoire" idd een probleem! Noem dit ook gerust een overtuiging. Dus is het argument van Staaf mi totaal onvoldoende.
![]() |
![]() |
#59 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar dat toont dus wel aan dat foertstemmerij alvast geen enkel argument is in de recht/plicht discussie. Hoe je die foertstemmen kan vermijden, is een andere discussie (volgens jou door politieke bewustwording als ik het goed begrijp, volgens mij door een deftig beleid van de overheid, liefst afgedwongen via directe democratie). Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() La France a besoin de Le Pen!
|
![]() |
![]() |