Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2003, 18:31   #41
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Ik vraag aan de heren dames, welke zo goed op de hoogte schijnen te zijn van cultuur, en het ontstaan van cultuur belevenis, hoe het komt dat een geadopteerd vietnameesje, terug wil keren naar zijn roots, alhoewel hij van hun cultuur geen kaas heeft gegeten.
De Surinamers welke als kinderen zijn meegekomen naar Nederland, waarom ze toch terug willen? Alhoewel ze perfect geintegreerd zijn, en de cultuur van den Hollander met den paplepel hebben binnengekregen.
Of bestaat er zoiets als de aantrekkingskracht van (ra) stamverband?
Als je zelf ziet dat je bepaalde uiterlijke kenmerken hebt, waarvan er maar weinig in je land dezelfde kenmerken vertonen, dan kan het wel eens tot begeestering en fantasie leiden als je dan ziet dat er een land is waar er keiveel mensen wonen met die kenmerken...
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 18:41   #42
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Wanne, wat betekenen die puntjes ?
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 18:42   #43
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb gewoon de slechte gewoonte om dat veel te gebruiken. Maar het betekent op zich niets.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 19:07   #44
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Citaat:
Ik heb gewoon de slechte gewoonte om dat veel te gebruiken. Maar het betekent op zich niets.
De één gebruikt smileys, de ander puntjes hé...
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 20:35   #45
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik vraag aan de heren dames, welke zo goed op de hoogte schijnen te zijn van cultuur, en het ontstaan van cultuur belevenis, hoe het komt dat een geadopteerd vietnameesje, terug wil keren naar zijn roots, alhoewel hij van hun cultuur geen kaas heeft gegeten.
De Surinamers welke als kinderen zijn meegekomen naar Nederland, waarom ze toch terug willen? Alhoewel ze perfect geintegreerd zijn, en de cultuur van den Hollander met den paplepel hebben binnengekregen.
Als je zelf ziet dat je bepaalde uiterlijke kenmerken hebt, waarvan er maar weinig in je land dezelfde kenmerken vertonen, dan kan het wel eens tot begeestering en fantasie leiden als je dan ziet dat er een land is waar er keiveel mensen wonen met die kenmerken...
Dus bestaan rassen toch!
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 20:45   #46
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Darwin,

waar hebt U die linksen naartoe gedreven?
Oud 11 juni 2003, 21:20   #47
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Keiveel Surinamers in Suriname? In Nederland wonen er nu ruim 300.000, in Suriname zelf wonen er nog geen 450.000...

Veel Surinamers willen gevoelsmatig wel terug, maar weten dat dat niet reëel is omdat het land gewoon te arm is. Het is er veel rustiger leven ('no span'), maar het is er sinds de onafhankelijkheid niet veel beter op geworden. De Surinamers die nu in Nederland wonen zijn bijna allemaal in de jaren zeventig naar Nederland gevlucht voor de onafhankelijkheid (1975). Dekolonisatie was zogenaamd politiek correct... Dat kwam dus veel te vroeg eigenlijk, en was alleen een politiek spel tussen de twee grootste etnische groepen, de Creolen en de Hindoestanen. De Hindoestanen pikten onder het Nederlandse bestuur steeds meer baantjes in van de Creolen, die oververtegenwoordigd waren in de overheid. De Creoolse politici konden dat moeilijk verkopen aan hun achterban, met wie ze een cliëntelistische relatie hadden, en wilde daarom onafhankelijkheid om de banen veilig te stellen. Toevallig wonnen de Creolen net de verkiezingen in de periode dat Den Uyl minister-president werd in Nederland van het meest linkse kabinet ooit, dat op ideologische grond moest dekoloniseren. Gevolg: een derde van de bevolking vlucht naar Nederland. Sindsdien zijn ze niet meer teruggekeerd, want de situatie is er inderdaad verslechterd, met de militaire dictatuur in de jaren tachtig en de moeizame ontwikkeling nu.

Suriname is dus wel een leuk land om je oude dag door te brengen, maar niet om je brood te verdienen. Tenzij je goede contacten hebt in de politiek of de drugswereld. Die vallen trouwens gedeeltelijk samen met als spilfiguur Desi Bouterse van de Nationale Democratische Partij, die om de verkiezingen aan de macht is. Bij elke verkiezing wordt de regering naar huis gestuurd namelijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 22:37   #48
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

De titel van deze topic is totaal verkeerd gekozen.

Het woord racisme komt me ondertussen de strot uit, en dient enkel om alle mogelijke kritiek op bepaalde mensen die een storend gedrag vertonen in de doofpot te stoppen.

Als ik in een restaurant zit en ik word niet bediend, waarbij ik laat vallen dat "die rosse niet geleerd heeft te werken zeker" dan komt de baas me vragen wat er scheelt.

Als ik in een restaurant zit en ik word niet bediend, waarbij ik laat vallen dat "die zwarte niet geleerd heeft te werken zeker" dan krijg ik eventueel een proces van de pater aan mijn been waarbij ik ook nog veroordeeld wordt. (zie als je zin hebt op : http://premier.fgov.be/services/n_i_o_g_em.html
ergens staat die uitspraak)

Toen ik puber was, werd me geleerd om niet met een bepaalde "soort" "groep" "bende" mensen om te gaan, want dat waren "slechte" vrienden, hadden niet dezelfde maatstaven als degene waarin ik was opgevoed, en ze zouden me ofwel in moeilijkheden kunnen brengen ofwel op het slechte pad brengen!
Dit werd me trouwens geleerd door PATERS en NONNEKES!

BEHALVE......
als die mensen per toeval een tintje bruiner waren, dan mag je zoiets niet meer zeggen, want dan ben je RACIST!

Een nog mooiere beschrijving van dit "niet-racisme" las ik ergens op www.turnhoutsebaan.net, ene Eva (groot anti-Vlaams Blok (én dus anti-racist volgens eigen zeggen), volledige AEL militant) vond dat je tegen mensen die dezelfde kleur en cultuur hadden wèl kon zeggen wat je stoorde maar tegen mensen van een andere kleur en andere cultuur NIET!

Wel, ik heb er geen behoefte aan om onderscheid te maken tussen de kleurtjes van mensen, en als iemands gedrag mij stoort zal ik het ofwel duidelijk maken ofwel probeer ik die mensen zoveel mogelijk te mijden!

-------------
Verder vond ik dat in deze thread Dies en Thomas in feite krak hetzelfde zeiden alleen wil Thomas nog steeds zo PC mogelijk zijn en heeft Dies het ondertussen toch ook al begrepen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2003, 00:08   #49
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om dezelfde reden dat een ander geadopteerd kind ook op een bepaalde leeftijd wanneer het te weten komt dat het geadopteerd is, op zoek zal wensen te gaan naar zijn ouders. Dat heeft dus niets te maken met mogelijke aantrekkingskrachtb van ras-of stamverband, maar met een zogehete moeder(en vader-)band. (een zoektocht naar het onbekende zeg maar)

En zoals u zegt Circe is mijn mening niet zo verschillend van die van Thomas, maar dat wil niet zeggen dat ik niet zou aankaarten waarmee ik het oneens ben.
Die ondertussen hoeft daar bovendien niet te staan, want ik heb nog nooit problemen ontkent, maar men moet alleen alles in zijn juiste context beschouwen.
Het voorbeeld dat u aanhaalt is natuurlijk onaanvaardbaar.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2003, 01:34   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Op het forum wordt volgens mij door sommigen overgefocused op cultuurverschillen. Het wij-zijdenken overheerst de dialoog. Het cultuurverschil wordt dan door sommigen al te graag uitgebuit als uitsluitingscriterium.

Deze fixatie, angst voor het vreemde en wederzijdse vooroordelen zijn eerder de oorzaak van miscommunicatie tussen individuen met verschillende culturele achtergrond, dan de mate waarin culturen werkelijk van elkaar verschillen.

Vandaar dat een goed begin is het eigen gedrag en de eigen vooroordelen onder de loep te nemen.
De oplossing voor racistisch denken is volgens mij iedereen te benaderen als een zelfstandig individu en niet als vertegenwoordiger van de groep waartoe hij of zij behoort of gerekend wordt.

Het onbevooroordeeld benaderen van anderen en het zoeken naar gelijkenissen, zonder de verschillen uit het oog te verliezen is de belangrijkste voorwaarde tot een aangenaam contact.

Het vereist een focusverlegging en serieuze inspanning voor hardcore-racisten die de kern van hun identiteit en hun eigenwaarde in de eerste plaats ontleend hebben aan de groep waarmee ze zich in hun hoofd identificeren. Jezelf en de ander in de eerste plaats beschouwen als individuen is voor hen daarom niet evident. Zonder de groep verliezen ze een belangrijk deel van hun identiteit en waarde.
Citaat:
Op het forum wordt volgens mij door sommigen overgefocused op cultuurverschillen. Het wij-zijdenken overheerst de dialoog. Het cultuurverschil wordt dan door sommigen al te graag uitgebuit als uitsluitingscriterium.
Vind ik dus ook, vooral jij blijft er steeds op hameren hé piano.
Ik geloof niet dat de meeste Belgen wakker liggen van die cultuurverschillen. Mogelijks wel van een levenswijze of daden waar ze niet mee akkoord kunnen gaan. Wanneer die levenswijze of daad dan vergoelijkt wordt door “jamaar dat is onze cultuur”.

Citaat:
Deze fixatie, angst voor het vreemde en wederzijdse vooroordelen zijn eerder de oorzaak van miscommunicatie tussen individuen met verschillende culturele achtergrond, dan de mate waarin culturen werkelijk van elkaar verschillen.

Vandaar dat een goed begin is het eigen gedrag en de eigen vooroordelen onder de loep te nemen.
De oplossing voor racistisch denken is volgens mij iedereen te benaderen als een zelfstandig individu en niet als vertegenwoordiger van de groep waartoe hij of zij behoort of gerekend wordt.

Het onbevooroordeeld benaderen van anderen en het zoeken naar gelijkenissen, zonder de verschillen uit het oog te verliezen is de belangrijkste voorwaarde tot een aangenaam contact.
Vind ik dus ook, het kan heus niet zo moeilijk zijn voor migranten om zich hier aan te passen.
Ze kunnen toch moeilijk verwachten dat de Belgen 1001 verschillende culturen beleven.

Citaat:
Het vereist een focusverlegging en serieuze inspanning voor hardcore-racisten die de kern van hun identiteit en hun eigenwaarde in de eerste plaats ontleend hebben aan de groep waarmee ze zich in hun hoofd identificeren. Jezelf en de ander in de eerste plaats beschouwen als individuen is voor hen daarom niet evident. Zonder de groep verliezen ze een belangrijk deel van hun identiteit en waarde.
Vind ik dus ook, waarom moeten ze zich steeds blijven identificeren met een gemeenschap die ze verlaten hebben om hier een nieuw leven op te bouwen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2003, 06:47   #51
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Om dezelfde reden dat een ander geadopteerd kind ook op een bepaalde leeftijd wanneer het te weten komt dat het geadopteerd is, op zoek zal wensen te gaan naar zijn ouders. Dat heeft dus niets te maken met mogelijke aantrekkingskrachtb van ras-of stamverband, maar met een zogehete moeder(en vader-)band. (een zoektocht naar het onbekende zeg maar)
Ja, wanneer men wil weten wie zijn ouders zijn dat kan ik begrijpen. Maar daarom gaan die kinderen nog niet bij hun ouders wonen. Wanneer het kinderen zijn van een andere cultuur, dan gaan ze terug keren naar hun cultuur.
En zoals het voorbeeld met de Surinamers, en het antwoord daarop... Letterlijk, ze blijven hier omdat ze het hier véél beter hebben dan in Suriname. We, dat ze zich dan gedragen naar de normen van hun gastland.
Tevens moet ik wel eerlijk toegeven, dat er met de Surinaamse bevolking héééél weinig problemen zijn. Ik heb bewust deze bevolkingsgroep uitgekozen om niet voor Islamfoob te worden gehouden. 't Paterken weet ge wel?!
Oud 16 september 2003, 21:07   #52
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Thomas's schermafbeelding

Standaard

En het groepsdenken blijft zijn gangetje gaan...
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2003, 21:13   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
En het groepsdenken blijft zijn gangetje gaan...
Iets tegen groepsdenken?
Of enkel tegen het groepsdenken dat niet past bij jouw groepsdenken?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be