Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2005, 16:01   #41
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Het Vlaams Belang is geen organisator van de IJzerwake. Bijgevolg heeft ze ook niets te zeggen over de ordebepalingen van de IJzerwake. In de organiserende groep zitten er ook partijongebonden mensen alsook N-VA'ers.

In ieder geval, het reglement stelt heel duidelijk dat alleen vlaggen met daarop de Vlaamse Leeuw en de Nederlandse/Dietse driekleur welkom zijn. Wie een andere vlag wil meebrengen, moet hiervoor toestemming vragen aan de IJzerwake-leiding. Verenigen die willen meestappen in de hulde krijgen dan een toelatingskaart om met de verenigingsvlag op te stappen. Voor de rest zijn partijsymbolen of -vlaggen niet toegelaten. Niet van de N-VA, maar ook niet van het Vlaams Belang.
Ik vraag mij af of jullie partij volgend jaar nog financieel zal steunen. Blijkbaar delen jullie het onafhankelijk Vlaanderen principe en als de vrije meningsuiting daarvoor langst moet worden geschoven dan moet dat maar.
Of steunt jullie partij nog andere organisaties die ingaan tegen hun belangrijkste standpunten?
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:04   #42
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Vlaams Belang is geen organisator van de IJzerwake. Bijgevolg heeft ze ook niets te zeggen over de ordebepalingen van de IJzerwake. In de organiserende groep zitten er ook partijongebonden mensen alsook N-VA'ers.

In ieder geval, het reglement stelt heel duidelijk dat alleen vlaggen met daarop de Vlaamse Leeuw en de Nederlandse/Dietse driekleur welkom zijn. Wie een andere vlag wil meebrengen, moet hiervoor toestemming vragen aan de IJzerwake-leiding. Verenigen die willen meestappen in de hulde krijgen dan een toelatingskaart om met de verenigingsvlag op te stappen. Voor de rest zijn partijsymbolen of -vlaggen niet toegelaten. Niet van de N-VA, maar ook niet van het Vlaams Belang.
Blijkbaar werden de symbolen van het VB en de NVA wel geaccepteerd, want er waren er alvast veel te zien. Wij hebben nog de regels ivm vlaggen noch die van de vestimentaire code overschreden. Het reglement stelt niks over symbolen aangebracht op het lichaam.
Oud 23 augustus 2005, 16:09   #43
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Blijkbaar werden de symbolen van het VB en de NVA wel geaccepteerd, want er waren er alvast veel te zien.
excuseer. dit is n�*et waar. Ik heb éen 'eigen volk eerst' t-shirt gezien, en éen NVA regenjas, en ik kan van mijn eigen wel stellen dat ik veel heb rondgelopen tussen al de mensen daar.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:16   #44
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Zeg Jan,
Reeds sinds zondag zit ik opgescheept met een juridisch probleemstelling waar ik graag een antwoord op zou krijgen:

Mag een ordedienst van een manifestatie gevatte ordeverstoorders, hooligans, of geretardeerde amateur-terorristen boeien om deze laatsten op een ordentelijke wijze aan de politie over te dragen?
Let op: het juridische kader waarbinnen men moet denken is mij genoegzaam bekend omdat ook ik een wachtzaal heb waar de politie (gelukkig) toegang heeft ondanks privéterrein (privéterrein met openbaar karakter).
Als burger mag je niemand van zijn vrijheid beroven. Boeien valt daar onder
Oud 23 augustus 2005, 16:17   #45
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Als burger mag je niemand van zijn vrijheid beroven. Boeien valt daar onder
Als burger mag je wel de pleger van een misdrijf in bedwang houden en afleveren aan de politie, desnoods met boeien.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:19   #46
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door J.Black
Tja, als je het niet kan halen met argumenten zijn alle middelen blijkbaar goed om aandacht te krijgen.
Tja, als je het niet kan halen met argumentenzijn alle middelen blijkbaar goed zoals kloppen om gelijk te krijgen, en dan nog liefst met twintig tegen één.
Oud 23 augustus 2005, 16:19   #47
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Als burger mag je wel de pleger van een misdrijf in bedwang houden en afleveren aan de politie, desnoods met boeien.
Ja oké maar welk misdrijf hebben wij begaan???
Oud 23 augustus 2005, 16:23   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag een ordedienst van een manifestatie gevatte ordeverstoorders, hooligans, of geretardeerde amateur-terorristen boeien om deze laatsten op een ordentelijke wijze aan de politie over te dragen?
Let op: het juridische kader waarbinnen men moet denken is mij genoegzaam bekend omdat ook ik een wachtzaal heb waar de politie (gelukkig) toegang heeft ondanks privéterrein (privéterrein met openbaar karakter).
Daar kan ik jammer genoeg niet onmiddellijk over oordelen. Mijns inziens is de vraag of een burger - leden van een ordedienst blijven immers burgers - handboeien mag gebruiken om een andere burger te bedwingen. 't Beste lijkt me navraag te doen bij de politie en/of gerecht. Nog beter is natuurlijk eens je licht gaan opsteken bij een advocaat die in opdracht van een bewakingsfirma werkt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:28   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja oké maar welk misdrijf hebben wij begaan???
Ordeverstoring van een niet-openbare manifestatie (de toegang was betalend, dus geldt hier de beslotenheid en niet de openbaarheid).
Oud 23 augustus 2005, 16:32   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij af of jullie partij volgend jaar nog financieel zal steunen. Blijkbaar delen jullie het onafhankelijk Vlaanderen principe en als de vrije meningsuiting daarvoor langst moet worden geschoven dan moet dat maar.
Of steunt jullie partij nog andere organisaties die ingaan tegen hun belangrijkste standpunten?
U verwart nog steeds vrije menigingsuiting met ordeverstoring.

Als burger mag u gerust uw afkeuring over de IJzerwake uiten. U kunt dat op de plaats doen die toegankelijk is voor alle burgers, nl. de openbare weg. Indien u met meer dan het toegelaten aantal bent voorgeschreven in het gemeentelijk politiereglement, moet u hiervoor aan de verantwoordelijke openbare diensten toelating vragen. Indien niet, mag u vrijelijk dat doen.

U kunt dit evenwel niet doen op een manifestatie die niet doorgaat op openbaar terrein (hier een privaat terrein) en waarvan de toegang is geregeld volgens de organisaterende groep. Door een toegangskaart te kopen onderschrijft men de regels zoals die door die groep werden opgesteld. Indien u zich hieraan niet houdt, doet u aan ordeverstoring en heeft de organisator het recht u van het terrein te verwijderen. Ook hardhandig indien u zich niet schikt naar de gegeven instructies.
Oud 23 augustus 2005, 16:39   #51
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ordeverstoring van een niet-openbare manifestatie (de toegang was betalend, dus geldt hier de beslotenheid en niet de openbaarheid).
Wij moeten een verklaring afleggen wegens Openbare Ordeverstoring maar soit. De enige overtreding die wij begaan hebben is op het podium geklommen zonder toestemming. En weet je wat dat is nu eenmaal geen ordeverstoring.

[size=+1]TOEGANGSTARIEF[/size]
Het toegangstarief bedraagt 3 euro per persoon. Hiervoor ontvangt men een herkenningsteken. Zonder zichtbaar gedragen herkenningsteken wordt men niet toegelaten tot de weide! Dit geldt ook voor muziekkorpsen en jeugdorganisaties. Kinderen onder de twaalf jaar hebben gratis toegang en ontvangen een gratis kinderherkenningsteken. De ouders of de begeleiders dienen zich daarvoor aan te bieden aan de kassa’s.

Die hebben we betaald alles in regel dus

[size=+1]HERKENNINGSTEKENS[/size]
Deze kunnen gekocht worden bij de verkopers op de toegangswegen en op door de vzw IJzerwake ingelegde bussen, of aan de kassa’s.
Om een vlotte toegang tot de weide te garanderen wordt aan iedereen gevraagd zich het herkenningsteken reeds aan te schaffen vooraleer men aan de kassa’s komt.

Die hadden we ook

[size=+1]COLPORTAGE, VERKOOP EN UITDELEN VAN PROPAGANDA-MATERIAAL[/size]
Colportage, verkoop en uitdelen van propagandamateriaal door derden (van welke aard ook) is op de IJzerwakeweide en op de parkeerweide NIET toegelaten.
Enkel op de weide waar het IJzerwaketreffen doorgaat zijn er verkoopstands van derden. Deze stands zijn evenwel gesloten van 10.30 u. tot na het einde van de IJzerwake!
Colportage, verkoop en uitdelen van propagandamateriaal is op de openbare weg toegelaten, voor zo ver het stadsbestuur van Ieper geen politiereglement voor die dag uitvaardigt.

Is niet gebeurd
[size=+1]VLAGGEN[/size]
Buiten gewone Vlaamse leeuwenvlaggen en oranjeblanjebleu­vlaggen, die vanzelfsprekend massaal welkom zijn – en overigens ook door de vzw IJzerwake zelf te koop worden aangeboden op de IJzerwakeweide –, worden enkel vlaggen van Vlaamse niet-partijpolitieke verenigingen toegelaten, dus geen vlaggen van politieke partijen en hun deelorganisaties, noch van buitenlandse organisaties. De Godsvredegedachte indachtig, wenst de vzw IJzerwake hierdoor de eendracht onder de Vlamingen te bevorderen.

Vanzelfsprekend is een vlaggenparade voorzien! Vaandrigs die met hun verenigingsvlag willen deelnemen, melden zich de dag van de IJzerwake (én in het bezit van een betaald herkenningsteken) aan bij het secretariaat aan de hoofdingang van de weide aan de kant van het jaagpad.

Aan het secretariaat beoordeelt het bestuur van de vzw IJzerwake of de aangeboden verenigingsvlaggen beantwoorden aan de volgende criteria:
- de vlaggen moeten officiële vlaggen zijn van bestaande en actieve niet-partijpolitieke Vlaamse verenigingen en organisaties die een goede reputatie hebben binnen de Vlaamse Beweging;
- de vlaggen moeten herkenbaar zijn als vlaggen van Vlaamse verenigingen en organisaties, d.w.z. dat ze herkenbare Vlaamse of Heelnederlandse symbolen, kleuren en/of namen moeten dragen;
- de vlaggen mogen geen symbolen dragen met een internationale en/of imperialistische connotatie of verwijzen naar verenigingen of organisaties die internationaal actief zijn.

Vlaggen die afbreuk doen aan het Vlaams-nationaal karakter van de IJzerwake en/of als provocatief of schadelijk voor de goede naam van de IJzerwake worden beschouwd, worden niet toegelaten op de weide. Er wordt niet gediscussieerd over de genomen beslissing.

Na goedkeuring ontvangt de vaandrig een individuele vlaggenkaart waarmee hij de IJzerwakeweide kan betreden met zijn verenigingsvlag. Ook wordt aan de vaandrig een gratis vlaggenlint 2005 overhandigd ter herinnering aan de deelname aan de IJzerwake.
Aan de vaandrigs zal worden medegedeeld waar ze zich met hun verenigingsvlag dienen op te stellen voor deelname aan de vlaggenparade. Vaandrigs die met hun vlag de weide betreden langs de ingang aan de parking zullen worden begeleid naar het secretariaat aan de hoofdingang.

Vlaggen hadden we niet bij
[size=+1][/size]
[size=+1]VESTIMENTAIRE CODE[/size]
Personen die op hun kledij symbolen dragen die afbreuk doen aan het Vlaams-nationaal karakter van de IJzerwake en/of als provocatief of schadelijk voor de goede naam van de IJzerwake worden beschouwd, worden niet toegelaten op de weide. Er wordt niet gediscussieerd over de ter plaatse genomen beslissing.

Wij voldoen perfect aan de vestimentaire code
Oud 23 augustus 2005, 16:39   #52
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Sebiet zal ik al die onnozele nationalistjes hier, van welke strekking dan ook, eens een goede aftuiging bezorgen se.

Láag volk. Jongens toch.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:40   #53
An VdS
Lokaal Raadslid

Standaard

Andy Vermaut is journalist bij Het Laatste Nieuws en heeft zijn perskaart misbruikt op IJzerwake binnen te geraken!
An VdS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:41   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar werden de symbolen van het VB en de NVA wel geaccepteerd, want er waren er alvast veel te zien. Wij hebben nog de regels ivm vlaggen noch die van de vestimentaire code overschreden. Het reglement stelt niks over symbolen aangebracht op het lichaam.
Helaas: driewerf fout. U verwart twee verschillende punten van het ordereglement.

Partijvlaggen zijn verboden. Dat staat heel duidelijk vermeld. Er was dan ook geen enkele vlag van het Vlaams Belang of de N-VA te zien.

Nergens staat evenwel in het ordereglement dat mensen geen t-shirt met daarop "Vlaams Belang" of "N-VA" zouden mogen dragen. Lees maar eens goed de tekst:

Citaat:
Personen die op hun kledij symbolen dragen die afbreuk doen aan het Vlaams-nationaal karakter van de IJzerwake en/of als provocatief of schadelijk voor de goede naam van de IJzerwake worden beschouwd, worden niet toegelaten op de weide.
Dit is wel duidelijk. Een symbool van het Vlaams Belang of de N-VA doet geen afbreuk aan het Vlaamsnationaal karakter van de IJzerwake. Met de driekleur afkomen op een t-shirt is dat evenwel.

Daarenboven is het zo dat het bij een rechtzaak niet noodzakelijk zo is dat de rechter op de komma's kijkt, maar dat uw vorm van "body-painting" door de rechter als "vestimentair" kan worden beschouwd. Daarnaast kan men zich ook beroepen op het provocatief karakter van de schildering. Juridisch zou u wel eens heel zwak kunnen staan, mocht men op die elementen spelen.

In ieder geval is het wel goed dat door dergelijke acties de ordereglementen nog sluitender kunnen worden gemaakt.
Oud 23 augustus 2005, 16:42   #55
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

waar kunnen we steun betuigen aan andy?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:43   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An VdS
Andy Vermaut is journalist bij Het Laatste Nieuws en heeft zijn perskaart misbruikt op IJzerwake binnen te geraken!
Interessant detail. Indien hij aldus is binnen gekomen, moet hij zich ook schikken naar de journalistieke deontologie. Dit betekent dat hij, daar hij daar dan als journalist aanwezig is, zich onthoudt van uitspraken en/of handelingen die de neutraliteit en onpartijdigheid van zijn werk in het gedrang brengen. Ook dit zijn interessante elementen die in de rechtszaal aan bod kunnen komen.
Oud 23 augustus 2005, 16:43   #57
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als burger mag u gerust uw afkeuring over de IJzerwake uiten. U kunt dat op de plaats doen die toegankelijk is voor alle burgers, nl. de openbare weg. Indien u met meer dan het toegelaten aantal bent voorgeschreven in het gemeentelijk politiereglement, moet u hiervoor aan de verantwoordelijke openbare diensten toelating vragen. Indien niet, mag u vrijelijk dat doen.

U kunt dit evenwel niet doen op een manifestatie die niet doorgaat op openbaar terrein (hier een privaat terrein) en waarvan de toegang is geregeld volgens de organisaterende groep. Door een toegangskaart te kopen onderschrijft men de regels zoals die door die groep werden opgesteld. Indien u zich hieraan niet houdt, doet u aan ordeverstoring en heeft de organisator het recht u van het terrein te verwijderen. Ook hardhandig indien u zich niet schikt naar de gegeven instructies.
geef mij nu één regel waarin onze overtreding, welke u ook beweerd, staat vermeld. U kunt het gewoon niet.

Zelfs het beklimmen van het podium blijkt volgens het regelment niet verboden.
Trouwens dat regelment werd ons nergens kenbaar gemaakt.
Er staat zelfs nergens dat het betalen van ingang gelijk staat aan het onderschrijven van het reglement
Oud 23 augustus 2005, 16:44   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
excuseer. dit is n�*et waar. Ik heb éen 'eigen volk eerst' t-shirt gezien, en éen NVA regenjas, en ik kan van mijn eigen wel stellen dat ik veel heb rondgelopen tussen al de mensen daar.
Er waren inderdaad heel weinig partijgerelateerde symbolen op t-shirts te zien. Dit is evenwel geen overtrediging van het ordereglement.
Oud 23 augustus 2005, 16:44   #59
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Zeg Jan,
Reeds sinds zondag zit ik opgescheept met een juridisch probleemstelling waar ik graag een antwoord op zou krijgen
Sinds wanneer is JvdB jurist?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:44   #60
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

JVDB, in een ander topic sprak u me van een zekere populariteitstest die werd afgenomen. Ik vroeg om bewijzen, maar u liet u niet meer zien.

Citaat:
Jammer voor u, maar bij de populariteitstest afgenomen door leerlingen uit het middelbaar bleek Jan van den Berghe op nummer twee te staan. Als leraar ben ik streng (klasverband dus), maar ga daarbuiten vertrouwelijk met de leerlingen om. Die aanpak loont.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be