![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kom in geen van beiden. 8) Ik wil immers de BUB-praat hier op het forum voor geen goud missen! ![]()
![]() |
![]() |
#42 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal deze link bij mijn favorieten opslaan, en ze ten gepasten tijde gebruiken wanneer u op de 'rode staatszender' meent te moeten schieten. Citaat:
Jammer. Ik zie wat ik zie. Ik mag veronderstellen dat u als Vlaamsnationalist zich niet in het feestgewoel te Brussel stort. Ik mocht het reeds vele jaren meemaken. Wie van ons beiden is dus de best geplaatste bron?
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Je mag anders hier in Leuven eens komen kijken op den 21ste: NIKS te zien! ![]() Dit in tegenstelling tot de 11de juli. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() trouwens, nog even iets dat ik gewoon mòèt zeggen: mijn zus van 15 had vandaag examen geschiedenis, en voor te lachen vroeg ik haar de datum van de Guldensporenslag. Hoewel dat vorig jaar DAGELIJKS op het nieuws was, wist ze het niet. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Leopold von Sachsen-Coburg-Gotha, elvendertigste zoon uit een familie van parvenus die door Bismarck als 'de stoeterij van Europa' werd aangeduid, opportunist van het zuiverste water, 'onze goede vorst'? Kom zeg, die man was luthers, heeft zich waarschijnlijk anglicaan verklaard om de troon van Groot-Brittannië te kunnen bestijgen en werd later katholiek omdat dat in het nieuwe België nu eenmaal moest (Willem I was een stoute calvinist, weetuwel). Hoezo, opportunist? Ik vraag me altijd af wat er zou gebeurd zijn, mocht hij de Griekse troon aangenomen hebben: een pope-baard gekweekt? Zijn Bulgaars neefje is trouwens zonder probleem Bulgaars-orthodox geworden, niet? Het zit in de familie...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wanneer u denkt dat ik de enige ben die van oordeel is dat het belang van de Guldensporenslag soms een beetje aangedikt wordt en dat deze hele gebeurtenis in de loop der tijd toch wel lichtelijk geromantiseerd werd, dan raad ik u aan even een kijkje te nemen op http://www.kuleuven.ac.be/ck/2001_02/11.pdf
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even opmerken trouwens dat, in tegenstelling tot bepaalden willen doen geloven, de Guldensporenslag niet in 19e eeuw "herontdekt" werd. Gedurende heel de Middeleeuwen blijft de gebeurtenis leven en zelfs nog in 18e eeuw treffen we gedichten aan waar naar de slag wordt verwezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Klein voorbeeldje ter illustratie: een 18jarig meisje uit een 6de-jaar ASO dat niet weet dat wij in het Westen kapitalisten zijn en geen communisten! Misschien - ondanks wat er in de topic 'Wat zijn de voorwaarden om intellectueel te zijn?' beweerd wordt - dat we heden ten dage toch wel net iets teveel overrompelt worden met programma's zoals 'Big Brother' en dergelijke meer! En Quicky ik dacht dat we het ondertussen op dit forum over 1zaak eens waren geworden, namelijk dat we de geschiedenis kritisch mogen onderzoeken. (neem maar eens een kijkje in de topic over revisionisme)
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Net wel. Wat zoekt men op internet? Informatie? Wat voor informatie? Computerspellekes?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() De kloof tussen de jongeren die wel weten wat er gaande is op de wereld en zij die niets weten van dat alles groeit. Deels is dit te wijten aan het feit dat sommigen het als bijzonder "oncool" beschouwen dat je als jongere naar het nieuws of Koppen en dergelijke meer kijkt.
Ik denk niet dat het toeval is dat programma's als 'Big Brother', 'Temptation Island', ...... zo populair zijn bij jongeren! Het verschil met vroeger is dat het gamma veel uitgebreider is geworden; vroeger speelde de kinderen spelletjes (die hen meestal toch nog wel de een of andere vaardigheid of kennis bijbracht), maar anderzijds waren ze 's avonds ook wel 'verplicht' om samen met de ouders naar de BRTN te kijken en het nieuws zowel op TV als op radio te volgen. Nu het aanbod veel groter is, moet men keuzes maken en het grootste deel van de jongeren verkiest een programma als 'Big Brother' boven Ter Zake of Polspoel&De Smet. Nog een voorbeeldje waarmee mijn zoon vandaag afkwam: een 18jarige dame uit het 6de-jaar ASO diende tijdens het examen economie aan de leerkracht te vragen hoe ze een procent diende te berekenen! Nu heeft dit eender met domheid te maken dan met wereldvreemdheid, maar ik denk dat het verkeerd is te stellen dat iedereen zo bezig is met wat er leeft in de wereld als zij die hier op dit forum vertoeven.
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() Er is inderdaad geen méér gesubsidieerde "feestdag" dan 11 juli.
De overwinnaars van de Guldensporenslag waren franstalig en werden geholpen door Namenaars. De Vlaams-nationale mythe van 11 juli werd vorig jaar al her en der met de grond gelijk gemaakt. Het is een zielige feestdag, maar ja het Vlaams-nationalisme heeft dan ook alleen maar zielige zaken te bieden zoals zielige partijen (NVA, Vlaams Blok), zielige liederen (Vlaams Leeuw) en zielige vlaggetjes (idem). 21 juli is tenminste reëel, de eedaflegging van de eerste burgerkoning (Koning der Belgen) van de grootste democratie van dat moment (1831). Dat is tenminste een vreedzaam en majestueus evenement. En is die 11 juli nog altijd geen betaalde feestdag ? ![]() Ze zullen zich moeten gaan haasten, want straks wordt het afgeschaft ! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op Groeninge waren er hoegenaamd geen "Namenaars" aanwezig. En de groep ridders die de Belgische geschiedschrijving tot "Namenaars" uitriep kwam te Kortrijk een paar uur na de strijd aan. In de kronieken, o.m. Van Velthem, is echter geen sprake van "Namenaars", maar wel van "Oostheren". In de middeleeuwse literatuur worden daar steeds de mensen van de Rijn mee bedoeld. Uit andere kronieken weten wat dat deze groep ridders, gerecruteerd door de graaf van Namen, voornamelijk bestond uit Duitsers uit het Rijnland alsook ridders uit het Vrije Land van Loon. Ook zaten er enkele mensen uit Gullik bij. Neen, geen Namenaars. De overwinnaars Franstalig? Was het Vlaamse volk dan Franstalig? |
|
![]() |
![]() |