Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2003, 22:03   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Voor 11 juli kan ik hier in het dorp terecht: dan speelt de plaatselijke fanfare in de voormiddag op de dorpskiosk, met daartussen een toespraak van de burgemeester, daarna is er de mogelijkheid om iets te eten en te drinken in het plaatselijk sportcentrum (en dat al lang voor er sprake was van feestcheques van de Vlaamse Regering), en in de namiddag is er een gevarieerd programma.
Cafépraat dus.
Jou verwacht ik dan ook niet in Vlaamse café's maar eerder in Brusselse salons.
Ik kom in geen van beiden. 8)

Ik wil immers de BUB-praat hier op het forum voor geen goud missen!
Oud 17 juni 2003, 07:00   #42
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Alleen al de zee van tricolore vlaggen is een balsem op het hart van menig echte Belg. Daar kan Vl² nog een puntje aan zuigen.
Hahahaha. Daarom dat we dat nooit eens op tv zien...
Plots is wat u op tv ziet een objectieve maatstaf.
Ik zal deze link bij mijn favorieten opslaan, en ze ten gepasten tijde gebruiken wanneer u op de 'rode staatszender' meent te moeten schieten.

Citaat:
In uw dromen ziet u de driekleurige zee, maar in de werkelijkheid is dat maar heel dunnetjes.
U beweert eigenlijk bijna koudweg dat ik over 21 juli lieg.
Jammer.
Ik zie wat ik zie.
Ik mag veronderstellen dat u als Vlaamsnationalist zich niet in het feestgewoel te Brussel stort.
Ik mocht het reeds vele jaren meemaken.
Wie van ons beiden is dus de best geplaatste bron?
Oud 17 juni 2003, 08:44   #43
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Dat is onze nationale feestdag.

Omdat ik een beetje te traag was, staat dat ook reeds hierboven te lezen en zal ik maar gebruik maken van deze ruimte om even op iets anders te wijzen en dat is de onzinnigheid van het zogenaamde belang dat 11juli zou hebben omdat toen de Guldensporenslag was in 1302. Onzinnig omwille van het feit dat dit een compleet onbelangrijke veldslag was.
Het wordt tijd da gij eens wa geschiedenis te kennen zen. Als ge zegt dat de Guldensporenslag een onbelangrijke veldslag is, dan zijt ge echt wel dom. Deze veldslag heeft zeer veel betekent voor het verdere verloop van de geschiedenis!!! Denk eerst na voor je domme berichten post!
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 09:06   #44
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik mag veronderstellen dat u als Vlaamsnationalist zich niet in het feestgewoel te Brussel stort.
Als je die dag dan toch in Brussel bent, dan zal je eerlijkheidshalve ook moeten toegeven dat dat vooral Franstaligen zijn! En aangezien Brussel een Franstalige stad is, is dat geen toeval...

Je mag anders hier in Leuven eens komen kijken op den 21ste: NIKS te zien!

Dit in tegenstelling tot de 11de juli.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 13:42   #45
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Als je die dag dan toch in Brussel bent, dan zal je eerlijkheidshalve ook moeten toegeven dat dat vooral Franstaligen zijn! En aangezien Brussel een Franstalige stad is, is dat geen toeval...

Je mag anders hier in Leuven eens komen kijken op den 21ste: NIKS te zien!

Dit in tegenstelling tot de 11de juli.
a, natuurlijk nie e Zeno, die zitten allemaal in Brussel dan

trouwens, nog even iets dat ik gewoon mòèt zeggen: mijn zus van 15 had vandaag examen geschiedenis, en voor te lachen vroeg ik haar de datum van de Guldensporenslag. Hoewel dat vorig jaar DAGELIJKS op het nieuws was, wist ze het niet. Ik was terecht geschokt.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 15:06   #46
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
21 juli is uiteraard een veel mooiere feestdag omdat we dan herdenken hoe onze goede Vorst Leopold I, die Belgie op de wereldkaart placht te zetten de troon besteeg.
... waar blijven ze het halen!

Leopold von Sachsen-Coburg-Gotha, elvendertigste zoon uit een familie van parvenus die door Bismarck als 'de stoeterij van Europa' werd aangeduid, opportunist van het zuiverste water, 'onze goede vorst'? Kom zeg, die man was luthers, heeft zich waarschijnlijk anglicaan verklaard om de troon van Groot-Brittannië te kunnen bestijgen en werd later katholiek omdat dat in het nieuwe België nu eenmaal moest (Willem I was een stoute calvinist, weetuwel). Hoezo, opportunist? Ik vraag me altijd af wat er zou gebeurd zijn, mocht hij de Griekse troon aangenomen hebben: een pope-baard gekweekt? Zijn Bulgaars neefje is trouwens zonder probleem Bulgaars-orthodox geworden, niet? Het zit in de familie...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 16:04   #47
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quicky
Het wordt tijd da gij eens wa geschiedenis te kennen zen. Als ge zegt dat de Guldensporenslag een onbelangrijke veldslag is, dan zijt ge echt wel dom. Deze veldslag heeft zeer veel betekent voor het verdere verloop van de geschiedenis!!! Denk eerst na voor je domme berichten post!
Ik drukte mij misschien enigszins overdreven uit, maar zo dom was het heus niet.
Wanneer u denkt dat ik de enige ben die van oordeel is dat het belang van de Guldensporenslag soms een beetje aangedikt wordt en dat deze hele gebeurtenis in de loop der tijd toch wel lichtelijk geromantiseerd werd, dan raad ik u aan even een kijkje te nemen op http://www.kuleuven.ac.be/ck/2001_02/11.pdf
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 16:16   #48
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quicky
Ik drukte mij misschien enigszins overdreven uit, maar zo dom was het heus niet.
Wanneer u denkt dat ik de enige ben die van oordeel is dat het belang van de Guldensporenslag soms een beetje aangedikt wordt en dat deze hele gebeurtenis in de loop der tijd toch wel lichtelijk geromantiseerd werd, dan raad ik u aan even een kijkje te nemen op http://www.kuleuven.ac.be/ck/2001_02/11.pdf
Toeval is nu dat ik net een boek over de guldensporenslag aan het lezen ben en daar staat telkens het tegenovergestelde in. In ieder geval ik geloof het boek, wat een bundeling is van de verschillende feiten vanwege tal van verschillende bronnen, het artikel is een mening van 3 personen waar ik me niet door laat leiden. Bijgevolg zou ik u ook aanraden om een paar boeken over de guldensporenslag te lezen en dan nogmaals uw mening te geven.
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 16:28   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk werd de Guldensporenslag geromantiseerd in de 19e eeuw, maar dat is nu eenmaal iets totaal anders dan de betekenis die 1302 in de Middeleeuwen had. U moet toch wel in staat zijn deze twee zaken uit elkaar te houden. Of niet?

Even opmerken trouwens dat, in tegenstelling tot bepaalden willen doen geloven, de Guldensporenslag niet in 19e eeuw "herontdekt" werd. Gedurende heel de Middeleeuwen blijft de gebeurtenis leven en zelfs nog in 18e eeuw treffen we gedichten aan waar naar de slag wordt verwezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 16:30   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
trouwens, nog even iets dat ik gewoon mòèt zeggen: mijn zus van 15 had vandaag examen geschiedenis, en voor te lachen vroeg ik haar de datum van de Guldensporenslag. Hoewel dat vorig jaar DAGELIJKS op het nieuws was, wist ze het niet. Ik was terecht geschokt.
En? Me dunkt dat dit meer zegt over uw zus dan over iets anders.
Oud 17 juni 2003, 17:01   #51
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik denk dat het eender duidt op de wereldvreemdheid van vele jongeren dezer dagen!
Klein voorbeeldje ter illustratie: een 18jarig meisje uit een 6de-jaar ASO dat niet weet dat wij in het Westen kapitalisten zijn en geen communisten!
Misschien - ondanks wat er in de topic 'Wat zijn de voorwaarden om intellectueel te zijn?' beweerd wordt - dat we heden ten dage toch wel net iets teveel overrompelt worden met programma's zoals 'Big Brother' en dergelijke meer!

En Quicky ik dacht dat we het ondertussen op dit forum over 1zaak eens waren geworden, namelijk dat we de geschiedenis kritisch mogen onderzoeken. (neem maar eens een kijkje in de topic over revisionisme)
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 17 juni 2003, 17:32   #52
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Ik sluit me aan bij wat Dies zegt en voeg er nog aan toe: wat worden we weer persoonlijk.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 17:33   #53
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het eender duidt op de wereldvreemdheid van vele jongeren dezer dagen!
Het zou me sterk verbazen moesten de jongeren van vandaag met internet en dergelijke wereldvreemder zijn dan die van 40jaar geleden!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 17:39   #54
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Net wel. Wat zoekt men op internet? Informatie? Wat voor informatie? Computerspellekes?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 17:41   #55
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Net wel. Wat zoekt men op internet? Informatie? Wat voor informatie? Computerspellekes?
Wat deed men vroeger dan? Andere spellekes spelen, dan is de kans toch wel groter dat je informatie vindt op het internet dan tijdens de bezigheden van vroeger!!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 17:58   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vele? Uit mijn dagelijks omgaan met jongeren kan ik het tegengestelde stellen: ik merk dat heel veel jongeren weldegelijk weten hoe het in de wereld draait.
Oud 17 juni 2003, 20:36   #57
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

De kloof tussen de jongeren die wel weten wat er gaande is op de wereld en zij die niets weten van dat alles groeit. Deels is dit te wijten aan het feit dat sommigen het als bijzonder "oncool" beschouwen dat je als jongere naar het nieuws of Koppen en dergelijke meer kijkt.
Ik denk niet dat het toeval is dat programma's als 'Big Brother', 'Temptation Island', ...... zo populair zijn bij jongeren!
Het verschil met vroeger is dat het gamma veel uitgebreider is geworden; vroeger speelde de kinderen spelletjes (die hen meestal toch nog wel de een of andere vaardigheid of kennis bijbracht), maar anderzijds waren ze 's avonds ook wel 'verplicht' om samen met de ouders naar de BRTN te kijken en het nieuws zowel op TV als op radio te volgen. Nu het aanbod veel groter is, moet men keuzes maken en het grootste deel van de jongeren verkiest een programma als 'Big Brother' boven Ter Zake of Polspoel&De Smet.

Nog een voorbeeldje waarmee mijn zoon vandaag afkwam: een 18jarige dame uit het 6de-jaar ASO diende tijdens het examen economie aan de leerkracht te vragen hoe ze een procent diende te berekenen! Nu heeft dit eender met domheid te maken dan met wereldvreemdheid, maar ik denk dat het verkeerd is te stellen dat iedereen zo bezig is met wat er leeft in de wereld als zij die hier op dit forum vertoeven.
Oud 17 juni 2003, 20:38   #58
Mr Cash
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De kloof tussen de jongeren die wel weten wat er gaande is op de wereld en zij die niets weten van dat alles groeit. Deels is dit te wijten aan het feit dat sommigen het als bijzonder "oncool" beschouwen dat je als jongere naar het nieuws of Koppen en dergelijke meer kijkt.
Ik denk niet dat het toeval is dat programma's als 'Big Brother', 'Temptation Island', ...... zo populair zijn bij jongeren!
Het verschil met vroeger is dat het gamma veel uitgebreider is geworden; vroeger speelde de kinderen spelletjes (die hen meestal toch nog wel de een of andere vaardigheid of kennis bijbracht), maar anderzijds waren ze 's avonds ook wel 'verplicht' om samen met de ouders naar de BRTN te kijken en het nieuws zowel op TV als op radio te volgen. Nu het aanbod veel groter is, moet men keuzes maken en het grootste deel van de jongeren verkiest een programma als 'Big Brother' boven Ter Zake of Polspoel&De Smet.

Nog een voorbeeldje waarmee mijn zoon vandaag afkwam: een 18jarige dame uit het 6de-jaar ASO diende tijdens het examen economie aan de leerkracht te vragen hoe ze een procent diende te berekenen! Nu heeft dit eender met domheid te maken dan met wereldvreemdheid, maar ik denk dat het verkeerd is te stellen dat iedereen zo bezig is met wat er leeft in de wereld als zij die hier op dit forum vertoeven.
Plus, het aantal TVs in de huiskamer is gestegen. Steeds meer jongeren hebben nu een eigen TV op hun slaapkamer, of maken gebruik van een 2e toestel in huis.
Oud 17 juni 2003, 21:10   #59
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Er is inderdaad geen méér gesubsidieerde "feestdag" dan 11 juli.

De overwinnaars van de Guldensporenslag waren franstalig en werden geholpen door Namenaars.

De Vlaams-nationale mythe van 11 juli werd vorig jaar al her en der met de grond gelijk gemaakt. Het is een zielige feestdag, maar ja het Vlaams-nationalisme heeft dan ook alleen maar zielige zaken te bieden zoals zielige partijen (NVA, Vlaams Blok), zielige liederen (Vlaams Leeuw) en zielige vlaggetjes (idem).

21 juli is tenminste reëel, de eedaflegging van de eerste burgerkoning (Koning der Belgen) van de grootste democratie van dat moment (1831). Dat is tenminste een vreedzaam en majestueus evenement.

En is die 11 juli nog altijd geen betaalde feestdag ?

Ze zullen zich moeten gaan haasten, want straks wordt het afgeschaft !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 21:17   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De overwinnaars van de Guldensporenslag waren franstalig en werden geholpen door Namenaars.
Kijk, ik kan begrijpen dat u graag blijft geloven in een aantal Belgische mythes, maar het feit dat u ze anno 2003 hier nog durft herhalen getuigt van heel weinig inzicht. Zelf heb ik over die zogezegde "Namenaars" op dit forum al eerder uitgebreid ingegaan (blijkbaar hebt u dat niet gelezen of niet willen lezen... uw teergeliefde Belgische mythe zou immers zo uiteenspatten).

Op Groeninge waren er hoegenaamd geen "Namenaars" aanwezig. En de groep ridders die de Belgische geschiedschrijving tot "Namenaars" uitriep kwam te Kortrijk een paar uur na de strijd aan. In de kronieken, o.m. Van Velthem, is echter geen sprake van "Namenaars", maar wel van "Oostheren". In de middeleeuwse literatuur worden daar steeds de mensen van de Rijn mee bedoeld. Uit andere kronieken weten wat dat deze groep ridders, gerecruteerd door de graaf van Namen, voornamelijk bestond uit Duitsers uit het Rijnland alsook ridders uit het Vrije Land van Loon. Ook zaten er enkele mensen uit Gullik bij. Neen, geen Namenaars.

De overwinnaars Franstalig? Was het Vlaamse volk dan Franstalig?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be