Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2003, 14:53   #41
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Jammer van die ondemocratische drempel.

200.000 stemmen niet of nauwelijks vertegenwoordigd in het bestuur, is niet correct.
Het blok met slechts 3 �* 4 keer meer stemmen behaalt zomaar eventjes 18 keer meer zetels. Van een scheefgetrokken situatie gesproken.
En dan hebben we het nog niet over het feit dat een kamerzetel voor een Franstalige veel minder stemmen kost dan een voor een Vlaming, he Super... .
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 15:00   #42
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Dus dat het wel degelijk kan dat de CD&V Vlaams is.
Graag uw mening over de benoeming van Ducarme en de steun van de CD&V hiervoor...
Even het verschil uitleggen tussen Vlaams nationalist te zijn + toch nog met rede vatbaar zijn + ook nog eens waals vriendelijk te zijn. Dat is de CD&V

En de andere is het VB.

Dank u wel
Oud 26 juni 2003, 15:02   #43
amexx
Schepen

Standaard

De Vlamingen zijn nog altijd tweede rangsburgers. Want hun stem is niet zoveel waard dan een Waalse.

Ik heb altijd sympatie gehad voor de NVA. Een vlaams nationale partij weet je wel. Maar NOOIT heb ik enig respekt gehad voor Bourgeois. Hij wou het VB immers laten verbieden. Heel handig omdat hij dan als "vlaams nationale" partij alle vlaams nationalisten achter zich zou scharen. De doorbraak van de NVA is dan niet gekomen. Maar dan gaat Bourgeois samen werken met de grootste Vlamingen haters aller tijden. De CD&v. Laat ons niet vergeten dat er een hele boel anti Vlamingen bij die partij zitten. Eyskens om er nog maar 1 op te noemen.
De vernederende en pretentieuze uitspraken van Bourgeois zinderen nog altijd na. De Vlaams blokkers zijn geen vlaams nationalisten dixit Bourgeois. In feite heeft Bourgeois zijn doel nu wel bereikt. Er blijft 1 Vlaams nationale partij over. En dat is het Vlaams Blok. Tot spijt wie het benijdt.
amexx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 15:04   #44
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
[Even het verschil uitleggen tussen Vlaams nationalist te zijn + toch nog met rede vatbaar zijn + ook nog eens waals vriendelijk te zijn. Dat is de CD&V

En de andere is het VB.

Dank u wel
Nope, het één is consequent zijn, het ander is de mossel uithangen om Chabert toch maar verder te laten vegeteren in zijn stoeltje. Waals vriendelijk zijn voor een Vlamingenhater die Nederlandsonkundig is? Knap hoor. Bourgeois weet zijn nieuwe vrienden wel te kiezen... .
Oud 26 juni 2003, 15:23   #45
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oh, maar ik heb al die topics wel gezien hoor. Zoals ik al zei: het blijft bij enkele vage financiële voordelen voor de Vlamingen. Geen overtuigende argumenten dat zowel Vlaanderen als Wallonië er wel bij zouden varen.
NAtuurlijk blijft dat allemaal nogal vaag, de toekomst voorspellen is altijd nogal vaag en zeker als je te maken hebt met achterdochtige mensen zoals jij. Maar als internationale organisaties zoals het IMF en de OESO al pleiten voor een regionalisering wil dat toch al wel iets zeggen!
Hmm... IMF (Internationaal Monetair Fonds... Oeso (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling)... Geld dus.
Ik had al door dat je ervan overtuigd bent dat je na de onafhankelijkheid véél welvarender zal zijn. Ik vroeg me eigenlijk meer af waar de meerwaarde voor onze Waalse landgenoten uit bestaat. Of is solidariteit een vies woord geworden?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 15:25   #46
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Citaat:
[Even het verschil uitleggen tussen Vlaams nationalist te zijn + toch nog met rede vatbaar zijn + ook nog eens waals vriendelijk te zijn. Dat is de CD&V

En de andere is het VB.

Dank u wel
Nope, het één is consequent zijn, het ander is de mossel uithangen om Chabert toch maar verder te laten vegeteren in zijn stoeltje. Waals vriendelijk zijn voor een Vlamingenhater die Nederlandsonkundig is? .
Dat is waarschijnlijk moeilijk voor u!
Oud 26 juni 2003, 15:35   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oh, maar ik heb al die topics wel gezien hoor. Zoals ik al zei: het blijft bij enkele vage financiële voordelen voor de Vlamingen. Geen overtuigende argumenten dat zowel Vlaanderen als Wallonië er wel bij zouden varen.
NAtuurlijk blijft dat allemaal nogal vaag, de toekomst voorspellen is altijd nogal vaag en zeker als je te maken hebt met achterdochtige mensen zoals jij. Maar als internationale organisaties zoals het IMF en de OESO al pleiten voor een regionalisering wil dat toch al wel iets zeggen!
Hmm... IMF (Internationaal Monetair Fonds... Oeso (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling)... Geld dus.
Ik had al door dat je ervan overtuigd bent dat je na de onafhankelijkheid véél welvarender zal zijn. Ik vroeg me eigenlijk meer af waar de meerwaarde voor onze Waalse landgenoten uit bestaat. Of is solidariteit een vies woord geworden?
1. Is het beter voor Wallonië om op eigen benen te leren staan en een eigen economie te ontwikkelen of is het beter om op Vlaams belastingsgeld te blijven teren?

2. Die N-Z transfers zijn helemaal geen solidariteit. Zulke bedragen MOETEN afstaan en als dank zoveel Waalse politieke tegenwerking, noem ik diefstal.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 15:43   #48
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
1. Is het beter voor Wallonië om op eigen benen te leren staan en een eigen economie te ontwikkelen of is het beter om op Vlaams belastingsgeld te blijven teren?
België hoeft niet persé te splitsen om dat doel te bereiken. Als na de onafhankelijkheid mocht blijken dat bijvoorbeeld Limburg niet voldoende bijdraagt aan de welvaart van Vlaanderen, ga je dat stuk van het land dan ook afstoten? Je gaat op den duur niet erg veel meer overhouden, vrees ik...

Citaat:
2. Die N-Z transfers zijn helemaal geen solidariteit. Zulke bedragen MOETEN afstaan en als dank zoveel Waalse politieke tegenwerking, noem ik diefstal.
Er worden met uw belastingscentjes wel meer dingen gedaan die niet door de beugel kunnen. Het betalen van bedienaars van de erkende erediensten bijvoorbeeld. Is dat dan geen diefstal?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 26 juni 2003, 16:08   #49
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
België hoeft niet persé te splitsen om dat doel te bereiken. Als na de onafhankelijkheid mocht blijken dat bijvoorbeeld Limburg niet voldoende bijdraagt aan de welvaart van Vlaanderen, ga je dat stuk van het land dan ook afstoten? Je gaat op den duur niet erg veel meer overhouden, vrees ik...
Het politiek verschil dat tussen Noord en Zuid bestaat, bestaat niet tussen Limburg en de rest van Vlaanderen. België hoeft voor mij inderdaad niet per se te splitsen om bovenstaand doel te bereiken, maar dan moeten beide landsdelen politiek wel veel beter gaan samenwerken. Maar als je d�*t wenst te zien gebeuren, kan je evengoed wachten op een BUBer met een goed plan... it ain't gonna happen...

Citaat:
Citaat:
Er worden met uw belastingscentjes wel meer dingen gedaan die niet door de beugel kunnen. Het betalen van bedienaars van de erkende erediensten bijvoorbeeld. Is dat dan geen diefstal?
Als het aan mij lag, was de subsidiëring van gelijk welke godsdienst al lang afgeschaft.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 16:36   #50
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Jammer van die ondemocratische drempel.

200.000 stemmen niet of nauwelijks vertegenwoordigd in het bestuur, is niet correct.
Het blok met slechts 3 �* 4 keer meer stemmen behaalt zomaar eventjes 18 keer meer zetels. Van een scheefgetrokken situatie gesproken.
En dan hebben we het nog niet over het feit dat een kamerzetel voor een Franstalige veel minder stemmen kost dan een voor een Vlaming, he Super... .
Eigen schuld dikke bult.
Dan hadden jullie de unitaire Belgische partijen maar niet moeten splitsen in Vlaamse en Waalse.
Met unitaire partijen bestond de mogelijkheid om binnen de partij, volgens behaalde stemmen, onafhankelijk van het landsgedeelte een postje op te eisen, en dan waren Vlamingen in het voordeel, wegens meer kiezers om stemmen uit te puren........
Oud 26 juni 2003, 16:42   #51
Bolter
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter
Vraag....

Kan met niet tegelijk Vlaming zijn en Belg zijn...

Net zoals ik Limburger en Vlaming ben.....

Natuurlijk wel onder die voorwaarde dat beide landsdelen op gelijke voet behandeld worden.
hallo, van welke planeet kom jij? (of moet ik nu echt beginnen geloven dat limburgers ietsje trager zijn dan de rest!)!

Gans de kwestie draait juist over de ongelijke behandeling tussen Vlamingen en Franstaligen vanaf het ontstaan van België tot nu!!!

Welke zulke reactie had ik natuurlijk verwacht....

Maar uit meerdere postings blijkt dat er nog anderen van een andere planeet komen en het blijkbaar haalbaar zien dat Vlaanderen zijn eigen weg kan gaan zonder dat we uit België stappen...

Onrealistisch ??? Als je niet open staat voor alternatieven natuurlijk wel !!!

Het zwart-wit denken is immers de makkelijkste oplossing.

Een open kartel tussen CD&V en NV-a kan volgens mij de aanzet geven voor een beweging die dit kan realiseren door het onder druk zetten van de Waalse collega's.
Het moet dan wel zo zijn dat ze hierin gesteund worden door andere politieke families.....
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 18:07   #52
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen heeft voldoende troeven in handen om ook in de toekomst aan de economische top te blijven, en zo aan heel de Vlaamse bevolking een hoog niveau van welvaart en welzijn te waarborgen.

Het probleem is echter dat de Belgische eenheidsstructuur Vlaanderen belet een efficiënt beleid te voeren zowel op economisch als
op sociaal vlak.

De economische en sociale situatie in Vlaanderen en Wallonië zijn dermate verschillend, dat het voor beide landsdelen nadelig en zelfs absurd is éénzelfde beleid te voeren.

Toch houden de Walen krampachtig vast aan het zo unitair mogelijk blijven van de bevoegdheden inzake werkloosheidsuitkeringen,
pensioenen, werkgelegenheidsbeleid, fiscaliteit, gezinsbeleid en export.
Dit omdat zij via de bekende geldstromen van noord naar zuid afhankelijk zijn van België.
Om dit te legitimeren doen Wallonië en ook sommige Vlaamse politici klassiek een beroep op de solidariteit.

Maar echte solidariteit zou bijdragen tot het herstel van de Waalse economie. De huidige geldstromen dringen de Walen alleen in een positie van financiële afhankelijkheid en zijn dus ook voor hen structureel
nadelig.

Vergelijk het met een recente slogan gebruikt door broederlijk delen: "Later wil ik boer worden, niet bedelen "
Dus in onze gewone omgangstaal wordt dit: " Later wil ik zelf mijn boontjes doppen, niet bedelen. "
Clemens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 08:59   #53
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Voor de rest ken ik er zo geen meer.
Geef toe, knut, gene vette he.
Ik ken er anders nog wel een paar....

Onlangs was er het merkwaardige stemgedrag van de NVA (Bourgeois-groep) in het Vlaams Parlement. Een motie ter bevestiging van het territorialiteitsbeginsel werd zonder boe of ba verworpen door de zogenaamde 'democratische Vlaams-nationalisten' van de NVA. Volgens hen mogen de Waalse regering en de Franse gemeenschapsregering dus ongestoord verder officiële activiteiten houden op Vlaams grondgebied. Deze week was het weer zover. Via een motie wilde Luk Van Nieuwenhuysen (Vlaams Blok) erop aansturen dat het federale agentschap voor de buitenlandse handel in zijn al zijn structuren een weerspiegeling zou worden van het aandeel van Vlaanderen in de totale 'Belgische' export (76,2%). Ook moet erop toegezien worden dat Export Vlaanderen het enige loket wordt waartoe Vlaamse exporterende ondernemingen zich kunnen wenden, en het daarvoor snel de nodige middelen en personeel zou krijgen. De NVA vindt dat allemaal niet nodig, en stemde samen met de Spiritisten van Anciaux tegen de motie. Een andere motie van het Vlaams Blok riep de Vlaamse regering op mee te werken, in het kader van de publiek-private samenwerking, aan een Vlaamse i.p.v. Belgische luchtvaartmaatschappij. Ook hier is de NVA in het Vlaams Parlement tegen gekant, terwijl Bourgeois zelf in een persmededeling de piste van een Vlaamse luchtvaartmaatschappij nog verdedigde. Wie begrijpt hier nog iets van?

Nog even omhoog voor tantist....
Oud 27 juni 2003, 09:25   #54
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dank je dat je Limburg aanhaalt als vb! De economische achterstand van Limburg is juist de schuld van België! Men had nl goedkope arbeiders nodig voor de luikse steenkoolmijnen dus werd Limburg moedwillig achtergesteld!
Nu, kwalijk kan ik je het niet nemen! De lessen geschiedenis die men op de scholen gaf en nog geeft zijn Belgisch getint en de Vlaamse geschiedenis wordt zo veel mogelijk stilgezwegen! Vandaar dat er nog altijd zo veel koekendoosmonarchisten rondlopen in Vlaanderen!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 09:57   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank je dat je Limburg aanhaalt als vb! De economische achterstand van Limburg is juist de schuld van België! Men had nl goedkope arbeiders nodig voor de luikse steenkoolmijnen dus werd Limburg moedwillig achtergesteld!
Nu, kwalijk kan ik je het niet nemen! De lessen geschiedenis die men op de scholen gaf en nog geeft zijn Belgisch getint en de Vlaamse geschiedenis wordt zo veel mogelijk stilgezwegen! Vandaar dat er nog altijd zo veel koekendoosmonarchisten rondlopen in Vlaanderen!
Klopt als een bus!
Zelfs al zegt het een Vlaams Blokker.
Oud 27 juni 2003, 10:04   #56
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

ik sluit mij daar volledig bij aan , 100% nagel op de kop !
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 11:05   #57
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

heb zo net op het PI-forum gelezen dat men dissidente postings op het forum van de nva-site gecensureerd heeft? Kan een eerlijke nva'er mij hier uitsluitsel over geven?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 11:07   #58
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Allemaal mooi en wel; jullie eensgezindheid ontroert me. Het is natuurlijk wel compleet naast de kwestie: ik nam Limburg als willekeurig voorbeeld, het had evengoed Vlaams-Brabant kunnen zijn...

Citaat:
Oud 27 juni 2003, 11:14   #59
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
heb zo net op het PI-forum gelezen dat men dissidente postings op het forum van de nva-site gecensureerd heeft? Kan een eerlijke nva'er mij hier uitsluitsel over geven?
Ik denk dat het ging over een discussie die gewoon uitdraaide op schelden en verwijten tussen N-VA en Spirit aanhangers.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 11:15   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal mooi en wel; jullie eensgezindheid ontroert me. Het is natuurlijk wel compleet naast de kwestie: ik nam Limburg als willekeurig voorbeeld, het had evengoed Vlaams-Brabant kunnen zijn...
Je noemde echte Limburg en niet toevallig. Limburg wordt immers steevast als een achtergebleven provincie bestempeld.
Nu verander je weer liever van tactiek dan de waarheid onder ogen te hoeven zien.
Limburg wordt trouwens NOG ALTIJD achtergesteld. Je hoeft slechts het NMBS-dossier te volgen om dat te weten. Of was/is dat met Vlaams-Brabant ook zo?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be