![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke taal moeten onze Vlaamse scholieren als 2de taal leren? | |||
Chinees |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Duits |
![]() ![]() ![]() |
7 | 6,73% |
Engels |
![]() ![]() ![]() |
36 | 34,62% |
Esperanto |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,85% |
Frans(zoals nu) |
![]() ![]() ![]() |
24 | 23,08% |
Keuzevrijheid: Duits-Engels |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,88% |
Keuzevrijheid: Engels-Frans |
![]() ![]() ![]() |
6 | 5,77% |
Keuzevrijheid: Duits-Engels-Frans |
![]() ![]() ![]() |
20 | 19,23% |
Spaans |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Iets Anders |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,85% |
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Het belang van Engels hangt voornamelijk af van de veramerikanisering van Europa. Ik snap niet dat mensen zoals Vlaamsnationalisten die hun eigen cultuur willen vrijwaren voor iedere vorm van culturele dominantie wel de dominantie van het Angelsaksische willen aanvaarden maar niet de Franse dominantie. Gedominieerd zijn ze toch. Conclussie; het gaat om een onverklaarbare en emotioneel ingegeven irrationele haat tegenover een andere taal. Wellicht bij sommigen ingegeven door de incompetentie wat betreft het leren, kunnen van het Frans, bij anderen slechte ervaringen op welk vlak van menselijke interactie dan ook met mensen die Frans spraken (ziek na een belegd broodje dat gekocht werd bij een Franstalige verkoper of iets dergelijks) en dan een aantal die zich door machtsgeile kleinburgerlijke navelstaarders (vaak gefrustreerde kleinburgers uit het Vlaamse platteland) laten meeslepen in een hol gezwets over Franstalige complotten tegen het Nederlands. Let wel; ze hebben wel het lef zich progressief ![]() ![]()
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nu wordt Frans opgelegd uit nationalisme. Dom dus. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het Frans wordt opgelegd uit noodzaak, net zoals het Nederlands in de Franstalige scholen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
![]() Egidius PS: Het is Engelskiljons (naar fransquillon) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Europees Commissaris
|
![]() A : Engels geeft inderdaad de indruk gemakkelijker te leren te zijn voor mensen die een germaanse taal spreken ; dit is echter een foute indruk. We worden overspoeld door amerikaanse feuilletons, je moet er eens op letten : als het over een familiefeuilleton met schoolgaande kinderen gaat tref je er altijd aan die met veel moeite de spelling van diverse woorden uit het hoofd moeten leren. De woordspelling is in het engels inderdaad willekeurig.. er zijn geen regels voor waar je een houvast aan zou kunnen hebben : ie. het engels is een moieilijk te leren taal.
De "taalopenheid" van flaminganten ivm; alle andere talen behalve het frans, is vanzelfsprekend larie. Indien de "nationalistische flamingant" een ruimdenkend mens was met een bezorgdheid voor de vrijwaring van alle 100 taalgemeenschappen in europa en alle 6500 talen in de wereld zou het niet meer dan logisch zijn dan dat er nu reeds volop Esperanto zou onderwezen worden in ons schoolsysteem en zouden diezelfde flaminganten de eersten in rij zijn om het te leren. Gelukkig is het zo dat er zelfs Vlaamsnationalisten zijn die het nut van het Esperanto om culturen en talen te bewaren, het is echter helaas slechts een minderheid. De meerderheid van Vlaams eigen volk heeft een afschuw van elke vreemde taal.. behalve de "oudnationalisten" die wel graag een mondje duits praten...maar dat is een andere geschiedenis.
![]() |
#46 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Egidius, jij bent ook werkelijk bereid alles wat je lief is overboord te gooien om de Belgisch-gezinden te bestrijden. Je komt me wel als een extremist over.
De B.U.B. is voor een pacifistisch samenleven van alle Belgen in één meertalige staat. Toekomstgerichter kan eigenlijk niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Nogmaals: ik ben voor de verplichting van het leren van vreemde talen, maar dan wel zelf gekozen uit een redelijk aanbod. Dus wel verplicht één of twee vreemde talen kiezen, maar niet één bepaalde taal verplichten. Leerlingen zijn heel goed in staat om zelf die talen te kiezen die ze nodig hebben, nuttig lijken of leuk vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
2) Ik zou die feuilletons net zoals onze soaps nu niet echt als een aspiegeling van de realiteit zien. Als ik even in mijn schoolverleden duik zie ik toch dat dik 75% van de leerlingen makkelijk 10-15% meer haalde voor engels dan voor frans. Zeker wat betreft het mondelinge deel van de lessen. Engels is blijkt en bleek veel makkelijker te zijn dan Frans. Maar goed, dat is eigen ervaring en wat ik zelf waargenomen heb. Hoe dat voor Engelstaligen ligt die het Engels als moedertaal hebben (de Amerikanen die je aanhaalt) weet ik niet.
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik had het trouwens over 11/12 jarigen. Het onderwijzen van Frans begint reeds in de laatste twee jaar in het lager onderwijs. Engels krijg je vanaf je 2e middelbaar pas. Tussen het niveau van zelfstandigheid van een 11/12 jarige en dat van een 15/16 jarige is er een hemelsbreed verschil. Wanneer mag men in NL kiezen? Op 11/12 jarige leeftijd of 15/16? Het maakt sowieso een groot verschil. Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Europees Commissaris
|
![]() In de engelstaligen , de anglofielen een bondgenoot zien tegen de "frogs"
is al even idioot (excusez le mot) als denken dat de Duitsers in 1940 het gebruik van het Nederlands kwamen verdedigen... Indien er een "Endsieg" geweest zou zijn spraken we vandaag hier Duits evenals een overwinning van Napoleon in Waterloo zou betekend hebben dat we hier nu Frans gesproken zouden hebben. Esperanto = Europeaans !
![]() |
#52 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Overigens wens ik de Belgisch-gezinden niet te bestrijden, maar dood te knuffelen, maar dat terzijde. Citaat:
Laatst gewijzigd door Egidius : 21 oktober 2005 om 14:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een prima ontwikkeling wat mij betreft, al was het maar om het 'monopolie' van het Engels op de basisschool te doorbreken. Talen kiezen kan in Nederland pas in de laatste jaren van de middelbare school: tot enkele jaren terug vanaf de vijfde klas, tegenwoordig vanaf de vierde klas maar met Engels als verplicht vak. De eerste drie (vroeger vier) jaar van de middelbare school zijn Engels, Duits en Frans verplicht. Ik vond het oude systeem daarom erg goed: je doet van drie talen basiskennis op en je kon vervolgens zelf kiezen welke talen je voor je eindexamen wilde doen. Ik ben dus niet voor het kiezen van talen op de basisschool of bij het begin van de middelbare school, maar voor het kiezen van talen voor het eindexamen (de laatste twee/drie jaar van de middelbare school). Op die leeftijd (in mijn tijd 15/16 jaar) kun je die keuze heel goed maken. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Klassen 7 en 8, welke leeftijd is dat? Vroeger werkte men hier ook met 7 en 8. dat waren wel geen 11/12 jarigen meer maar 13/14.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
![]() Neen, met Engels als 2e taal , maken we gewoon dezelfde keuze als onze Waalse broeders en zusters en kunnen we communiceren op voet van gelijkheid in het ... Engels.
![]() |