Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2003, 18:28   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik vind je definitie van een soevereine staat trouwens wel heel beperkend, als je het volledig laat afhangen van het muntrecht. In Montenegro heeft men ook een andere munteenheid dan in Servië, is dat land nu onafhankelijk geworden?
En in Kosovo heeft het deelparlement de euro ingevoerd... Is Kosovo dan niet langer de facto soeverein?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 18:30   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mirco
Vandaar dat ik uw weerstand niet begrijp: aan de ene kant roept u dynamiek (= onafhankelijkheidsstreven) in om de Vlaamse identiteit te stimuleren, anderzijds verwerpt u de échte dynamiek (u offert het individu op aan het "volk").
Ik zie noch onderken de tegenstelling. Wordt het individu opgeofferd in een Vlaams staatsverband? En waarom gebeurt dat dan niet in een Belgisch staatsverband?
Oud 14 juli 2003, 18:31   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Let wel, ik geloof in de noodzaak van kleinere bestuurseenheden, maar niet op basis van een vermeende identiteit (te vaag), misschien eerder op basis van taal. Ik ga dus een eind met u mee m.b.t. het doel, niet m.b.t. de gronden.
Bij mijn weten gebeurt de federalisering in België sedert jaar en dag op basis van de taalwerkelijkheid.
Oud 14 juli 2003, 18:45   #44
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik zie noch onderken de tegenstelling. Wordt het individu opgeofferd in een Vlaams staatsverband? En waarom gebeurt dat dan niet in een Belgisch staatsverband?
Ik ben anti-nationalist tout court. Uw vraag is dus irrelevant voor mij.

Citaat:
Bij mijn weten gebeurt de federalisering in België sedert jaar en dag op basis van de taalwerkelijkheid.
Juist, maar ook volkomen inconsequent (want geen toenadering tot Nederland) en ontoereikend (zie Brussel).
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 19:59   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik ben anti-nationalist tout court. Uw vraag is dus irrelevant voor mij.
Hoezo irrelevant?

De vraag heeft niets met nationalisme of anti-nationalisme te maken. Mijn vraag is gewoon: meent u dat in een staatsverband als het Belgische het individu opgeofferd wordt? Zo neen, waarom zou dat dan plotseling wel het geval zijn in een Vlaams staatsverband.
Oud 14 juli 2003, 20:00   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist, maar ook volkomen inconsequent (want geen toenadering tot Nederland) ...
Dat kan er komen.
Oud 16 juli 2003, 21:35   #47
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Bij mijn weten is dat dan ook het enige 'progressief voorbeeld' in de wereldgeschiedenis hiervan
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 21:37   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus

Bij mijn weten is dat dan ook het enige 'progressief voorbeeld' in de wereldgeschiedenis hiervan
De splitsing van Trentino gebeurde ook op basis van de taalwerkelijkheid: voortaan is Zuid-Tirol een gebied dat over heel wat eigen bevoegdheden beschikt.
Oud 16 juli 2003, 21:47   #49
Bruno*
Banneling

Standaard

Bij mijn weten is Trente nog steeds Duits-Italiaans.
Oud 16 juli 2003, 21:54   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is Trente nog steeds Duits-Italiaans.
De regio Trentino-Alto Adige bestaat uit twee afzonderlijke provincies (Italië bestaat niet uit provincies, maar eerst uit regio's): Trentino, dat eentalig Italiaans is, en Südtirol, waar het hoofdtaal het Duits is. De provincie Südtirol heeft daarenboven een grotere mate van zelfstandigheid in vergelijking met andere provincies.

Südtirol:
http://www.provincia.bz.it/

Trente:
http://www.provincia.tn.it/
Oud 16 juli 2003, 21:56   #51
Bruno*
Banneling

Standaard

Hoofdtaal of enige taal?
Oud 16 juli 2003, 22:05   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoofdtaal of enige taal?
Leest u dan niet? Hoofdtaal staat er, en nu vraagt u mij "hoofdtaal of enige taal"?

Men kon niet rond het feit dat Duits niet tot enige taal kon worden uitgeroepen, daar door de kolonisatiepolitiek van Mussolini er heel veel Italianen in bijvoorbeeld Bozen wonen (als ik me niet vergis, ongeveer de helft van de stad) alsook in enkele andere steden. Hier speelt ook het feit een rol dat deze Italianen nauwelijks Duits kunnen (ze leiden aan dezelfde ziekte als de Franstaligen bij ons). Er is trouwens met Oostenrijk een internationaal akkord dat stipuleert dat Oostenrijk mag toezien op de correcte naleving van de taalwetten voor de Zuid-Tirolers en mag toezien op de bescherming van de Duitstalige meerderheid in Südtirol (maar die natuurlijk in de regio Trentino-Alto Adigo een minderheid vormt).
Oud 16 juli 2003, 22:11   #53
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hoofdtaal of enige taal?
Leest u dan niet? Hoofdtaal staat er, en nu vraagt u mij "hoofdtaal of enige taal"?

Men kon niet rond het feit dat Duits niet tot enige taal kon worden uitgeroepen, daar door de kolonisatiepolitiek van Mussolini er heel veel Italianen in bijvoorbeeld Bozen wonen (als ik me niet vergis, ongeveer de helft van de stad) alsook in enkele andere steden. Hier speelt ook het feit een rol dat deze Italianen nauwelijks Duits kunnen (ze leiden aan dezelfde ziekte als de Franstaligen bij ons). Er is trouwens met Oostenrijk een internationaal akkord dat stipuleert dat Oostenrijk mag toezien op de correcte naleving van de taalwetten voor de Zuid-Tirolers en mag toezien op de bescherming van de Duitstalige meerderheid in Südtirol (maar die natuurlijk in de regio Trentino-Alto Adigo een minderheid vormt).
Jan, hoe zit het trouwens met de Slovenen in NO-Italië? Hebben die rechten gekregen of was/is de bevolkingsgroep daar te klein voor?

Groeten
Oud 16 juli 2003, 22:16   #54
Dimitri

Standaard

Citaat:
Men kon niet rond het feit dat Duits niet tot enige taal kon worden uitgeroepen, daar door de kolonisatiepolitiek van Mussolini er heel veel Italianen in bijvoorbeeld Bozen wonen (als ik me niet vergis, ongeveer de helft van de stad) alsook in enkele andere steden.
Inderdaad, in de hoofdstad Bozen zijn de Italianen zelfs ruim in de meerderheid (tweederde), in de tweede stad Meran is het 51% Duits om 49% Italiaans. Vandaar dat deze steden eerder bekend zijn onder de Italiaanse namen Bolzano en Merano. Van studiegenoten die een excursie naar o.a. Zuid-Tirol hebben gemaakt hoorde ik dat de steden echt Italiaans zijn en het platteland duidelijk Oostenrijks aan doet.

In geheel Zuid-Tirol is bijna 70% Duits, 4,5% Ladinisch en 26% Italiaans. Van alle Italianen woont ik meen driekwart in Bozen en Meran alleen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 22:17   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Jan, hoe zit het trouwens met de Slovenen in NO-Italië? Hebben die rechten gekregen of was/is de bevolkingsgroep daar te klein voor?
In bepaalde provincies wel, in andere weer niet.
Oud 16 juli 2003, 22:18   #56
Dimitri

Standaard

Citaat:
hoe zit het trouwens met de Slovenen in NO-Italië? Hebben die rechten gekregen of was/is de bevolkingsgroep daar te klein voor?
Die wonen volgens mij voornamelijk in Friuli-Julisch Venetië en zijn daar erkend als kleine minderheid.
Oud 16 juli 2003, 22:23   #57
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
hoe zit het trouwens met de Slovenen in NO-Italië? Hebben die rechten gekregen of was/is de bevolkingsgroep daar te klein voor?
Die wonen volgens mij voornamelijk in Friuli-Julisch Venetië en zijn daar erkend als kleine minderheid.
Triëst?
Oud 16 juli 2003, 22:25   #58
Dimitri

Standaard

Citaat:
Triëst?
In Triëst is inderdaad de grootste Sloveense gemeenschap (49.000). Een volledige beschrijving vind je hier: http://www.uoc.edu/euromosaic/web/do.../an/i1/i1.html
Oud 17 juli 2003, 00:59   #59
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoofdtaal of enige taal?

Groeten
Maar dan zijn de gebieden Merano-Meran/Bolzano-Bozen,Trentino-Trenten etc... toch tweetalig, waar is dan de vergelijking met eerder geciteerd taalfederalisme?
Oud 17 juli 2003, 01:04   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dan zijn de gebieden Merano-Meran/Bolzano-Bozen,Trentino-Trenten etc... toch tweetalig, waar is dan de vergelijking met eerder geciteerd taalfederalisme?
Uw leesprobleem is nog steeds niet opgelost. Het blijft u duidelijk achtervolgen.

Vroeger bestond er slechts de regio Trentino: eentalig Italiaans. Later onder druk van zowel de Tirolers zelf als van de oostenrijkse staat besliste de Italiaanse staat die regio te splitsen. Dat gebeurde op basis van taal: het Duitstalig gedeelte kreeg een eigen provinciaal bestuur met ruime bevoegdheden (met het Duits als eerste taal, maar met behoud van het Italiaans als tweede taal omwille van de Italiaanse aanwezigheid in enkele Zuid-Tiroolse steden). Dit werd de provincie Südtirol (officieel, volgens de Italiaanse staat heet het Bozen, maar de Tirolers gebruiken de naam Südtirol).

http://www.provinz.bz.it/aprov/

Het zuiver Italiaans gedeelte van de regio Trentino kreeg een eigen provinciaal bestuur (Trentino): daar is alles eentalig Italiaans.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be