Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2006, 17:55   #41
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Jullie Wallonie, wij fryslan...

Kwestie van een probleemgebied te behouden, maar dan wel op afstand...
Oneerlijke ruil: Friesland is geen probleemgebied.
Hmm, iets ander dan.... Jullie aardgas, wij Duvel?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2006, 20:43   #42
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Met Yves Leterme en Di Rupo is alles mogelijk.
Ik vrees echter dat het voor het Vlaamse volk genoeg is geweest. Hier komen vodden van.
Met die ruggengraat van rubber? Daar is gietijzer voor nodig.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2006, 20:52   #43
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dus als Steenbok naar Frankrijk verhuist stijgt het IQ in zowel België als Frankrijk?
Kan het zijn dat als jij en Dimitri Nederland verlaten het IQ aldaar plotseling van dien aard is dat Nederlanders met chimps kunnen praten?
Als 1 persoon zoveel invloed heeft op het gemiddelde is het dus best mogelijk dat als Prins Philip naar Mantsjoerije verhuist het gemiddelde IQ van Belgie stijgt tot boven dat van Duitsland. Een bedenkelijke ontwikkeling.

Laatst gewijzigd door Foreigner : 27 maart 2006 om 20:52.
Oud 27 maart 2006, 20:54   #44
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
En dan maar zeggen dat de Vlaamse bevolking verzuurd is.

Dat de politiek onze verzuurdheid weghaalt en regeert met wie we willen, en niet naar de kloten dansen van elke Waal die met een eis afkomt.

Splitsen deze KUTboel, gedaan met eisen te stellen
Foei. Wil jij niet van die vreemde dingen in je mond nemen.
Oud 27 maart 2006, 21:29   #45
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
helemaal OK, geen eisen te stellen, maar de facto in een democratie waar degene die de verkeizingen wint het initiatief neemt...
als men er veel aantrekt om grond te kopen, dan moet men niet verwonderd zijn dat ze met hun meerderheid de feitelijke macht hebben...
en dan helpen noch decreten, noch illusies... vooral wannaae het grootste gedeelte van de originaire beoners daar mee akkoord gaan... en herrieschoppers die er komen betogen, wandelen en keet schoppen gaan daar niets aan veranderen...

ik herinner mij dat in de 40'er en 50'er jaren het tijdschrift van het Davidsfonds in het frans publiciteit maakte over beschikbare bouwgronden in de rand en Vlaams Brabant...
en nu maar tempeesten... toen moest er dan ingegrepen geweest zijn... al kon dat niet door geen enkele wet noch decreet....
en herinner je dat ik enkel postings hoger schreef dat ik niet met Di Rupo akkoord ben, maar als men de boel op tafel gooit en gezien de Vlaamse verdeeldheid en de franstalige eenheid ter zake....
en het VB... zal nooit akkoord gaan maar kan ook niets forceren... vanwaar enkel maar beleidsvacuum scheppen waar de 75 percent Vlamingen nadeel van hebben en de 25 percent blokkers geen baat bij halen...
Er zegt toch niemand dat er geen Franstaligen in Vlaanderen mogen wonen. Dat is geen enkel probleem. Ze mogen er wonen, ze mogen er stemmen, ze mogen er een gemeentebestuur vormen, kan allemaal. Ze mogen echter niet de wet overtreden. Men moet dus accepteren dat men in Vlaanderen woont en dat de voertaal daar Nederlands is. Zolang iedereen zich daar aan houdt, is er niets aan de hand. Zo simpel is het.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2006, 21:38   #46
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En moet de Overmaas, Edingen, Komen, Moeskroen en D'Hoppe bij het Vlaams Gewest.

Iedereen weet echter dat er geen wijzigingen komen aan de taalgrens, omdat de hele zaak dan aan het rollen gaat. Alleen brengen de Franstaligen dat ter sprake omdat het past in hun strategie. Ze weten ook wel de haalbaarheid van dergelijke zaken, maar zij verkiezen onmiddellijk aanvallende taal te spreken terwijl de Vlaamse machtspolitici daarvoor terugschrikken. Van die laatste is dat de grootste fout.
Vlaamse partijen hoeven geen aanvallende taal te gebruiken. Dat vind ik eerlijk gezegd nogal primitief, zomaar wat roepen. Wat men aan Vlaamse kant moet doen is simpelweg de druk bij de Franstalige partijen leggen. Daarvoor is enkel samenwerking nodig: een gezamenlijk eisenpakket waar niet over te onderhandelen valt. Vervolgens is het graag of niet: of het eisenpakket aanvaarden of geen regering. Valt in dat geval het land uiteen, dan is dat een probleem voor de Franstaligen en niet voor Vlaanderen. Als men in Vlaanderen dat laatste nu eens zou beseffen, zul je zien dat er ineens een stuk minder communautaire problemen zijn. Dan ligt immers de druk bij de Franstalige partijen om aan de Vlamingen tegemoet te komen, omdat anders het land uiteenvalt.

Nu is er vaak de hallucinante situatie dat de Vlaamse politici denken dat ze moeten inbinden om het land bijeen te houden, terwijl zij helemaal niet degene zijn die daar het meest belang bij hebben. Het zijn de Franstaligen die daar het meeste belang bij hebben, Vlaanderen kan best zonder België.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2006, 21:41   #47
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Er zegt toch niemand dat er geen Franstaligen in Vlaanderen mogen wonen. Dat is geen enkel probleem. Ze mogen er wonen, ze mogen er stemmen, ze mogen er een gemeentebestuur vormen, kan allemaal. Ze mogen echter niet de wet overtreden. Men moet dus accepteren dat men in Vlaanderen woont en dat de voertaal daar Nederlands is. Zolang iedereen zich daar aan houdt, is er niets aan de hand. Zo simpel is het.
Je hebt dat heel rustig en in heel simpele bewoordingen uitgelegd. Als Nederlander zul je echter niet het krantenartikel hebben gelezen dat een beeld gaf van het gemiddelde IQ van de bevolkingen van de verschillende landen in Europa. Wil je zo vriendelijk zijn het NOG simpeler uit te leggen en daarbij geen woorden te gebruiken die meer dan 2 lettergrepen bevatten?
Oud 27 maart 2006, 21:59   #48
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Vlaamse partijen hoeven geen aanvallende taal te gebruiken. Dat vind ik eerlijk gezegd nogal primitief, zomaar wat roepen. Wat men aan Vlaamse kant moet doen is simpelweg de druk bij de Franstalige partijen leggen. Daarvoor is enkel samenwerking nodig: een gezamenlijk eisenpakket waar niet over te onderhandelen valt. Vervolgens is het graag of niet: of het eisenpakket aanvaarden of geen regering. Valt in dat geval het land uiteen, dan is dat een probleem voor de Franstaligen en niet voor Vlaanderen. Als men in Vlaanderen dat laatste nu eens zou beseffen, zul je zien dat er ineens een stuk minder communautaire problemen zijn. Dan ligt immers de druk bij de Franstalige partijen om aan de Vlamingen tegemoet te komen, omdat anders het land uiteenvalt.

Nu is er vaak de hallucinante situatie dat de Vlaamse politici denken dat ze moeten inbinden om het land bijeen te houden, terwijl zij helemaal niet degene zijn die daar het meest belang bij hebben. Het zijn de Franstaligen die daar het meeste belang bij hebben, Vlaanderen kan best zonder België.
Bingo. Je mag doorgaan voor de hamvraag. En die luidt: Wat hebben de huidige Vlaamse politici te winnen bij het uiteenvallen van Belgie. Goedzo. Goed geantwoord. Inderdaad niets. En nu de Sterrenvraag: Wat hebben de Vlaamse politici te verliezen bij het uiteenvallen van Belgie. Alweer goed. Ze lopen het risico dat de eerste regering van een onafhankelijk Vlaanderen zich buigt over de vele corruptiezaken, bij de te goed betaalde politieke baantjes die werden geschonken aan allerhande vriendjes, bij de vele verkwistingen van overheidsgeld en misschien zelfs bij de jarenlange en nutteloze transfers van miljarden naar Wallonie.

Dimitri, misschien ben je oud genoeg om je de dramatische oproep van de Hongaarse regering in 1956 via alle middengolf en kortegolf zenders te herinneren toen Warshaw-Pakt troepen het land binnen vielen: "Volkeren van West Europa. Ons land heeft eeuwenlang strijd geleverd tegen de oprukkende horden uit het oosten en aldus West Europa beschermd. Thans zullen wij het onderspit delven tegen de agressie uit de Sovjet Unie. Kom ons te hulp. Strijd aan onze zijde."
Misschien moeten de Vlamingen maar eens een oproep aan de Nederlanders richten met verzoek om hulp tegen de Franse horden.
Oud 27 maart 2006, 22:09   #49
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Dimitri, misschien ben je oud genoeg om je de dramatische oproep van de Hongaarse regering in 1956 via alle middengolf en kortegolf zenders te herinneren toen Warshaw-Pakt troepen het land binnen vielen: "Volkeren van West Europa. Ons land heeft eeuwenlang strijd geleverd tegen de oprukkende horden uit het oosten en aldus West Europa beschermd. Thans zullen wij het onderspit delven tegen de agressie uit de Sovjet Unie. Kom ons te hulp. Strijd aan onze zijde."
Misschien moeten de Vlamingen maar eens een oproep aan de Nederlanders richten met verzoek om hulp tegen de Franse horden.
Als het maar niet hetzelfde resultaat oplevert. Dubcek eindigde als straatveger. Maar zonder gekheid, Vlaanderen zou inderdaad weleens de hulp van Nederland kunnen inroepen bij de onderhandelingen (zonder soevereiniteit op te geven). Als franstaligen beseffen dat Vlaanderen een alternatief heeft...
Oud 27 maart 2006, 22:34   #50
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Als het maar niet hetzelfde resultaat oplevert. Dubcek eindigde als straatveger. Maar zonder gekheid, Vlaanderen zou inderdaad weleens de hulp van Nederland kunnen inroepen bij de onderhandelingen (zonder soevereiniteit op te geven). Als franstaligen beseffen dat Vlaanderen een alternatief heeft...
Of Dimitri oud genoeg was om zich die oproep te herinneren weet ik niet, maar jij zeker niet. Alexander Dubcek begon aan zijn 'Praagse Lente' en was partijleider annex premier in . . . .Tjecho-Slovakije ergens in de jaren '60. Het neeslaan van die opstand door de Russen kan ik me merkwaardigerwijs niet zo goed herinneren. Het enige dat me daarvan is bijgebleven is de zelfverbranding van Jan Palach. De opstand in Hongarije kan ik me zo goed herinneren omdat de resultaten zoweel weerslag hadden in Europa. De brandstichting in het gebouw Felix Meritas, het aframmelen van communisten enz. Enfin. We leefden in interessante tijden. Misschien krijgen we die hier ook nog wel. Misschien zo interessant voor zo'n oude baas als ik dat Labyrinth in mijn verband denkt aan euthanasie.

Laatst gewijzigd door Foreigner : 27 maart 2006 om 22:37.
Oud 27 maart 2006, 22:50   #51
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Volkeren van West Europa. Ons land heeft eeuwenlang strijd geleverd tegen de oprukkende horden uit het oosten en aldus West Europa beschermd. Thans zullen wij het onderspit delven tegen de agressie uit de Sovjet Unie. Kom ons te hulp. Strijd aan onze zijde."
Als we er niet in slagen van ZELF de "Franse horden" te bedwingen, dan verdienen we het van gekoloniseerd te worden door Führer Maingain, en zijn Franse en Waalse bondgenoten.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2006, 22:52   #52
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Of Dimitri oud genoeg was om zich die oproep te herinneren weet ik niet, maar jij zeker niet. Alexander Dubcek begon aan zijn 'Praagse Lente' en was partijleider annex premier in . . . .Tjecho-Slovakije ergens in de jaren '60. Het neeslaan van die opstand door de Russen kan ik me merkwaardigerwijs niet zo goed herinneren. Het enige dat me daarvan is bijgebleven is de zelfverbranding van Jan Palach. De opstand in Hongarije kan ik me zo goed herinneren omdat de resultaten zoweel weerslag hadden in Europa. De brandstichting in het gebouw Felix Meritas, het aframmelen van communisten enz. Enfin. We leefden in interessante tijden. Misschien krijgen we die hier ook nog wel. Misschien zo interessant voor zo'n oude baas als ik dat Labyrinth in mijn verband denkt aan euthanasie.
Het was 1968 en ik herinner het me goed. Ik noem Dubcek omdat het hetzelfde geval is. Ook de tsjechen vroegen om hulp en kregen die niet. Dubcek kreeg werk als straatveger.
In 1956 gingen mensen die eerst nog enige sympathie hadden voor het communisme ineens het licht zien.
Er ging toen in het oostblok het grapje rond:
V: Waarom zijn de russen hier?
A: Omdat ze zijn gevraagd.
V: Hoelang blijven ze?
A: Totdat ze degenen hebben gevonden die ze hebben gevraagd.

Zo hebben de belgen in 1830 om hulp van de fransen ''gevraagd''.
Oud 28 maart 2006, 08:03   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als we er niet in slagen van ZELF de "Franse horden" te bedwingen, dan verdienen we het van gekoloniseerd te worden door Führer Maingain, en zijn Franse en Waalse bondgenoten.
Als we te dom zijn om te in zien wie ons onze afkeer voor het volk waar we van gescheiden werden heeft ingeprent, ook.

Onze afkeer van het VB én voor het cordon sanitaire hebben we overigens op dezelfde manier 'verworven'.

Zolang het VB blijft uitgeschakeld zitten de 'Franse horden' op rozen.
Oud 28 maart 2006, 08:17   #54
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Stel, we hebben echte Vlaamse politiekers (maar die hebben we uiteraard niet), dan zouden ze in ruil voor S-P-R, e gemeenten Bassenge, Visé, Plombiéres en Kelmis kunnen eisen...
Vlaanderen heeft een vorridor nodig naar Duitsland

Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 08:55   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt dat heel rustig en in heel simpele bewoordingen uitgelegd. Als Nederlander zul je echter niet het krantenartikel hebben gelezen dat een beeld gaf van het gemiddelde IQ van de bevolkingen van de verschillende landen in Europa. Wil je zo vriendelijk zijn het NOG simpeler uit te leggen en daarbij geen woorden te gebruiken die meer dan 2 lettergrepen bevatten?
Ik denk eerder dat het specief aan het gebrek aan politiek bewustzijn ligt van de Belgische bevolking.

Als je bovendien weet dat het Vlaams-bewustzijn welbewust werd verbelziekt, moet ik daar toch geen tekeningetje meer bij maken?
Oud 28 maart 2006, 08:58   #56
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met die ruggengraat van rubber? Daar is gietijzer voor nodig.
Wallonië is de streek van staal en ijzer.
Belgisch Congo die van rubber en de Vlamingen werden gewoon verbelziekt. Vaandaar hun slechte ruggen.
Oud 28 maart 2006, 10:10   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als we te dom zijn om te in zien wie ons onze afkeer voor het volk waar we van gescheiden werden heeft ingeprent, ook.
Uw soevereiniteit moet je altijd zelf verwerven, anders ruil je België gewoon in voor Groot-Nederland. En dan zijn we geen halve milimeter vooruit.
Net zomin als de VS de Irakezen kan bevrijden door Sadam opzij te schuiven, kunnen de Nederlanders Vlaanderen niet bevrijden door ons uit België te rukken. Als we er nog niet in slagen om als grootste bevolkingsgroep onze soevereiniteit te verwerven, hoe gaan we er dan ooit in slagen om een staat uit te bouwen?
Mooi begin van de geschiedenis van Vlaanderen zal dat zijn: dat kneusje dat nog niet eens voor zijn eigen onafhankelijkheid kon zorgen...

Als we steun aanvaarden, dan zal het enkel van andere staatloze naties zijn.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 28 maart 2006 om 10:12.
Oud 28 maart 2006, 11:07   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw soevereiniteit moet je altijd zelf verwerven, anders ruil je België gewoon in voor Groot-Nederland. En dan zijn we geen halve milimeter vooruit.
Toch wel, hoor! Dan zijn wel vele mijlen verder! Duizendmaal liever een Grootnederland dan een Belgische staat. Eindelijk een doorzichtig bestuur. Eindelijk duidelijke wetten. Eindelijk geen geleuter meer over de taalgrenzen. Eindelijk weg van die onzalige Belgische staat.

Al ben ik een republikein, de Oranjes wil ik in een dergelijke geval er voor lief bijnemen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2006, 11:46   #59
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch wel, hoor! Dan zijn wel vele mijlen verder! Duizendmaal liever een Grootnederland dan een Belgische staat. Eindelijk een doorzichtig bestuur. Eindelijk duidelijke wetten. Eindelijk geen geleuter meer over de taalgrenzen. Eindelijk weg van die onzalige Belgische staat.

Al ben ik een republikein, de Oranjes wil ik in een dergelijke geval er voor lief bijnemen!
Kiezen tussen pest en cholera...
Oud 28 maart 2006, 19:41   #60
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Als we er nog niet in slagen om als grootste bevolkingsgroep onze soevereiniteit te verwerven, hoe gaan we er dan ooit in slagen om een staat uit te bouwen?
Mooi begin van de geschiedenis van Vlaanderen zal dat zijn: dat kneusje dat nog niet eens voor zijn eigen onafhankelijkheid kon zorgen...

.
Inderdaad. Niet.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be