![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, dus U bent een Belg?
![]() ![]() Ik vraag u nu toch echt wel met aandrang iets lijviger te antwoorden op mijn vraag waarom Waals-Brabant volgens jullie tot Wallonië moet behoren. En ja, mijn beste, ik wéét dat deze provincie in het Waals gewest ligt. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Minister-President
|
![]() Naast W Brabant is de rest van Wallonië uiteraard ook welkom bij een onafhankelijk Vlaanderen. Maar je moet dan begrijpen dat dit geen kopie zal zijn van België. Anders zou de onafhankelijkheid weinig zin hebben. Besef dan wel dat je niet onder Belgische wetten zal vallen, maar onder Vlaamse, nederlandstalige wetten... Wil je nog ?
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Zoals ik zei kan ik op mijn identiteitskaart lezen dat ik Belg ben.
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als Brussel haar taalstatuut mag behouden, waarom Wallonië dan niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Lees even volgende bedenkingen: Als de gewesten afgeschaft worden, zijn er dan enkel nog Belgen? Waren er geen Grieken tijdens de Turkse bezetting? Jan zal dit tegenspreken! ![]() Ik vraag u nu toch echt wel met aandrang iets lijviger te antwoorden op mijn vraag waarom Waals-Brabant volgens jullie tot Wallonië moet behoren. En ja, mijn beste, ik wéét dat deze provincie in het Waals gewest ligt. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp dat de problematiek niet zo simpel is, maar ik denk dat u het een beetje verkeerd voorstelt. Transfers kan men niet voorstellen door een kruiwagen vol geld, of een vrachtwagen bestuurd door een corpulente partijvoorzitter zo u wil, maar een geheel van belasting en sociale bijdragen die automatisch over alle Belgen verdeeld wordt. Rijkere gebieden dragen zo automatisch bij aan armere gebieden, hoewel eigenlijk rijkere burgers bijdragen aan armere burgers. Zo gaan uiteraard al transfers van Waals-Brabant naar de rest van België, maakt u zich maar geen zorgen. ![]() En zo blijkt dat we Belgistan best nog een tijdje behouden. ![]() Laatst gewijzigd door Patriot! : 7 april 2006 om 19:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoe een onafhankelijk Vlaanderen er zou uitzien zal de toekomst uitwijzen. Maar je moet wel beseffen dat je dan valt onder Vlaamse wetten. En hoe die wetten er uitzien weet ik uiteraard niet. Dat ze in het NL zullen geschreven worden weet ik wel.
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waals-Brabant opnieuw rijkste provincie BRUSSEL - Waals-Brabant is, gemeten naar het gemiddeld belastbaar inkomen van zijn inwoners met 28.981 euro, opnieuw de rijkste provincie van het land, voor Vlaams-Brabant (28.041 euro), Oost-Vlaanderen (25.544) en Antwerpen (24.788). Dat leidt de algemene directie statistiek van de FOD Economie af uit een overzichtstabel van de fiscale inkomens van het aanslagjaar 2004. (...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister-President
|
![]() Ik heb je net gezegd, dat ze wel welkom zijn...
![]() |
#57 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De lonen zijn er wat hoger, maar de lonen in Sint-Martens-Latem en De Pinte zijn nu eenmaal ook hoger dan hun buurgemeenten. Vraag aan een Waals-Brabander wat hij zich voelt, en hij zal u vertellen dat hij zich Waal voelt. Ik tegenstelling tot u aanzie ik Wallonië niet als "één blok miserie". Het wordt een stuk complexer als je Brussel bekijkt. Sociaal-economisch en cultureel zijn het Vlamingen. Taalkundig zijn het Franstaligen. En politiek zijn het Brusselaars. Brussel is nooit deel van Wallonië geweest, en zal dat ook nooit willen zijn. Brussel heeft zichzelf altijd willen verheffen boven Vlaanderen en Wallonië. Bij het uiteenvallen van België zal die gepriviligeerde positie wegvallen. Het zal moeten kiezen tussen Wallonië (waar het de taal mee gemeen heeft), en Vlaanderen (waar het sociaal-economisch en cultureel totaal mee verweven is). Ik geloof dat ze voor het laatste zullen kiezen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Argument nummer één van het VB tegen België is immers dat er transfers naar "DE Walen" zou gaan. Niet naar Waals-Brabant zo blijkt. Zijn zij dan geen Walen? Indien wel, waarom dan? Omdat ze Frans spreken? Zijn Franstalige Brusselaars dan ook Walen? Waarom mogen zij kiezen of ze in een staatsverband willen leven met de Vlamingen, en de andere Walen niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe? Dus de institutionele werkelijkheid is volgens u niet de werkelijkheid? Of hoe de bubbelsmurfen nog eens aantonen dat ze niet eens op de hoogte zijn van de institutionele indeling van dit land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |