Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2006, 19:39   #41
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Alleen dat al maakt hen Walen !
Ah, dus U bent een Belg? Dan zijn we het uiteindelijk toch nog eens!

Ik vraag u nu toch echt wel met aandrang iets lijviger te antwoorden op mijn vraag waarom Waals-Brabant volgens jullie tot Wallonië moet behoren. En ja, mijn beste, ik wéét dat deze provincie in het Waals gewest ligt. U heeft me echter nog niet uitgelegd welk kenmerk van hun 'volksaard', of hoe noemen jullie dat weer, hen tot zulke vermaledijde wezens maakt als het niet hun drang tot profiteren is.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 19:41   #42
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk. Mijn identiteitskaart zegt me dat ik Belg ben.
Als de gewesten afgeschaft worden, zijn er dan enkel nog Belgen? Waren er geen Grieken tijdens de Turkse bezetting? Jan zal dit tegenspreken!
Oud 7 april 2006, 19:45   #43
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Is de rest van Wallonië ook welkom? Waarom een eentalig Nederlands Vlaanderen? Willen jullie Brussel en de Rand niet meer? Of gaan jullie de Franstaligen daar uitdrijven?
Naast W Brabant is de rest van Wallonië uiteraard ook welkom bij een onafhankelijk Vlaanderen. Maar je moet dan begrijpen dat dit geen kopie zal zijn van België. Anders zou de onafhankelijkheid weinig zin hebben. Besef dan wel dat je niet onder Belgische wetten zal vallen, maar onder Vlaamse, nederlandstalige wetten... Wil je nog ?
Oud 7 april 2006, 19:47   #44
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, dus U bent een Belg? Dan zijn we het uiteindelijk toch nog eens!
Zoals ik zei kan ik op mijn identiteitskaart lezen dat ik Belg ben.
Oud 7 april 2006, 19:47   #45
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naast W Brabant is de rest van Wallonië uiteraard ook welkom bij een onafhankelijk Vlaanderen. Maar je moet dan begrijpen dat dit geen kopie zal zijn van België. Anders zou de onafhankelijkheid weinig zin hebben. Besef dan wel dat je niet onder Belgische wetten zal vallen, maar onder Vlaamse, nederlandstalige wetten... Wil je nog ?
Beste vriend, ik moet reeds Vlaamse, Nederlandstalige decreten gehoorzamen, net zoals U Belgische en Europese wetten moet gehoorzamen. Echter, u spreekt over eentaligheid... Ik dacht dat in het VB-programma stond dat Brussel haar tweetaligheid zou behouden? Of gaat u alle Franstalige uitdrijven? Of Brussel toch maar niet aan Vlaanderen aanhechten?
En als Brussel haar taalstatuut mag behouden, waarom Wallonië dan niet?
Oud 7 april 2006, 19:50   #46
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik zei kan ik op mijn identiteitskaart lezen dat ik Belg ben.
U maakt zich er wel heel makkelijk vanaf, hé!

Lees even volgende bedenkingen:

Als de gewesten afgeschaft worden, zijn er dan enkel nog Belgen? Waren er geen Grieken tijdens de Turkse bezetting? Jan zal dit tegenspreken!

Ik vraag u nu toch echt wel met aandrang iets lijviger te antwoorden op mijn vraag waarom Waals-Brabant volgens jullie tot Wallonië moet behoren. En ja, mijn beste, ik wéét dat deze provincie in het Waals gewest ligt. U heeft me echter nog niet uitgelegd welk kenmerk van hun 'volksaard', of hoe noemen jullie dat weer, hen tot zulke vermaledijde wezens maakt als het niet hun drang tot profiteren is.
Oud 7 april 2006, 19:51   #47
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoef daar zelfs niet lijviger op te antwoorden. Staatskundig zijn zij Waal. Punt. Denken zij daar anders over dan heb ik daar geen problemen mee. Hoe zij zich voelen weet ik niet. Ik ben geen WaalsBrabander. Vraag het eens aan een WaalsBrabander, die kan je daar beter op antwoorden dan ik.
Oud 7 april 2006, 19:53   #48
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
WaalsBrabant op zijn eentje rijker dan Vlaanderen ???? Dan kunnen we de transfers onmiddelijk stopzetten. Integendeel, wij hebben de hukp dan dringend nodig van WaalsBrabant.
Beste vriend,

Ik begrijp dat de problematiek niet zo simpel is, maar ik denk dat u het een beetje verkeerd voorstelt. Transfers kan men niet voorstellen door een kruiwagen vol geld, of een vrachtwagen bestuurd door een corpulente partijvoorzitter zo u wil, maar een geheel van belasting en sociale bijdragen die automatisch over alle Belgen verdeeld wordt. Rijkere gebieden dragen zo automatisch bij aan armere gebieden, hoewel eigenlijk rijkere burgers bijdragen aan armere burgers. Zo gaan uiteraard al transfers van Waals-Brabant naar de rest van België, maakt u zich maar geen zorgen.

En zo blijkt dat we Belgistan best nog een tijdje behouden.

Laatst gewijzigd door Patriot! : 7 april 2006 om 19:55.
Oud 7 april 2006, 19:54   #49
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoef daar zelfs niet lijviger op te antwoorden. Staatskundig zijn zij Waal. Punt. Denken zij daar anders over dan heb ik daar geen problemen mee. Hoe zij zich voelen weet ik niet. Ik ben geen WaalsBrabander. Vraag het eens aan een WaalsBrabander, die kan je daar beter op antwoorden dan ik.
Maar u, mijn vriend, zegt dat zij absoluut niet tot Vlaanderen mogen behoren. Waarom niet? Zij profiteren toch niet van ons?
Oud 7 april 2006, 19:54   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo gaan uiteraard al transfers van Waals-Brabant naar de rest van België, maakt u zich maar geen zorgen.
Ongetwijfeld heeft u natuurlijk cijfermateriaal die dat "uiteraard" kunnen staven!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 19:55   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u, mijn vriend, zegt dat zij absoluut niet tot Vlaanderen mogen behoren. Waarom niet? Zij profiteren toch niet van ons?
???

Bij mijn weten stelt niemand dat de identiteit ergens samenvalt met al dan niet "profiteren".
Oud 7 april 2006, 19:56   #52
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste vriend, ik moet reeds Vlaamse, Nederlandstalige decreten gehoorzamen, net zoals U Belgische en Europese wetten moet gehoorzamen. Echter, u spreekt over eentaligheid... Ik dacht dat in het VB-programma stond dat Brussel haar tweetaligheid zou behouden? Of gaat u alle Franstalige uitdrijven? Of Brussel toch maar niet aan Vlaanderen aanhechten?
En als Brussel haar taalstatuut mag behouden, waarom Wallonië dan niet?
Het antwoord ivm met het VB-programma moet ik je schuldig blijven, want ik ken het VB-programma niet.
Hoe een onafhankelijk Vlaanderen er zou uitzien zal de toekomst uitwijzen. Maar je moet wel beseffen dat je dan valt onder Vlaamse wetten. En hoe die wetten er uitzien weet ik uiteraard niet. Dat ze in het NL zullen geschreven worden weet ik wel.
Oud 7 april 2006, 19:56   #53
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld heeft u natuurlijk cijfermateriaal die dat "uiteraard" kunnen staven!
donderdag 06 april 2006 | Bron: belga
Waals-Brabant opnieuw rijkste provincie

BRUSSEL - Waals-Brabant is, gemeten naar het gemiddeld belastbaar inkomen van zijn inwoners met
28.981 euro, opnieuw de rijkste provincie van het land, voor Vlaams-Brabant (28.041 euro),
Oost-Vlaanderen (25.544) en Antwerpen (24.788).
Dat leidt de algemene directie statistiek van de FOD Economie af uit een overzichtstabel van de
fiscale inkomens van het aanslagjaar 2004.

(...)
Oud 7 april 2006, 19:56   #54
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het antwoord ivm met het VB-programma moet ik je schuldig blijven, want ik ken het VB-programma niet.
Hoe een onafhankelijk Vlaanderen er zou uitzien zal de toekomst uitwijzen. Maar je moet wel beseffen dat je dan valt onder Vlaamse wetten. En hoe die wetten er uitzien weet ik uiteraard niet. Dat ze in het NL zullen geschreven worden weet ik wel.
Beste vriend, u antwoordt niet. Wat met Brussel?
Oud 7 april 2006, 19:57   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
donderdag 06 april 2006 | Bron: belga
Waals-Brabant opnieuw rijkste provincie

BRUSSEL - Waals-Brabant is, gemeten naar het gemiddeld belastbaar inkomen van zijn inwoners met
28.981 euro, opnieuw de rijkste provincie van het land, voor Vlaams-Brabant (28.041 euro),
Oost-Vlaanderen (25.544) en Antwerpen (24.788).
Dat leidt de algemene directie statistiek van de FOD Economie af uit een overzichtstabel van de
fiscale inkomens van het aanslagjaar 2004.

(...)
Ik lees niets over transfers...
Oud 7 april 2006, 19:58   #56
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb je net gezegd, dat ze wel welkom zijn...
Oud 7 april 2006, 20:00   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zijn Waals-Brabanders Walen? Sociaal-economisch gezien behoren ze absoluut niet tot 'Wallonië', dat voor jullie een homogeen gebied, bewoont door werkloze profiteurs lijkt.
Behoren Sint-Joost-Ten-Node en Watermaal-Bosvoorde dan niet tot dezelfde stad? Het gemiddeld inkom is nochtans flink verschillend.

Citaat:
Waals-Brabant is rijker dan eender welke Vlaamse provincie, en toch moeten we ervan scheiden? Waarom?
Of Wallonië nu rijk of arm, staat 100% los van het feit dat ik een onafhankelijk Vlaanderen wil. Of wat dacht je? Dat de rijke Waals-Brabanders erbij mogen, maar de arme Borrains niet? Voor wat voor liberaal zwijn ziet u mij aan?!

Citaat:
Waarom verdelen jullie België, maar niet Wallonië op economische basis? Waarom zijn Waals-Brabanders Walen? Omdat ze Frans spreken? Zijn Franstalige Brusselaars dan ook Walen? Zij mogen kiezen of ze na een eventuele onafhankelijkheid bij Vlaanderen of Wallonië mogen horen. Mag Waals-Brabant dat dan ook?
Waals-Brabent behoort tot de Waalse samenleving, zowel cultureel, taalkundig, politiek, sociaal-economisch, enz...
De lonen zijn er wat hoger, maar de lonen in Sint-Martens-Latem en De Pinte zijn nu eenmaal ook hoger dan hun buurgemeenten.

Vraag aan een Waals-Brabander wat hij zich voelt, en hij zal u vertellen dat hij zich Waal voelt.
Ik tegenstelling tot u aanzie ik Wallonië niet als "één blok miserie".

Het wordt een stuk complexer als je Brussel bekijkt. Sociaal-economisch en cultureel zijn het Vlamingen. Taalkundig zijn het Franstaligen. En politiek zijn het Brusselaars.
Brussel is nooit deel van Wallonië geweest, en zal dat ook nooit willen zijn. Brussel heeft zichzelf altijd willen verheffen boven Vlaanderen en Wallonië. Bij het uiteenvallen van België zal die gepriviligeerde positie wegvallen. Het zal moeten kiezen tussen Wallonië (waar het de taal mee gemeen heeft), en Vlaanderen (waar het sociaal-economisch en cultureel totaal mee verweven is). Ik geloof dat ze voor het laatste zullen kiezen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 20:00   #58
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

Bij mijn weten stelt niemand dat de identiteit ergens samenvalt met al dan niet "profiteren".
Waarom zijn Waals-Brabanders volgens U Walen? Van iemand als job kan ik nog aannemen dat hij aan komt draven met institutionele feiten, maar u, als intelectueel komt er niet zo makkelijk vanaf.

Argument nummer één van het VB tegen België is immers dat er transfers naar "DE Walen" zou gaan. Niet naar Waals-Brabant zo blijkt. Zijn zij dan geen Walen? Indien wel, waarom dan? Omdat ze Frans spreken? Zijn Franstalige Brusselaars dan ook Walen? Waarom mogen zij kiezen of ze in een staatsverband willen leven met de Vlamingen, en de andere Walen niet?
Oud 7 april 2006, 20:02   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zijn Waals-Brabanders volgens U Walen? Van iemand als job kan ik nog aannemen dat hij aan komt draven met institutionele feiten, maar u, als intelectueel komt er niet zo makkelijk vanaf.
Hoe? Dus de institutionele werkelijkheid is volgens u niet de werkelijkheid? Of hoe de bubbelsmurfen nog eens aantonen dat ze niet eens op de hoogte zijn van de institutionele indeling van dit land.
Oud 7 april 2006, 20:04   #60
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Behoren Sint-Joost-Ten-Node en Watermaal-Bosvoorde dan niet tot dezelfde stad? Het gemiddeld inkom is nochtans flink verschillend.

Absoluut, maar ik propageer geen nationalisme. Ik kan leven met economische verschillen binnen samenlevingsverbanden. Ik stel het feit dat de flaminganten dat niet kunnen aan de kaak.

Of Wallonië nu rijk of arm, staat 100% los van het feit dat ik een onafhankelijk Vlaanderen wil. Of wat dacht je? Dat de rijke Waals-Brabanders erbij mogen, maar de arme Borrains niet? Voor wat voor liberaal zwijn ziet u mij aan?!

Wat is dan uw reden om tegen België te zijn?

Waals-Brabent behoort tot de Waalse samenleving, zowel cultureel, taalkundig, politiek, sociaal-economisch, enz...
De lonen zijn er wat hoger, maar de lonen in Sint-Martens-Latem en De Pinte zijn nu eenmaal ook hoger dan hun buurgemeenten.

Sociaal-economisch gezien behoort het alleszins meer tot Brabant als tot Wallonië. Dat is ook reden nummer één voor de VB'ers om te splitsen. En wat is er mis met verschillen binnen één land? Waarom mogen er niet meerdere culturen, talen, enz in één land samenleven?

Vraag aan een Waals-Brabander wat hij zich voelt, en hij zal u vertellen dat hij zich Waal voelt.
Ik tegenstelling tot u aanzie ik Wallonië niet als "één blok miserie".

Ongetwijfeld zullen de meeste zeggen dat ze zich Belg voelen. Ik heb het hier evenwel over hoe de flaminganten hen zien.

Het wordt een stuk complexer als je Brussel bekijkt. Sociaal-economisch en cultureel zijn het Vlamingen. Taalkundig zijn het Franstaligen. En politiek zijn het Brusselaars.
Brussel is nooit deel van Wallonië geweest, en zal dat ook nooit willen zijn. Brussel heeft zichzelf altijd willen verheffen boven Vlaanderen en Wallonië. Bij het uiteenvallen van België zal die gepriviligeerde positie wegvallen. Het zal moeten kiezen tussen Wallonië (waar het de taal mee gemeen heeft), en Vlaanderen (waar het sociaal-economisch en cultureel totaal mee verweven is). Ik geloof dat ze voor het laatste zullen kiezen.
Waarom mogen zij kiezen en de andere Franstaligen niet?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be