Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2006, 23:00   #41
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Neen, maar de eerste reden dat Bush de rapporten aanpastte was om de kiezers op zijn hand te krijgen (hij was één van de enigen die zijn been stijf hield op de vele klmaatconferenties). Zij mochten dus absoluut niet in die klimaatverandering geloven aangezien een maatregel daartegen niet in zijn agenda pastte...

Global warming is trouwens ook een verkeerde term, men weet enkel dat het klimaat zal veranderen maar men weet nog niet in welke richting dat zal gebeuren. (Vermoedelijk eerst opwarming, dan afkoeling.)
Bij de indianen waren ze moeilijker, daar dansten ze en dan moest het regenen. De medicijnman kon er niet mee weg om gewoon te voorspellen dat het weer zou gaan veranderen, en dat het misschien warmer, maar misschien ook kouder zou gaan worden.

Het komt erop neer dat ze de ballen weten over het klimaat zelf en nog vele jaren onderzoek zullen moeten doen, laat staan dat ze zouden weten wat de grootte van de invloed van de mens daarin zou zijn.

Naar alle logica zouden we dus het onderzoek zijn gang moeten laten gaan, en daarna onze conclusies trekken. Het vijf voor twaalf gedoe is een dik gezever waarvoor geen enkele wetenschappelijke basis bestaat.

Citaat:
Dan zou ik eens wat meer berichtjes die ik hier post lezen.
Gelieve u dan aan uw eigen principes te houden en mijn woonplaats niet te gebruiken als argumentatie. Het komt nogal authoritair racistisch over.

Citaat:
Op welke hoogte ligt dat land dan?
Dat geldt niet voor de eilanden.
En ik die dacht dat ge wist waarover ge bezig waart. Alaska is geen land, het is een staat. De 'hoogte' van Alaska bepalen is zinloos, omdat het zo groot is. Je kan zo evengoed over het klimaat in Europa praten als je hebt over fjorden in Noorwegen en/of het strand in Spanje. Ik kan u verzekeren dat ge in de zomer in het zuiden van Alaska een serieuze zonneslag kunt krijgen en in uw zwembroek kunt rondlopen zonder kou te vatten. Meer terzake in mijn vorige post, waar Jantje met een one liner in dezelfde aard zijn expertise even wou aantonen.
Oud 18 augustus 2006, 23:02   #42
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als wereldreiziger moet ik mij zelf niet overtuigen, ik moet enkel mijn ogen geloven als ik na een tijd ergens terug kom en zie wat er veranderd is.
Als ik een paar maanden uit België ben weg geweest en dan het land hier doorkruis, loop ik verloren in de nieuw wijken die er dan plots zijn op plaatsen waar ik de laatste keer door de bossen en velden liep.
Het verhofstad argument: Het gaat slecht met het milieu, ge voelt dat toch!

Kunnen we nog meer 'wetenschappelijke waarnemingen' krijgen van onze wereldreiziger?
Oud 18 augustus 2006, 23:08   #43
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Er is dan ook nog een verschil tussen een auto (5-7 liter brandstof per 100km) en van die Amerikaans SUV's die zuipen dat het geen naam heeft. Daar zie ik wel onnodige verspilling.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 23:24   #44
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Er is dan ook nog een verschil tussen een auto (5-7 liter brandstof per 100km) en van die Amerikaans SUV's die zuipen dat het geen naam heeft. Daar zie ik wel onnodige verspilling.
Inderdaad. Maar met de hoge olieprijs zal er misschien een (kleine)mentaliteitsverandering gebeuren. Willie Nelson is alleszins al begonnen met zijn biodiesel-tankstations. www.wnbiodiesel.com
Dit is de wegwerpmaatschappij bij uitstek. Recycleren is vrijwillig en gebeurt dan ook in kleine mate.

Laatst gewijzigd door longhorn : 18 augustus 2006 om 23:26.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 23:44   #45
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Inderdaad. Maar met de hoge olieprijs zal er misschien een (kleine)mentaliteitsverandering gebeuren. Willie Nelson is alleszins al begonnen met zijn biodiesel-tankstations. www.wnbiodiesel.com
Dit is de wegwerpmaatschappij bij uitstek. Recycleren is vrijwillig en gebeurt dan ook in kleine mate.
Ik zou nochtans willen wijzen op het enorme success van de hybride Toyota Prius. Niet bepaald een vliegdekschip, maar gaat toch als zoete broodjes van de hand. Enorme wachttijden, listprijs=aankoopprijs, kan amper aan de vraag voldaan worden.

En de Belgen ondertussen maar dieselroet de atmosfeer injagen. Met dank aan de overheidsdistortie.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 18 augustus 2006 om 23:46.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 01:46   #46
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik juich dat soort kleine initiatieven toe. Biodiesel zal nooit aan de vraag kunnen voldoen maar het is maar 1 middel om van de olie uit het midden-oosten los te raken. Bovendien ben ik gaan geloven in de oliepiek. Niet dat olie meteen uitgeput zal raken, maar dat het door de toegenomen vraag trager op te halen zal zijn dan dat er vraag voor is. De weg voor Europa en de VS is momenteel het onthechten van olie. Nuclaire brandstoffen moeden de middenweg zijn terwijl research hard werkt om koude fusie waar te maken.

Dit is politiek en wetenschappelijk het meest nodige project. Jammer dat onze politiekers er niet zo over denken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 19 augustus 2006 om 01:46.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 08:15   #47
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik dacht te weten dat de frekwentie van Orkanen ,zoals veel weersverschijnselen,in golven en dalen van ruwweg 25 of 35 jaar de Golf van mexico schoonveegden?

Een probleem heb ik ook met de beweerde toegenomen intensiteit van Orkanen,de laatste 25 jaar is er een echte revolutie van meetsystemen,niet alleen in kwaliteit,maar vooral in kwantiteit....

Hoe meer je meet hoe meer je ziet,maar dan moet je wel vergelijken met metingen die op vergelijkbare wijze gedaan zijn....
De laatste twee jaren gingen niettemin heel wat stemmen op die het groot aantal orkanen toeschreven aan 'global warming'. Nature publiceerde iets en ook de VRT deed mee. Daarom volg ik dit nu op.

http://www.livescience.com/forcesofn..._stronger.html
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4276242.stm
http://news.nationalgeographic.com/n...newarming.html
http://www.cnsnews.com/ViewNation.as...20040915c.html
http://members.chello.be/j.janssens/...armedia.html#2
Oud 19 augustus 2006, 09:36   #48
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht

Kunnen we nog meer 'wetenschappelijke waarnemingen' krijgen van onze wereldreiziger?
Die voelt tenminste nog iets.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 09:42   #49
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geen "idées fxes et reçues" (amai), ik duid enkel maar de redeneringsfout in de doempropheten hun conclusie aan.

Mor 't is goe zelle, we zullen binnen 50 jaar nog eens klappen over het milieu, wanneer het allemaal al om zeep en te laat is. O wait ... ze zijn er al 50 jaar over aan het zagen.

Allez, tot binnen 200 jaar met uw conclusies dan maar. In the meanwhile: Fuck off met de milieuregelneverij.
Fuck off yourself met jenattevinger-benaderingen.
Je moet vooral geen wetenschappelijke gegevens raadplegen, dat draait alleen maar uit op regelneverij.
Alsof de kapitalisten niet aan een ander soort regelneverij doen, alsof ze niet alles tot in de details decreteren om hun belangen te behartigen).
Verder maak ik graag eens gebruik van de taal van Molière in tegenstelling tot het Bush-taaltje dat jij zo frekwent en ongegeneerd hanteert
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 13:06   #50
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Bij de indianen waren ze moeilijker, daar dansten ze en dan moest het regenen. De medicijnman kon er niet mee weg om gewoon te voorspellen dat het weer zou gaan veranderen, en dat het misschien warmer, maar misschien ook kouder zou gaan worden.

Het komt erop neer dat ze de ballen weten over het klimaat zelf en nog vele jaren onderzoek zullen moeten doen, laat staan dat ze zouden weten wat de grootte van de invloed van de mens daarin zou zijn.

Naar alle logica zouden we dus het onderzoek zijn gang moeten laten gaan, en daarna onze conclusies trekken. Het vijf voor twaalf gedoe is een dik gezever waarvoor geen enkele wetenschappelijke basis bestaat.
Dankzij de vooruitgang in de wetenschappelijk kennis kunnen we metingen doen die steeds verder teruggaan in de tijd.
Het argument van de mens is niet verantwoordelijk en dit is weer natuurlijke cyclus nummer zoveel heeft (de onzekerheidsfactoren, toegevoegd aan wetenschappelijk onderzoek door het witte huis) ondertussen in de wetenschappelijke wereld veel aan kracht verloren sinds het onderzoek van 650 000 jaar oude ijslagen waaruit bleek dat het CO2 niveau en het methaan niveau hoger stonden dan ooit, terwijl in 650 000 jaar verschillende glaciale cycli voorkomen.

Citaat:
Gelieve u dan aan uw eigen principes te houden en mijn woonplaats niet te gebruiken als argumentatie. Het komt nogal authoritair racistisch over.
Ik wou enkel zeggen dat u onder de regering van Bush woont, Bush, iemand voor wie die klimaatverandering heel slecht uitkwam en waarvan ondertussen in Europa bekend is dat hij de Amerikanen hieromtrent blaasjes wijsmaakt en de internationale onderzoeken laat aanpassen.

Citaat:
En ik die dacht dat ge wist waarover ge bezig waart. Alaska is geen land, het is een staat. De 'hoogte' van Alaska bepalen is zinloos, omdat het zo groot is. Je kan zo evengoed over het klimaat in Europa praten als je hebt over fjorden in Noorwegen en/of het strand in Spanje. Ik kan u verzekeren dat ge in de zomer in het zuiden van Alaska een serieuze zonneslag kunt krijgen en in uw zwembroek kunt rondlopen zonder kou te vatten. Meer terzake in mijn vorige post, waar Jantje met een one liner in dezelfde aard zijn expertise even wou aantonen.
Ik wou enkel zeggen dat het smelten van dat ijs op Alaska wel een probleem zou geven omdat dan waarschijnlijk delen van dat land van de staat Alaska onder water zouden komen te staan.
Oud 27 augustus 2006, 15:24   #51
Groentje-18

Standaard

Ze houden blijkbaar van een beetje symboliek:

Citaat:
27/08 Eerste orkaan 2006 bereikt de kust exact jaar na Katrina
De status van Ernesto is zondag verhoogd van tropische storm naar orkaan, zo heeft het Nationaal Orkaan Centrum (NHC) in Miami (Florida) gemeld. Meteorologen schatten dat het natuurgeweld exact een jaar na de catastrofe die Katrina heeft veroorzaakt, de Amerikaanse zuidkust zal bereiken.

Ernesto is een orkaan van de categorie 1 op de Saffir-Simpson vijfpuntenschaal. De wind haalt snelheden van 120 km per uur, met veel krachtiger windstoten daarbovenop. De kracht zou de komende uren nog toenemen, zodat het een orkaan van de categorie 2 zou worden vooraleer ze de kusten van Cuba bereikt.

Om 14.00 uur Belgische tijd bevond Ernesto zich op 180 km ten zuidwesten van Port-au-Prince (Haïti) en 340 km ten zuidzuidwesten van Guantanamo (Cuba). De orkaan verplaatst zich aan 15 km per uur in noordwestelijke richting en zou de komende 24 uur dit traject blijven volgen. Het oog van de orkaan zou nog vandaag/zondag Haïti bereiken en zou zich maandagmorgen dicht bij Cuba bevinden. Dinsdag is het zuiden van Florida aan de beurt.

Op 29 augustus vorig jaar werd de zuidelijke kust van de VS enorm getroffen door de orkaan Katrina. Enkele dagen later was er dan nog de eveneens verwoestende orkaan Rita. Er vielen meer dan 1.500 doden. Toen Katrina de stad New Orleans bereikte was zij een orkaan van de categorie 3 op de schaal.
Oud 27 augustus 2006, 15:41   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je moet tegenwoordig zelf geen moeite doen om iets wetenschappelijk te bewijzen, Ga aan je huisarts eens vragen hoeveel kankerpatiënten hij vroeger had en hoeveel nu, met de zelfde kankers die men vroeger al kon opsporen.

En er zijn nog bewijzen die door de gewone man met het blote oog kunnen waargenomen worden. Ik kom nu eenmaal niet in de grote steden van de USA maar in de technisch onderontwikkelde en achteruit gestelde gebieden. Als mensen die op eilanden in de stille oceaan wonen al regelmatig hun huisjes moeten verplaatsen omdat het water begint binnen te komen na een paar jaar, dan denk ik dat dat toch wel mag gezien worden als een bewijs van verdwijnen van land. En waarom denk je dat men in Nederland na de grote en dure delta werken plots begint met op een andere manier zich tegen het water te gaan beschermen. En nee, de delta werken zijn niet fout berekenend, alleen is de natuur sneller geweest dan hun berekeningen van in de jaren 50. En zullen de dijken die ze hebben gebouwd waarschijnlijk niet lang meer voldoen aan om het water weg te houden zeker. Hoewel deze toen waren berekend en regelmatig zijn herberekend om zeker 200 jaar te voldoen om de zee tegen te houden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 16:26   #53
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

At 5:00 a.m., EDT Sunday, Tropical Storm Ernesto became Hurricane Ernesto with maximum-sustained winds of 75 mph and gusts to 90 mph. Ernesto was near 17.0 north and 73.1 west, or 240 miles east-southeast of Kingston, Jamaica. Ernesto was moving to the west-northwest at 9 mph. The surface pressure is 988 millibars, or 29.18 inches.

De teller staat momenteel op vier tropische stormen en één orkaan.
Ernesto is momenteel nog een categorie 1 maar het zit erin dat hij nog gaat promoveren.

http://hurricane.accuweather.com/hur...&storm=Ernesto

Katrina was de 11de storm van het vorige seizoen, Ernesto is de 5de van dit seizoen. Dat wordt zoals bekend aangegeven door de beginletter van de naam van de storm (K = 11de letter, E = vijfde letter vh alfabet).

http://www.ncdc.noaa.gov/oa/climate/...ricanes05.html

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 27 augustus 2006 om 16:31.
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 14:46   #54
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Een coalitie van milieugroepen, waaronder Greenpeace en WWF, hebben bekendgemaakt dat het Caraïbische gebied bedreigd wordt door toenemende stormen. Daarbij wordt verwezen naar het groot aantal orkanen (15) vorig jaar. Als oorzaak wordt de door de mens veroorzaakte globale opwarming van de aarde vermeld.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/5290818.stm

Ernesto, de eerste orkaan van dit jaar, bevindt zich momenteel iets ten noordoosten van Cuba, en is afgezwakt tot een tropische storm. Het is evenwel mogelijk dat boven het warme zeewater de storm weer tot een orkaan versterkt.

Gemiddeld worden er tegen eind augustus 2,1 orkanen geteld. Vorig jaar waren er tot eind augustus vier orkanen. Dit jaar is tot op heden vrij kalm, met slechts één orkaan van de zwakste categorie.

Vorig jaar was september een heel actieve maand, met niet minder dan vijf orkanen. Uitkijken dus wat er de komende weken aankomt.
Oud 30 augustus 2006, 03:01   #55
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Tornado in Tubeke
Overstromingen in Tubeke en Nijvel

TUBEKE - In Tubeke heeft dinsdagmiddag een korte, krachtige tornado gewoed. Dat hebben diverse getuigen gemeld. Het KMI stelde opvallende activiteiten vast op de radar. Voor zover bekend woedde de tornado kort en krachtig over een weiland. Er zijn geen slachtoffers of ernstige schade gemeld.

Een tornado is een roterende tube, die visueel zichtbaar is onderaan een onweerswolk. De tornado's die sporadisch in Europa opduiken, zijn niet van dezelfde kracht als de zware tornado's die de VS treffen, zegt een weerman van Meteo Services.

Hevige regen heeft in Tubeke ook overstromingen veroorzaakt. Zo stond de Brusselsesteenweg, de belangrijkste verbindingsweg met Halle, twintig centimeter onder water. De weg werd afgesloten voor het verkeer. Ook in Nijvel liepen wegen onder water.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 03:50   #56
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Tornado =/= Orkaan.

Zowel een orkaan als een tornado worden gekenmerkt door een draaiende luchtbeweging rondom een kern. Toch zijn ze niet hetzelfde en zijn er grote verschillen. Eén is de afmeting. Tropische orkanen zijn 300 tot 800 km in doorsnede, tornado's meestal slechts enkele honderden meters. Orkanen ontstaan boven tropisch en subtropisch zeewater van minstens 27 graden warm. Tornado's ontstaan meestal alleen boven een sterk verwarmd land waar de krachtige opstijgende luchtstromen in onstabiele en vochtige lucht de circulatie in gang kan zetten. Orkanen die boven land bewegen kunnen wel gepaard gaan met tornado's.
Oud 30 augustus 2006, 05:40   #57
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Tornado in Tubeke
Overstromingen in Tubeke en Nijvel

TUBEKE - In Tubeke heeft dinsdagmiddag een korte, krachtige tornado gewoed. Dat hebben diverse getuigen gemeld. Het KMI stelde opvallende activiteiten vast op de radar. Voor zover bekend woedde de tornado kort en krachtig over een weiland. Er zijn geen slachtoffers of ernstige schade gemeld.

Een tornado is een roterende tube, die visueel zichtbaar is onderaan een onweerswolk. De tornado's die sporadisch in Europa opduiken, zijn niet van dezelfde kracht als de zware tornado's die de VS treffen, zegt een weerman van Meteo Services.

Hevige regen heeft in Tubeke ook overstromingen veroorzaakt. Zo stond de Brusselsesteenweg, de belangrijkste verbindingsweg met Halle, twintig centimeter onder water. De weg werd afgesloten voor het verkeer. Ook in Nijvel liepen wegen onder water.

----

Toeval???
Oud 30 augustus 2006, 05:40   #58
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

En wij maar hopen dat Ernesto onze kant opkomt zodat we eindelijk een beetje regen krijgen. Niet dus.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 07:03   #59
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Smelten van de "eeuwige ijskap" volstaat voor mij als teken van 'globale opwarming'.

Zat de natuur maar zo simpel in mekaar...

Het komen en gaan van ijstijden, heeft er mee te maken, vulkaan uitbarstingen, Warme golfstromen, koude golfstromen, El Ninio, Standen van hemellichamen etc... etc...

Natuurlijk zullen broeikasgassen nie goed zijn, en gaten in ozonlagen en andere atmosferische verschijnselen.

Maar er zijn nogal wat wetenschappers die er iets van kennen, die globale opwarming niet zomaar aan broeikasgassen willen toeschrijven.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 07:14   #60
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat Jos vergeet te vermelden is dat voor de orkaanjaren er een droogte was in Florida waardoor de waterspiegels laag stonden etc.

Op dat ogenblik verklaarden diezelfde mensen die in 2004/2005 de mantra zongen dat de orkanen een resultaat waren van global warming, dat de droogteperiode in Florida een resultaat was van global warming.

Inmiddels weten de mensen die al een tijdje in Florida wonen dat het gewoon een bende zeveraars zijn die eerst hun conclusie trekken en dan proberen feiten te vinden, ipv uw conclusie te trekken uit feiten.

Trouwens als je besluit van in Florida of aan de Golf van Mexico te gaan wonen, en ge hebt een beetje verstand in uwen bol, dan weet ge dat zo'n dingen kunnen gebeuren en ooit wel eens zullen gebeuren ook.

Laag gelegen gebied, naast een oceaan, met relatief warm water, en in de onmiddelijke nabijheid van een oceaan met relatief koud water , ge moet geen groot licht of weerman zijn om te beseffen dat dat af en toe nekeer botst, en dat als dat over land, komt, ge met een serieus probleem zit.

Net zoals ge bv, in gebieden met verhoogde seismische activiteit , ook moet weten wat ge neerzet.

Verder is onderhoud heel belangrijk, Hier staan veel bomen in de stad, na een stevige storm zoals deze nacht, ligt het vol blaadjes, wel de schoonmaakploegen waren om 7 uur deze morgen al bezig alles op te kuisen, anders komt die troep in de riool, verstopt heel de zaak, en loopt bij de volgende stortbui alles onder. Het regent hier niet vaak, maar als het regent, ik verzeker u , dan regent het goe door.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be