![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Gouverneur
|
![]() Wie gaat dan de "rottige" jobkes doen ? Aangezien ge toch een overlevingsinkomen kunt krijgen kunt ge gerust zeggen: "ah zo'n smerig werk doe ik lekker niet, zo'n saai werk doe ik liever niet, 8 uren lang mijn kazak afdraaien terwijl ik gratis kan leven ?"...
Mijn lieve levensgezel Maddox heeft 3 jaar lang gevaarlijk, smerig en zwaar werk gedaan: - zijn rug is ervan kapot gegaan (200 kg zware pompen met de hand verplaatsen omdat de directie geen mobiel takelsysteempje wou aankopen) - hij heeft vaak last gehad van ontstekingen en zweren (onderhoud van pompen op vuilnisbelten en reparaties in "sanitaire afvoer") - hij stonk verschrikkelijk (vuilnis of chemische troep, maakt niet uit) - hij liep levensgevaar (zenuwgas en zwavelzuur was nog het minste) Maar iemand moest het toch maar doen hè ? Wie van jullie zou dit soort werk vrijwillig doen ? Gelukkig werkt hij nu in een firma waar het veel lekkerder ruikt (hmmmm versgebrande koffie...) en veel minder gevaarlijk of ongezond is. En hij wordt veel beter betaald. Eigenlijk is hij bij die vorige firma erg onderbetaald geweest maar hij hield gewoon van die job. En dit is maar 1 voorbeeld. De huidige lage werkeloosheidsuitkeringen zijn bedoeld om de mensen tijdelijk vooruit te helpen maar toch om hen aan te sporen om terug werk te vinden. Dat is heel belangrijk. Er zijn nu eenmaal taken die gedaan moèten worden om onze samenleving draaiende te houden...
![]() |
#42 |
Gouverneur
|
![]() eigenlijk krijg ik toch bedroevend weinig antwoorden vind ik
Ik probeer nogeens. 1. Bedrag basisinkomen ? 2. Krijgt IEDEREEN dat ? 3. Behoren kinderen tot IEDEREEN ? maw krijgen kinderen dat ook ? Waarom wel of waarom niet ? 4. Wat als je met pensioen wil gaan ? Krijg je dan alleen maar dat basisinkomen ? Dat meen ik zo toch op te kunnen maken uit het redelijk ontwijkend antwoord dat ik recht op leven heb. Sorry voor 540 euro per maand kan ik misschien nog niet leven. Dus om een beetje royaal te leven zal ik wel moeten bijwerken vrees ik dan. Krijg ik nu eindelijk eens klaar en duidelijke antwoorden op mijn vragen aub. Want als men er zo schimmig over doet dan ben ik er heel vies van. En aub geen verwijzingen naar websites of zo. Gewoon in simpele woorden is het duidelijkste denk ik.
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Gouverneur
|
![]() Heb ik dan niet het RECHT OM LUI te zijn ?
![]() De bedragen voor die kinderen dat is dan zo een beetje zoals de huidige kinderbijslagen ? Gaan die dan naar de ouders ? Bedankt in ieder geval voor de duidelijke antwoorden.
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kinderen tot 17 jaar : 135 € Jongeren van 18 tot 25 : 400 € Van 26 tot 65 Jaar : 540 € Vanaf 66 jaar : 800 € Een gezin met 2 kinderen krijgt dus een gewaarborgd basisinkomen van 1350 €. Twee gepensioneerden samen 1600 €. Ongerekend inkomsten uit arbeid, bijverdiensten, spaarxenten, ... Toch niet direct een aanzwengeling van de armoede, dacht ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 'Het recht om niet te werken' sluit dat ook in 'Het recht om anderen te verplichten om in je onderhoud te voorzien' ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Neen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Gouverneur
|
![]() Hoe zit het met: "Het recht om anderen de vruchten van je arbeid te ontzeggen als die niets evenwaardigs in ruil kunnen geven" ?
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() Moet kunnen.
Annex : wie weerhoud je om je geluk elders te beproeven ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Onder mijn neus geduwd gekregen door mijn zoon en uit een handboek filosofie van de VUB; uit het 2de boek van Plato van de staat:
Een staat, zo stelt Socrates, ontstaat op natuurlijke manier uit het feit dat de mensen talrijke behoeften hebben en er alleen niet in slagen deze behoeften te bevredigen. Er ontstaat werkverdeling en deze geeft aanleiding tot meerdere beroepen. De landbouwers en de diverse ambachtslui oefenen elk hun beroep uit, laten de anderen genieten van de vruchten van hun arbeid en genieten op hun beurt van het werk van de anderen. Dit is het stadium van de frugale oerstaat. En zo verder en zo voort, de rest is iets minder relevant in betrekking tot de hedendaagse samenleving en tot wat ik wens te zeggen. Wat Plato hier stelt is namelijk de eigenlijk essentië van een staat/maatschappij/samenleving en - althans volgens mij - wordt dit heden ten dagen al te vaak uit het oog verloren. Men heeft dus uiteraard het recht om geen arbeid te verrichten, maar zoals daar logisch uit volgt zal men dan ook niet de vruchten van andermans arbeid in de plaats kunnen plukken. In onze moderne samenleving vergeet men, mede door het ontstaan van allerlei kunstmatige instanties, instellingen en voorzieningen, al te vaak wat de werkelijke toedracht en de werkelijke rede van bestaan is van een staat.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Fraaie maatschappelijke visie ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Betalen we daar dan nog inkomstenbelasting op ? Of worden die ook afgeschaft ?
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Gouverneur
|
![]() De theorieën en filosofieën van Plato en Socrates kun je moeilijk op 1 citaat proberen aan te nemen of aan te vallen. Maar:
"... er alleen niet in slagen deze behoeften te bevredigen." houdt mijns inziens ook in dat je voor de anderen probeert te zorgen, je moet immers bijvoorbeeld ook je kinderen grootbrengen tot deze kunnen meedraaien. Zieken, gehandicapten en ouderen kregen tot taak onder andere de kinderen op te voeden, lichte arbeid te verrichten waartoe ze nog in staat waren... om op hun beurt van de vruchten des arbeids van anderen te mogen genieten. Er is dus altijd en zo vaak mogelijk sprake van een ruil. Niemand hoeft overbodig te zijn in dit systeem. Mensen die verkiezen niet te gaan werken en alleen maar onderhouden te worden dragen op die manier niets bij tot de maatschappij en de samenleving. Als deze mensen wel bereid zijn om voor anderen te zorgen, kunstwerken te scheppen of andere kleine dingen te doen waarmee men een dienst bewijst aan de samenleving dan is het wel een min of meer eerlijke "ruil". Onze samenleving is gebouwd op samenwerking.
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoals ik dus reeds in mijn vorige reactie schreef: "Men heeft dus uiteraard het recht om geen arbeid te verrichten, maar zoals daar logisch uit volgt zal men dan ook niet de vruchten van andermans arbeid in de plaats kunnen plukken".
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zaken als RSZ, pensioen en werkloosheidsuitkeringen vind ik normaal op voorwaarde dat ze niet misbruikt worden en het gevolg zijn van de prestaties van de rechthebbende. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Schepen
|
![]() Waarom moet ik betalen voor degene die niet willen werken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN