Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2006, 21:50   #41
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

U bent er zeker wel achtergekomen dat ik sterk voorstander ben van een gescheiden stad en natuur. Mensen horen in een stad, en niet de natuur te verpesten door zichzelf er te gaan vestigen. Klinkt misschien niet erg liberaal, maar je kan het niet overal mee eens zijn, toch?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2006, 21:50   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Moesten ze nu het koningshuis plat smijten en daar een paar mooie sociale appartementen plaatsen.

Dat is pas gewonnen ruimte.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2006, 21:51   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Over cultuurbarbaren gesproken!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2006, 21:54   #44
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik zou er in de eerste plaats een soort van museum voor de Vlaamse en Belgische geschiedenis van maken. Een andere optie is er een administratief centrum van maken.
Brussel heeft al een administratief centrum, aan de Pachecolaan. Als je het mij vraagt een pareltje van een gebouw. Het biedt ruimte aan 8000 ambtenaren en heeft ondergrondse verbindingen met metrostation Kruidtuin en treinstation Brussel Kongres.

Maar spijtig genoeg werken er vandaag maar 4 mensen meer in dat immense en prachtige gebouw. De bijhorende financiëntoren zijn ze momenteel al volledig aan het verprutsen: de typische betonnen vin aan de zijkant gaat weg, en er komt bovenaan op het gebouw een decandente post-modernistische kroonlijst.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 1 oktober 2006, 21:56   #45
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vraag: Wie van de mensen in deze thread heeft familie, kenissen en/of vrienden in Brussel en/of de Vlaamse rand wonen?
Ik heb dichte familie en kenissen wonen in de Vlaamse Rand, en zeer dichte familie in Brussel zelf.
Oud 1 oktober 2006, 22:14   #46
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zoals u op het plaatje ziet is er meer groen buiten de stad dan in de stad. Waar u naartoe wil is een park-stad.
Geweldig opvattingsvermogen van je.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 oktober 2006 om 22:14.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2006, 22:19   #47
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Brussel heeft al een administratief centrum, aan de Pachecolaan. Als je het mij vraagt een pareltje van een gebouw. Het biedt ruimte aan 8000 ambtenaren en heeft ondergrondse verbindingen met metrostation Kruidtuin en treinstation Brussel Kongres.

Maar spijtig genoeg werken er vandaag maar 4 mensen meer in dat immense en prachtige gebouw. De bijhorende financiëntoren zijn ze momenteel al volledig aan het verprutsen: de typische betonnen vin aan de zijkant gaat weg, en er komt bovenaan op het gebouw een decandente post-modernistische kroonlijst.
Mja, de vernieuwing van de facade was broodnodig, maar ik vind 't ook jammer dat de de betonnen "vin" (eigenlijk liftkoker...) afgebroken wordt. 't Was zo een typisch kenmerk he...

In het algemeen vind ik de kantoorgebouwen in Brussel niet zo geweldig vergeleken met andere wereldsteden. Dat komt mede door de belachelijke 150m hoogtelimiet. Veel erger is dat men op de een of andere manier een voorliefde heeft voor saaie, weinig creatieve en inspiratielozen glasdozen, terwijl unieke en creatieve designs steevast naar de prullenbak worden doorverwezen.

Zonde.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 oktober 2006 om 22:20.
Oud 1 oktober 2006, 22:30   #48
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het algemeen vind ik de kantoorgebouwen in Brussel niet zo geweldig vergeleken met andere wereldsteden.
Er zitten er idd een hele hoop lelijke tussen. Maar de het RAC (Administratief Centrum) ademt nog echt de vernieuwing van het jaren '70-modernisme uit. Vooral omdat het RAC niet als een los object werd aanzien, maar de start moest zijn van een totale vernieuwing van de buurt. Neem bijvoorbeeld de wandelbrug over de Pachecolaan, het was de bedoeling om van de Pachecolaan een tweeledige straat te maken: onderaan de auto's en bovenaan winkelende en flanerende wandelaars.
Maar intussen is die brug ook al afgebroken...
Oud 1 oktober 2006, 22:33   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Sint-Genesius-Rode wordt de Franstalige corridor tussen Brussel en Wallonië.
Hoe ga je daarvoor zorgen?

Oud 2 oktober 2006, 11:56   #50
vulpes
Gouverneur

Standaard

hoever reikt de Vlaamse rand? is dat inclusief het volledige arrondissement Halle-Vilvoorde? als dat het geval is, dan woon ik ook in de rand. Verder heb ik nog collega's (zowel franstaligen als nederlandstaligen overigens) die in Brussel en de rand wonen.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 15:44   #51
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag: Wie van de mensen in deze thread heeft familie, kenissen en/of vrienden in Brussel en/of de Vlaamse rand wonen?
Ik woon er ook zelf, en ik zal het NOOIT aanvaarder dat de Vlaamse rand bij Brussel gevoegd zou worden. Over mijn lijk!
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 15:57   #52
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik woon er ook zelf, en ik zal het NOOIT aanvaarder dat de Vlaamse rand bij Brussel gevoegd zou worden. Over mijn lijk!
Dat ge gelijk hebt.
Oud 2 oktober 2006, 21:20   #53
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het is zelfs maar de vraag of de Franstaligen die in de Rand wonen werkelijk bij Brussel willen horen? Het is makkelijk om er politiek om te roepen, maar menen ze het? Ze hadden anders makkelijk in Brussel kunnen blijven, maar ze vermijden liever de grootstedelijke belastingen en andere problemen...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 21:36   #54
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Het zelfde hier.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van Brussel. Ik kom er echt graag (toch in de bepaalde buurten). Maar Brussel is buitenland, en zo zal het blijven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag
Moesten ze nu het koningshuis plat smijten en daar een paar mooie sociale appartementen plaatsen.

Dat is pas gewonnen ruimte.
Presidentieel paleis voor de toekomstige Europese President.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 21:43   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Het zelfde hier.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van Brussel. Ik kom er echt graag (toch in de bepaalde buurten). Maar Brussel is buitenland, en zo zal het blijven.

Presidentieel paleis voor de toekomstige Europese President.
U zegt dat Brussel voor u het buitenland is. Waarvan mijn vraag : Is Brussel voor u een Franstalige stad?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 22:11   #56
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U zegt dat Brussel voor u het buitenland is. Waarvan mijn vraag : Is Brussel voor u een Franstalige stad?
Ja en nee,

Ontkennen dat er hoofdzakelijk frans wordt gesproken in Brussel is waanzin, dus ja.

Maar Brussel ligt midden in Vlaanderen en als ik over de drukke winkelstraten in brussel loopt hoor ik toch heel veel nederlands. Bovendien is er ook nog een historische band, niet dat die zo veel waarde heeft.

Moest Brussel een beter bestuur hebben zou het pas echt zijn rol als Europese hoofdstad kunnen vervullen. Bovendien zou een splitsing van het land het samenleven van franstaligen en Vlamingen Brussel makkelijker maken.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 22:53   #57
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Maar Brussel is buitenland, en zo zal het blijven.
Ik voel dat zo niet aan, en velen met mij.
Oud 3 oktober 2006, 04:44   #58
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
De EU heeft bij elk nieuw land steeds dezelfde lijn gevolgd: als een deelstaat onafhankelijk wordt, dan behoudt die integraal zijn grondgebied.
Als de Vlamingen het spel verstandig spelen, valt Brussel sowieso in Vlaamse handen.
Is het zo dat Vlaanderen rekening zal moeten houden met rechten voor Franstalige minderheden, kan dit eveneens gevraagd worden aan Frankrijk wanneer het Wallonië met Moeskroen, Vloesberg, Edingen wil incorporeren. Dit is zeer moeilijk voor de jacobijnse Franse staat die op nationaal vlak linguistische rechten aan zijn minderheden ontzegt : eigenlijk is het opleggen vd Franse taal aan al zijn onderdanen, een basisvoorwaarde voor de continuïteit vd Fr staat.
A fortiori zou dit gelden voor Brussel.
Mbt Brussel staat Vlaanderen sterker dan het denkt, maar het moet wel machtspolitiek leren denken.
Oud 3 oktober 2006, 04:46   #59
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon in een buurgemeente van Overijse, de tweede meest 'strategische' gemeente van ... België, na SGR.

Laatst gewijzigd door stab : 3 oktober 2006 om 04:47.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2006, 04:49   #60
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Sint-Lambrechts Woluwe, Overijse en Halle...
SLW is wel een Brusselse gemeente, he. Sint Stevens Woluwe behoort tot Zaventem.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be