Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2007, 15:57   #41
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
De feitelijke functies, manschappen èn vakkennis zijn reeds daar altijd paraat en worden niet zelden ingezet in gebieden groter dan Nederland.
Ja, qua beveiliging. Maar je kunt van het ministerie van defensie toch niet verlangen dat ze alles van rijkswaterstaat afweet, om maar eens iets te noemen?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 16:05   #42
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, qua beveiliging. Maar je kunt van het ministerie van defensie toch niet verlangen dat ze alles van rijkswaterstaat afweet, om maar eens iets te noemen?
Waarschijnlijk wel, toch; "genie" is een prachtig leger-onderdeel dat zich o.a met waterlopen, bruggen en wegen voortreffelijk bezighoudt.
Oud 8 februari 2007, 16:13   #43
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Waarschijnlijk wel, toch; "genie" is een prachtig leger-onderdeel dat zich o.a met waterlopen, bruggen en wegen voortreffelijk bezighoudt.
de genie doet zijn taken goed, maar het is toch iets meer "werken met de botte bijl" dan bv het verfijnde watermanagement in Nederland.
Oud 8 februari 2007, 16:19   #44
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
de genie doet zijn taken goed, maar het is toch iets meer "werken met de botte bijl" dan bv het verfijnde watermanagement in Nederland.
Het ligt er aan wat voor opdracht ze krijgen; denk er om dat ze vertrouwd zijn met "precisie".
Oud 8 februari 2007, 17:35   #45
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet dat Rita Verdonk vele fans heeft. Daar hoor ik niet bij. Sterker nog, ik ben blij dat ze voorlopig (in ieder geval tot de statenverkiezingen) is opgehoepeld. Nederland kan haar missen als kiespijn.

Ik heb rond de jaarwisseling alle debatten met haar nog eens bekeken. Ze heeft heel slim het imago van 'recht door zee' en 'rechte rug' opgebouwd maar als één zit te liegen en te draaien is zij het wel. Verder heeft ze door haar machtswellustige en megalomane optreden een op zich goed beleid de nek omgedraaid.

Ik ben ook geen fan van Rutte. Henk Kamp was me veel liever geweest.
Hier kan ik het volmondig mee eens zijn! Maar kamp is ook niet helemaal zuiver op de graat!
Oud 8 februari 2007, 19:51   #46
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Hier kan ik het volmondig mee eens zijn! Maar kamp is ook niet helemaal zuiver op de graat!
Van Rita zijn we nog niet af hoor, die legt gewoon het regeerakkoord naast zich neer omdat het slecht is voor Nederland.
Oud 8 februari 2007, 19:54   #47
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Gisteren vroeg die Vlaamse journalist aan Balkenende of het de vierde keer wel ging lukken om de rit uit te rijden. Nu weet ik wel dat de regering van Balkenende in 2003 ook is gevallen, maar waarom telt hij Balkenende III mee als een derde mislukte regering?
Dat vind ik vreemd.

Beetje off topic voor de rest, maar het is wel een beetje typerend: op de VRT site vind je filmpjes en audio over de regering in Nederland http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...dex.shtml?play
Terwijl er op de RTBF-site iets staat over Sarkozy in Frankrijk, dat je dan weer niet vindt op de VRT site :
http://www.rtbf.be/info/international/ARTICLE_069279

Laatst gewijzigd door evilbu : 8 februari 2007 om 20:07.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 20:13   #48
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Balkenende drie is welliswaar niet officieel demissionair geworden, maar het was al een demissionaire minderheidsvorm van twee, daarna zijn er nog twee ministers opgestapt en in de volgende crisis omtrent Verdonk is het aftreden van het hele kabinet maar net omzeilt. Al met al is de optelsom dat er drie Balkenendes geweest zijn in 4 jaar, nou, dan mag je er voor mij zoveel bonusmislukkingen bijtellen als je wilt...
Oud 8 februari 2007, 20:14   #49
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Balkenende drie is welliswaar niet officieel demissionair geworden, maar het was al een demissionaire minderheidsvorm van twee, daarna zijn er nog twee ministers opgestapt en in de volgende crisis omtrent Verdonk is het aftreden van het hele kabinet maar net omzeilt. Al met al is de optelsom dat er drie Balkenendes geweest zijn in 4 jaar, nou, dan mag je er voor mij zoveel bonusmislukkingen bijtellen als je wilt...
Wat was dan het verschil met een gewone val van de regering? Zouden er dan vroeger verkiezingen moeten geweest zijn of zo?
Oud 8 februari 2007, 20:33   #50
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat was dan het verschil met een gewone val van de regering? Zouden er dan vroeger verkiezingen moeten geweest zijn of zo?
Balkenende III was een demissionair kabinet en mocht dus alleen nog maar de boel draaiende houden en lopende zaken afhandelen. Als een kabinet valt dan wordt het demissionair, maar hoe doe je dat als een kabinet al demissionair is? Het resultaat van de crisis van Balkenende III was dan ook dat het kabinet (grotendeels) bleef zitten, er kwamen toch al verkiezingen aan. De verkiezingen vervroegen was op zo'n korte tijd toch al geen optie meer.

Laatst gewijzigd door Brandaan : 8 februari 2007 om 20:51.
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 20:41   #51
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Balkenende III was een demissionair kabinet en mocht dus alleen nog maar de boel draaiende houden en lopende zaken afhandelen. Als een kabinet valt dan wordt het demisionair, maar hoe doe je dat als een kabinet al demisionair is? Het resultaat van de crisis van Balkenende III was dan ook dat het kabnet (grotendeels) bleef zitten, er kwamen toch al verkiezingen aan. De verkiezingen vervroegen was op zo'n korte tijd toch al geen optie meer.
Ik vind het lijken op inpassing van kermis-rijtechniek in het straatverkeer; bots-autootje.
Oud 8 februari 2007, 23:32   #52
Dimitri

Standaard

Citaat:
er is nu een principe-akkoord v.w.b. Ijzeren Rijn.
Heb ik iets gemist?

Minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs heeft vorig jaar in de Tweede Kamer nog een 'Sint-Juttemisstrategie' afgekondigd voor de IJzeren Rijn: Nederland doet niets en wacht eerst af tot België al het benodigde geld voor alle door Nederland geëiste aanpassingen (een paar honderd miljoen euro) op tafel legt. Tijdelijk gebruik is uitgesloten. En juist op dat tijdelijke gebruik, waar de arbitrage niets over zegt, heeft België alle hoop gevestigd, want die aanpassingen vindt België eigenlijk veel te duur. Opknappen van de Montzenlijn onder Zuid-Limburg langs, m.n. het wegwerken van het stijgingspercentage op die lijn zodat daar langere en zwaardere treinen kunnen rijden, is veel goedkoper dan al die geluidsschermen en tunnelkokers van de IJzeren Rijn. Men had daarom waarschijnlijk gehoopt dat dat beperkte tijdelijk gebruik na verloop van tijd permanent zou kunnen worden. Maar helaas, daar werkt NL niet aan mee. De vraag is nu wat België gaat doen: vanwege het prestige toch voor de duurdere IJzeren Rijn kiezen, of alsnog voor de goedkopere aanpassing van de Montzenlijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 23:35   #53
Dimitri

Standaard

Citaat:
Balkenende III was een demissionair kabinet en mocht dus alleen nog maar de boel draaiende houden en lopende zaken afhandelen. Als een kabinet valt dan wordt het demissionair, maar hoe doe je dat als een kabinet al demissionair is? Het resultaat van de crisis van Balkenende III was dan ook dat het kabinet (grotendeels) bleef zitten, er kwamen toch al verkiezingen aan. De verkiezingen vervroegen was op zo'n korte tijd toch al geen optie meer.
De crisis van Balkenende III was na de verkiezingen hoor, in december, juist door de nieuwe verhoudingen in de Tweede Kamer. Voor de verkiezingen was Balkenende III helemaal niet demissionair trouwens. Een regering die een nieuwe begroting opstelt is verre van demissionair.
Oud 8 februari 2007, 23:54   #54
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
De crisis van Balkenende III was na de verkiezingen hoor, in december, juist door de nieuwe verhoudingen in de Tweede Kamer. Voor de verkiezingen was Balkenende III helemaal niet demissionair trouwens.
U heeft een overschot aan gelijk, mijn fout. Ik was even in de war met het opstappen van Donner en Dekker, maar dat was geen echte crisis.
Citaat:
Een regering die een nieuwe begroting opstelt is verre van demissionair.
Daar verschilden de meningen nogal over. Hoe was het ookal weer verwoord? De regering moest zich "terughoudend" opstellen, maar wat dit nu precies inhield.
Oud 9 februari 2007, 00:01   #55
Hertog van Gelre

Standaard

Nee. Het was een missionaire regering met een beperkte opdracht. Vandaar Balkenende III.
Oud 9 februari 2007, 00:01   #56
Dimitri

Standaard

Citaat:
Daar verschilden de meningen nogal over. Hoe was het ookal weer verwoord? De regering moest zich "terughoudend" opstellen, maar wat dit nu precies inhield.
Ze hadden geen meerderheid in de Kamer en daarom moesten zich inderdaad terughoudend opstellen. Maar er kon wel gewoon beleid gevoerd worden.
Oud 9 februari 2007, 00:05   #57
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Heb ik iets gemist?
Volgens mijn zegslieden wel. Het schijnt dat Belgie alsnog over de brug komt. Die informatie is ongeveer 1,5 maand oud dus kan ondertussen weer veranderd zijn.
Het wegenvignet is ook al uitgesteld/afgesteld, dus je weet maar nooit.

Citaat:
De fracties zien het rijden vanuit Antwerpen naar Sittard met twee treinen per dag door een Belgische vervoerder als het begin van de reactivering van de IJzeren Rijn. Het tijdelijk rijden werd vorig jaar in de Tweede Kamer met het aannemen van een motie van de kamerleden Hessels (CDA) en Hofstra (VVD) verboden. CDA-kamerlid Jos Hessels: “ProRail gaat pas in januari 2007 daadwerkelijk met de onderhoudswerkzaamheden aan het baanvak Budel-Weert beginnen.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 9 februari 2007 om 00:10.
Oud 9 februari 2007, 01:50   #58
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Van Rita zijn we nog niet af hoor, die legt gewoon het regeerakkoord naast zich neer omdat het slecht is voor Nederland.
Zit ze vanavond ineens weer bij Pauw & Witteman. Man, vier moties (waarvan twee aangenomen) van wantrouwen aan d'r kont en nog het hoogste woord, dat mens is niet weg te branden...
Oud 9 februari 2007, 11:13   #59
Dimitri

Standaard

Citaat:
Volgens mijn zegslieden wel. Het schijnt dat Belgie alsnog over de brug komt. Die informatie is ongeveer 1,5 maand oud dus kan ondertussen weer veranderd zijn.
Het wegenvignet is ook al uitgesteld/afgesteld, dus je weet maar nooit.
Dat Neerpelt-Weert gerenoveerd wordt weet ik. Dat baanvak is trouwens nooit echt gesloten, er hebben tot voor kort nog regelmatig goederentreinen gereden. Daar is het België dan ook niet in de eerste plaats om te doen. Het is een handig alternatief voor Roosendaal-Antwerpen om in Nederland te komen en misschien kan er op termijn reizigersvervoer gaan plaatsvinden over de lijn, maar meer ook niet.

Het gaat België vooral om heropening van het in 1991 gesloten baanvak Roermond-Dalheim (D), de verbinding met Duitsland dwars door Nationaal Park De Meinweg. Dat biedt een alternatief voor de Montzenlijn van Antwerpen naar het Ruhrgebied. Maar heropening van dat deel van de IJzeren Rijn is absoluut niet aan de orde. Althans niet zolang België niet al het benodigde geld voor de door NL geëiste kunstwerken en andere aanpassingen op tafel legt.
Oud 9 februari 2007, 12:20   #60
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Dat Neerpelt-Weert gerenoveerd wordt weet ik. Dat baanvak is trouwens nooit echt gesloten, er hebben tot voor kort nog regelmatig goederentreinen gereden. Daar is het België dan ook niet in de eerste plaats om te doen. Het is een handig alternatief voor Roosendaal-Antwerpen om in Nederland te komen en misschien kan er op termijn reizigersvervoer gaan plaatsvinden over de lijn, maar meer ook niet.

Het gaat België vooral om heropening van het in 1991 gesloten baanvak Roermond-Dalheim (D), de verbinding met Duitsland dwars door Nationaal Park De Meinweg. Dat biedt een alternatief voor de Montzenlijn van Antwerpen naar het Ruhrgebied. Maar heropening van dat deel van de IJzeren Rijn is absoluut niet aan de orde. Althans niet zolang België niet al het benodigde geld voor de door NL geëiste kunstwerken en andere aanpassingen op tafel legt.
Ja, wat je zegt klopt. Er spelen een aantal zaken:
België 'baalt' van de uitspraak van het arbitragehof en probeert op slinkse wijze alvast een 'tijdelijke ingebruikneming' te regelen om dan, uiteindelijk, niet te betalen.
CDA en VVD zijn altijd fel tegenstander hiervan geweest maar het schijnt dat Balkenende er toch naar genegen is, waarschijnlijk i.v.m. de goede verstandhouding met Leterme, om tijdelijke ingebruikneming toe te staan, dit zeer tegen de wil van Peijs, die nu overigens werkloos is terwijl Balkenende premier blijft (!)
Hij kreeg ook veel kritiek op een speech waarin hij niet onomwonden afstand nam van het tijdelijk ingebruiknemen. Dat is later wel weer tegengesproken, maar toch.

In België is er een meerderheid om alternatieve lijnen in gebruik te nemen maar...dan zou men het cordon moeten doorbreken en dat wil men niet. Het laatste nieuws in december was dus dat België alsnog over de brug zou komen maar daar heb ik sindsdien niets meer over gehoord.

Ineens werd het wegenvignet uit de kast getrokken, een voorstel wat al lang liep en ineens gepresenteerd werd. Nu is het ineens weer uitgesteld/afgesteld. Ik weet het allemaal niet hoor Dimitri, Van Brempt wil met nieuwe afspraken wachten op een nieuwe nederlandse minister...

De onderhoudswerkzaamheden waar ik het over had worden beschouwd als een begin van de tijdelijke ingebruikneming. Er zijn ook alweer felle protesten tegen geweest die vervolgens weer zijn afgewimpeld onder het motto van 'normaal onderhoud'.

Persoonlijk denk ik dat België uiteindelijk zal afzien van heropening van de Ijzeren Rijn maar gezien de complexe politieke situatie weet je het maar nooit...

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 9 februari 2007 om 12:22.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be