![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 28 juli 2007 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Nazi - Duitsland had net als sommige andere landen vreemde waarden begin vorige eeuw... ik vermoed dat je nu daar op aan stuurt? Het enige wat ik daar kan op antwoorden is dan, dat we met z'n allen moeten zorgen dat, dit nooit meer gebeurt hé.... De katholieke kerk is tegen abortus, maar de meerderheid besliste hier dat dit wel mag... begin van het einde volgens jou? Jan, ik wil wel blijven discussiëren maar we praten naast elkaar vermoed ik... beiden willen we uiteindelijk hetzelfde, alleen wil ik daar zelf (samen met de rest van de maatschappij) over beslissen of op z'n minst inspraak in hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook de moderne mens is faalbaar en bijgevolg kan zijn gezond verstand ook hoogst twijfelachtig zijn. Bepaalde uitwassen in een niet zo recent verleden hebben dat overduidelijk aangetoond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Als er 1 ding op vooruitgegaan is, is het gelukkig de gemiddelde ethiek ondanks verwoede pogingen van allerlei religies. Op wie zijn rekening stel jij religie misschien? Waar zeg ik dat mensen niet falen?
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 28 juli 2007 om 17:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De discussie gaat niet wat mijn "alternatief" is, maar wel hoe jullie, als ongelovigen, jullie ethiek proberen te gronden. Ik merk heel weinig diepgang, tenzij wat sloganesk geschreeuw en wat uithalen naar de Kerk en de religies. Daarom vermoed ik een grote leegte bij jullie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar neemt u dus toch een dogmatisch element in uw denken op waar u niet van wilt afwijken. Daarbij schopt u uw eigen kaartenhuisje over de consensus natuurlijk ineen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Vaste referenties waar jij het over hebt, liggen vast en kunnen niet door "één land" aangepast worden... als dit wel gebeurt dan moet of kan de rest van de wereldbevolking daar tegen optreden. Niet zoals de VS in Irak op eigen houtje ingrijpen... was ook daar geen godsdienstige ondertoon te bemerken??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het gaat wel over jouw "alternatief", je probeert hier de heilige uit te hangen. Je ethiek op religie baseren is onzin en dat weet je zelf ook. Het is geen valabel alternatief, want het is geen alternatief, je baseert je gewoon op het gezond verstand van de mensen van 2000 jaar geleden. Maar dat wil jij die (veronderstel ik) denkt dat de bijbel het woord van god is natuurlijk niet inzien. Corrigeer me als je ethiek niet op 1 of andere bovennatuurlijke kracht is gebaseerd.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 28 juli 2007 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik heb het wel moeilijk met het feit dat je volgens jouw een godsdienst blijkt nodig te hebben om ethiek, diepgang of whatever te hebben??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar draait de discussie niet even niet om. Wel over de vraag hoe men ethiek bepaalt als men niet uitgaat van een religieus fundament.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Uiteraard veranderbaar als dit door de meerderheid wordt beslist... doodstraffen en martelen zijn daar een mooi voorbeeld van. Hoe lang laten de beschaafde landen deze praktijken nog toe??? Morele consensus uit de oudheid is geen consensus waar de bevolking iets mee te maken had, enkel hun leiders die laat ons eerlijk wezen niet democratisch werden verkozen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ethiek haal je niet uit een boek!!! Waarden en normen worden door de maatschappij bepaald... ![]() Laatst gewijzigd door nero1 : 28 juli 2007 om 19:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En die "wij" gaan eeuwig lang beslissen wat zowel goed als fout is (omdat elke "ik" binnen de cirkel "wij" en andere mening opgeeft die nooit nederig zal strijken voor de andere "ik" en zo blijft dat een viceuze cirkel...) en blijven zelfs eeuwig lang in een strijd om te bepalen wat goed en slecht is, door god te verplaatsen door "andere" maak je het maar alleen maar erger dan je denkt,. Godsdienst zijn er als scheidsrechters die bepalen wat goed en slecht is voor de rest zal de mensheid opzichzelf moeten kunnen stappen in deze wereld !
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#60 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Steniging is niet aanvaardbaar en gelukkig hebben wij beslist dat dit niet meer kan... de aarde is rond, sorry hoor en de evolutietheorie is nu eenmaal iets geloofwaardiger dan het scheppingsverhaal... Dat godsdiensten zijn opgesteld door enkelingen bewijzen de dode zeerollen... welke teksten zijn goddelijk en welke niet? En inderdaad godsdiensten zijn makkelijk te gebruiken als scheidsrechter... jammergenoeg zijn er meerdere godsdiensten met verschillende waarden. Oorlog voeren om iedereen de kans te geven zijn god te verdedigen dan maar?? Zolang we het goede verstand hebben om democratisch onze leiders te kiezen en zelf dus kunnen bepalen wat de normen en waarden in onze maatschappij zijn, zal de kans op idiote regels, verboden en verplichtingen tot een absoluut minimum beperkt blijven... Je kan nu toch echt niet menen dat je godsdienst als een leidraad wil nemen om de normen en waarden te bepalen? Welke godsdienst is dan de juiste... Osiris en Isis lijken mij dan waardige goden te zijn... voor diegenen die dan toch goden willen vereren!! Dat je in één of andere godsdienst wil geloven is jouw goed recht net als het mijn democratisch recht is overtuigd te zijn dat er geen goden zijn, geen engelen, geen duivel, geen hemel en geen hel... Ik hoef niet te geloven in een god om goed en kwaad te kunnen onderscheiden... In naam van zogezegde goden is er al zoveel ellende gecreëerd, onvoorstelbaar dat sommige mensen dit niet als het "kwade" beschouwen... ik ga de misdaden in naam van één of andere godsdienst niet opsommen, dit is trouwens onmogelijk omdat de lijst te lang zou zijn!! Ik heb zowel christenen, moslims en "overtuigden dat god nooit heeft bestaan" in mijn vriendenkring... over één ding zijn we het eens als we samen komen. Over goden en godsdienst wordt er niet gesproken omdat dit geen zin heeft... ieder van ons heeft zijn/haar overtuiging, die overtuiging van ons gelijk hebben we meegekregen via opvoeding en invloeden van vrienden,school... Normen en waarden in een maatschappij kunnen enkel worden bepaald door die maatschappij, niet door eeuwenoude geschriften (die via interpretatie alle kanten uit kunnen worden gedraaid) te gebruiken of te misbruiken... Laatst gewijzigd door nero1 : 28 juli 2007 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |