Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat verkiest u ?
Een aanzienlijke belastingverminderingen én een lichte verlaging van de sociale uitgaven 21 55,26%
Een matige belastingvermindering én géén verhoging van de sociale uitgaven 6 15,79%
Géén belastingvermindering, maar wel een lichte verhoging van de sociale uitgaven 6 15,79%
Een belastingverhoging én een verhoging van de sociale uitgaven 5 13,16%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2007, 07:32   #41
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Trouwens vele vergeten het, maar prestige projecten zoals de TGV kosten ons meer dan de sociale uitkeringen.
Daar zou ik wel eens cijfers van willen zien?
Oud 3 september 2007, 08:36   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht

Belastingen= in
Sociale uitkeringen=uit

Ben je hier geen appels met citroenen aan het vergelijken?
Die 13 %, bedoel je daarmee de RSZ-bijdragen voor werknemers?
Risiv= RSZ.

Idd en de RVA krijgt ook zijn geld van het risiv. Maar die bestaat niet alleen uit de werknemersbijdragen hoor, ook de werkgevers betalen daar aan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 08:38   #43
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Risiv= RSZ.

Idd en de RVA krijgt ook zijn geld van het risiv. Maar die bestaat niet alleen uit de werknemersbijdragen hoor, ook de werkgevers betalen daar aan.
Ja, o.a. vandaar mijn vraag.
Ik snap eigenlijk niet wat je met je post wou zeggen, ik heb de indruk dat je een aantal dingen door elkaar klutst.
Oud 3 september 2007, 08:46   #44
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Het valt op dat personen, die geen belastingen moeten betalen en dus (bjina) volledig ten laste van de gemeenschap leven, bijna steeds voor de verhoging van de belastingen zijn... en voor de verhoging van de uitkeringen..

Het tegenovergestelde valt ook op...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 08:47   #45
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Het valt op dat personen, die geen belastingen moeten betalen en dus (bjina) volledig ten laste van de gemeenschap leven, bijna steeds voor de verhoging van de belastingen zijn... en voor de verhoging van de uitkeringen..

Het tegenovergestelde valt ook op...
Lieg eens niet.
Danku vriendelijk.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 08:54   #46
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

minder belastingen, minder uitkeringen, minder overheidsbemoeienis, minder wetten, meer tetten.
Oud 3 september 2007, 08:59   #47
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
²
³
Oud 3 september 2007, 09:17   #48
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Daar zou ik wel eens cijfers van willen zien?
Neem maar aan, dat die kosten een pak hoger liggen dan wat we betalen aan werkloosheidsuitkeringen en andere sociale uitkeringen allemaal bij elkaar.

Ik ken een werkgever die er enkel met 10 mensen heeft gewerkt, maar op die 5 jaar dat hij er actief was, wel een totale machine vernieuwing heeft gedaan. En zelfs een grote uitbreiding van zijn machine park.

En ik spreek hier over een machine park van over 100.000.000€ voor dit bedrijf.
Een tweede bedrijf dat er werkte heeft meer dan 150 masters publieke bouwkunde in dienst gehad enkel voor die TGV en dit enkel voor het toezicht op de werken. Die mensen zeiden dus niets tegen de arbeiders en namen ook geen deel aan de werken zelf. Zij keken enkel af alles volgens de plannen werd gebouwd en gaven per stuk hun goedkeuring om verder te gaan met de werken.

Een ander bouwbedrijf heeft enkel voor die werf een mol laten maken, Deze machine kost slechts 10.000.000€. Nadat het gedeelte waarvoor die mol nodig was afwas, is die mol naar de schroothoop gegaan.

Alle bekistingen die er gebruikt zijn waren volledig nieuw bij aanvang van de werken en zijn tot 3 maal toe moeten vernieuwd worden.

Vanaf Antwerpen-centraal tot aan het einde van de oude toren bovenbouw langs de sporen steekt er 70 meter diep gewapend-beton. van 1.5 meter breed. Heel die fundering is met de hand uitgegraven geweest.

En ik heb het dan nog maar alleen over de betonwerken die er zijn uitgevoerd op het stuk in Antwerpen en aan Antwerpen-centraal.

Daar moeten de andere kosten dus nog eens allemaal bij komen.

Wees maar gerust, die TGV heeft ons een paar 1.000.000.000.000€ gekost en is nog niet af en in gebruik.

Totaal cijfers over wat heel te TGV-project kost zijn nergens te vinden.

En voor de Lange Wapper-brug spreekt men al weer over een paar miljard Euro voor de bouw ervan.

Maar als je beseft dat enkel de aanleg van de premetro in Antwerpen 30 jaar geleden reeds 10.000.0000BFr kostte per meter en grote delen daarvan nog steeds niet in gebruik zijn, dan zal je wel gaan beseffen hoeveel de TGV ons wel niet moet kosten.

En als je weet dat de werken aan de ring in Antwerpen ons meer dan 1.000.000€ hebben gekost en niets hebben veranderd aan de problemen daar.

En op het TGV traject Antwerpen-Meer alle bruggen zijn moeten verbouwd worden en alle opritten van de E19 langs de TGV kant zijn moeten aangepast worden.

En de E19 plas in St-Job in 't Goor voor een stuk is moeten gedempt worden en er vanaf daar grond aanvoer is geweest om die spoorlijn op gelijke hoogte te kunnen leggen. Dan besef je al heel snel dat dit een project is dan niet met een paar miljard Euro betaald.
Oud 3 september 2007, 09:20   #49
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neem maar aan
Neen.
Oud 3 september 2007, 09:27   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, o.a. vandaar mijn vraag.
Ik snap eigenlijk niet wat je met je post wou zeggen, ik heb de indruk dat je een aantal dingen door elkaar klutst.
Boven op die 13% die werknemers betalen, mogen zij nog eens een flink pak afgeven aan inkomsten belastingen.

Ik zelf heb meer dan 10 jaar bijna geen inkomstenbelastingen moeten betalen omdat ik 6 personen ten laste had. Maar veel van mijn collega's moesten dat wel en ondanks dat wij allemaal een even groot brutto maandloon hadden en iedereen die 13% RSZ moet betalen en sommige van hen in dezelfde gemeente wonen, dus even veel gemaante belastingen betalen, was er een verschil van meer dan 500€ per maand in ons netto inkomen per maand tussen mij en mijn collega's die niemand ten laste hebben.
We spreken hier dus al snel over een verschil van meer dan 6.000€ per jaar.

Het is dus niet de sociale zekerheid die ons zoveel belastingen doet betalen, maar de verspilzucht van onze politici.
Oud 3 september 2007, 09:42   #51
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Boven op die 13% die werknemers betalen, mogen zij nog eens een flink pak afgeven aan inkomsten belastingen.

Ik zelf heb meer dan 10 jaar bijna geen inkomstenbelastingen moeten betalen omdat ik 6 personen ten laste had. Maar veel van mijn collega's moesten dat wel en ondanks dat wij allemaal een even groot brutto maandloon hadden en iedereen die 13% RSZ moet betalen en sommige van hen in dezelfde gemeente wonen, dus even veel gemaante belastingen betalen, was er een verschil van meer dan 500€ per maand in ons netto inkomen per maand tussen mij en mijn collega's die niemand ten laste hebben.
We spreken hier dus al snel over een verschil van meer dan 6.000€ per jaar.

Het is dus niet de sociale zekerheid die ons zoveel belastingen doet betalen, maar de verspilzucht van onze politici.
OK, ik snap je redenering, maar ze is krom. Als je het over verspilling van staatsinkomsten hebt, maakt het weinig uit of je die inkomsten belastingen of sociale zekerheidsbijdragen noemt.
Oud 3 september 2007, 10:14   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen.
Zelfs enkel de werken die allemaal in Antwerpen zijn uitgevoerd de laatste 7 jaar hebben ons per jaar meer gekost dan alle sociale uitkeringen samen over heel België in die zelfde jaren.

Neem dan dus maar eens de kost prijs van alle werken die in België worden uitgevoerd samen, enkel omdat de politici aandelen hebben in de bedrijven die de werken uitvoeren.

Maar voor hen is het natuurlijk gemakkelijker om de schuld van de hoge belastingdruk op de sociale uitkeringen te steken, de rest zien de mensen toch niet of ze maken iedereen wijs dat het voor de vooruitgang van België en Vlaanderen is.

Enig idee trouwens hoeveel politici of politiek gelinktte postjes er met belastingspeld worden betaald? En daar zijn echt geen lage lonen bij hoor.

Enig idee hoeveel een minster van staat per maand krijgt?

Enig idee hoeveel mensen er binnen de politieke partijen worden betaald met de dotatie die ze krijgen van de staat?

Enig idee hoeveel een commissie voorzitter en commissielid van de parlementaire commissies extra krijgt om daar te zetelen?

Enig idee hoeveel een haalbaarheidsonderzoek ons kost voor bepaalde idiote ideeën van sommige politici?

Enig idee hoeveel de ministerraad-etentjes ons jaarlijks kosten?

Enig idee hoeveel mensen er in dienst zijn bij de staat, die enkel koffie opdienen en kelner spelen voor de andere staatsambtenaren?

Enig idee hoeveel voorbehouden restaurants België heeft, waar enkel staatsamtenaren goedkoop kunnen gaan eten en zelfs feestje bouwen?

Enig idee eigenlijk hoe ons belastingsgeld door ramen en deuren word buiten gesmeten door de politici, zelfs door die van het VB?

Nee, waarschijnlijk niet, want daarover vind je geen cijfers.

Maar ik zal je op weg helpen, ieder belastingskantoor met meer dan 6 personeelsleden heeft een eigen koffiedame.
Ieder douane kantoor met meer dan 6 personeelsleden heeft een eigen koffiedame.
De grotere kantoren hebben zelfs een volledig restaurant met alle nodige personeel.
In Kapellen ligt een domein dat enkel toegankelijk is voor belastingsambtenaren met een kasteel er op waar zich een restaurant en feestzalen bevinden met al het nodige personeel. En elke provincie heeft zo'n domein.

Enig idee hoeveel woningen justitie in eigendom heeft en haar perssoneel goedkoop laat wonen?

Eigenlijk wel enig idee hoeveel geld er zinloos naar de politici en de hogere staatsambtenaren gaat, zonder dat de burger daarvan op de hoogte is?

Waarschijnlijk niet, want de cijfers daarover worden zeer goed verborgen en geheim gehouden. Maar ga eerst eens daar bezuinigen en val daarna pas de gewone burger lastig.
Veel uitkeringsgerechtigden kunnen niet anders dan van de almoes leven die ze krijgen onder het mon van sociale uitkering en die almoes is echt niet te hoog hoor. Vaak is het voor invaliden zelfs niet genoeg om hun eigen medische kosten van te betalen.

Maar als gezonde werkende gast of student is het makkelijk om de schuld in de schoenen van weerloze slachtoffers te schuiven en de politici te geloven, want je ziet de rest niet.

Maar ja, die 25€ die een samenwonende invalide krijgt per dag, die moet afgenomen worden en die zal de belastingdruk op de arbeid verlagen.
Een alleenstande invalide krijgt 30€ en een gezinshoofd invalide krijgt 50€ per dag en daar mag hij dan zijn gezin mee onderhouden.
En vergeet niet van deze bedragen gaan dan ook nog eens belastinge af he.
En dit zijn de bedragen voor iemand die een inkomen van 3000€ brutto per maand verdiende toe hij/zij werkte.

Wie minder verdiende als werkende krijgt dus ook minder invalidegeld eens hij/zij invalide word.
Oud 3 september 2007, 10:16   #53
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs enkel de werken die allemaal in Antwerpen zijn uitgevoerd de laatste 7 jaar hebben ons per jaar meer gekost dan alle sociale uitkeringen samen over heel België in die zelfde jaren.
Ik kan moeilijk geloven dat de werken in Antwerpen 51 miljard euro gekost hebben.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 3 september 2007, 10:17   #54
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor de duidelijkheid; dat is 2 040 000 000 000 frank.
Oud 3 september 2007, 10:22   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, ik snap je redenering, maar ze is krom. Als je het over verspilling van staatsinkomsten hebt, maakt het weinig uit of je die inkomsten belastingen of sociale zekerheidsbijdragen noemt.
Mijn redering is helemaal niet krom.

Ik geef eerlijk toe dat er misbruiken zijn van de sociale zekerheid, dat zal ik zeker nooit ontkennen.
En die misbruiken zullen er wel altijd blijven bestaan, de misbruikers zijn immers gewoon ziek in hun hoofd.

Maar de sociale zekerheid kost de werknemer slechts 13% van zijn inkomen en daarvoor krijgt hij op latere leeftijd dan zijn (brug)pensioen en de zekerheid dat als hij/zij zonder werk valt of werkonbekwaam word niet van honger moet sterven.
Of als hij/zij ziek word dat hij/zij niet voor de volledige medische kosten moet opdraaien en zich dus kan laten verzorgen.

Maar al de rest van de belastingsdruk is dus gewoon verspilling van de staat en de politici. En de burger zou er beter aan doen die eens eerst ter verantwoording te roepen en plaats van zijn medeburgers aan te vallen en in de afgrond te duwen.
Oud 3 september 2007, 10:30   #56
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar de sociale zekerheid kost de werknemer slechts 13% van zijn inkomen
Het onderscheid tussen werknemers- en werkgeversbijdragen is in deze niet relevant. Je moet ze optellen.

Citaat:
en daarvoor krijgt hij op latere leeftijd dan zijn (brug)pensioen en de zekerheid dat als hij/zij zonder werk valt of werkonbekwaam word niet van honger moet sterven.
Of als hij/zij ziek word dat hij/zij niet voor de volledige medische kosten moet opdraaien en zich dus kan laten verzorgen.
Je moet de vergelijking tussen in en uit maken om te weten hoe efficiënt de SZ is, maw of hier ook niet verspild wordt.

Citaat:
Maar al de rest van de belastingsdruk is dus gewoon verspilling van de staat en de politici. En de burger zou er beter aan doen die eens eerst ter verantwoording te roepen en plaats van zijn medeburgers aan te vallen en in de afgrond te duwen.
De SZ wordt ook georganiseerd door de staat en de politici. Ik zie het verschil niet.
Oud 3 september 2007, 10:35   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Voor de duidelijkheid; dat is 2 040 000 000 000 frank.
Ring, TGV, Leien, justitiepaleis, haven, centraalstation, ondergondse parkings, tramlijn aanpassingen, spoorlijnaanpassingen, wegenwerken, Antwerpen mobiel, studie Lange Wapperbrug enz....

Jongen, ik denk dat jij gewoon niet weet wat daar allemaal gedaan en verbouwd en gebouwd is geweest de laatste jaren.
Het gaat in Antwerpen alleen dus idd al over meer dan 50 miljard Euro per jaar. En het is daar dus nog niet gedaan hoor, want onze politici hebben nog een berg ideeën in hun schijven steken om veel geld uit te geven, heel veel geld zelfs. En een deel van die werken vinden dan zelfs nog niet eens in België plaats maar in Nederland, maar moeten door ons betaald worden. Evenals een deel van de werken voor de TGV in Nederland door België betaald worden.
Oud 3 september 2007, 10:37   #58
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ring, TGV, Leien, justitiepaleis, haven, centraalstation, ondergondse parkings, tramlijn aanpassingen, spoorlijnaanpassingen, wegenwerken, Antwerpen mobiel, studie Lange Wapperbrug enz....
De tgv in Antwerpen stad? Waar dat?

Citaat:
Jongen, ik denk dat jij gewoon niet weet wat daar allemaal gedaan en verbouwd en gebouwd is geweest de laatste jaren.
Ik woon 'daar'.

Citaat:
Het gaat in Antwerpen alleen dus idd al over meer dan 50 miljard Euro per jaar.
We - ik en Stratcat - wachten rustig op cijfers.

Citaat:
En het is daar dus nog niet gedaan hoor, want onze politici hebben nog een berg ideeën in hun schijven steken om veel geld uit te geven, heel veel geld zelfs. En een deel van die werken vinden dan zelfs nog niet eens in België plaats maar in Nederland, maar moeten door ons betaald worden. Evenals een deel van de werken voor de TGV in Nederland door België betaald worden.
Je weet toch dat voor die werken mensen worden gebruikt, hé?
Mensen die werken.
Oud 3 september 2007, 10:43   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het onderscheid tussen werknemers- en werkgeversbijdragen is in deze niet relevant. Je moet ze optellen.
De werkgeversbijdragen aan SZ ligt ook rond de 13%, maar ook daar komen dus nog eens belastingen bij.
Citaat:
Je moet de vergelijking tussen in en uit maken om te weten hoe efficiënt de SZ is, maw of hier ook niet verspild wordt.
Naar goede Belgische gewoonte, word ook hier idd een pak geld verspild.
Hoe, wel om te beginnen worden er al een hoop tussen stappen gemaakt voor de uitbetalingen aan de gerechtigde worden gedaan.
En iedere instelling die er tussen zit, heeft natuurlijk zijn mensen die ook betaald worden met het RSZ geld.
Dus ja, ook daar kan bespaard worden zonder zelfs aan de uitkeringgerechtigde zijn/haar inkomen te zitten.
Citaat:
De SZ wordt ook georganiseerd door de staat en de politici. Ik zie het verschil niet.
De politici zitten ook in vakbonden en ziekfondsen en hebben dus niet alleen met de staat te maken, maar ook met andere instellingen die niets met de staat te maken hebben, maar wel hun geld halen bij de staat.
Daarom dat ik beide dus uit elkaar houd en beide vernoem.
Oud 3 september 2007, 10:46   #60
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De werkgeversbijdragen aan SZ ligt ook rond de 13%
Hoger.

Citaat:
Naar goede Belgische gewoonte, word ook hier idd een pak geld verspild.
Hoe, wel om te beginnen worden er al een hoop tussen stappen gemaakt voor de uitbetalingen aan de gerechtigde worden gedaan.
En iedere instelling die er tussen zit, heeft natuurlijk zijn mensen die ook betaald worden met het RSZ geld.
Dus ja, ook daar kan bespaard worden zonder zelfs aan de uitkeringgerechtigde zijn/haar inkomen te zitten.
Dan zijn we het daarover eens.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be