Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2007, 16:03   #41
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
En gezien er geen andere mensen zijn die mij willen opeten, sta ik aan de absolute top van de voedselpiramde.

Is dat niet exact dezelfde redenering? Ik zie niet waar het krom gaat.
Klopt maar ten dele ... Als het een piramide is , wordt u belaagd door virussen, bacteriën en andere die u dolgraag opeten (en dat ook lekker doen )...Er vallen genoeg doden door deze "etertjes"
De piramide is dus eerder een cirkel , de voedselketen draait netjes rond ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 16:09   #42
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja, for all I know was ie wel over z'n moeder bezig. Ik vat de zin op zoals ze in het algemeen door een normaal mens wordt opgevat.

Misschien ziet u 'rechtvaardigen' als een te groot woord, maar dan gaan we discussiëren over de inhoud van bepaalde termen en da's belachelijk.

Hij zei: ik eet vlees (want) njam.

Dus daarom eet hij vlees. Dat is zijn verklaring voor zijn vlees eten. Of zijn reden, of zijn rechtvaardiging, whatever.
Misschien zie ik verkeerd, maar ik zie daar nergens "want" staan...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 16:11   #43
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Ik stel mezelf daar geen vragen bij en heb niet het gevoel dat ik dat moet rechtvaardigen, dus ja. Mensen teveel in de wereld. Het is één groot festijn.
Dan moet je jezelf vooral laten gaan; als je dan toch zo geen samenlevingstype bent

Citaat:
En gezien er geen andere mensen zijn die mij willen opeten, sta ik aan de absolute top van de voedselpiramde.
Dat hoop je

Citaat:
Is dat niet exact dezelfde redenering? Ik zie niet waar het krom gaat.
Zoals ik al zei; je plaats dieren dus op hetzelfde niveau van mensen?
Oud 2 oktober 2007, 16:11   #44
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
De wijze waarom dieren gekweekt worden is zielig, daar twijfelt geen enkel normaal mens aan. Het verdedigen van die methodes...er is niets zieliger dan dat. Ik ben er van overtuigd dat je dat ergens wel beseft.
Het kweken van planten voor consumptie is even zielig...
Oud 2 oktober 2007, 18:09   #45
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is alom gekend dat vele mensen zich vermaken met dierenleed. Dergelijke mensen kunnen mij beter niet ontmoeten willen ze die pijn zelf niet ondervinden.
Hmm, als je van meing bent dat de mens een -geevolueerd- dier is, dan zou dat betekenen dat je zelf dierenleed zou veroorzaken (met voorbedachten rade nog wel) en dat je je daar dus mee vermaakt.

Je zou dan bijgevolg jezelf dienen te pijnigen als je consequent wil blijven.

Misschien is nu een goed moment om te beginnen.
Ik stel voor dat je even je klokkenspel in een koffiemolen laat zakken, deze aanzet en ons dan komt vertellen of je er nog hetzelfde over denkt.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 19:44   #46
de kat
Partijlid

de kat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Het kweken van planten voor consumptie is even zielig...
Maar veel efficienter en gezonder.

Planten hebben geen bewustzijn, daarom zijn het ook planten.

Dit in tegenstelling tot dieren, die hebben weldegelijk bewustzijn. Er zijn zwakzinnige mensen met een lager IQ dan een kip. Ik zou zeggen dat die er dus eerder aan moeten gaan. Spaart weer ongeloofelijk in de gezondsheid zorg.

Laatst gewijzigd door de kat : 2 oktober 2007 om 19:47.
de kat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 19:47   #47
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht

Daarnaast zeggen sommigen dat dier geen bewustzijn hebben. Dit klopt zeker niet. Er zijn zwakzinnigen met een lager IQ dan een kip. Ik zou zeggen dat die er dus eerder aan moeten gaan.
Niets belet je om hen in de pan te smijten, gesteld dat je creatief met wetten kan omspringen.
Maar plantjes zijn natuurlijk inferieur levende wezens .
Oud 2 oktober 2007, 19:48   #48
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit in tegenstelling tot dieren, die hebben weldegelijk bewustzijn. Er zijn zwakzinnige mensen met een lager IQ dan een kip. Ik zou zeggen dat die er dus eerder aan moeten gaan. Spaart weer ongeloofelijk in de gezondsheid zorg.
U wil dus de zwakzinnigen opeten ???
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 20:38   #49
de kat
Partijlid

de kat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
U wil dus de zwakzinnigen opeten ???
Ik had het zo nog niet bekeken, maarja mischien toch wel het overwegen waard.
de kat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 20:47   #50
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat planten meer verantwoord zijn om te eten en gezonder dan vlees, daar wil ik niet over discussiëren halve zool. Wie daaraan twijfelt kan misschien meteen eens in vraag stellen of water drinken en stenen eten niet onverantwoorder is dan vlees. Belachelijk.
Ten eerste had ik daar mijn twijfel niet over uitgesproken, maar ten tweede heb je ongelijk. Het is niet per definitie beter om planten te eten dan om vlees te eten. Het dieet van bijvoorbeeld de Samburu en Massai en de Inuït en Yupik bestaat bijna geheel uit vlees, en die zijn niet allemaal ziek, terwijl een annorexia patiëntje op een dieet van blaadjes sla zo de pijp uit is als je niet uitkijkt. Ik vind het heel leuk en aardig dat je me voor halve zool kan uitmaken en me graag bedreigd met slachting, maar alles wat jij zegt zeg je puur op gevoel. Wat ik aan de kaak stel is waarom jij het zo voelt. Waarom is een dierenleven bijvoorbeeld meer waard dan een plantenleven?
Oud 2 oktober 2007, 20:49   #51
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat heb je aan een bewustzijn als je dood bent? Ben je meer waard als je zenuwstelsel iets verder onteikkeld is zodat je ingewikkeldere situaties kan analyseren om je handelen in grotere mate daarvan af te laten hangen?
Oud 2 oktober 2007, 20:51   #52
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bio-industrie is niet grappig in zijn geheel. Our Daily Bread (Unser täglich Brot) van Nikolaus Geyrhalter is een aanrader.

Een dier doden is nooit leuk, maar als het op natuurlijke wijze gebeurt is er geen probleem mee. Er wordt massaal gekweekt omdat er zoveel mensen zijn dat jagen geen optie meer is. Dat is spijtig. De natuurlijke cirkel is verdwenen met alle gevolgen vandien. Maar sommige mensen beseffen pas dat de hell's angels in town zijn als ze aan de deur bellen. Doen ze dat niet, dan gaat het leven verder en is er geen vuiltje aan de lucht.

Dat planten meer verantwoord zijn om te eten en gezonder dan vlees, daar wil ik niet over discussiëren halve zool. Wie daaraan twijfelt kan misschien meteen eens in vraag stellen of water drinken en stenen eten niet onverantwoorder is dan vlees. Belachelijk.
Maar jagen en kweken zijn totaal andere zaken. Er wordt gekweekt, omdat de natuur dit ons nooit zou kunnen verschaffen, dus in dit opzicht hebben al die gekweekte dieren, die hun leven in kooien doorbrengen, hun leven eigenlijk te danken aan de grote behoefte aan vlees.

Indien er nooit gekweekt werd, moest er ook al lang niet meer gejaagd worden, want alles ging uitgeput zijn.

Ik eet niet zoveel vlees, omdat ik daar niet veel behoefte aan heb, en omdat ik te lui ben het klaar te maken (woon alleen.) Ik eet vooral vis, wild, soms wat zwijn, nooit kip, vind dat niet echt lekker, te gewoon.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 20:56   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind het toch best veel om al die dieren op te eten. Had daar nog niet bij stilgestaan feitelijk.
Er is veel te veel aanbod op dat gebied.
Ge ziet dat genoeg bij de beenhouwer, van alles moeten ze 100 gram hebben en tegen dat ze alles hebben hebben ze 4 beesten versneden daarvoor. Allee het lag nu wel al maar kom, ze zijn toch versneden.
Oud 3 oktober 2007, 10:49   #54
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Zoals ik al zei; je plaats dieren dus op hetzelfde niveau van mensen?
Ja, en ik heb niet het gevoel dat ik dat dien te rechtvaardigen. Die vraag stelt zich niet. Hé?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 10:58   #55
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Hmm, als je van meing bent dat de mens een -geevolueerd- dier is, dan zou dat betekenen dat je zelf dierenleed zou veroorzaken (met voorbedachten rade nog wel) en dat je je daar dus mee vermaakt.

Je zou dan bijgevolg jezelf dienen te pijnigen als je consequent wil blijven.

Misschien is nu een goed moment om te beginnen.
Ik stel voor dat je even je klokkenspel in een koffiemolen laat zakken, deze aanzet en ons dan komt vertellen of je er nog hetzelfde over denkt.
Ik ken de mens, want ik ben er zelf één. De mens kan keuzes maken. De mens is het meest sadistische en destructieve dier van allen. Niet dat dit reden zou zijn om mensen af te maken. Enige reden daarvoor is dat er teveel mensen zijn. Een mens minder kan nooit kwaad doen. Afgezien van enkele kinderen, is geen enkele mens onschuldig. Dat geldt niet voor de andere dieren. Overigens pak ik geen willekeurige mensen aan. Eerst en vooral degenen die denken dat zij niet tot de dieren behoren en zichzelf als een superieure soort ziet met onbeperkte rechten ten aanzien van alles wat niet menselijk is. Wel consequent dus. Pijnigen, daar schep ik geen plezier in. Hoewel het soms wel aantrekkelijk kan zijn. Maar dan moet het om iemand gaan die je persoonlijk gekrenkt heeft. Iemand die je moeder verkracht heeft. Zoiets... Ik ga mezelf uiteraard niet kapot maken, maar iedereen is welkom om dat te doen. Wel consequent dus. Ik ben ieder moment klaar om te sterven. Morale de guerrier.

Laatst gewijzigd door Dycore : 3 oktober 2007 om 11:20.
Oud 3 oktober 2007, 11:19   #56
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ten eerste had ik daar mijn twijfel niet over uitgesproken, maar ten tweede heb je ongelijk. Het is niet per definitie beter om planten te eten dan om vlees te eten. Het dieet van bijvoorbeeld de Samburu en Massai en de Inuït en Yupik bestaat bijna geheel uit vlees, en die zijn niet allemaal ziek, terwijl een annorexia patiëntje op een dieet van blaadjes sla zo de pijp uit is als je niet uitkijkt. Ik vind het heel leuk en aardig dat je me voor halve zool kan uitmaken en me graag bedreigd met slachting, maar alles wat jij zegt zeg je puur op gevoel. Wat ik aan de kaak stel is waarom jij het zo voelt. Waarom is een dierenleven bijvoorbeeld meer waard dan een plantenleven?
Het gaat niet om waarde.

Onder de dieren zijn er ook enorme verschillen waarneembaar. Je kan er zelfs aan twijfelen of er een duidelijke grens is tussen plant en dier, plant en gesteente.
Neem nu bv een oester. Plant of dier? Hangt er maar vanaf welke criteria je hanteert.
Kristal. Plant of gesteente? Hangt er vanaf welke criteria je hanteert.

Het gaat hier enkel om respect. Respect voor alle leven, niet enkel de mens. Indien je dat respect niet hebt, verdien je dat respect ook niet.
Het ligt in onze handen. Wij zijn de enige dieren die beslissingen al dan niet kunnen nemen.

Nu, jij plaatst de mens boven de dieren, op basis van die criteria. De mens heeft immers een grotere herseninhoud.
Dat kan je toch even makkelijk op de andere dieren toepassen? De koe grotere herseninhoud dan het varken, het varken grotere herseninhoud dan de kip, de kip grotere herseninhoud dan de plant (die uiteraard geen hersenen heeft).

Dat is waar ons bewustzijn, ons gevoel, ons verstand aan te wijten is, niets anders: hersenen.

Hoewel je de vraag stelt om mij te proberen belachelijk te maken in de veronderstelling dat ik ze niet zou kunnen beantwoorden, weet jij diep vanbinnen even goed als iedere andere mens, dat een dier meer respect verdient dan een plant. Iedere mens zal makkelijker een plant uit de grond sleuren dan een koe de keel oversnijden. Dat zegt voldoende.

Ik pleit niet voor stoppen met eten van vlees. Ik pleit voor natuur. En de natuur is hard. Als jij liever in het afgeschermde Disneyland leeft, dan zal je de gevolgen daarvan misschien nog ondervinden. De bevolking van deze planeet door mensen heeft stilaan een hoogtepunt bereikt. Dat is enkel mogelijk geweest door de natuurlijke regels te miskennen.

Laatst gewijzigd door Dycore : 3 oktober 2007 om 11:20.
Oud 3 oktober 2007, 11:20   #57
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Wat een bende zieligaards.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 11:22   #58
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier enkel om respect.
Daar gaat het to-taal niet om. Het gaat hier over mensen onderling, al de rest is filosofisch overgedragen op vermoedens en gevoelens.

Citaat:
Nu, jij plaatst de mens boven de dieren, op basis van die criteria. De mens heeft immers een grotere herseninhoud.
Dat kan je toch even makkelijk op de andere dieren toepassen? De koe grotere herseninhoud dan het varken, het varken grotere herseninhoud dan de kip, de kip grotere herseninhoud dan de plant (die uiteraard geen hersenen heeft).
Uiteraard, er is een natuurlijke hiërarchie der dingen.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 11:25   #59
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Inuït zitten recht in de natuurlijke cirkel. Respect!

Laatst gewijzigd door Dycore : 3 oktober 2007 om 11:28.
Oud 3 oktober 2007, 11:27   #60
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Daar gaat het to-taal niet om. Het gaat hier over mensen onderling, al de rest is filosofisch overgedragen op vermoedens en gevoelens.
Kan je dat verduidelijken Lombas? De mensen onderling?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be