Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2007, 21:09   #41
krohn
Partijlid

Standaard Geen schuldgevoel meer a.U.b!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht

Wat een wartaal! Ik denk niet dat Danneels dat zonder moeite zal verstaan.
In ieder geval zou de hogere Belgische klerus zich onthouden van commentaar en interventies. De Vlamingen hebben reeds meer dan voldoende 'goede raad' gekregen uit die hoek en er zeer slechte herinneringen aan overgehouden.
België bestaat nog geen 200 jaar, dus kan het katholicisme onmogelijk eeuwen lang een 'eenheidsfacteur' geweest zijn tussen belgen.
Ik heb bewust Belgen en niet België gebruikt, en dit komt zeker uit oude tijden, zelfs tijdens de Tachtigjarige oorlog gebruikt. Dat is tenminst wat ik vernam -eeuwen geleden, mijn eerste tijden hier in de (Zuid) Nederlanden-in een cursus Geschiedenis van het Christendom en de Laïciteit, uit eeen leerkracht van de ULB, uit Luik voortkomende (en met Vlaamse naam), die me eens midden in de les, met een (bedreigende) aanwijzende vinger plots zei: "U draagt een symbolische naam -voor mijn eerste familie naam en ook zeker voor mijn voornaam van Juan- hier in België, de Spanjaarden waren schuldig van de grote scheuring drie eeuwen geleden tussen de Belgen, en iemand moest U eindelijk dit laten weten"

Van komende scheurings wil ik niets van weten, in elk geval...

(Mijn geliefde en al overleden vader, officier van de Spaanse leger in de Luchtmacht -ik herinner me hem plots, ik weet niet precies waarom- was hier in 57 met de Spaanse stand bij de Wereldetentoonstelling, die van de Atomium. Ze waren fier van hun stand de dag vlak voor het begin, toen zij, 's nachts, bevel kregen van boven, alles in het Nederlands te moeten herschrijven...Oude wrok -tegen de Spaanse neutraliteit- van de verslagen van de Twede Werld Oorlog!...Zo herdenk ik die herinnering van mijn overleden vader van toen. Van die veel veel ouder wrok!)

Geen schudgevoel meer voor het Spaanse verleden in Flandes a.U.b!

Goeien nacht!
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 21:12   #42
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
Geen schudgevoel meer voor het Spaanse verleden in Flandes a.U.b!
Is het Vlaanderen of België? Vlaanderen heeft zich zoveel jaar geleden afgerukt van het Spaanse juk, nu volgt het Belgische juk.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 16:04   #43
krohn
Partijlid

Standaard Een Vlaamse hartstocht....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Is het Vlaanderen of België? Vlaanderen heeft zich zoveel jaar geleden afgerukt van het Spaanse juk, nu volgt het Belgische juk.
Voor ons, Spanjaarden, 't is gelijk (ongeveer): zelfde land, de oude Nederlanden, en vooral zelfde hartstocht.

Een beetje "mutatis mutadis" gelijk de "passion espagnole" van links overal in de wereld, in verband met de Spaanse burgeroorlog (François Furet, "le passé d'une illusion")

""Antorcha es mi espada rota
en tus hermanos, Albertino,
alumbrame ese camino,
que viene de la derrota"

(Uit het verhaal van een oude capitein van Flandes die zich aan zijn hier geboren zon, uit een Vlaamse moeder, s'adresseert, op het einde van zijn leven, hier in de oude Nederlanden. "En Flandes se ha puesto el sol", de Eduardo Marquina)

Dag (en take it easy! )
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 20:58   #44
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
Voor ons, Spanjaarden, 't is gelijk (ongeveer): zelfde land, de oude Nederlanden, en vooral zelfde hartstocht.

Een beetje "mutatis mutadis" gelijk de "passion espagnole" van links overal in de wereld, in verband met de Spaanse burgeroorlog (François Furet, "le passé d'une illusion")

""Antorcha es mi espada rota
en tus hermanos, Albertino,
alumbrame ese camino,
que viene de la derrota"

(Uit het verhaal van een oude capitein van Flandes die zich aan zijn hier geboren zon, uit een Vlaamse moeder, s'adresseert, op het einde van zijn leven, hier in de oude Nederlanden. "En Flandes se ha puesto el sol", de Eduardo Marquina)

Dag (en take it easy! )
Vlaanderen zal een briefkaart naar Spanje sturen met veel sol op als ze onafhankelijk worden.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be