Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2007, 22:23   #41
system
Banneling

Standaard

[quote=Pies Descalzos;3160418][quote=system;3160329][quote=Pies Descalzos;3160162]

Citaat:
Onlangs de pijn en het verdriet vind ik het leven toch nog de moeite waard, en ik vind dat wij dat niemand mogen afnemen. Als er geen geboortes meer zijn, dan is er ook geen evolutie van de soort. Op zich is dit mss op het eerste zicht niet erg, maar als ik als mens graag een kind wil dat van mij en mijn partner is dan mag mij dat niet ontzegd worden door een onsterfelijke egoïstische kerel die liever zelf blijft leven dan dat hij een kind laat 'lijden en verdriet' hebben.
(Het gaat hier in deze discussie natuurlijk over een denkoefening.)

U gaat ervan uit dat in die tijd de evolutie van de soort bepaald zal worden door kinderen. Dit is wel een verouderde opvatting dan.
Citaat:
Je moet me wel eens uitleggen over welke waarden je het dan bvb. zou hebben als vergankelijkheid niet meer zou bestaan. Daar ben ik oprecht nieuwsgierig naar.
Dat weet ik niet.

Citaat:
De menselijke aard veranderd niet, we zijn gewoontedieren, maar tegelijk ook vervelingsdieren. Als we het niet het gevoel krijgen dat er een eind aan komt, dan heeft het voor ons geen enkele aantrekkingskracht meer.
Dan verliest men zijn interesse. En dat heeft volgens mij weinig met waarden te maken.
Er zijn mensen die heel hun leven vlinders verzamelen of postzegels.

Citaat:
Wat betreft dat trauma dat een overledene achterlaat, ik vind een trauma nog altijd aantrekkelijker dan een leegte. Eens mens heeft voor een stuk nood aan drama, aan immense verandering. Dat helpt een mens om te groeien als persoon. Een leegte daarentegen holt je volledig uit, je kan niet groeien.
U gaat ervan uit dat er een leegte zal ontstaan. Dat is een hypothese die steunt op uw 'vergankelijke' invalshoek.
Citaat:
Wat betreft de jobs, mensen worden een job niet beu omdat ze lichamelijk ouder worden. Wel omdat de handeling hen niet meer prikkelt, het is niet interessant meer. Het is saai. Jeugdig enthousiasme is er enkel omdat ze aan het begin staan van een ervaring, eens ze die ervaring gewoon zijn, of ze nu ouder worden of niet, dan is ze helemaal zo interessant niet meer.
Vaak worden mensen hun job beu omdat ze die 'swung' niet meer hebben, het 'streben' gaan missen, de vitaliteit, de energie. Maar dat is niet bij iedereen zo. In die tijd zal men deze onvolmaaktheden weggewerkt hebben. Het zal een echt paradijs worden op aarde. In die zin moet u het zien.

Laatst gewijzigd door system : 20 december 2007 om 22:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 22:37   #42
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard

[quote=system;3160449][quote=Pies Descalzos;3160418][quote=system;3160329]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pies Descalzos Bekijk bericht

Het gaat hier in deze discussie natuurlijk over een denkoefening.
U gaat ervan uit dat in die tijd de evolutie van de soort bepaald zal worden door kinderen. Dit is wel een verouderde opvatting dan.
Er zijn mensen die heel hun leven vlinders verzamelen of postzegels.
U gaat ervan uit dat er een leegte zal ontstaan. Dat is een hypothese die steunt op uw 'vergankelijke' invalshoek.
Vaak worden mensen hun job beu omdat ze die 'swung' niet meer hebben, het 'streben' gaan missen, de vitaliteit, de energie. Maar dat is niet bij iedereen zo. In die tijd zal men deze onvolmaaktheden weggewerkt hebben. Het zal een echt paradijs worden op aarde. In die zin moet u het zien.
Ik heb als mens wel een kinderwens, ook in die tijd zullen mensen toch wel de drang hebben om een samensmelting van zichzelf en de partner op te voeden en lief te hebben? Dat vind ik dus al 1 minpunt aan zo'n maatschappij. Maar het zij zo.

Verzamelen is een hele leuke bezigheid voor sommigen, dat is idd waar.
Ik denk persoonlijk dat als ik in zo'n samenleving zou leven, ik veel aan exteme sport zou doen. Ik zou toch een zekere kick zoeken, dat doe ik nu trouwens ook. Toch een beetje flirten met de dood. Dat geeft onsterfelijkheid dan toch iets extra

Ik steun wss op een vergankelijke invalshoek omdat alles in het universum vergankelijk is. Enfin, zo lijkt het toch voor mij.
Ik probeer mee te gaan in de fantasie dat een mens niet zou sterven, maar ik probeer wel niet voorbij te gaan aan de nadelen dat zo'n leven met zich zou meebrengen. Enkel voordelen zal het wel niet hebben, alles komt in paren he.

Vele ideologieën beloven een paradijs op aarde te worden, alleen spijtig dat de spelers in het spel altijd mensen zijn en blijven.
En soms vergeten mensen dat ze ondanks het toneel dat ze spelen, toch zichzelf als het er op aankomt niet kunnen verloochenen.
De menselijke aard zeg maar, die zo ingebakken zit in onze genen dat ze bijna niet verwijderbaar is.

Laatst gewijzigd door Pies Descalzos : 20 december 2007 om 22:39.
Pies Descalzos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 09:10   #43
system
Banneling

Standaard

[quote=Pies Descalzos;3160485][quote=system;3160449][quote=Pies Descalzos;3160418]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Ik heb als mens wel een kinderwens, ook in die tijd zullen mensen toch wel de drang hebben om een samensmelting van zichzelf en de partner op te voeden en lief te hebben? Dat vind ik dus al 1 minpunt aan zo'n maatschappij. Maar het zij zo.

Verzamelen is een hele leuke bezigheid voor sommigen, dat is idd waar.
Ik denk persoonlijk dat als ik in zo'n samenleving zou leven, ik veel aan exteme sport zou doen. Ik zou toch een zekere kick zoeken, dat doe ik nu trouwens ook. Toch een beetje flirten met de dood. Dat geeft onsterfelijkheid dan toch iets extra

Ik steun wss op een vergankelijke invalshoek omdat alles in het universum vergankelijk is. Enfin, zo lijkt het toch voor mij.
Ik probeer mee te gaan in de fantasie dat een mens niet zou sterven, maar ik probeer wel niet voorbij te gaan aan de nadelen dat zo'n leven met zich zou meebrengen. Enkel voordelen zal het wel niet hebben, alles komt in paren he.

Vele ideologieën beloven een paradijs op aarde te worden, alleen spijtig dat de spelers in het spel altijd mensen zijn en blijven.
En soms vergeten mensen dat ze ondanks het toneel dat ze spelen, toch zichzelf als het er op aankomt niet kunnen verloochenen.
De menselijke aard zeg maar, die zo ingebakken zit in onze genen dat ze bijna niet verwijderbaar is.

De kinderwens zal blijven bestaan en zal ook hier gerealiseerd worden. Alleen, het aantal kinderen zal klein blijven.U kunt het een beetje vergelijken met de 'één-kind-politiek ' in China. Nu, het kinderaantal is reeds klein in Europa.

De mens blijft altijd mens zegt u. Hier ook. Maar we zullen stilltjes gaan naar een andere mens. Het is zeker waar dat de menselijke aard ingebakken is in onze genen. Dat is juist. Maar hoe de genen er zullen uitzien, dat is de fundamentele vraag hier.

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2007 om 09:10.
Oud 21 december 2007, 10:07   #44
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Als u kunt blijven leven met de kracht, de energie en de geestelijke helderheid van een jeugdige, maar met de ervaring van een oudere, dan tekent u graag bij.
Toch niet, ik heb geen zien om op dit aards tranendal te bliven als ik ook kan kiezen om naar de Hemel te gaan.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 10:08   #45
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou het zelf niet willen. Er is overbevolking, dus als iedereen blijft leven dan is dat ook niet wenselijk.
Ik vind trouwens dat wij plaats moeten maken voor de volgende generatie.
Alles is vergangkelijk en iedereen krijgt zijn tijd.

Het is juist het feit dat we zo kwetsbaar en vergangkelijk zijn dat het leven op sommige momenten zo aantrekkelijk is.
Elke dag kan in principe je laatste zijn, elk moment is zo kostbaar.
Als dat zo wegvallen, dan valt er een heel stuk levensvreugde ook weg denk ik. De mensheid staat er soms niet bij stil dat sterfelijkheid een geschenk is en geen vloek.

Stel je eens voor dat je zou blijven leven, dat seizoenen slechts rimpels zijn die je nauwelijks nog waarneemt. Dat je blijft leven en alles rondom je in de wereld ziet aftakelen, veranderen en dat niets ooit hetzelfde blijft.
Niks om je aan vast te houden, het enige waar je op kan rekenen is verval. Niks om naar uit te kijken, geen rust op het einde van de rit.
Niks dat je nog kan plezieren, door de gewenning en de wetenschap dat je het altijd nog wel kan doen. Dat moet verschrikkelijk zijn.
De wetenschappers zijn bezig het ergste wat een mens kan overkomen te creëren.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 11:01   #46
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Toch niet, ik heb geen zien om op dit aards tranendal te bliven als ik ook kan kiezen om naar de Hemel te gaan.
Als u al bolsjewiek al ooit in de hemel komt...

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2007 om 11:04.
Oud 21 december 2007, 11:02   #47
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
De wetenschappers zijn bezig het ergste wat een mens kan overkomen te creëren.
Misschien. Maar misschien impliceert altijd 'misschien niet'.
Oud 21 december 2007, 12:56   #48
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard

Citaat:
Misschien. Maar misschien impliceert altijd 'misschien niet'.
'maybe' is the mother of all posibilities.
Oud 21 december 2007, 14:00   #49
system
Banneling

Standaard

Citaat:
'maybe' is the mother of all posibilities.
Maar u sluit deze moeder alvast uit.
Oud 21 december 2007, 14:10   #50
rudolfhendriques
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
In de Washington Post staat een artikel over wetenschappers die werken aan kunstmatig DNA. De kunst om bestaand DNA te manipuleren beheerst de wetenschap al een tijdje. Maar in de nabije zal het dus mogelijk worden om compleet nieuwe levensvormen te ontwerpen naar eigen inzicht. Is dit een bedreiging of een kans? Zijn er mogelijk ethische bezwaren? Zal God dan definitief van zijn troon worden gestoten?
Stoten zijn God van zijn troon door tomaten te manipuleren? Denk het niet, we kunnen de natuur echter een stukje beinvloeden en naar onze hand zetten.

Leuk dat we met DNA kunnen spelen, maar het is God die ons de puzzelstukjes geeft. God heeft ons het vermogen gegeven om de wereld in te richten naar ons eigen inzicht. Door de natuur een beetje te kunnen stoten we niemand van zijn troon. We gebruiken de vrijheid die we gekregen hebben naar eigen inzicht. Dat is iets anders dan voor God spelen.

Overigens zit God helemaal in jezelf, we hebben nooit anders gedaan dan voor God spelen. We realiseren continue onze eigen dromen, en dat is wat je God zou kunnen noemen.
rudolfhendriques is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 14:14   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rudolfhendriques Bekijk bericht
Stoten zijn God van zijn troon door tomaten te manipuleren? Denk het niet, we kunnen de natuur echter een stukje beinvloeden en naar onze hand zetten.

Leuk dat we met DNA kunnen spelen, maar het is God die ons de puzzelstukjes geeft. God heeft ons het vermogen gegeven om de wereld in te richten naar ons eigen inzicht. Door de natuur een beetje te kunnen stoten we niemand van zijn troon. We gebruiken de vrijheid die we gekregen hebben naar eigen inzicht. Dat is iets anders dan voor God spelen.

Overigens zit God helemaal in jezelf, we hebben nooit anders gedaan dan voor God spelen. We realiseren continue onze eigen dromen, en dat is wat je God zou kunnen noemen.
God zou ons deze puzzelstukjes geven? Hoe komt u daar nu bij?

We hebben ze Hem moeten ontfutselen. Niet?

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2007 om 14:17.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be