![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() link:http://www.dbnl.org/tekst/bree001his...ist02ill44.gif
![]() |
![]() |
#582 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
|
![]() Citaat:
Ûd lijkt min of meer ergens op een soort van een zeer zwakke L, maar je hoort toch echt ûd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 |
|
![]() Grappig taaltje overigens Haags
- Kakkuh zondah dâwée – Als iets gemakkekijk is - Besguitstuiter met sallûf - broodje bal met mayonaise - Dehaag sgûhmp- Den Haag bruist - Ut záh mén un baut hacheluh - het kan mij niks schelen - Kèk nâh, da leg een klâh! Issie van mè of issie van jâh - Je bent een rund als je met vuurwerk stunt - Geef mein un bakkie pleur en un kanoh - Mag ik van u een kopje koffie met een koekje - Spreke is zilvâh zwège is gâhd - spreken is zilver zwijgen is goud - Neusûhstad - Amsterdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En het klinkt ook voor geen meter!.. Maar; - Kèk nâh, da leg een klâh! Issie van mè of issie van jâh - Kijk nou, daar ligt een klauw, is hij van mij of is hij van jouw?. En ja Hagenezen hebben inderdaad klauwen in plaats van handen, net zoals zij een muil hebben in plaats van een mond.. ![]() En verder; - Neusûhstad - Wel voor Amsterdam hebben zij een ander woord, maar aangezien schelden niet mag op dit forum.... ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 |
Lokaal Raadslid
|
![]()
![]() |
#587 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
|
![]() Citaat:
Amsterdam is dan wel de hoofdstad, de gast die dat bedacht heeft waarschijnlijk last van z’n theewater gehad, de regering zetelt in Den Haag, plus de Oranjes hebben daar hun residentie. Feitelijk zou het Wilhelmus herschreven moeten worden op z’n Hagenees. Best dat die Antwerpenaar het bij elkaar gehaspeld heeft, maar had wel in de noordelijke Haagse taal gemoeten. In een taal die bij de residentie had gepast. Een aanfluiting de troonswisseling in het AN ipv het Hagenees. WA, na het ondertekenen: “En nâh un bakkie pleur Max!” ![]() Laatst gewijzigd door Adrian M : 8 juli 2013 om 14:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Amsterdam werd hoofdstad onder "konijn" Lodewijk Napoleon, dus die zat er niet echt mee dat de Oranjes geen grote band met Amsterdam hadden.
![]() |
#590 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#591 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het heeft me altijd een toffe peer geleken, die Lodewijk Napoleon.
Na hem hebben wij nooit zo'n goed konijn meer gehad. Voor Amsterdam had hij nog even Utrecht als hoofdstad van het land aangehouden. Zouden die Utrechters daar zo veel frustratie tegenover Amsterdam aan over gehouden hebben? Leven het konijn van 'Olland, hoera, hoera, hoera!
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij. Laatst gewijzigd door Cloggie : 8 juli 2013 om 14:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
|
![]() Citaat:
Op de één of andere manier zijn Amsterdammers tijdens Beatrix meer Oranje gezind geraakt. Na die rellen bij haar inhuldiging zou ze wraak gezworen hebben op Amsterdam en alles op alles gezet hebben als een soort van offensief |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Staat dan Latijn hoger dan het Frans, dat immers een vorm is van gedegenereerd Latijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De onderwerpsaccusatief is niet hetzelfde als de lijdend voorwerpsaccusatief. M.a.w. er is nog steeds niet aangetoond dat die laatste in het Limburgs voorkomt. Trouwens, wat is in deze eigenlijk Limburgs? Het dialect van het Maasland? Of dat van Venlo? Of dat van Leopoldsburg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Maar goed, maak Den Haag maar de hoofdstad hoor.. Doet verder toch niks af aan Amsterdam... Krijgt de Amsterdammer eindelijk weer zijn echte Stadhuis terug!.. ![]() ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik kan goed zwemmen..
Ik heb mijn A,B en C diploma.. ![]() Jeff |
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er waren toen al rellen in Amsterdam over die metro die er in ene moest komen... Bovendien als ik mijn vader (Rotterdammer) mag geloven, is Rotterdam ook niet zo pro Oranje... Maar dat heeft met de oorlog te maken,.. zegt hij.. Ach ja, Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn familie in Venlo zeggen altijd dat zij Venloos praten, en nooit Limburgs.. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als het Waregems meerdere scherpe è-klanken kent die ontbreken in het AN dan is het Waregems op d�*t welbepaalde punt ingewikkelder, zeg maar gesofistikeerder. Ik associeer gesofistikeerdheid inderdaad met een hoger nivo. Een wagen is gesofistikeerder dan een fiets en bijgevolg is een wagen een vervoermiddel van een hoger nivo. Logisch dat er dan ook fietsen waren voordat er wagens waren. Maar Pajoske zijn punt dat het Limburgs meer gesofistikeerd is dan het AN enkel en alléén reeds omdat het "de kenmerken van een toontaal" heeft vind ik wat kort door de bocht. Dan nog slechts "de kenmerken van"....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juli 2013 om 11:33. |
|
![]() |
![]() |