Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2010, 22:46   #621
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Dat volk Dat nu bekend staat als Vlamingen. Ik weet dat jij dat graag betwijfelt, maar wij zijn gemaakt in onze strijd tegen de verfransing. Dat jij dat volk zijn eigenheid niet wil erkennen, maakt dat je de argumenten om onafhankelijk te worden, te grabbel gooit.
En toch voorspel ik je dat een onafhankelijk Vlaanderen, met het Vlaams als officiële taal en het ontkennen van iedere verbondenheid met Nederland, de beste manier is om Vlaanderen diepgaand te verfransen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:50   #622
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
En toch voorspel ik je dat een onafhankelijk Vlaanderen, met het Vlaams als officiële taal en het ontkennen van iedere verbondenheid met Nederland, de beste manier is om Vlaanderen diepgaand te verfransen.
Ik deel die mening. Verder is het ook zo dat het niet de hoofdreden is waarom ik pro-GN ben, maar wel iets bijkomend waarvan ik overtuigd ben.
Trouwens, een onafhankelijk Vlaanderen dat de verbondenheid met Nederland ontkent is een dwaas Vlaanderen. In hoeverre zou die ontkenning gaan? Het negeren van elkanders cultuur?

Onze Franstalige medeburgers krijg je alleszins niet afgesneden van Parijs. Mij krijg je evenmin afgesneden van mijn Nederlandse vrienden. Ik ben geen collectivist, dus als ze regeltjes instellen wil niet zeggen dat ik ze volgen zou.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 22:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:52   #623
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
idd dat is ook, dat is eigen aan de Nederlanden (Nederland en Vlaanderen).
dat ontken ik totaal niet.

het huidige Vlaanderen (Vlaams gewest en Brussel) zijn behoren tot de Nederland maar zijn bezet door België (pseudo-Frankrijk).

Man,man,man,en daarom wil ik persoonlijk nog niet terug naar die toestand van voor 1830....

begrijp dat nou eens...

Eindelijk gaan wij hier een kans krijgen om ons eigen lot volledig zélf te bepalen zonder inmenging van buitenaf ...

En jij hebt daar dus duidelijk iets op tegen....

Waar is uw trots gebleven....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:56   #624
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En toch, toch had u hen dialect moeten laten leren en laten praten (naast het algemeen beschaafd Nederlands natuurlijk). Want d�*t is nu pas een echte eeuwenlange volkscultuur.

Helaas, een bepaald soort mensen hebben altijd hun neus opgehaald voor het dialect. Dat was niet goed genoeg, onbeschaafd, 'plebeïsch', voor mensen van lage komaf, noem maar op. Zeer ten onrechte!!
Als je kinderen een andere taal spreken (spaans) is het al moeilijk genoeg om een andere taal te beheersen. Ze doen dat gelukkig perfect nu. De jongste in het derde studiejaat, de oudste in de tweede latijnse. Ze hebben tijd genoeg om dialect op te pikken van hun klasgenootjes. Het voornaamste is dat ze de school goed begrijpen. Daarna kunnen ze de rijkdom van onze dialecten verkennen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:58   #625
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker.

Dat proces is al vrolijk bezig trouwens, dat wacht niet eens op de Vlaamse onafhankelijkheid:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=143110

Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:59   #626
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je kinderen een andere taal spreken (spaans) is het al moeilijk genoeg om een andere taal te beheersen.
Het Spaans is trouwens ook erg dialectrijk. Als bijvoorbeeld een Spanjaard in la�*smo spreekt, dan heb je met een Madrileen te maken. Hoor je een 'voseo', dan heb je wellicht met een Argentijn te maken. Enz...
In het Spaans heb je veel meer subvarianten dan het 'Vlaams' of het 'Hollands'.

Wat wel leuk eraan is is dat praktisch elke Spaanstalige een andere verstaat, waar die ook vandaan komt.

Theoretisch is het mogelijk om het Spaans te laten desintegreren zoals het Latijn dat vroeger deed. Wenselijk is het echter niet.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 23:03.
Oud 2 oktober 2010, 23:03   #627
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zeker.

Dat proces is al vrolijk bezig trouwens, dat wacht niet eens op de Vlaamse onafhankelijkheid:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=143110

Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.

De facto heeft het Vlaamse Gewest zo goed als geen macht in de overwegend Franstalige gemeentes. Zo goed werken officiële regeltjes dus.
Oud 2 oktober 2010, 23:10   #628
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ik Zie de evolutie die jij denkt te moeten voorspellen, helemaal niet zo. Voorlopig (?) zal Nederlands onze standaardtaal blijven, maar zullen onze dialecten niet verloren gaan. Overal zijn er initiatieven om de dialect woorden en uitdrukkingen te bewaren. Als er ooit eens taalbewuste Vlamingen aan het roer komen van ons Vlaanderen, kunnen we onze eigen standaardtaal optekenen, als men in Nederland weigert om onze taal op te nemen.

Vlaanderen heeft meer jaren geschiedenis ZONDER Nederland dan mét. Ik ben niet bevreesd op eigen benen te staan. Vlaanderen is niet bevreesd op eigen benen te staan. En ons verblijf binnen België zou wel eens veel langer kunen duren dan sommigen denken en/of hopen. Als We er een confederaal model of een degelijk federaal democratisch model van kunnen maken, niet onmiddelijk, maar stap voor stap, verdwijnt België misschien wel nooit, wegens geen noodzaak meer in de ogen van de meerderheid der Vlamingen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 2 oktober 2010, 23:12   #629
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De facto heeft het Vlaamse Gewest zo goed als geen macht in de overwegend Franstalige gemeentes. Zo goed werken officiële regeltjes dus.
Daar schuilt ook het gevaar van gewoon te vertrouwen op een officiële staatsgrens tussen Brussel en Vlaanderen om de verfransing tegen te gaan. Anderstaligen die zich na een eventuele Vlaamse onafhankelijkheid in de perifere gebieden van Vlaanderen zullen vestigen - ik denk in de eerste plaats aan Halle-Vilvoorde - zullen misschien wel Nederlands leren omdat het moét, maar zullen dat louter gebruiken in de omstandigheden waarin het wettelijk gevraagd wordt, bij contacten met de overheid. Voor de rest zullen ze in private kring hun eigen taal blijven gebruiken, of een andere taal - en het is zeer aannemelijk dat dit in de nabijheid van Brussel in de eerste plaats het Frans zal zijn. Hierdoor zullen migranten die zich in de toekomst in Vlaanderen vestigen anderstalig blijven, met als gevolg dat sommige gemeenten na verloop van tijd gewoon een anderstalige meerderheid zullen krijgen, waardoor de maatschappelijke noodzaak om Nederlands te kunnen ook helemaal zal wegvallen. En op die manier dreigen na zekere tijd Wezembeekse toestanden in heel Halle-Vilvoorde of zelfs nog verder gemeengoed te worden.
Oud 2 oktober 2010, 23:13   #630
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als er ooit eens taalbewuste Vlamingen aan het roer komen van ons Vlaanderen, kunnen we onze eigen standaardtaal optekenen, als men in Nederland weigert om onze taal op te nemen.
Taalbewustheid loopt in beide richtingen hoor en misschien zouden taalbewuste Vlamingen iets wensen wat u niet gehoopt hebt.

U denkt toch niet dat angst de enige reden was waarom we officieel Nederlands praten? U denkt toch niet dat mensen als ik en anderen niet oprecht liefhebbers van het Nederlands zijn en dat we 'uit angst' onze 'echte gevoelens' onderdrukken? U denkt toch niet dat zulke mensen per definitie Groot-Nederlanders zijn?

Ik vraag me af of Vlaanderen ooit 'zo laag' (pardon my French) zou vallen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 23:21.
Oud 2 oktober 2010, 23:21   #631
EddyBal

Standaard

Citaat:
Het Spaans is trouwens ook erg dialectrijk. Als bijvoorbeeld een Spanjaard in la�*smo spreekt, dan heb je met een Madrileen te maken. Hoor je een 'voseo', dan heb je wellicht met een Argentijn te maken. Enz...
In het Spaans heb je veel meer subvarianten dan het 'Vlaams' of het 'Hollands'.

Wat wel leuk eraan is is dat praktisch elke Spaanstalige een andere verstaat, waar die ook vandaan komt.

Theoretisch is het mogelijk om het Spaans te laten desintegreren zoals het Latijn dat vroeger deed. Wenselijk is het echter niet.
In generaliteiten verstaan verschillenden spaansen elkaar inderdaad. Elke streektaal heeft echter ook een apart woordgebruik, en zoals bvb Cuba, zelf een aparte manier van zinsbouw. Een van de grappigste dingen vond ik toen een Cubaanse moeder er geen graten in zag om haar zeer jonge dochter naar "mi popola" uit de dominicaanse Republiek te laten luisteren en meezingen. Zij dacht dat het hetzelfde was als bariga, terwijl het slaat op het vrouwelijke sexorgaan, en de tekst... jajaja

Wat je ook in het Spaans minder hebt is "kilometer verscheidenheid". Wij hier in Vlaanderen vinden elke paar kilometer een andere variant. Dat is minder waar voor het spaans (castiliaans).
Oud 2 oktober 2010, 23:28   #632
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat je ook in het Spaans minder hebt is "kilometer verscheidenheid". Wij hier in Vlaanderen vinden elke paar kilometer een andere variant. Dat is minder waar voor het spaans (castiliaans).
Hangt af. In de Oude Wereld (Spanje) is het vrij divers te noemen zowel binnen Castillië als Andalusië als daarbuiten. In de Nieuwe Wereld (de Amerika's) is dat vast minder en meer over grote afstanden verspreid.

Verder, wat betreft onze situatie: we hebben een dichtere bevolkingsdichtheid en een echte provinciale stedencultuur. In de Middeleeuwen hebben vooral de provinciegrenzen die toen ontstaan zijn een taalverscheidenheid geschapen die vandaag nog voelbaar is. Een Kempenaar spreekt eigenlijk zo goed als Antwerps (maar zonder de dikkenekkerigheid)(*). Ik kan dat moeilijk 'anders' noemen. Vroeger waren de boeren trouwens de migranten in de steden.

(*): Eigenlijk spreken wij Kempens mét de dikkenekkerigheid, zoals het Brusseleer (toen het gesproken werd) eigenlijk stedelijk Pajots was/is.

Trouwens: in de Franse taal bestaan dialecten zogezegd niet, en je zal er zelden ook bronnen over vinden (taboe). Wel, als ze echt wilden, dan zou het Frans uit Zuid-Frankrijk (niet het Occitaans dus) ook tot aparte taal gevormd kunnen worden hoor, tot op de jonge bevolking af.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 23:35.
Oud 2 oktober 2010, 23:30   #633
EddyBal

Standaard

Citaat:
Taalbewustheid loopt in beide richtingen hoor en misschien zouden taalbewuste Vlamingen iets wensen wat u niet gehoopt hebt.

U denkt toch niet dat angst de enige reden was waarom we officieel Nederlands praten? U denkt toch niet dat mensen als ik en anderen niet oprecht liefhebbers van het Nederlands zijn en dat we 'uit angst' onze 'echte gevoelens' onderdrukken? U denkt toch niet dat zulke mensen per definitie Groot-Nederlanders zijn?

Ik vraag me af of Vlaanderen ooit 'zo laag' (pardon my French) zou vallen.
Ik ben géén hater van het Nederlands, daarover heb ik al genoeg getuigd denk ik. Wel vind ik dat die taal moet verrijkt worden met wat wij hier te bieden hebben. Ik heb dan ook geen idee waarom je er angst zou bijhalen. Ik heb in vele talen gedichten geschreven, maar vooral in het Nederlands, slechts enkelen in mijn Vlaams dialect. En hoewel mijn moeder niet echt Nederlands sprak, maar Vlaams, noem ik het toch mijn moedertaal.

Dat "laag vallen". Tja, alles hangt af van evoluties. Kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben. Nogal moeilijk te voorspellen hoe een taal zich zal ontwikkelen.
Oud 2 oktober 2010, 23:43   #634
EddyBal

Standaard

Citaat:
Hangt af. In de Oude Wereld (Spanje) is het vrij divers te noemen zowel binnen Castillië als Andalusië als daarbuiten. In de Nieuwe Wereld (de Amerika's) is dat vast minder en meer over grote afstanden verspreid.
Verder, wat betreft onze situatie. We hebben een dichtere bevolkingsdichtheid en een echte provinciale stedencultuur. In de Middeleeuwen hebben vooral de provinciegrenzen die toen ontstaan zijn een taalverscheidenheid gemaakt die vandaag nog voelbaar is. Een Kempenaar spreekt eigenlijk zo goed als Antwerps (maar zonder de dikkenekkerigheid)(*). Ik kan dat moeilijk 'anders' noemen.

(*): Eigenlijk spreken wij Kempens mét de dikkenekkerigheid, zoals een Brusseleer vroeger ook Pajots sprak.

Trouwens: in de Franse taal bestaan dialecten zogezegd niet, en je zal er zelden ook bronnen over vinden (taboe). Wel, als ze echt wilden, dan zou het Frans uit Zuid-Frankrijk (niet het Occitaans dus) ook tot aparte taal gevormd kunnen worden hoor, tot op de jonge bevolking af.
Een tongval, zoals die van Antwerpen, steeds minder duidelijk door veel immigratie en emmigratie van ons eigen volk, was steeds zeer duidelijk te onderscheiden. Zo is de Antwerpse tongval duidelijk verschillend van die van Hoboken, waar men eigenlijk het "platste" Antwerps spreekt. Ga je van Hoboken de spoorweg over naar Hemiksem, is die tongval plots anders, en verschillend van Schelle, dat net erachter ligt. Verder ligt Niel, waar je de Nielenaar van de noeverenaar (Noeveren, een "wijk" in Niel) kan onderscheiden. Boom, er vlak naast is echt wel heel verschillend. Rumst, een buurgemeente, heeft verschikkelijk veel verschil met Boom. "tis vier ieren en kmoet men blavetieren nog gaan schieren" Kortom: Vlaanderen is een verschrikking voor de buitenlander die ergens standaard nederlands leert, een dialect oppikt en dan verhuist...

Het Ocitaans gebruiken ze nog, maar officieel hebben ze dat ingeleverd voor het Frans. Geen verrijking volgens mij, maar dat is Frankrijk he. Waals bestaat ook nog, maar verliest zijn sprekers. Mijn vader keek vroeger regelmatig naar de Waalse toneelstukken die ze op de RTB gaven. Ik zie dit eigenlijk niet meer, maar ik kan fout zijn.
Oud 2 oktober 2010, 23:45   #635
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

68% van de Nederlanders zijn Moslimhaters
Oud 2 oktober 2010, 23:47   #636
EddyBal

Standaard

Citaat:
Daar schuilt ook het gevaar van gewoon te vertrouwen op een officiële staatsgrens tussen Brussel en Vlaanderen om de verfransing tegen te gaan. Anderstaligen die zich na een eventuele Vlaamse onafhankelijkheid in de perifere gebieden van Vlaanderen zullen vestigen - ik denk in de eerste plaats aan Halle-Vilvoorde - zullen misschien wel Nederlands leren omdat het moét, maar zullen dat louter gebruiken in de omstandigheden waarin het wettelijk gevraagd wordt, bij contacten met de overheid. Voor de rest zullen ze in private kring hun eigen taal blijven gebruiken, of een andere taal - en het is zeer aannemelijk dat dit in de nabijheid van Brussel in de eerste plaats het Frans zal zijn. Hierdoor zullen migranten die zich in de toekomst in Vlaanderen vestigen anderstalig blijven, met als gevolg dat sommige gemeenten na verloop van tijd gewoon een anderstalige meerderheid zullen krijgen, waardoor de maatschappelijke noodzaak om Nederlands te kunnen ook helemaal zal wegvallen. En op die manier dreigen na zekere tijd Wezembeekse toestanden in heel Halle-Vilvoorde of zelfs nog verder gemeengoed te worden.
Er zijn evoluties die beide richtingen opgaan. Meer franstaligen vestigen zich bij ons, maar sturen hun kinderen naar ons onderwijs. Niet alle franstaligen zijn keikoppen he. Geen kat kan voorspellen hoe die evolutie zal verlopen, wegens teveel onbekenden. Als morgen Vlaanderen beslist om de macht die ze hebben, maar ongebruikt lieten, wegens te verdraagzaam, kan het plots een heel andere kant opgaan. Er zal dan misschien wel gejammer en tandengeknars zijn, maar als we doen wat we mogen, en doen wat de franstaligen doen, dan kan men er niet tegenop.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 2 oktober 2010 om 23:51.
Oud 2 oktober 2010, 23:50   #637
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kortom: Vlaanderen is een verschrikking voor de buitenlander die ergens standaard nederlands leert, een dialect oppikt en dan verhuist...
In vroeger tijden was dit niet echt problematisch te noemen. In de huidige geglobaliseerde wereld echter, waar migratie gemeengoed is geworden, is iets dergelijks, in het geval dat een standaardtaal ontbreekt of niet frequent gebruikt wordt, echter dodelijk voor de taalkundige authenticiteit van een gebied. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld de Nederlandstalige dialecten in Frans-Vlaanderen na de annexatie door Frankrijk nog eeuwenlang stand hebben kunnen houden en pas de laatste decennia echt helemaal aan het verdwijnen zijn.
Oud 2 oktober 2010, 23:56   #638
EddyBal

Standaard

Citaat:
In vroeger tijden was dit niet echt problematisch te noemen. In de huidige geglobaliseerde wereld echter, waar migratie gemeengoed is geworden, is iets dergelijks, in het geval dat een standaardtaal ontbreekt of niet frequent gebruikt wordt, echter dodelijk voor de taalkundige authenticiteit van een gebied. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld de Nederlandstalige dialecten in Frans-Vlaanderen na de annexatie door Frankrijk nog eeuwenlang stand hebben kunnen houden en pas de laatste decennia echt helemaal aan het verdwijnen zijn.
Ja, een paar jaar(?) geleden nog een reportage gezien over Frans Vlaanderen. Daar pikten men er toch nog makkelijk mensen (oude) uit die vlot een west-Vlaams dialect spraken.

Dat er dialect varianten langzaamaan verdwijnen heeft ook te maken met het feit dat minder mensen in hun geboortedorp blijven wonen. Er is nog niks verloren, maar er komt een tijd...
Oud 2 oktober 2010, 23:58   #639
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Als een taal verdwijnt kan die altijd terug geleerd worden. Je moet niet op de exacte vorm focussen als hoe het toen was, want je leeft in het heden en nu. Het kan echter wel.
Verder denk ik nog steeds dat men overdrijft over de verscheidenheid van onze dialecten. In Hoboken spreekt men wel plat, maar in realiteit is het gewoon als ander Antwerps op steroïden.

Voor een buitenlander valt dat wel moeilijk uit, maar een taalbad kan dat snel genoeg rechttrekken. Men dient gewoon niet te perfectionistisch te zijn.

In Frans-Vlaanderen, trouwens, wordt het Nederlands wel massaal geleerd. In se was dat er de cultuurtaal doorheen de eeuwen, tot diep in de Franse tijd (1678 - heden) en pas vanaf de Franse centralisatie kwam het er in het gedrang, vooral na de Franse Revolutie, toen onderricht in het Nederlands er gewoon afgeschaft werd.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 oktober 2010 om 00:25.
Oud 3 oktober 2010, 00:02   #640
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, een paar jaar(?) geleden nog een reportage gezien over Frans Vlaanderen. Daar pikten men er toch nog makkelijk mensen (oude) uit die vlot een west-Vlaams dialect spraken.

Dat er dialect varianten langzaamaan verdwijnen heeft ook te maken met het feit dat minder mensen in hun geboortedorp blijven wonen. Er is nog niks verloren, maar er komt een tijd...
Wat ik wil zeggen is dat in een geglobaliseerde wereld talen die niet als 'wereldtalen' te boek staan hoe langer hoe meer onder druk zullen komen te staan. En in dergelijk opzicht is het taalparticularisme dat mensen als jijzelf en system er op nahouden, waarbij jullie de Nederlandse taal in verschillende op zichzelf staande stukken uit elkaar willen rukken, behoorlijk gevaarlijk te noemen. Jullie brengen er het Nederlands in het algemeen en Vlaanderen in het bijzonder meer schade mee toe dan jullie wellicht zelf vermoeden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be