![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België hoogstens goed als voetmat Podiumbestormers krijgen rake klappen tijdens ijzerwake Van onze redacteur
© EDM [/size] STEENSTRATE - Minder Dietsland, nog meer Vlaanderen. Dat was de klemtoon van de IJzerwake dit jaar. Goed 2.000 Vlamingen blijven er de harde kern van de Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd vormen. Dat sommigen geen lieverdjes zijn, hebben twee Belgicistische podiumbestormers geweten. IETS minder volk dan vorig jaar op de IJzerwake, maar daar zit het miezerige weer voor iets tussen. De wake is nu al voor het vierde jaar op rij het toevluchtsoord voor het conservatieve en extreme deel voormalige IJzerbedevaartgangers, die weigeren nog langer naar de bedevaart - volgende zondag in Diksmuide - te gaan. De drijvende krachten achter de IJzerwake, rechts-nationalistische verenigingen zoals Were Di, Voorpost, VNJ en NSV hebben dit jaar de Groot-Nederlandse gedachte op stal gehouden. ,,De klemtoon ligt anders, sommigen vonden dat het vorig jaar wat te veel over Dietsland ging. Maar onze boodschap verandert niet'', zegt comitévoorzitter Johan Vanslambrouck, ook voorzitter van de extreem-rechtse vereniging Voorpost. ,,175 jaar België is voor ons geen feest, het is daarentegen meer dan ooit het moment om definitief de Vlaamse onafhankelijkheid te eisen. Het overlegmodel met Wallonië heeft afgedaan, men overlegt niet met een agressieve imperialistische mogendheid, die elke gelegenheid aangrijpt om Vlaanderen te saboteren'', zegt Vanslambrouck. Als hij later in zijn speech dezelfde woorden herhaalt, begint de weide ,,België barst'' te scanderen. De wakegangers vegen ook letterlijk hun voeten aan België; een van de deelnemers heeft onder een spervuur van vijandige blikken een Belgische vlag meegenomen op de weide, maar de sfeer slaat om als blijkt dat de vlag zal dienst doen als voetmat. Gretig vegen de omstaanders hun bemodderde schoenen af aan de tricolore. Het anti-Belgische orgelpunt komt er als twee jonge mannen, het bovenlijf zwart-geel-rood geschilderd, het podium bestormen. Het effect overtreft dat van een rode lap in een arena vol stieren. Meteen veren tientallen kaalhoofdigen recht. Vorig jaar al bestormden vijf leden van de BUB - een piepklein partijtje dat pleit voor een unitair België - het podium van de IJzerbedevaart in Diksmuide. Dat een deel van het wake-publiek er toch iets minder vredevolle principes op na houdt, mogen de twee beschilderden ter plekke ondervinden. Eentje vlucht weg achter het podium en wordt daar blauw geschopt, een ander wordt afgevoerd terwijl hij rake klappen van omstaanders moet incasseren. De twee dienen laterklacht in, er worden even administratief aangehouden. Ondanks het verbod op partijsymbolen, loopt heel wat volk op de IJzerwake rond met Vlaams Belang-symbolen aan. Een enkeling heeft een N-VA-regenjasje aan. De voorzitter van Vlaams Belang, Frank Vanhecke, geflankeerd door Vlaams Parlementslid Marie-Rose Morel houdt zich wat afzijdig door zich aan de rand van de weide op te stellen. Op de weide zelf een heel pak mindere goden van Vlaams Belang: parlementsleden zoals Johan Deckmyn, Koen Bultinck, Frieda Van Themsche, Werner Marginet en Christian Verougstraete zijn trouw ingegaan op de oproep van het Belang om aanwezig te zijn. Hun anonimiteit steekt af tegen het enige aanwezige N-VA-parlementslid, Mark Demesmaeker, die voor televisie mag uitleggen waarom hij hier is. ,,Ik sta 100 procent achter de boodschap van onafhankelijkheid voor Vlaanderen. Bovendien weiger ik de Vlaamse symbolen uit te leveren aan extreem-rechts, de Vlaamse symbolen zijn geen exclusieve eigendom van links noch rechts'', zegt Demesmaeker. ,,Of N-VA-minister Geert Bourgeois hier zou kunnen rondlopen? Hij is niet het type dat van dit soort massabedoeningen houdt.'' Dat de IJzerwake krampachtig blijft worstelen met het oorlogsverleden van de Vlaamse beweging, blijkt uit de keuze om dit jaar geen groot portret van Staf De Clercq (leider van het fascistische Vlaams Nationaal Verbond (VNV), die tijdens de Tweede Wereldoorlog volop collaboreerde met de Duitsers) aan het podium te hangen. ,,Sommigen vonden dat iets te nadrukkelijk'', zegt Vanslambrouck. Tijdens de plechtigheid drukt men herhaaldelijk op het onrecht dat de ,,Vlaamse helden aan het Oost- en Westfront'' is aangedaan, in de repressie na de beide wereldoorlogen. [size=7]Over de fouten van het nazi-regime aan wiens zijde die tijdens de oorlog ten strijde trokken geen woord. [/size] 22/08/2005 Wouter Verschelden |
![]() |
![]() |
![]() |
#642 |
Parlementslid
|
![]() Ja ja, goed en wel maar waar blijft het "Dank u, Voorpost Ordedienst" om onze militantes van het vierendelen te behouden. Kleinzeilig hoor.
![]() |
![]() |
#643 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Uw grootvader kon het nog navertellen, en na de oorlog was hij een held. Die VNV er is tot de dag van vandaag nog steeds gestraft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#644 |
Burger
|
![]() De ijzerwake stond in teken van "nooit meer oorlog" en "godsvrede"
Dat is volgens mij toch kritiek op de beide wereldoorlogen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wanneer men alles kon analiseren op de dag zelf. Dan waren er geen "fouten" gebeurt. De slimme gasten zijn steeds degene die jaren nadien oordelen zonder de directe toestand te kennen. Iets waarover men heden ten dage NOG NIET beschikt! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#646 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#647 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#649 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#650 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]() het VB bestaat grotendeels uit zwartzakken en hun nakommelingen. Vande BUB kommende kan ik als nakommeling alleen maar opvatten als een complement
![]() |
![]() |
#651 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De ijzerwake stelt dat geen enkel deelnemer kledij of vlag mag bijhebben die afbreuk doet aan het Vlaams-Nationalisme. Nergens in het regelment staat dat je niks mag roepen of dat je niks aan je lichaam mag doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#652 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#653 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#654 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door garfield : 22 augustus 2005 om 17:19. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#655 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#656 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bon mijn naam en adres en dan? Ik heb mijn slagen al gehad dus melk er niet voordurend over.
![]() |
![]() |
![]() |
#657 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Vraag me trouwens af of die priester nu nog een gerust geweten heeft?
![]() |
![]() |
![]() |
#658 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik zie niets verkeerd op de foto's. Ook de heldehuldezerkjes van de fronters vormen een keltisch kruis. Lees de geschiedenis van de Vlaamse beweging eens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#659 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik kan althans spreken van iemand (nu spijtig van ons heengegaan: een schat van een kerel waar ik heel veel aan heb te danken) die een "echte" weerstander was en een held en die bij de bevrijding is weggekropen van eerlijke schaamte omdat hij de laffe half-collaborateurs met een witte band de vrouwen van gevallen helden zag uit de huizen ranselen om ze dan op beestachtige wijze te verkrachten.... Lafaards die weggestoken in de oorlog op het einde een paar uitgemergelde kinderen van 15jaar van de volkssturm konden isoleren om ze dan met een tienvoudige overmacht man vermoorden waarna ze fier een witte band konden om de arm binden...bah... ach...deze verhalen zijn genoegzaam bekend...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me Laatst gewijzigd door Fieseler : 22 augustus 2005 om 17:44. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#660 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is tenslotte geen partij manifestatie, maar langs de andere kant moet i toegeven, dat U ofwel een vijsje hebt los zitten. En indien niet toch een vent bent met lef. Een proficiat voor Uw "lef". Maar ik vind Uw optreden maar kleinzielig. Wanneer U dat nu eens zou doen op een Vlaams Belang manifestatie, Dan zou dit nog mijn goedkeuring kunnen wegdragen. Maar een BEDEVAART verstoren??????????? |
|
![]() |
![]() |