![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#661 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nogmaals: het dogma van de Triniteit vind je niet in de Schrift, maar kan slechts benaderd worden vanuit de Traditie. Daarom dan ook dat de gevestigde protestantse Kerk beroep doen op de oude geloofsbelijdenissen, een element uit de Traditie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#662 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
eerst was de Vader uit de Vader was de Zoon De Zoon kwam dus uit God, is dus ondergeschikt aan de Vader, en kan dus nooit Godsgelijk zijn. Want anders zou hij nooit uit de Vader zijn gekomen maar uit Zichzelf. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 december 2021 om 20:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#663 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#664 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier KJV: 1 John 5:7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one. Mattheus 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb. Johannes 1:14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid. Johannes 10:30 Ik en de Vader zijn een.
![]() |
![]() |
#665 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie bovenstaande post.
![]() |
![]() |
#666 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#667 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#668 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Genesis 2:9 En de Heere God had alle geboomte uit het aardrijk doen spruiten, begeerlijk voor het gezicht, en goed tot spijze; en den boom des levens in het midden van den hof, en de boom der kennis des goeds en des kwaads. 2 bomen.
![]() |
![]() |
#669 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat Tertullianus een rigoureuze eenheid van God predikt, dat er geen ondergeschiktheid of rangschikking tussen God, de Zoon en de Geest kan zijn. In oud christelijke geschriften wordt Jezus als de Christus voorgesteld. De bemiddelaar tussen God en mens. Het is evident dat Jezus hier ondergeschikt is aan de Vader. Zelfs in het NT zegt Jezus dit zelf. Twee voorbeelden: -Jezus kent niet het ogenblik van de Eindtijd. Alleen de Vader ken dit ogenblik, zegt Jezus. -Hof van Olijven: laat deze kelk aan mij voorbijgaan. Maar niet mijn wil geschiedde, maar de Uwe. Duidelijke ondergeschiktheid van Jezus tegenover de Vader. Waar men in de kerk de godsgelijkheid van Jezus met de Vader vandaan heeft gehaald, blijft me een raadsel. Straks moet ik de Arianen nog gelijk geven. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 december 2021 om 21:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#670 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#671 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat op zich geen openbaring is van de drie-eenheid van God, maar kan ook op een andere manier begrepen worden. De modalisten haalden ook dit vers aan om hun visie op de wezenheid van God uit te leggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#672 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik goed tel, gaat dit om... twee. Het Woord en de Vader. Ik en de Vader. Niet over drie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#673 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Bijbel gaat van kaft tot kaft op, bepaalde passages hebben een tijdsgeest. Maar door geloof brengt de HG ons tot Christus en alzo komen wij tot de Vader. Dat is wat de Bijbel ons leert zonder delen te amputeren.
![]() |
![]() |
#674 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Samen vormen zij 1 geheel maar bestaan uit 3 zaken.
![]() |
![]() |
#675 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kortom, er staat in de Schrift geen enkele glasheldere openbaring over de Drie-Eenheid. Daarom doet men dan ook beroep op de Traditie van de ongedeelde Kerk. Nog eens is het protestantisme schatplichtig aan de Moederkerk, net zoals voor haar voornaamste middel: de Bijbel. Vertaald op basis van een tekst bijeengebracht en gepubliceerd door Erasmus, een katholieke priester, die, trouwens, met klem de reformatorische leer heeft verworpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#676 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een ei is geenszins het treffend symbool voor de Drie-Eenheid, want dat zou betekenen dat er geen wezensgelijkheid is. Er is geen sprake van "drie zaken", maar van "drie personen" die evenwel in hun substantie gelijk zijn. Dus, neen, geen eiwit, vlies en dooier. Drie substanties.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#677 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een ei is geenszins het treffend symbool voor de Drie-Eenheid, want dat zou betekenen dat er geen wezensgelijkheid is. Er is geen sprake van "drie zaken", maar van "drie personen" die evenwel in hun substantie gelijk zijn. Dus, neen, geen eiwit, vlies en dooier. Drie substanties.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#678 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1 Johannes 5:7 Maar dat verwerpt u, u cherrypickt. Dat de Vader, Zoon en de HG 1 zijn staat dus wel in de Schrift. Er staat eveneens in dat ge geen beeldjes moogt aanbidden of Maria moet opnoemen in uw gebeden voor haar beeldje. ![]()
![]() |
![]() |
#679 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, hoor, helemaal geen cherrypick. Kijk, ik zal het nog eens herhalen, maar dan puntsgewijs. Ik nodig u dan uit om die elementen punt voor punt te weerleggen.
a. De Griekse brontekst die de reformatorische vertalers hebben gebruikt, is afkomstig van priester Erasmus; b. Deze tekst, de Textus Receptus, werd voor het eerst in 1516 gepubliceerd en in deze uitgave stond I Joh. 5, 7 NIET; c. Erasmus kreeg daar problemen mee, maar hij verdedigde zich door erop te wijzen dat hij dat vers in GEEN ENKEL Grieks manuscript vond; d. Onder zware druk van het hoogste gezag binnen de RKK voegde Erasmus dat vers uiteindelijk toe voor de TR-editie van 1522; e. Erasmus heeft dat vers daartoe zelf vanuit de Latijnse tekst van de Vulgaat naar Koinè Grieks vertaald. Nu is het aan u. |
![]() |
![]() |
![]() |
#680 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de katholieke Kerk worden er dan ook geen beelden aanbeden, beste man. Ook dit heb ik u al onder de aandacht gebracht.
|
![]() |
![]() |