Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2009, 12:51   #761
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabeida
Nu spreek ik Franstaligen niet collectief goed noch wil ik mijn nest bevuilen (ik ben nu eenmaal geen slaaf van mijn eigen cultuur), maar dit heeft men bijvoorbeeld niet bepaald in detail getoond in de Vlaamse media.
http://www.jeanmarcmorandini.com/art...end-video.html

Het stelt me enigzins wel vaak teleur dat veel Vlamingen hun "strategie" telkens verkeerd uitvoeren. Buigen Vlamingen niet met hun kont omhoog, dan zijn ze wel extreem vijandig en onbeschoft tegenover alles wat maar Frans klinkt. Er is blijkbaar weinig ruimte voor een normale respectvolle houding.
Deze mensen zijn in hetzelfde bootje ziek als de Hollanderhaters, zeker weten.

Een anekdote: mijn ouders hebben ooit eens een ruzie geweten tussen een Franstalige vrouw en een Vlaamse. Het was in een vliegtuig en de Franstalige dame trok een foto, wat de Vlaamse vrouw niet zinde. Meteen meende ze het noodzakelijk te brullen: "he, gij moogt hier gin foto's trekken". Waarop de Franstalige vrouw repliceerde: "oh, is dat zo?". Op het horen van het Franse accent kwam er uiteraard een: "ochottekes, 't is er iejn van de Walen ze! ze zouwe oens laand al laank gesplitst mutte hemme!"
Het was een Vlaamse overgewichtige plebejer en een geschoolde Franstalige klassedame, trouwens.
Nu, de aanwezige Vlamingen walgden er ook van hoor, maar niemand was moedig genoeg om dat takkewijf op haar plaats te zetten. Deze onbeschofte mentaliteit van plebejers zonder cultuur bestaat jammer genoeg nog té vaak, en soms doet die zich zelfs voor onder de hoger geschoolden ook.
Een stichtend verhaal was dat over het vliegtuigincident. Inderdaad, Vlamingen hebben er nog steeds het handje van weg om zich extreem lomp te gedragen. Het is zelfs dikwijls zo dat, óók als ze een punt hebben, ze dit dikwijls onbewust zelf torpederen door de manier waarop ze het naar voor brengen. Zoals dat mens deed door haar tirade in het "Vloms" naar het hoofd van de fotografe te slingeren.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2009, 12:52   #762
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het zijn de Franstalige partijen (op delen van Ecolo na) die Nederlandstalig grondgebied opeisen (voor Brussel).

Franstaligen worden dus verantwoordelijk gehouden voor alle Franstalige annexatie pogingen, en inderdaad onwelwillend, onbeschoft, en soms zelfs ronduit discriminerend behandeld door veel Nederlandstaligen.

Dissonant gedrag van Vlamingen met een reden dus.

Ik denk dat heel wat Duitsers in Rotterdam moeten rennen voor hun leven als Angela Merkel "Vaals" (NL Limburg) morgen opeist.

Allemaal waar, maar ik keur onbeschoft gedrag uiteraard nergens goed. Nu, het simpele volk zou zich natuurlijk veel beter opgesteld hebben ware de communautaire situatie stabieler. Jammer. Toch streef ik ernaar overal de mensen naar hun echte waarde te behandelen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 augustus 2009 om 12:59.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 19:06   #763
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Het past om in deze draad de bijdrage van Benno Barnard van deze week in de Knack weer te geven, of toch het deel dat over Brussel gaat:

"Hoewel mensenschuw en ongeschikt voor grote steden, trof ik mezelf in het jaar 1976 Brussel aan. Ik was bang dat ik te midden van ongenuanceerde Franstaligen zou belanden, die hun liefde voor België paarden aan geborneerde minachting voor de Nederlandstalige cultuur; maar dat was een weloverwogen risico, tenslotte wees ik de democratie ook niet af omdat er zoveel extremisten en zonderlingen in rondwaarden.

Mijn vrees bleek niet geheel ongegrond.

Hoe anders is het huidige Brussel! Veel Franstaligen met wie ik een paar zinnen wissel spreken Nederlands, al is dat Nederlands soms zo gebroken als de vaas van tante Sidonie in De sterrenplukkers . Ik vergeef die fossielen van het FDF niets, maar omdat ik behalve een romanticus ook een realist ben, begrijp ik hoe traag je mentaliteit verandert als die gedrenkt is in een besef van culturele superioriteit, als Voltaire en Proust zich van jouw taal hebben bediend.

Natuurlijk schuurt de Nederlandstaligheid in dit land dagelijks langs de grote slijpsteen van de Franse cultuur; maar juist daarom ben ik een voorstander van het bestaan van België.

Inzake de regionale symboliek verkies ik de Waalse haan boven de Vlaamse leeuw. De haan is het enige beest dat bovenop een mesthoop zijn evenwicht weet te bewaren; en aangezien het in wijn kan worden opgediend, drukt het ook beter de Belgische eetlust uit. Over de eetlust dadelijk meer.

In Brussel op zijn best spreekt iedereen Belgisch; in die stad verkiest de bastaardmens een ietwat ingewikkelde werkelijkheid boven een gemakzuchtig tribaal samenlevingsmodel. Die stad is een burgerlijk feest: een feest van de burger, van de citoyen die het tot bourgeois heeft geschopt; maar de bourgeoisie kan in België - en vooral in Brussel - sprankelen van een anarchistische lichtheid en levensvreugde. "
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 19:25   #764
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Het past om in deze draad de bijdrage van Benno Barnard van deze week in de Knack weer te geven, of toch het deel dat over Brussel gaat: ...
Yep 1976,

Toen Brussel nog Belgisch was. Das war einmal.

Nu, 2009 zijn er minder dan 40 % eenpaspoortige Belgen in deze stad (and counting)

Gooi alle anecdotes uit het verleden dus maar weg.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 20:07   #765
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het past om in deze draad de bijdrage van Benno Barnard van deze week in de Knack weer te geven, of toch het deel dat over Brussel gaat:

"Hoewel mensenschuw en ongeschikt voor grote steden, trof ik mezelf in het jaar 1976 Brussel aan. Ik was bang dat ik te midden van ongenuanceerde Franstaligen zou belanden, die hun liefde voor België paarden aan geborneerde minachting voor de Nederlandstalige cultuur; maar dat was een weloverwogen risico, tenslotte wees ik de democratie ook niet af omdat er zoveel extremisten en zonderlingen in rondwaarden.

Hoe anders is het huidige Brussel! Veel Franstaligen met wie ik een paar zinnen wissel spreken Nederlands, al is dat Nederlands soms zo gebroken als de vaas van tante Sidonie in De sterrenplukkers . Ik vergeef die fossielen van het FDF niets, maar omdat ik behalve een romanticus ook een realist ben, begrijp ik hoe traag je mentaliteit verandert als die gedrenkt is in een besef van culturele superioriteit, als Voltaire en Proust zich van jouw taal hebben bediend.

Natuurlijk schuurt de Nederlandstaligheid in dit land dagelijks langs de grote slijpsteen van de Franse cultuur; maar juist daarom ben ik een voorstander van het bestaan van België.

Inzake de regionale symboliek verkies ik de Waalse haan boven de Vlaamse leeuw. De haan is het enige beest dat bovenop een mesthoop zijn evenwicht weet te bewaren; en aangezien het in wijn kan worden opgediend, drukt het ook beter de Belgische eetlust uit. Over de eetlust dadelijk meer.

In Brussel op zijn best spreekt iedereen Belgisch; in die stad verkiest de bastaardmens een ietwat ingewikkelde werkelijkheid boven een gemakzuchtig tribaal samenlevingsmodel. Die stad is een burgerlijk feest: een feest van de burger, van de citoyen die het tot bourgeois heeft geschopt; maar de bourgeoisie kan in België - en vooral in Brussel - sprankelen van een anarchistische lichtheid en levensvreugde. "
De Nederlander Benno Barnard is een belgofiel, die ooit verrukt en geëxalteerd uitriep: "België is voorwaar een kunstwerk met non-figuratieve kanten." Hij schaart zich daarmee in het rijtje mensen als Geert Van Istendael en Jean Marie Lacrosse, die in België de belichaming van iets bijzonders zien, te weten een westers Mesopotamië, een tweestromenland gelegen tussen Schelde en Maas, waarin Latijnse en Germaanse culturen organisch verstrengeld zijn geraakt met als resultaat een Latijns-Germaanse osmose en de creatie van een bijzonder type mens: de belgo-antropos, de Belgische mens die werkt als een Germaan en van het leven geniet als een Latijn. Zonder het zelf te beseffen, getuigen belgofielen als Barnard met zo'n lofzang op de belgitude van een banaal (staats)nationalisme.

Ondanks het felle verzet van linkse belgofielen heeft de staatshervorming een eigen politieke dynamiek gekregen als gevolg van het feit dat toonaangevende elites in Vlaanderen en Wallonië steeds meer uit elkaar groeien. Recent onderzoek bevestigt dat (Denise van Dam, Blijven we Buren in België? Culturele beeldvorming bij de Vlaamse en de Waalse leidinggevende klasse, Vlaanderen Morgen, 1, 1997) en belgofielen als Barnard en Van Istendael erkennen dat ook (interview met hen in Hervormd Nederland, 5 juli 1997). Het regionale identiteitsbesef leeft veel sterker onder Vlaamse dan onder Waalse elites. Vlaamse elites, uitgezonderd een minderheid van linkse intellectuelen, identificeren zich primair met Vlaanderen en de Nederlandse taal en Vlaamse belangen, in de tweede plaats met Europa en pas ver daarachter met België. Waalse elites identificeren zich daarentegen in cultureel opzicht primair met Frankrijk en in staatkundig opzicht primair met België dat als politiek instrument van het francofone imperialisme hun belangen zo lang uitstekend gediend heeft. In Vlaamse, leidinggevende kringen speelt de eigen geschiedenis met onderdrukking, overlevingsstrijd en noeste arbeid als sleutelbegrippen een heel grote rol. In Wallonië ken men die preoccupatie met het eigen verleden veel minder, deel als men zich voelt van de grote Franstalige cultuur.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 20:42   #766
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Voor wat Brussel betreft, kan ik het daar voor een groot stuk mee eens zijn. En het mooi gezegd ook nog.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 21:52   #767
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Yep 1976,

Toen Brussel nog Belgisch was. Das war einmal.

Nu, 2009 zijn er minder dan 40 % eenpaspoortige Belgen in deze stad (and counting)

Gooi alle anecdotes uit het verleden dus maar weg.
En ... toen Kraainem nog Belgisch was
Nu, 2009 zijn er minder dan 40 % eenpaspoortige Belgen in deze gemeente (and counting)
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 21:58   #768
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In Wallonië ken men die preoccupatie met het eigen verleden veel minder, deel als men zich voelt van de grote Franstalige cultuur.
De eerste niet nederlandstalige deeltje van de wereld waar Nederlands wordt gesproken is ... Wallonïe
Oud 17 augustus 2009, 21:59   #769
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:

een goede samenvatting
Oud 17 augustus 2009, 23:25   #770
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
En ... toen Kraainem nog Belgisch was
Nu, 2009 zijn er minder dan 40 % eenpaspoortige Belgen in deze gemeente (and counting)
Kraainem

Het gaat hier om de dominant gesproken thuistaal.

Belgische eenpaspoorthouders zal hier nog tegen de 50 % liggen (waarschijnlijk nog iets hoger), omdat er hier gewoon weinig snel-Belgen wonen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 augustus 2009 om 23:26.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 01:08   #771
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De kunst van het niets zeggen en zich intellectueel wanen. Benno Barnard beheerst het feilloos.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 13:14   #772
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Nederlander Benno Barnard is een belgofiel, die ooit verrukt en geëxalteerd uitriep: "België is voorwaar een kunstwerk met non-figuratieve kanten." Hij schaart zich daarmee in het rijtje mensen als Geert Van Istendael en Jean Marie Lacrosse, die in België de belichaming van iets bijzonders zien, te weten een westers Mesopotamië, een tweestromenland gelegen tussen Schelde en Maas, waarin Latijnse en Germaanse culturen organisch verstrengeld zijn geraakt met als resultaat een Latijns-Germaanse osmose en de creatie van een bijzonder type mens: de belgo-antropos, de Belgische mens die werkt als een Germaan en van het leven geniet als een Latijn. Zonder het zelf te beseffen, getuigen belgofielen als Barnard met zo'n lofzang op de belgitude van een banaal (staats)nationalisme.

Ondanks het felle verzet van linkse belgofielen heeft de staatshervorming een eigen politieke dynamiek gekregen als gevolg van het feit dat toonaangevende elites in Vlaanderen en Wallonië steeds meer uit elkaar groeien. Recent onderzoek bevestigt dat (Denise van Dam, Blijven we Buren in België? Culturele beeldvorming bij de Vlaamse en de Waalse leidinggevende klasse, Vlaanderen Morgen, 1, 1997) en belgofielen als Barnard en Van Istendael erkennen dat ook (interview met hen in Hervormd Nederland, 5 juli 1997). Het regionale identiteitsbesef leeft veel sterker onder Vlaamse dan onder Waalse elites. Vlaamse elites, uitgezonderd een minderheid van linkse intellectuelen, identificeren zich primair met Vlaanderen en de Nederlandse taal en Vlaamse belangen, in de tweede plaats met Europa en pas ver daarachter met België. Waalse elites identificeren zich daarentegen in cultureel opzicht primair met Frankrijk en in staatkundig opzicht primair met België dat als politiek instrument van het francofone imperialisme hun belangen zo lang uitstekend gediend heeft. In Vlaamse, leidinggevende kringen speelt de eigen geschiedenis met onderdrukking, overlevingsstrijd en noeste arbeid als sleutelbegrippen een heel grote rol. In Wallonië ken men die preoccupatie met het eigen verleden veel minder, deel als men zich voelt van de grote Franstalige cultuur.
Mooi verwoord en volledig correct. Maar ik wil dat stuk onbenul toch iets verder toelichten.
Een paar jaar geleden verscheen in De Standaard een artikel van de hand van Ludo Diericks, notoir belgicist en in die tijd voorzitter van B-plus, een zootje ongeregeld dat zogezegd een federaal België voorstaat maar in werkelijkheid bestaat uit onversneden belgicisten. De titel luidde : Nationalisme staat haaks op beschaving. De verschillende vormen van nationalisme werden de grond ingeboord, van enige nuancering was geen sprake. Staatsnationalisme is verwerpelijk, volksnationalisme is bevrijdend. Maar volgens Diericks was er geen enkel verschil.

De dag nadien deed Benno Barnard er nog een schepje bovenop. Hij had een rangorde opgemaakt. Eerst kwamen de mensen, gevolgd door de apen en laatst de nationalisten. Naar aanleiding van de talrijke reacties op zijn stupiede bewering bekende hij echter dat hij deze bewering gepikt had van de Amerikaanse schrijver Philip Roth, zoals bekend een grote kenner van het Vlaams-nationalisme.

Ik ben een groot voorstander van de Verenigde Nederlanden. Maar van een Nederlander zoals Benno Barnard, verlos ons Heer.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 14:46   #773
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De ironie is natuurlijk dat B plus zelf een nationalistische organisatie is, Diericks op kop.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 14:47   #774
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

enfin voor zover een 'belgische natie' bestaat natuurlijk.
Oud 18 augustus 2009, 14:58   #775
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik ben een groot voorstander van de Verenigde Nederlanden. Maar van een Nederlander zoals Benno Barnard, verlos ons Heer.
Dat zeker!
Oud 18 augustus 2009, 15:00   #776
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De ironie is natuurlijk dat B plus zelf een nationalistische organisatie is, Diericks op kop.
Dat noemen wij dus een contradictio in terminis ...
Oud 18 augustus 2009, 15:20   #777
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk bestaat die. Ik ben er zelfs een telg van.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 20:51   #778
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
B Plus ijvert niet voor een Belgische natiestaat wel voor een bondsstaat (statenbond?) en kan derhalve niet echt Belgischgezind, laat staan nationalistisch genoemd worden. En kom nu niet zeggen dat de VU Belgisch-nationalistisch was
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 22:31   #779
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Tuurlijk !
Oud 18 augustus 2009, 22:36   #780
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wel, dan zijn belgicisten nationalisten.

Reactionaire nationalisten dan nog wel. Per definitie (extreem) rechts.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be