Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2008, 23:03   #61
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Ik snap niet waarom iemand zich tot het Katholisiscme/Islam/Jodendom zou bekeren
echt niet
Men kan geloven in een of andere God, en men moet daar respect voor hebben, maar zich nog bekeren tot een instituut enzo

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 00:59   #62
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Wat ik kán begrijpen is dat autochtonen het geloof van hun partner overnemen en zich daarnaar gaan gedragen.

Bij deze ''bekeerlingen'' begrijp ik een paar zaken niet:
- De uiterlijkheden: Die zijn cultuurgebonden. Ik ken oprechte moslima's uit Iran en Indonesie die zich kleden als moderne jonge vrouwen. In hun cultuur zijn ze bijvoorbeeld hoofddoekjes niet gewend.
Wat moeten bekeerde vlaamse of nederlandse vrouwen bijvoorbeeld met een hoofddoekje?

Ze mogen wel, wat mij betreft, maar het wijst toch wel op een zeer, laten we zeggen ''conservatieve'' opvatting van het geloof met een cultuurvreemde uiting.
Ik kan me zo voorstellen dat autochtone ''bekeerlingen'' er een modernere opvatting op na zouden houden. Blijkbaar is dit niet het geval.

Of is dit eigen aan een ''bekeerling''? Roomser willen zijn dan de Paus?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 01:49   #63
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Bekeerlingen openen Vlaamse moskee...

...eigen volk of niet?
Stel je de vraag ook eens retorisch aan die verlichte islam-adepten van autochtone afkomst ?
Mijn mening zal dan ongeveer van dezelfde mate afhangen, in welke sociaal/maatschappelijke context deze Vlaamse Mohammedanen zelf, mij ea niet-moslims tot hun 'eigen volk' rekenen.

Hier hoeft politiek rechts nog zelfs niet aan te pas te komen, gezond verstand en de koran ter inzage nemen is immers ruim voldoende.
Ter uwer info:http://www.xs4all.nl/%7Epvdmomin/koran.html#47
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 08:42   #64
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Wat ik kán begrijpen is dat autochtonen het geloof van hun partner overnemen en zich daarnaar gaan gedragen.

Bij deze ''bekeerlingen'' begrijp ik een paar zaken niet:
- De uiterlijkheden: Die zijn cultuurgebonden. Ik ken oprechte moslima's uit Iran en Indonesie die zich kleden als moderne jonge vrouwen. In hun cultuur zijn ze bijvoorbeeld hoofddoekjes niet gewend.
Wat moeten bekeerde vlaamse of nederlandse vrouwen bijvoorbeeld met een hoofddoekje?

Ze mogen wel, wat mij betreft, maar het wijst toch wel op een zeer, laten we zeggen ''conservatieve'' opvatting van het geloof met een cultuurvreemde uiting.
Ik kan me zo voorstellen dat autochtone ''bekeerlingen'' er een modernere opvatting op na zouden houden. Blijkbaar is dit niet het geval.

Of is dit eigen aan een ''bekeerling''? Roomser willen zijn dan de Paus?
Dat laatste lijkt me wel te kloppen. Het blijkt immers een terugkerend gegeven te zijn bij vele groeperingen in de maatschappij: de 'nieuwelingen' zijn vaak de grootste fanatiekelingen. Neem als voorbeeld de verfranste Vlamingen in Brussel: er zijn in België geen radicaler Franstaligen te vinden dan hen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 10:33   #65
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Ibrahim zou beter naar ginder trekken,om het goede voorbeeld te geven,en dat em al de anderen ook maar meeneemt.
LOL mr idd, buitensmijten die bende.

OPKUIS !!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 10:56   #66
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
interessant.
precies gelijk het christendom 1600 jaar geleden.
Daar zeg je het al...

Citaat:
maar hoe kijk je als gezonde vlaams belanger nu tegen zulke tot de islam bekeerde vlamingen.
eigen volk of niet?
Idioten om de ene god voor de andere in te ruilen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 12:08   #67
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens zowel Christenen als moslims is er maar een God, ruilen is er dus niet bij.
Wel redeneren veel moslims, waaronder imam Nourdin, dat er evolutie bestaat.
Mohammed is de laatste profeet, dus is islam de bron die christen en Jodendom vervangt, vandaar het idee dat uiteindelijk islam de oplossing biedt voor wereldvrede, als iedereen moslim wordt...mensen hiervan overtuigen hoort tot de plicht van iedere moslim, gelukkig nemen niet alle moslims dit even ernstig maar wel uitgerekend die imam die bekeerlingen begeleidt!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 12:24   #68
guerin
Minister

Standaard

De islam is niet de oorlogszuchtige, vrouwonvriendelijke religie die het Westen er vaak in ziet. Dat beweert godsdienstdeskundige Karen Armstrong, die over het leven en de leer van Mohammed zopas een boek heeft geschreven. 'Ik ben geschokt als ik hoor wat mensen in het Westen zoal over de islam vertellen. Dat getuigt niet alleen van storende onwetendheid, maar ook van ingesleten moslimhaat.
brn:http://boeken.vpro.nl/artikelen/33426658/
Oud 20 januari 2008, 15:34   #69
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

de dame maakt klassieke fouten.De vraag is niet of Mohammed in de zevende eeuw vooruitstrevend was voor vrouwen.Wel of je in deze tijd die progressieve beginselen nog als uitgangspunt kunt handhaven.

Mohammed was historisch gezien een krijgsheer, wat me in tegenspraak lijkt met vrede en mededogen, wie zich immers niet bekeerde werd slaaf.
Die historische feiten veeg je niet van tafel dat die man echt wel goeie bedoelingen had.

Als Mohammed zo sociaal was met armen, waarom is de bevolking in moslimlanden dan verstoken van toegankelijke gezondsheidszorg, scholing, en werk?

Er zullen ongetwijfeld moslims zijn die verliefd werden op democratie en het Westen zoals mevrouw Armstrong beweert.
Maar daaruit concluderen dat er zich geen probleem stelt met de essentie van islam, is een brug of tien te ver.
Islam bevat de grondregels voor een theocratie en is duidelijk, deze geboden zijn onaantastbaar.
Het hele artikel staat vol cliche's; Israel en staten als Pakistan zijn de oorzaak van de breuk van vreedzaam samenleven van moslims met anderen, het Westen heeft zelf problemen gezocht door slechts economischer belangen na te streven en die hoofddoeken in Londen zijn een protest tgen Blair, ouwe koek in nog wolliger praat!
Oud 20 januari 2008, 17:07   #70
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Bekeerlingen openen Vlaamse moskee

Bekeerde moslims openen nog dit jaar een eigen moskee aan de Stenenbrug in Borgerhout.

“We zijn zelf bekeerd, maar dat betekent niet dat andere moslims niet welkom zijn”, zegt Eric Bogaerts (foto), maar u mag ook Ibrahim zeggen.

Een van de redenen waarom de bekeerlingen zelf een moskee oprichten, is het taalprobleem in de Turkse en Marokkaanse gebedshuizen. “Het gebed wordt uiteraard in het Arabisch gedaan. Maar de preek is meestal in het Berbers. Nederlands is zelden de voertaal in de moskee en dat is een probleem voor ons”, zegt Eric Bogaerts. De moskee zal worden geleid door vzw De Koepel. “Wij verdiepen ons niet alleen in het gebed, maar houden ons ook bezig met sociale taken en de begeleiding bij uitvaarten van bekeerde moslims”, zegt Eric Bogaerts. Negatieve reacties van andere moskeeverenigingen heeft Eric Bogaerts naar eigen zeggen nog niet gekregen. “Het initiatief wordt goed ontvangen en kan bovendien voor de andere gebedshuizen een reden zijn om het taalprobleem aan te pakken.”

Meer bekeerlingen

Volgens Bogaerts zal er zeker een publiek zijn voor de Vlaamse moskee. “In heel Vlaanderen zijn er ongeveer 150 bekeerde moslims en hun aantal neemt nog toe. Bovendien is iedereen welkom. Ook mensen die van bij hun geboorte moslim zijn.” Het gebedshuis komt aan de Stenenbrug 11, waar nu nog een Afrikaanse kerk gehuisvest is. “We helpen deze mensen in hun zoektocht naar een nieuwe locatie en hopen in september van dit jaar ons gebedshuis te openen”, zegt Bogaerts.

Imam Taouil ontvangt dagelijks één �* twee nieuwe bekeerlingen

De Antwerpse imam Nordine Taouil begeleidt dagelijks één �* twee nieuwe bekeerlingen in de centrale moskee in Brussel. ”De mensen die zich bekeren tot de islam hebben verschillende achtergronden”, zegt Taouil.

Taouil heeft geen idee hoeveel mensen zich bekeerden tot de islam. ”Ik bied religieuze ondersteuning aan de mensen die zich bekeren”, zegt Taouil. ”Het moet steeds om een vrijwillige bekering gaan. Ondanks het negatieve imago van de islam worden steeds meer mensen moslim. Het zijn mensen die zichzelf informeren over het geloof.” Taouil betreurt de oprichting van een Vlaams moskee, maar begrijpt het initiatief wel. ”De meeste moskeeën zijn etnisch getint”, zegt Taouil. ”Je hebt bijvoorbeeld Marokkaanse, Turkse of Pakistaanse moskeeën. Daarbij wordt meestal de eigen taal gehanteerd. Ik pleit zelf voor een neutrale moskee. Een plek waar de religie centraal staat en niet de afkomst. Moskeeën waar de voertaal Nederlands is. Ik hoop dat de oprichting van de Vlaamse moskee de andere moskeeën aan het denken zet.”

interessant.

maar hoe kijk je als gezonde vlaams belanger nu tegen zulke tot de islam bekeerde vlamingen.
eigen volk of niet?
Zeer goed initiatief, als er marokkaanse , turkse en ook pakistaanse moskee zijn waarom mogen de vlaming zelf geen moskee hebben !!!
Oud 20 januari 2008, 17:48   #71
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Bekeerlingen openen Vlaamse moskee

Bekeerde moslims openen nog dit jaar een eigen moskee aan de Stenenbrug in Borgerhout.

“We zijn zelf bekeerd, maar dat betekent niet dat andere moslims niet welkom zijn”, zegt Eric Bogaerts (foto), maar u mag ook Ibrahim zeggen.

Een van de redenen waarom de bekeerlingen zelf een moskee oprichten, is het taalprobleem in de Turkse en Marokkaanse gebedshuizen. “Het gebed wordt uiteraard in het Arabisch gedaan. Maar de preek is meestal in het Berbers. Nederlands is zelden de voertaal in de moskee en dat is een probleem voor ons”, zegt Eric Bogaerts. De moskee zal worden geleid door vzw De Koepel. “Wij verdiepen ons niet alleen in het gebed, maar houden ons ook bezig met sociale taken en de begeleiding bij uitvaarten van bekeerde moslims”, zegt Eric Bogaerts. Negatieve reacties van andere moskeeverenigingen heeft Eric Bogaerts naar eigen zeggen nog niet gekregen. “Het initiatief wordt goed ontvangen en kan bovendien voor de andere gebedshuizen een reden zijn om het taalprobleem aan te pakken.”

Meer bekeerlingen

Volgens Bogaerts zal er zeker een publiek zijn voor de Vlaamse moskee. “In heel Vlaanderen zijn er ongeveer 150 bekeerde moslims en hun aantal neemt nog toe. Bovendien is iedereen welkom. Ook mensen die van bij hun geboorte moslim zijn.” Het gebedshuis komt aan de Stenenbrug 11, waar nu nog een Afrikaanse kerk gehuisvest is. “We helpen deze mensen in hun zoektocht naar een nieuwe locatie en hopen in september van dit jaar ons gebedshuis te openen”, zegt Bogaerts.

Imam Taouil ontvangt dagelijks één �* twee nieuwe bekeerlingen

De Antwerpse imam Nordine Taouil begeleidt dagelijks één �* twee nieuwe bekeerlingen in de centrale moskee in Brussel. ”De mensen die zich bekeren tot de islam hebben verschillende achtergronden”, zegt Taouil.

Taouil heeft geen idee hoeveel mensen zich bekeerden tot de islam. ”Ik bied religieuze ondersteuning aan de mensen die zich bekeren”, zegt Taouil. ”Het moet steeds om een vrijwillige bekering gaan. Ondanks het negatieve imago van de islam worden steeds meer mensen moslim. Het zijn mensen die zichzelf informeren over het geloof.” Taouil betreurt de oprichting van een Vlaams moskee, maar begrijpt het initiatief wel. ”De meeste moskeeën zijn etnisch getint”, zegt Taouil. ”Je hebt bijvoorbeeld Marokkaanse, Turkse of Pakistaanse moskeeën. Daarbij wordt meestal de eigen taal gehanteerd. Ik pleit zelf voor een neutrale moskee. Een plek waar de religie centraal staat en niet de afkomst. Moskeeën waar de voertaal Nederlands is. Ik hoop dat de oprichting van de Vlaamse moskee de andere moskeeën aan het denken zet.”

interessant.

eigen volk of niet?
Het aantal bekeerlingen neemt toe. Eilaas, het aantal afvalligen ook.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 13:33   #72
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Echt? Ik kan dat net niet begrijpen. Samenleven met iemand van een ander geloof schakelt toch je vermogen om voor jezelf te denken niet uit?
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 14:54   #73
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laya, goeie opmerking, maar die bekeerlingen komen ook, omdat een moslima moet trouwen met iemand van hetzelfde geloof en moslims die deze beperking niet hebben, toch wel veel moeite doen om hun lief tot de islam te bekeren!
Dus is het vaak een kwestie van acceptatie van de levensovertuiging van een partner, liefde voor een persoon leidt dus tot liefde voor Allah, maar of dit dan echt een bekering is???
Oud 21 januari 2008, 15:21   #74
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Laya, goeie opmerking, maar die bekeerlingen komen ook, omdat een moslima moet trouwen met iemand van hetzelfde geloof en moslims die deze beperking niet hebben, toch wel veel moeite doen om hun lief tot de islam te bekeren!
Dus is het vaak een kwestie van acceptatie van de levensovertuiging van een partner, liefde voor een persoon leidt dus tot liefde voor Allah, maar of dit dan echt een bekering is???
Diegenen die hun parter onder druk doen bekeren is écht wel een minderheid. Meestal wordt er over bekeren niet gepraat of bekeert de partner al heel vroeg in de relatie uit eigen beweging (om in de gratie te vallen) maar is dan wel heel erg fanatiek.
Oud 21 januari 2008, 15:28   #75
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Diegenen die hun parter onder druk doen bekeren is écht wel een minderheid. Meestal wordt er over bekeren niet gepraat of bekeert de partner al heel vroeg in de relatie uit eigen beweging (om in de gratie te vallen) maar is dan wel heel erg fanatiek.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wiki:
Stellig staat in de Koran: In de godsdienst is geen dwang. (Soera De Koe 256).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bekerin...g_tot_de_islam
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mohammed in de koran,Soera 2, De koe:
256. Er is geen dwang in de godsdienst. Voorzeker, het juiste pad is van dwaling onderscheiden; derhalve, hij die de duivel verloochent en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen, dat onbreekbaar is. Allah is Alhorend, Alwetend.
http://www.redouan.nl/koran/koran002.htm

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 januari 2008 om 15:54.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 15:47   #76
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht

En wie heeft zich bekeert in jouw geval, jij of je Syrische echtgenoot?

Laatst gewijzigd door longhorn : 21 januari 2008 om 15:51.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 16:33   #77
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laya, die druk is er wel, bekeringen vanwege een partner gebeuren vaak juist wel onder een zekere druk, vergeet niet dat hoe dan ook kinderen als moslim geboren worden en dusdanig moeten worden opgevoed!Dat vasteleggen wie de opvoeding bepaald en volgens welke overtuiging is al dwang!
Filo, leuk dat je naar de koran verwijst maar je moet wel wat kennis bijschaven.
De uitspraken die Mohammed deed in Mekka worden herroepen door de latere uitspraken in Medina, daar was de keuze duidelijk, je bekeerde je tot islam of werd gedood of als slaaf verkocht.
En mocht die dwang er niet zijn, waarom is men dan niet vrij de islam te verlaten en wordt men als moslim geboren? Wel serieus blijven he?
Oud 21 januari 2008, 16:36   #78
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
En wie heeft zich bekeert in jouw geval, jij of je Syrische echtgenoot?
Niemand. En ook geen plannen in nabije of verre toekomst.
Oud 21 januari 2008, 16:43   #79
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Laya, die druk is er wel, bekeringen vanwege een partner gebeuren vaak juist wel onder een zekere druk, vergeet niet dat hoe dan ook kinderen als moslim geboren worden en dusdanig moeten worden opgevoed!Dat vasteleggen wie de opvoeding bepaald en volgens welke overtuiging is al dwang!
Filo, leuk dat je naar de koran verwijst maar je moet wel wat kennis bijschaven.
De uitspraken die Mohammed deed in Mekka worden herroepen door de latere uitspraken in Medina, daar was de keuze duidelijk, je bekeerde je tot islam of werd gedood of als slaaf verkocht.
En mocht die dwang er niet zijn, waarom is men dan niet vrij de islam te verlaten en wordt men als moslim geboren? Wel serieus blijven he?
Ik heb geen officiële cijfers daaromtrent. Ik ben lid van verschillende fora voor vrouwen uit gemengde huwelijken en daar is geen of nauwelijks sprake van bekering, laat staan dwang.
Kinderen uit zo'n huwelijk zijn vanzelf moslim, dat is waar, net zoals dat bij Joden en Jehova's het geval is en net zoals wij massaal onze kinderen laten dopen.
Je hoeft geen moslima te zijn om je kind islamitisch op te voeden.
Oud 21 januari 2008, 17:32   #80
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
De uitspraken die Mohammed deed in Mekka worden herroepen door de latere uitspraken in Medina, daar was de keuze duidelijk, je bekeerde je tot islam of werd gedood of als slaaf verkocht.En mocht die dwang er niet zijn, waarom is men dan niet vrij de islam te verlaten en wordt men als moslim geboren? Wel serieus blijven he?
Uitraard, als je bronnen verneemt uit ffi kun je niets anders dan dit soort uitspraken doen...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be