![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat zou wel ironie zijn. Deze 'erebaantjes' zijn namelijk niet alleen een eer voor de kandidaat, maar ook een eer voor de lidstaat. Dus ofwel het Verenigd Koninkrijk krijgt iets tegen z'n zin (lees Gordon Brown
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie zijn de kandidaten en waar kan ik stemmen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 8 februari 2008 om 01:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb al getekend.
Citaat:
en zie ook: http://euobserver.com/9/25622 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Op zich vind ik niets ondemocratisch aan het lidmaatschap van ministers in die Europese 'Bundesrat' die ik in gedachten heb. Zij zouden per slot van rekening voor hun stemgedrag in die Europese 'Bundesrat' verantwoording moeten afleggen aan hun respectievelijke parlementen, en zij vertegenwoordigen elk de democratische meerderheid in de lidstaat. Maar een beter systeem, op lange termijn, is de rechtstreekse verkiezing van Europese 'senatoren', zo zou de vertegenwoordiging van de lidstaten behouden blijven maar zouden de leden van die Europese 'Bundesrat' alleen op hun daden in dat orgaan worden afgerekend bij verkiezingen en niet op het uitvoerend werk dat ze op nationaal vlak hebben verricht. Een mogelijk alternatief hiervoor zijn senatoren die door de nationale parlementen worden benoemd en rechtstreeks aan die nationale parlementen verantwoording verschuldigd zijn. En dan kunnen de lidstaten nog beslissen of hun zetels in die Europese 'Bundesrat' onder alle partijen of enkel onder de meerderheidspartijen worden verdeeld.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Dat valt moeilijk te rijmen met het parlementaire systeem dat in Europa dominant is en waarbij het zwaartepunt van de macht niet bij de president maar bij de regering, in dit geval de Commissie, ligt die verantwoording verschuldigd is aan het parlement, al is er op dat laatste vlak nog werk aan de winkel bij de Europese Unie. Volgens mij moet de president een 'figurehead' blijven, met weinig of geen macht. Het zwaartepunt mag alleszins nooit bij de president komen te liggen. En dan is het maar de vraag of dat kan als je de president rechtstreeks verkiest. Daarover ben ik in dubio. Er zijn twee vragen waarover ik twijfel: Kan dat? En kan dat op Europees vlak? Ik neig naar "ja", maar ik blijf toch twijfelen. Er is wel een alternatief: een president die niet door de Europese Raad benoemd wordt, maar door de wetgevende tak van de Europese instellingen. Dat kan het Europees Parlement zijn, dat kan het Europees Parlement samen met die Europese 'Bundesrat' (aannemende dat die er ooit komt) zijn, dat kan ook een soort 'Bundesversammlung' zijn zoals men dat in Duitsland kent. Een orgaan bestaande uit alle parlementsleden en een gelijk aantal vertegenwoordigers van de deelstaten, aangeduid door de deelstaatparlementen, dat de president verkiest.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 8 februari 2008 om 01:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En zou jij het dan een goede zaak vinden dat er twee soorten 'Europese bundesrat-senatoren' zouden zijn, die op twee verschillende manieren worden aangeduid, zoals je suggereert in je laatste paragraaf?
![]() |
![]() |
#69 | ||
|
![]() Citaat:
Maar je hebt wel een punt, en daar biedt de mogelijkheid van senatoren uitkomst. Citaat:
Maar het moet in de eerste plaats een kamer van de lidstaten blijven uiteraard.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 8 februari 2008 om 03:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Minister
|
![]() Nu, ik moet ook toegeven dat jouw voorstel meer kans van slagen heeft om door de euro-sceptici aanvaard te worden.
Overigens heb je gelijk als je zegt dat een rechtstreeks verkozen president ook een slecht iets zou kunnen zijn, als hij zich begint te gedragen als Bush en Sarkozy momenteel. Maar de voornaamste reden dat Bush en Sarkozy dit kunnen doen is niet alleen het feit dat ze direct verkozen zin (in hoeverre kan men trouwens stellen dat de Amerikaanse president 'rechtstreeks' verkozen wordt), maar ligt vooral aan de grondwettelijke machten die ze hebben. Veto's in de VS, de Franse president die exclusief bevoegd is voor buitenlands beleid (een erfenis van DeGaulle), ministers die zonder consultatie van het parlement benoemd kunnen worden in de VS, regeringen die in Frankrijk naar de willekeur van de president ontbonden kunnen worden, ... Al deze bevoegdheden kan men gewoon niet geven aan een EU-president, en dan zal deze automatisch geen autocratische figuur kunnen worden.
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik moet mij ook aansluiten bij enkele bijdrages hier...
Een "Europese President" moet kunnen GESTEMD worden,door de ganse bevolking van de EU.... ...iemand zonder dergelijk direct mandaat zou anders niet meer dan een draadpoppetje kunnen zijn van andere "belangen"... ![]() Een dergelijke stemming zou overigens een goede indikatie zijn hoe "klaar" we allemaal zijn om eens buiten onze eigen natie/volk te stemmen..... Laatst gewijzigd door kelt : 8 februari 2008 om 05:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een door de burgers rechtstreeks gekozen president zal in Europa wegens de taalverschillen niet werken. Bij presidentsverkiezingen gaat het niet alleen om het programma, maar ook om de uitstraling van iemand. Hij of zij moet mensen in zo’n verkiezingscampagne kunnen enthousiasmeren. Een gekozen president heeft een voordeel boven een premier die door formatieonderhandelingen boven komt (Guy Verhofstadt als premier na verloren verkiezingen?). De dualiteit van regeringsleider en controlerende instantie – parlement – blijft beter in stand. Bij de systemen zoals in België en Nederland bepaalt de regering en lijkt het parlement een ‘applausmachine’. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Ik stem Eddy Wally. De EU moet leren lachen. Minder droog zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
In iedergeval is Tony Blair onverkooprbaar, dus als men iedereen in de EU duidelijk wil maken dat hun mening er niet toe doet moeten we vooral Blair president maken. Juncker is mijnsinziens de beste kandidaat. Hij is niet stoffig zoals sommigen beweren maar juist erg charismatisch. Hij heeft de vereiste intelligentie en ervaring. Hij is pro-europees. Hij spreekt zijn talen. Hij komt uit een klein land, hierdoor wekt hij minder snel de schijn partijdigheid te zijn. Zou het Blair wel worden geef ik de hoop die ik heb in de EU op. Blair als president betekent in mijn ogen dat de EU niet meer is en meer wil zijn dan een amerikaanse vazalstaat. Laatst gewijzigd door Nussbaum : 10 februari 2008 om 13:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nochtans was het Gerhard Schröder die Duitsland pijnlijke bezuinigingen oplegde, terwijl de rechtse Franse regering (met Sarkozy als minister én voorzitter van de regeringspartij) maar verder bleef brassen, net zoals onder premier Fillen en president Sarkozy nu. De gevolgen zijn bekend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Europese Utopie,waar het goed leven is,en meneer Flahaut "belichaamt" dat perfect ... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 10 februari 2008 om 16:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Parlementslid
|
![]() Flaterke Flahaut past ook in een promotiecampagne voor onze Boergondische levensstijl, maar dat is een ander forum.
|
![]() |
![]() |