Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Mag Turkije toetreden tot de E.U.?
Ja. 11 29,73%
Nee. 26 70,27%
geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2004, 01:17   #61
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Eind dit jaar wordt besloten of Turkije een datum krijgt of niet. Velen hebben al verheugd gereageerd op de hervormingen die Turkije doorgevoerd heeft. De regeringen van de EU landen bepalen of Turkije een datum krijgt. Duitsland, Nederland, Engeland en Griekenland hebben al gezegd een voorstander te zijn van toetreding in de EU. Er zal beslist worden over een datum waarschijnlijk na 2015. Tot die tijd kunnen alle oneffenheden weggewerkt worden. Roemenie was ook geen voorbeeldland toen de onderhandelingen begonnen. Mag ik je erop wijzen dat vandaag de dag in Roemenie nog steeds kinderen geveild worden? Dit is een ernstige schending van de rechten van de mens. De rechten van de Roma zigeuners in Slowakije worden bijvoorbeeld ook niet gerespecteerd.
Voor de zoveelste keer herhaal ik dat het probleeml met een Turkse EU-kandidattur niet beperkt is tot zaken zoals mensenrechten, democratie, economische ontwikkeling, enz. Die belangrijke zaken zijn inderdaad te remedieren en ik hoop dat dit in Turkije inderdaad zal gebeuren, niet om de EU te plezieren maar in het belang van Turkije zelf. Er is met Turkije echter een veel fundamenteler probleem: het is geen Europees land.

Hoewel de toestand in Roemenie nog veel te wensen overlaat, en ik mij afvraag of 2007 niet te vroeg is voor hun toestreding, stelt dit fundamentele probleem zich niet voor Roemenie dat wel degelijk een Europees land is. Daar geldt dus alleen dat zij hun huis op orde moeten zetten.

Wat de houding betreft van de regeringen die u opnoemt vrees ik dat die, met uitzondering van de Britse, ingegeven is door lafheid en bedrog. De Britten zijn inderdaad voor een Turkse toetreding, omdat zij weten dat dit de snelste manier is om de EU te degraderen tot een loutere vrijhandelszone. De huidige Duitse regering en de Nederlandse zijn gewoon te laf om tegen hun eigen Turkse burgers de waarheid te zeggen, en zijn er eigenlijk gerust in dat het er toch wel niet van komt. En de Griekse regering schuilt listig achter de rest van de EU, wel wetende dat er van een Turkse toetreding niets in huis komt. Ondertussen bewapent ze zich verder om zich te kunnen verdedigen tegen Turkije.
De Europese regeringen zouden beter eerlijk zijn tegenover zichzelf, hun bevolking en Turkije.
Geografie is een onzinargument. Overigens is Europa geen afzonderlijk continent. Het vormt samen met Azie één landmassa. Anders zou je India ook een apart continent kunnen noemen. Europa is onderdeel van het grotere Azie.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 01:26   #62
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn

Voor de zoveelste keer herhaal ik dat het probleeml met een Turkse EU-kandidattur niet beperkt is tot zaken zoals mensenrechten, democratie, economische ontwikkeling, enz. Die belangrijke zaken zijn inderdaad te remedieren en ik hoop dat dit in Turkije inderdaad zal gebeuren, niet om de EU te plezieren maar in het belang van Turkije zelf. Er is met Turkije echter een veel fundamenteler probleem: het is geen Europees land.

Hoewel de toestand in Roemenie nog veel te wensen overlaat, en ik mij afvraag of 2007 niet te vroeg is voor hun toestreding, stelt dit fundamentele probleem zich niet voor Roemenie dat wel degelijk een Europees land is. Daar geldt dus alleen dat zij hun huis op orde moeten zetten.

Wat de houding betreft van de regeringen die u opnoemt vrees ik dat die, met uitzondering van de Britse, ingegeven is door lafheid en bedrog. De Britten zijn inderdaad voor een Turkse toetreding, omdat zij weten dat dit de snelste manier is om de EU te degraderen tot een loutere vrijhandelszone. De huidige Duitse regering en de Nederlandse zijn gewoon te laf om tegen hun eigen Turkse burgers de waarheid te zeggen, en zijn er eigenlijk gerust in dat het er toch wel niet van komt. En de Griekse regering schuilt listig achter de rest van de EU, wel wetende dat er van een Turkse toetreding niets in huis komt. Ondertussen bewapent ze zich verder om zich te kunnen verdedigen tegen Turkije.
De Europese regeringen zouden beter eerlijk zijn tegenover zichzelf, hun bevolking en Turkije.
Geografie is een onzinargument. Overigens is Europa geen afzonderlijk continent. Het vormt samen met Azie één landmassa. Anders zou je India ook een apart continent kunnen noemen. Europa is onderdeel van het grotere Azie.
Als u de moeite zou nemen om mijn eerdere reacties te lezen zou u zien dat ik het feit of een land al dan niet Europees is niet enkel laat afhangen van geografische criteria.
Geografische criteria zijn echter wel van tel. Behoort Irak tot Europa? Het maakt toch ook deel uit van het "groot-Azië" waarover u het hebt? Misschien is straks Yemen zelfs een Europees land? Laat ons wat ernstig blijven.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 01:28   #63
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Utututut, Irak behoort tot de Islamitische Arabische Natie.
Irak behoort nog tot de machrekgebied.

Iran behoort dan op zijn beurt bij Azië.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 01:32   #64
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha

Tot nader orde is de "Islamitische Arabische Natie" (wat dat ook moge zijn) geen continent. Irak zal dus nog enige tijd in Azië blijven liggen, net als Turkije en Iran.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 07:04   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar hebben de Turken de atlas nog niet uitgevonden... Nochtans kan men om het even welke atlas eens openslaan om te zien waar Europa eindigt en Azië begint. Misschien even doen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 07:06   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha

Irak behoort niet tot de Magrebwereld: dat zijn slechts de Arabische landen van westelijk Afrika (Egypte bijvoorbeeld hoort al niet meer tot de Magreb).

Irak ligt inderdaad in Azië. Marokko niet.

Australië behoort tot de Europese cultuur, wat evenwel niet betekent dat Australië plotseling in Europa zou liggen.

Net zo min is Algerije een deel van Azië, zelfs al behoort een deel van de bevolking tot de Arabische cultuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 12:03   #67
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geografie is een onzinargument.
Als geografie zo onzinnig is, dan moet je maar eens op een wereldkaart bekijken welke gebieden rijk, en resp. arm, zijn.
Oud 9 april 2004, 14:16   #68
k9

Standaard

Als turkije klaar is en aan alle voorwaarden voldoet mag het in de EU anders niet.

Voorlopig zijn ze er nog bijlange na niet en zal het nog enkele decenia van hervormen duren tegendat ze er zijn.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2004, 15:29   #69
Trajanus
Banneling

Trajanus's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Trajanus
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trajanus

Toevallig is het wel een Europese meerderheid die vindt dat de geografische ligging en de godsdienst er wél toe doen. Over huidskleur wordt hier nergens met een enkel woord gerept, behalve dan door U.
Als je ook maar enig idee had van de impact die zulke beslissingen hebben op het alledaagse leven van iedere Europeaan, zou je wel twee keer nadenken voor je zulke onzin neertypt.
Ik snap je eigenlijk niet goed.
Geografische ligging: Turkije of tenminste het zuidwestelijke deel ervan vormt de onderbuik van Europa en is strategisch van groot belang. De slag bij Gallipolli was geen toeval en Turkije bleek heel goed in staat de toegang tot de Bosporus en dus een tweede front in Europa te voorkomen in de eerste wereldoorlog. Ze stonden weliswaar onder Duits bevel en tegen de geallieerden, maar de strategische ligging is er niet minder om.
Godsdienst ? Ik schreef in de voorwaarden dat godsdienst en staat strikt gescheiden moeten zijn. Als jij vindt dat iedereen in het westen christelijk moet zijn wat doen we dan met de atheisten of vrijzinnigen ?
Godsdienst is een privé zaak en ik laat iedereen in zijn overtuiging. Een Europese grondwet moet echter wel strikt bepalen dat godsdienst ondergeschikt is aan de staat, anders gaan we terug naar de middeleeuwen. Ik wil net zo min een Ayatollah aan de macht als dat ik zou aanvaarden dat ik naar de pijpen van de paus moet dansen. Nee, het miltaire, economische en financiële luik zijn volgens mij op zijn minst even belangrijk als de cultuur.

Grote invloed door numerieke meerderheid, inderdaad, maar je kan het zelfde zeggen van Frankrijk en Duitsland. Er moeten gewoon veiligheids mechanismen ingebouwd worden zodat kleinere regio's niet in de verdrukking komen.
lap zeg mijn tekst is gewoon keihard verdwenen...
Trajanus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 17:56   #70
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ik heb op het Belgische nieuws gezien dat volgens een onderzoek 70% van de Belgen geen bezwaren hebben tegen toetreding van Turkije mits Turkije aan alle voorwaarden voldoet.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 19:17   #71
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb op het Belgische nieuws gezien dat volgens een onderzoek 70% van de Belgen geen bezwaren hebben tegen toetreding van Turkije mits Turkije aan alle voorwaarden voldoet.

Yep. Kleine correctie echter. 70% van de Vlamingen(en niet Belgen) is wild enthousiast over de toetreding van Turkije. Ga maar eens op deze thread kijken.

En negeer maar de zielige dispuutjes over de representativiteit van de poll.

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=13518
Oud 21 april 2004, 07:21   #72
k9

Standaard

Citaat:
De belangrijke woorden zijn "mits ze aan alle voorwaarden voldoet" . Dat zal nog heel lang zijn.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 19:03   #73
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:
De belangrijke woorden zijn "mits ze aan alle voorwaarden voldoet" . Dat zal nog heel lang zijn.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 19:14   #74
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9

Als ze aan de voorwaarden voldoen mogen Burkina Faso, China en Nieuw-Zeeland ook toetreden hoor......
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be