![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
vgl met parlementaire debatten zo u wil, leuk voor tv maar verder... Citaat:
of de bureacraten in Langley die ocharme met een bic en een tweedehands-kodak moeten uitzoeken wat er in de wereld gebeurt? ![]() Scheelt blijkbaar een en ander in de checks&balance op vlak van informatieverzameling en -analyse. Nochthans krijgen ze geld en mogelijkheden genoeg en worden hun bevindingen gebruikt om overal ter wereld in te grijpen. bof, de CIA-mythe voor de zoveelste keer doorprikt. Met dissidenten tijdens zakendiners lullen en alvast afspreken hoe de exploitatierechten verdeeld moeten worden is nog iets anders dan de couleur locale kennen. Hun roemrijk verleden staat bol van de incompetentie. Citaat:
Motivering om massaal belastinggeld uit te geven en troepen in te zetten lijkt mij binnen een democratie als de VS wel degelijk belangrijk... tsja, misschien vind jij wel dat de president nog meer macht moet krijgen? Citaat:
Blijkbaar is de VN toch weer relevant genoeg om een extra resolutie te vragen, Blijkbaar lukt de bezetting/heropbouw/paece-keeping niet zo heel vlot zonder old Europe, Blijkbaar is Iran niet langer lid van de axis of evil maar een zeer op prijs gestelde bemiddelaar in het conflict met o.a. de Shiiten. de impact hiervan kan ik me nog niet voorstellen, maar dat het een grotere afgang is dan Saddam rustig voort laten doen, is voor mij duidelijk. Media-aandacht is er nu op gefocust, terwijl Irak het indertijd met kleine berichtjes op blz 5 tot 8 moest stellen. Oh ja, Saddam was slecht, maar Irak was zeker niet centrum van de wereldaandacht Citaat:
't Zou belachelijk overkomen mochten de oprichters van de VN en sterkhouders van internationaal recht zich niet aan hun eigen regels houden. Oeps ![]() Oeps ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En o.a. daarom dat wij als europeanen wereldproblemen en bedreigingen (noodgedwongen) anders bekijken als de amerikanen.... Het onvermogen om met werkelijke bedreigingen komaf te maken doet europa noodzakelijk méér grijpen naar tolerantie (ook intern tov moslimterreur). Met een enorm risico voor misplaatste tolerantie: tolerantie kan zeer snel ontaarden in verloochening van groeiend gevaar! ..... Anderzijds vormde Irak niet dezelfde bedreiging voor Europa als voor de VS. De VS wordt door elke potentiële malafiede staat als een bedreiging aanzien, dus gaan de VS er altijd eerst van lusten... dus wordt de VS altijd meer bedreigd... en heeft de VS er alle belang bij haar militaire macht te tonen.... Voor europa ligt dit nu net andersom... zij moet vanwege intern broze politieke evenwichten heel omzichtig tewerk gaan... in de porceleinen winkel... het is allemaal héél logisch imho. Citaat:
![]() |
![]() |
#63 |
Europees Commissaris
|
![]() @JoeQPublic:
Ik wil niet naast uw argumenten kijken en ben mij terdege bewust van tal van correcte bemerkingen die je maakt. Maar toch vind ik de anti-vs houding van zéér velen onvoldoende genuanceerd en van minstens evenveel dwaasheid doorspekt als de dwaasheid die zij de VS houding toebedelen... Soit, we hebben het daar ooit nog eens met mekaar over aan de stok gehad.... als ik me goed herinner....
![]() |
#64 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
<SPAN style="FONT-SIZE: 10pt"><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">Je lichaam bestaat in wezen uit leegte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Kijk, het feit dat Saddam is opgeruimd is mooi meegenomen, maar hebben de Iraqi het dan zoveel beter nu?
<SPAN style="FONT-SIZE: 10pt"><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">Je lichaam bestaat in wezen uit leegte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Frankrijk heeft me dunkt voldoende al ervaring met moslimterrorisme. Dat FIS en GIA indertijd kleinschaliger te werk gingen dan Atta en de anderen, lijkt me niet los te staan van de inmenging, steun en stille goedkeuring van derden. indien je het verbod op hoofddoeken of andere triviale beslissingen ivm het migrantenprobleem bedoelt, straddle, dat is een andere discussie. Financiëring van moskeëen door schimmige groepen, netwerken van ex-guerillero's en corruptie/onbekwaamheid bij visa-verleningen zijn wel relevant. Citaat:
Irak vormde anno 2001 voor geen enkel land een bedreiging! Als ze al NBC-koppen hadden (quod non) ontbrak het ze aan de middelen om ze over de Middellandse Zee te krijgen, laat staan de Atlantische Oceaan. Intercontinentale raketten zijn niet iets wat je per ongeluk in je knutselkamer uitvindt, technologie en de brain boys ervoor worden goed in de gaten gehouden. Persoonlijk denk ik dat Europa haar les geleerd heeft na het hele kolonisatie-debacle. Mensen uw wil opleggen, lukt niet met geweld. Dictators en militairen worden nog steeds tegen mekaar ook door ons uitgespeeld en tsja, bedrijven, grondstoffen en investeringen blijven natuurlijk een extra stimulans om op bepaalde plekken "humanitair" in te grijpen, maar da's nu eenmaal grondslag van onze welvaart...
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() De Veiligheidsraad is niet louter een diplomatiek forum... dat is dan weer een te sterke reductie van haar functionaliteit. En in dat opzicht vond ik de theatershow die Powell "moest" opvoeren beschamend. Slechts de toekomst (en ik hoop de nabije toekomst) zal uitwijzen onder welke druk deze uiterst bekwame en integere man zich heeft laten lenen voor dat spektakel. Ik ben ook vertrouwd met de partij-aanhorigheid in de USA... maar toch was de kritiek zeer frappant (ondanks het feit dat je die dus moet relativeren). Even frappant was ook het feit dat e.e.a. strictly off the record moest gebeuren, wat voor academici en beleidsverantwoordelijken in de US uiterst zeldzaam is. Nogmaals, ik wil hier niet overkomen als een anti-Amerikanist... Wijs er enkel op dat het Iraakse avontuur een grove misrekening was en dat die ons op een zeer oneigenlijke manier (incluis bedrog, leugen en dreigementen) werd opgedrongen. Je kan hier clevere theorietjes zitten bedenken om dit gegeven goed te praten (after the fact...), maar dat verandert niks aan de grond van de zaak. Er waren andere, meer efficiënte manieren om dit aan te pakken. Natuurlijk zou dit wel betekend hebben dat de USA voor één keer eens "neen" zou moeten gezegd hebben tegen Israël. Want was het niet vanuit die richting dat een bijzonder sterke, zelfs onweerstaanbare push kwam om Irak gewapenderhand aan te pakken? (ik zal maar niet citeren welke wilde, maar desondanks plausibele verhalen ik daarover heb opgevangen; geruchten zijn immers slechts geruchten totdat de geschiedenis ze heeft blootgelegd...)
![]() |
![]() |
#69 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Voor mij lijkt het enige eerlijke antwoord op de vraag "waarom?" het arrogant klinkende "wie gaat ons tegenhouden?" weinig landen leren uit eerdere fouten en de meeste politici zijn geen staatslieden. dju, dat klinkt ouderwets ![]()
![]() |
![]() |
#70 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Dit wil ik ook nog even kwijt : ik lees in deze topic vaak over het onvermogen van Europa om zich te verdedigen. Dit moet echter met een serieus korreltje zout worden genomen volgens mij. Europa kan zich best verdedigen hoor, zowel conventioneel als met WMD. Het is echter een typisch Amerikaans vooroordeel om Europa op dat gebied als zwak te aanzien gewoon omdat we er niet te koop mee lopen. Dat wij echter niet snel geneigd zijn om naar wapens te grijpen zou voor iedereen, die wat van de Europese geschiedenis kent, geen verrassing mogen zijn.
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Vreemdeling
|
![]() Suggestie:
Judge Judy (ik zag een paar weken geleden in de VS op TV dat ze actrice wilt worden, hopelijk houdt ze haar kleren aan) special over de legitimiteit van de niet-oorlog in Irak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als u over internationaal recht wil spreken zult u toch ook wel erkennen dat de VS steeds op het standpunt gestaan heeft dat: 1) de eerdere resoluties, en inzonderheid de wapenstilstandsresolutie uit de eerste Golfoorlog meer dan genoeg rechtsgrond boodt; 2) zij zich het recht voorbehouden om unilateraal op te treden wanneer zij zich direct bedreigd voelen (een principe dat trouwens volkomen in overeenstemming is met het internationaal recht). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Naar buiten toe, als er in 1 blok militair moet gehandeld worden (bv ex yoegoslavië), loopt het spijtig genoeg fout, en dat is geen denigrerende uitlating, het volgt gewoon logisch uit het concept waarin wij Europese eenheid opgebouwd hebben: nationale belangen, taalproblemen, coordinatieproblemen, te lange responstijden. Als het "spant" in de wereld en Europa moet diplomatiek stelling kiezen, dan begint het al mis te lopen om met 1 stem te spreken, wat denk je dat er dan militair niet allemaal mis kan lopen?... Dan mag je nog zo'n degelijke militaire uitrusting hebben, maar als je die niet "juist" en gepast kan gebruiken doet het er weinig toe. Enfin, ik trap hier open deuren in...
![]() |
![]() |
#76 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En wat het "zich direct bedreigd voelen"... wel, da's al helemaal kwestieus. Voelde Duitsland zich ook niet bedreigd toen het Polen binnenviel om "bommen met bommen te beantwoorden?" LET OP: ik wil hier op geen enkele manier de vergelijking maken met dat hatelijke regime; enkel aantonen dat men zich al heel gauw "bedreigd" kan voelen. Uit het zgn. bewijsmateriaal dat Mr. Powell aanvoerde bleek duidelijk dat de Bush administratie de zaak aan het belazeren was. Ik geloof voor geen millimeter dat de top officials en adviseurs niet wisten dat het voor het grootste gedeelte gefabriceerd was. En dan ben ik nog heel vriendelijk hoor. In conclusie: de VS hebben hier hun notie van "internationaal recht" opgedrongen zoals ze dat voorheen nog nooit hebben gedaan. En dat is een bijzonder kwalijk precedent (internationaal recht is bovendien ook voor een belangrijk stuk precedentenrecht en dat maakt het er alleen maar erger op). Ik kan het echter niet genoeg herhalen: ik ben niet anti-Amerikaans, maar wel sterk gekant tegen de Bush-doctrine. En hopelijk zullen we binnen enkele jaren met z'n allen terugblikken op deze periode als een tijdelijke zure oprisping in de belangrijke rol die de VS te spelen heeft als grootmacht.
![]() |
![]() |
#77 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard oordeelt elk land zelf of het zich direct bedreigd voelt. Er bestaat nu eenmaal nog altijd iets als souvereiniteit. En dat dit alles onder Bush zonder voorgaande is ... kom nou. Clinton viel Joegoeslavië aan zonder VN-mandaat (en toen was Frankrijk het daar wel mee eens). Hij viel Haïti binnen zonder VN-mandaat. Hij lanceerde zo af toe wat kruisraketten naar hier en ginder ... zonder VN-mandaat. Bush sr. viel Panama binnen zonder VN-mandaat. Reagan viel Grenada binnen zonder VN-mandaat. Kennedy stapte ook niet naar de VN tijdens de Cubaanse rakettencrisis. Enfin, we kunnen zo nog wel even door gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Partijlid
|
![]() Ik heb de discussie hier gevolgd, zeer interessant, ik kan mij over het algemeen vinden in de posts van de Vexille. Volgens mij snappen 'de yanks' er idd niets van en met yanks bedoel ik de gewone Amerikaan. Diegene die het volgens mij wel snapt, niet op alle vlakken -ze durven zich nl. vaak erg te vergissen- zijn de neocons, de haviken en denktanken die Bush, die er mi ook niet veel van snapt, omringen en hem vaak aanmoedigen om dingen te doen.
Ook heb ik eerder gelezen dat "het normaal was dat de VS Saddam steunden, ook al was hij een brutale moordenaar, om een nog grotere vijand te bestrijden. Laat die gekken elkaar maar uitmoorden." In Westerse ogen is dat misschien normaal en zelfs een goede strategie, maar als je je gaat inleven in de Iraakse bevolking dan kun je niet anders dan de VS de schuld te geven van de macht die deze dictator had. Dit is slechts 1 vb. want we hebben hier al kunnen lezen waar de VS nog moorddadige, ondemocratische regimes heeft geïstalleerd en/of steunt. Om sommige zaken goed te snappen moet je volgens mij je gewoon inleven in de andere partij. Hier in Europa klaagt een deel van de bevolking: wij willen die zwakke leiders weg; wij willen leiders die doen wat wij denken; zodat wij een militair blok kunnen vormen; macht in de wereld; economisch een blok vormen;... Als je dan gaat kijken, wie heeft ervoor gezorgd dat die leiders er zijn, wat kunnen we eraan doen --> antw.: het is niemands schuld, ze zijn verkozen, we kunnen niet onmiddellijk een schuldige aanwijzen. Nu zal het je hopelijk niet verbazen dat moslims ook zo denken: wij willen die zwakke leiders weg; wij willen vrijheid op onze manier; wij willen onze leiders zelf kiezen; zodat wij ons ook kunnen verenigen zoals de EU en de VS; wij willen economisch en militair ook iets betekenen; wij willen niet meer gefolterd worden, onderdrukt worden;... Als je dan gaat kijken wie ervoor heeft gezorgd dat die leiders er zijn en BLIJVEN, dan kom je tot de vaststelling dat het het westen en vooral dan de VS zijn. De VS steunen criminele, corrupte regimes die hun volk onderdrukken en de rijkdommen van het land verspillen: Saudi, Jemen, ... iig die regimes vertegenwoordigen helemaal niet hun bevolking. Revolutie is nutteloos, ook al zouden de leiders op zich makkelijk af te zetten zijn, er is nog altijd de VS die achter hun staat, want die criminele moorddadige regimes zijn er enkel om hun belangen te dienen. Om een revolutie hardhandig neer te slaan, je weet die regimes doen zowat alles om hun macht te behouden, zal de VS niet aarzelen om eender welk materieel te leveren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |