Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2009, 13:56   #61
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bigbadkitty Bekijk bericht
Niet echt, neen.
In België zitten zo'n 3600 mensen in voorarrest, een groot gedeelte ervan blijkt achteraf onschuldig te zijn. Intussen hebben ze wel een jaartje achter de tralies gezeten. Verdacht worden van criminele feiten is voldoende om maanden- en soms jarenlang in de gevangenis te belanden.

Er zijn ook nog zo'n 1000 geïnterneerden. Die mensen hebben nooit de kans gekregen om hun onschuld te bewijzen, ze werden geïnterneerd bij beslissing van de Raadkamer (zo'n zitting duurt een 10-tal minuten) op basis van een "psychiatrisch onderzoek" dat vaak ook al amper een kwartiertje geduurd heeft. Of die geïnterneerden al dan niet een strafbaar feit begaan hebben wordt nergens bewezen, de bewijslast is in deze gevallen niet vereist door de wet. Raar toch. Het gevolg is dat men mensen gaat interneren gewoon omdat het parket geen misdaad of misdrijf kan bewijzen.
Dat heet dan een rechtsstaat.
Met die info zou ik belgië niet durven omschrijven als rechtsstaat....

en het is niet alleen justitie die zo faalt he.het zijn zowat ALLE niveaus.
Lachwekkend en uiterst beschamend tegelijk
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 13:58   #62
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Van het onschuldig in voorarrest zitten en voor hoelang zou ik ook wel eens een statistiekje willen zien. Het wil echter niet zeggen dat je echt onschuldig bent zolang je proces niet is voorgekomen. Mij ga je alvast niet wijsmaken dat er per jaar enkele honderden voor enkele maanden in de gevangenis vliegen om achteraf onschuldig te blijken. Dan zouden er wel wat meer als sensatie in de media worden opgevoerd.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 14:05   #63
BlueThunder
Banneling

Standaard

toch even op wijzen dat het in de gevangenis vol zit van mensen die daar niet horen, mentaal gehandicapten, zwakzinnigen ,... die er niet thuishoren, pipootje van een pro-deo, geen centen, de wereld niet begrijpen, daden niet beseffen, volwassenen met een iq van een klein kind,... niets zo rot of het Belgische gerecht en die linkse advocaatjes die daarop leven. Fascisme niet meer bestaan ? België moet zeker de les niet spellen aan andere landen !
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 14:10   #64
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meest recente cijfers van de Dienst voor Strafrechtelijk Beleid dateren wel van 2004, maar er zijn weinig verschillen over de periode van 1997 tot 2004. Volgens die statistieken heeft 82,29 van de veroordeelden de Belgische nationaliteit, slechts 3,13% heeft een niet-EU nationaliteit.
Ik vind jammer genoeg geen cijfers voor voorlopige hechtenis. Die gedetineerden maken nog altijd een groot gedeelte van de gevangenispopulatie uit.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=g1kfk98g

De allochtonen die reeds een paspoort konden bemachtigen, zijn hier nota bene niet bijgerekend.

Citaat:
Fabeltjes de wereld insturen is nu eenmaal gemakkelijker en scoort beter dan het probleem aanpakken.
Een goede beschrijving van de handelswijze der politiek-correcte denkers. Wat is overigens uw reactie op mijn eerder gegeven voorstel om het probleem aan te pakken?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 14:28   #65
bigbadkitty
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Van het onschuldig in voorarrest zitten en voor hoelang zou ik ook wel eens een statistiekje willen zien. Het wil echter niet zeggen dat je echt onschuldig bent zolang je proces niet is voorgekomen. Mij ga je alvast niet wijsmaken dat er per jaar enkele honderden voor enkele maanden in de gevangenis vliegen om achteraf onschuldig te blijken. Dan zouden er wel wat meer als sensatie in de media worden opgevoerd.
Die statistieken kan ik jammer genoeg niet vinden. Er is wel een discussie over geweest in de commissie justitie naar aanleiding van een artikel in de standaard over hoeveel schadevergoeding België per jaar betaalt aan mensen die onrechtmatig voor een langere periode in voorarrest zaten. Het bedrag was wel belangrijk.

"Elk jaar zitten meer mensen in ons land onschuldig in voorarrest. Dat blijkt uit het aantal aanvragen tot schadevergoeding. Per jaar dienen zo’n 120 Belgen een dossier in, voor gemiddeld een schamele 70 euro per dag schadevergoeding. Hoe komt het dat justitie blundert en onschuldigen in de cel houdt?"(bron: Koppen 29/4/2009).

"Er zijn geen cijfers over het precieze aantal Belgen dat jaarlijks onschuldig in de gevangenis belandt. Tussen 2003 en 2005 waren er 579 ex-arrestanten die uiteindelijk een vrijspraak verkregen. Volgens de OVB is dat echter slechts het topje van de ijsberg. Over verdachten tegen wie de vervolging halfweg het onderzoek wordt ingetrokken bestaan geen cijfers, en ook niet over gevallen waarbij het parket de zaak seponeert."
"Het misbruik van de voorlopige hechtenis heeft volgens strafpleiter John Maes (OVB) wel nog een pervers neveneffect: "Dan worden mensen veroordeeld omdat ze anders een beroep kunnen doen op de wet op de Onwerkzame Voorhechtenis (die burgers in sommige gevallen recht geeft op een schadevergoeding, DDC/YD). Dus: we zullen hem toch maar die drie maanden geven die hij al uitgezeten heeft en al de rest geven we voorwaardelijk, want daar heeft hij dan geen last meer van. Dat is echt een stereotiep idee dat de voorbije jaren bij veel rechters is gegroeid. En voil�*, je krijgt een effectieve straf, die wonderwel dag op dag overeenkomt met de duur van je aanhouding."
(Bron: de Morgen - interview Orde van Vlaamse Balies - http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...echtenis.dhtml)

Maar ja, volgens de publieke opinie is elke gedetineerde een gevaarlijke crimineel die men best op water en brood zet of afschiet.
Intussen laat men veroordeelden vrij om plaats te maken voor onschuldigen.
bigbadkitty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 14:42   #66
bigbadkitty
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=g1kfk98g

De allochtonen die reeds een paspoort konden bemachtigen, zijn hier nota bene niet bijgerekend.
Effe denken... het nieuwsblad.... officiële cijfers van de Dienst voor Strafrechtelijk Beleid, waaraan zou ik het meeste geloof hechten....mmm... moeilijk hoor.

Citaat:
Wat is overigens uw reactie op mijn eerder gegeven voorstel om het probleem aan te pakken?
Welke oplossing was dat? Dat van die allochtonen die thuis geen NL spreken? Dat doen wij ook niet, maar mijn kinderen hebben wel universitaire diploma's. Misschien is het wel zo dat ze minder gediscrimineerd worden omdat ze nu eenmaal mooi blank zijn.
Iedereen heeft recht op zijn eigen taal en cultuur, er is geen enkele wet die iemand kan verplichten thuis de ene of de andere taal te spreken.
Ben je er dan ook voorstander van om alle eurcraten terug te sturen naar het land van hun taal en hun cultuur? Of mogen zij blijven omdat ze Europeaan of niet-moslim zijn?

Cijfers over voorhechtenis per nationaliteit:
http://www.npdata.be/BuG/26/

Wil je dan dat die "vreemdelingen" hun voorarrest in hun land van herkomst uitzitten? En ze elke maand naar de Raadkamer in België brengen misschien?
Te belachelijk voor woorden
Oud 28 juli 2009, 14:42   #67
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Ik ken een verhaal van een soldaat die men in de bak had gedraaid, en die is dezelfde dag nog gewoon al saluerend naar buiten gegaan.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 14:48   #68
bigbadkitty
Vreemdeling

Standaard

Ik ken ook zo'n verhaaltje... van een zekere Debie....
Maar ja, de ene mag iets meer dan de andere zeker.
Oud 28 juli 2009, 15:02   #69
giserke
Banneling

Standaard

zoals ze zeggen rieberdebie
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 15:02   #70
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Effe denken... het nieuwsblad.... officiële cijfers van de Dienst voor Strafrechtelijk Beleid, waaraan zou ik het meeste geloof hechten....mmm... moeilijk hoor.
"Dat antwoordde justitieminister Laurette Onkelinx op een vraag van VLD-kamerlid Hilde Vautmans."

Is mevrouw Onkelinx misschien een geheime handlanger van diverse extreem-rechtse groupuscules? Me dunkt dat de minister van justitie over de meest recente en concrete info beschikt.

Citaat:
Welke oplossing was dat? Dat van die allochtonen die thuis geen NL spreken? Dat doen wij ook niet, maar mijn kinderen hebben wel universitaire diploma's. Misschien is het wel zo dat ze minder gediscrimineerd worden omdat ze nu eenmaal mooi blank zijn. Iedereen heeft recht op zijn eigen taal en cultuur, er is geen enkele wet die iemand kan verplichten thuis de ene of de andere taal te spreken.
Zelfs vele linkse academici zijn het er al over eens dat taalachterstand een enorm probleem is in het onderwijs. Praat met de gemiddelde onderwijzer van het lager- of hoger onderwijs in een grootstad en u zal tot dezelfde conclusie komen. De achterstand die reeds in het kleuteronderwijs wordt opgelopen, valt later moeilijk tot onmogelijk in te halen. En allochtone ouders die, na enkele generaties hier te verblijven, nog steeds weigeren hun kinderen in het Nederlands op te voeden, missen een basisvermogen tot aanpassing en zijn volgens mij allesbehalve volwaardige leden van deze samenleving. Wat het recht om de "eigen taal en cultuur" betreft, dat is inderdaad nog steeds het dogma in de huidige multiculturele 'samen'leving, met alle gevolgen van dien: vervreemding, verlies aan solidariteit en cohesie, maatschappelijke atomisering. Ik ben het niet eens met het zogenaamde recht om overal ter wereld de eigen taal en cultuur te mogen uitdragen, wel om dat te doen in het thuisland.

Citaat:
Ben je er dan ook voorstander van om alle eurcraten terug te sturen naar het land van hun taal en hun cultuur? Of mogen zij blijven omdat ze Europeaan of niet-moslim zijn?
Voor mijn part hoeft Brussel inderdaad allesbehalve de hoofdstad van Europa te blijven.

Citaat:
Cijfers over voorhechtenis per nationaliteit:
http://www.npdata.be/BuG/26/

Wil je dan dat die "vreemdelingen" hun voorarrest in hun land van herkomst uitzitten? En ze elke maand naar de Raadkamer in België brengen misschien?
Te belachelijk voor woorden
Mensen in voorarrest moeten na verloop van tijd ofwel veroordeeld, ofwel vrijgelaten worden. Maar u heeft nog steeds niet ten gronde op mijn voorstel gereageerd.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 28 juli 2009 om 15:05.
Oud 28 juli 2009, 15:18   #71
bigbadkitty
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Mensen in voorarrest moeten na verloop van tijd ofwel veroordeeld, ofwel vrijgelaten worden.
Dat gebeurt ook, behalve voor degene die geïnterneerd worden. Vraag blijft, na hoelang. 1 jaar? 2 jaar?

Citaat:
Maar u heeft nog steeds niet ten gronde op mijn voorstel gereageerd.
Welk voorstel?

Citaat:
Zelfs vele linkse academici zijn het er al over eens dat taalachterstand een enorm probleem is in het onderwijs. Praat met de gemiddelde onderwijzer van het lager- of hoger onderwijs in een grootstad en u zal tot dezelfde conclusie komen. De achterstand die reeds in het kleuteronderwijs wordt opgelopen, valt later moeilijk tot onmogelijk in te halen. En allochtone ouders die, na enkele generaties hier te verblijven, nog steeds weigeren hun kinderen in het Nederlands op te voeden, missen een basisvermogen tot aanpassing en zijn volgens mij allesbehalve volwaardige leden van deze samenleving.
Dan zal ik er maar van uitgaan dat ik geen volwaardig lid van deze samenleving ben. Nochtans, mijn kinderen spreken en schrijven vlot 4 talen (taal van de vader, taal van de moeder, taal van de plaats waar ze wonen en een vreemde taal op school en tijdens verblijf in het buitenland geleerd) en hebben absoluut geen achterstand op school. Mijn dochter had zelfs de middelbare school (ASO wiskunde en talen) afgewerkt vóór haar 16de verjaardag. Het is niet zozeer de taal die het probleem is maar de leefwereld thuis. Kinderen die thuis meer in contact komen met cultuur, lezen en dat soort dingen doen het beter op school dan kinderen die aan de buis gekluisterd zitten.
Als je iedereen die thuis geen NL spreekt wil terugsturen naar "het land van hun taal en cultuur", waar wil je ons gezin dan naartoe sturen?

Misschien kan je voor de onvolwaardige leden van deze samenleving een definitie geven van "allochtone ouders"
Oud 28 juli 2009, 15:22   #72
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Interessante opsomming, hoewel enigs gekleurd becommentarieerd.

Mij oog viel vooral op het volgende: "Zelfs met inbegrip van deze stijging staat België op de laatste plaats met het laagst aantal veroordeelden per 100.000 inwoners in West-Europa"

Bepaald niet iets om trots op te zijn dunkt me.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 15:28   #73
bigbadkitty
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Mij oog viel vooral op het volgende: "Zelfs met inbegrip van deze stijging staat België op de laatste plaats met het laagst aantal veroordeelden per 100.000 inwoners in West-Europa"

Bepaald niet iets om trots op te zijn dunkt me.
Waar zie jij een probleem? In de verhouding voorhechtenis - veroordeling, of gewoon in het laagst aantal veroordeelden?
Misschien moet dan wel eerst de reden achter het aantal veroordelingen gezocht worden en moet men rekening houden met het feit dat geïnterneerden niet in de cijfers inbegrepen zijn.
Oud 28 juli 2009, 15:34   #74
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat gebeurt ook, behalve voor degene die geïnterneerd worden. Vraag blijft, na hoelang. 1 jaar? 2 jaar?
Daar kan over gediscussieerd worden. Vast staat dat er rekening gehouden moet worden met de veiligheid van de samenleving in het algemeen.

Citaat:
Welk voorstel?
De nadruk leggen op de absolute noodzaak van talenkennis en breder, aanpassing aan onze cultuur, om één van de belangrijkste voedingsbodems van de criminaliteit weg te nemen.

Citaat:
Dan zal ik er maar van uitgaan dat ik geen volwaardig lid van deze samenleving ben. Nochtans, mijn kinderen spreken en schrijven vlot 4 talen (taal van de vader, taal van de moeder, taal van de plaats waar ze wonen en een vreemde taal op school en tijdens verblijf in het buitenland geleerd) en hebben absoluut geen achterstand op school. Mijn dochter had zelfs de middelbare school (ASO wiskunde en talen) afgewerkt vóór haar 16de verjaardag. Het is niet zozeer de taal die het probleem is maar de leefwereld thuis. Kinderen die thuis meer in contact komen met cultuur, lezen en dat soort dingen doen het beter op school dan kinderen die aan de buis gekluisterd zitten. Als je iedereen die thuis geen NL spreekt wil terugsturen naar "het land van hun taal en cultuur", waar wil je ons gezin dan naartoe sturen?
Kinderen die thuis slechts een minimumkennis van het Nederlands opdoen, zijn inderdaad vaak een vogel voor de kat - al vanaf de beginjaren kunnen zij namelijk niet mee met het onderwijs, waarbij de overdracht via taal toch per definitie een cruciale factor is. De uitzonderingen (veelal hoogbegaafde kinderen, die slechts een klein percentage vertegenwoordigen) bevestigen hier slechts de regel. Wat uw persoonlijk (al dan niet verzonnen) verhaaltje betreft: dit kan ik niet controleren en ik ga er dus niet op ingaan. Vast staat wel dat iemand die hier reeds gedurende lange tijd woont en van plan is zijn toekomst en die van de kinderen hier uit te bouwen, maar het tegelijkertijd vertikt de taal en de cultuur van het nieuwe land over te nemen, een absoluut gebrek aan respect heeft.

Citaat:
Misschien kan je voor de onvolwaardige leden van deze samenleving een definitie geven van "allochtone ouders"
Het gaat niet om de definitie van "allochtone ouders" tout court, maar om diegenen die zich weigeren aan te passen aan onze cultuur, die weigeren onze taal, normen en waarden over te nemen, wat allen cruciale vereisten zijn om deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Voor die mensen is er op lange termijn geen plaats in onze samenleving.

Hoe zit het nu overigens met mevrouw Onkelinx? Ik wacht met aandrang op een bron die haar xenofobe motieven blootlegt.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 28 juli 2009 om 15:36.
Oud 28 juli 2009, 15:37   #75
bigbadkitty
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hoe zit het nu overigens met mevrouw Onkelinx? Ik wacht met aandrang op een bron die haar xenofobe motieven blootlegt.
Geef me een beetje tijd (ben nu eenmaal aan het werken op het ogenblik) en ik geef je een reeks voorbeelden van verkeerde informatie van Laurette.
Oud 28 juli 2009, 15:45   #76
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Geef me een beetje tijd (ben nu eenmaal aan het werken op het ogenblik) en ik geef je een reeks voorbeelden van verkeerde informatie van Laurette.
Daarna kan u ook de diabolische, fascistoïde beweegredenen van de Koning-Boudewijnstichting en de VUB gaan blootleggen in een poging het multicultureel fiasco te negeren.

http://www.vub.ac.be/SCRI/onderzoek/...enlanders.html
http://www.senate.be/www/?MIval=/pub...336005&LANG=nl

Nogmaals: bij deze cijfers zijn degenen die reeds over de nationaliteit beschikken, niet inbegrepen.
Oud 28 juli 2009, 17:47   #77
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

....bouwwerken....ladders.....klimmen.....gedetine erden....... tekeningetje bij maken?

Mss moet men een rijk geillustreerde informatiefolder maken ten behoeve van de bewakers.

Er schijnt overigens ook een vluchtauto te zijn,ik vraag me af hoe gevangenen dat allemaal zo netjes gecoordineerd voor mekaar krijgen,en blijkbaar veel sneller van een dergelijke "opportunity" kunnen gebruik maken dan de bewakers kunnen gaan p*ssen...

tip : (ze hebben een telefoon-kwartiertje? )

Mijn medelijden met minister Declerk groeit met de dag

Laatst gewijzigd door kelt : 28 juli 2009 om 17:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 17:57   #78
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Mijn medelijden met minister Declerk groeit met de dag
Die man kan er toch niets aan doen? Het toont ook aan hoe relatief alle beveiligheidsmaatregelen zijn als mensen op een dergelijk lullige manier te werk gaan.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 18:20   #79
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Gevangenisdirecteur : "Het is toch normaal dat een aannemer binnen de gevangenis een ladder gebruikt ?"

En vervolgens : " Maar we gaan er lessen uit trekken !!!"

Welk diploma heeft die veiligheidscoördinator eigenlijk ?
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 18:50   #80
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die fris ontsnapte criminelen zouden ondertussen ook al bezig zijn met banken overvallen.

Sommige mensen hebben echt geen crisis......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be