Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Welke drijfveer bezielt de Vlaamse Beweging?
De taal 5 13,89%
De cultuur 3 8,33%
Het ras 2 5,56%
De sociaal-economische 3 8,33%
Beschaving 0 0%
Een combinatie van alle voorgaande, zonder de taal 0 0%
Een combinatie van alle voorgaande, zonder de cultuur 0 0%
Een combinatie van alle voorgaande, zonder het ras 21 58,33%
Een combinatie van alle voorgaande, zonder de beschaving 2 5,56%
Een combinatie van alle voorgaande, zonder het sociaal-econ. luik 0 0%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2009, 16:49   #61
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Voor alle Nationalisten is Europa een pikzwarte nachtmerrie...
Dank voor de info. Ik wist het echt niet!
Oud 6 oktober 2009, 17:00   #62
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dag Luc,

u zult toch wel moeten toegeven dat het in de context van Belgique weinig zin heeft te spreken van 'raciale verschillen' tussen Vlamingen en Walen.

Er zijn wellicht wel 'raciale verschillen' tussen oude en (een aantal) nieuwe 'Belgen', maar ik denk niet dat deze de 'grondslag der communautaristische beweging in België' zijn.
Ik ril bij het horen van 'raciale' verschillen. Die bestaan natuurlijk niet vermits er zelfs geen rassen bestaan. Zeg nu nog dat ik niets bijgeleerd heb.

Ik meen wel dat de Walen eerder latijns zijn, en de Vlamingen meer Germaans (als dat woord ook nog niet in ongenade is gevallen). Maar natuurlijk is er een grote wisselwerking geweest, vooral van Vamingen die naar Wallonië gingen werken.

Verder vind ik het woord 'communautaristische' zo verschrikkelijk belgisch, en daar hou ik niet van.

Groetjes
Oud 6 oktober 2009, 17:09   #63
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik ril bij het horen van 'raciale' verschillen. Die bestaan natuurlijk niet vermits er zelfs geen rassen bestaan. Zeg nu nog dat ik niets bijgeleerd heb.

Ik meen wel dat de Walen eerder latijns zijn, en de Vlamingen meer Germaans (als dat woord ook nog niet in ongenade is gevallen). Maar natuurlijk is er een grote wisselwerking geweest, vooral van Vamingen die naar Wallonië gingen werken.

Verder vind ik het woord 'communautaristische' zo verschrikkelijk belgisch, en daar hou ik niet van.

Groetjes

Gelukkig ben ik niet degene die deze draad opstartte!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 17:56   #64
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Wij praatten thuis Nederlands. Ik heb mijn frans geleerd op school.

In privekring praatten we uit beleefdheid meestal de taal van degene die de andere taal het slechtste kent, en dat is af en toe Nederlands, af en toe Frans.

Ik heb daar geen moeite mee, en denk niet dat dat gaat veranderen moest België samen blijven of splitsen. Ik ga nog steeds zaken doen met Franstaligen en Nederlandstaligen, en ik ga nog steeds de taal spreken die het gemakkelijkst is.

Voor engels geldt trouwens hetzelfde, het zal mij een worst wezen of ik in engeland, vlaanderen of wallonië sta, ik zal de gemakkelijkste taal gebruiken om effectief te communiceren.
Het gaat, helaas, helemaal niet om wat jij beleeft in jouw persoonlijke wereldje, rondom jou 'ik".

Het gaat om iets anders.

De volgende vraag zal dat duidelijk maken:
moet volgens jou de grondwettelijke taalbescherming van Brussel (tweetalig gebied) opgeheven worden?
moeten de Brusselse ziekenhuizen tweetalig zijn, moeten de ambtenaren tweetalig zijn enz.
of is het voldoende "dat ieder maar zijn plan trekt" en degenen die niet zo goed gestudeerd hebben, of door langere tijd in verdere gebieden in Vlaanderen gewoond hebben en veel vergeten zijn, maar niet meer in "hun" hoofdstad komen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 20:40   #65
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht

Groetjes
Walen zijn en blijven Germaans van oorsprong (grotendeels Frankisch), met hier en daar wat Keltisch bloed. 't is niet omdat ze Latijn geleerd hebben en later het Parijse potjeslatijn dat ze plots Latijns van oorsprong zouden zijn.
Ook al denken ze dat het spreken van het verbasterde potjeslatijn van de Parijzenaar hen plots superieur maakt aan alle andere volksgemeenschappen. En dat is uiteindelijk de enige grond van de emancipatie-beweging van de Vlamingen: de wil van de Walen om de Franse taal en cultuur op te dringen aan de meerderheid van de bevolking van België. Al vanaf 1830, nog voor de grondwet en de koning er waren.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 20:58   #66
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Walen zijn en blijven Germaans van oorsprong (grotendeels Frankisch), met hier en daar wat Keltisch bloed. 't is niet omdat ze Latijn geleerd hebben en later het Parijse potjeslatijn dat ze plots Latijns van oorsprong zouden zijn.
Ook al denken ze dat het spreken van het verbasterde potjeslatijn van de Parijzenaar hen plots superieur maakt aan alle andere volksgemeenschappen. En dat is uiteindelijk de enige grond van de emancipatie-beweging van de Vlamingen: de wil van de Walen om de Franse taal en cultuur op te dringen aan de meerderheid van de bevolking van België. Al vanaf 1830, nog voor de grondwet en de koning er waren.
Beste fonne,

gelieve 'de Walen' niet over één kam te scheren met het zootje ongeregeld dat in 1830 la Belgique op poten meende te moeten zetten.

Dat Belgique is voor 'de Walen' minstens een even grote indien niet een nòg grotere ramp geweest dan het voor 'de Vlamingen' was.

Mocht het u interesseren:

http://aberteke.walon.org/

http://rifondou.walon.org/

Vertrekkende van deze web-pagina's kunt u beginnen aan een boeiende virtuele exploratie-tocht van 'de Walen'.

Laatst gewijzigd door djimi : 6 oktober 2009 om 21:01.
Oud 7 oktober 2009, 11:54   #67
luc broes

Standaard

Citaat:
Walen zijn en blijven Germaans van oorsprong (grotendeels Frankisch), met hier en daar wat Keltisch bloed. 't is niet omdat ze Latijn geleerd hebben en later het Parijse potjeslatijn dat ze plots Latijns van oorsprong zouden zijn..
Dan had Degrelle toch gelijk (wat dit betreft) !!
Oud 7 oktober 2009, 21:40   #68
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Beste fonne,

gelieve 'de Walen' niet over één kam te scheren met het zootje ongeregeld dat in 1830 la Belgique op poten meende te moeten zetten.

Dat Belgique is voor 'de Walen' minstens een even grote indien niet een nòg grotere ramp geweest dan het voor 'de Vlamingen' was.

Mocht het u interesseren:

http://aberteke.walon.org/

http://rifondou.walon.org/

Vertrekkende van deze web-pagina's kunt u beginnen aan een boeiende virtuele exploratie-tocht van 'de Walen'.
Ik denk dat de Walen eigenlijk best wel aangename mensen zijn, en hoe verder ze van Brussel wonen hoe toffer ze worden. Ik wens ze dan ook veel geluk in hun toekomstige Collectivité als onderdeel van de République Française, en hoop er nog vaak op buitenlandse vakantie te kunnen gaan.

Maar waarom stemmen ze nog altijd voor 99% op anti-Vlaams racistische en corrupte partijen? Waarom hebben ze niet de ballen om een partij 'Retour A la France' (RAF) op te richten? Wanneer staat er eens iemand in Wallonie recht om duidelijk te maken dat ze het NIET eens zijn met de drijverijen van het fascistische FDF in Brussel? Dat ze het heft in eigen handen willen nemen?
Zolang dat niet gebeurd blijven ze voor mij op zijn minst passieve collaborateurs aan een Belgisch regime dat de Vlamingen minoriseert.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 22:39   #69
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de Walen eigenlijk best wel aangename mensen zijn, en hoe verder ze van Brussel wonen hoe toffer ze worden. Ik wens ze dan ook veel geluk in hun toekomstige Collectivité als onderdeel van de République Française, en hoop er nog vaak op buitenlandse vakantie te kunnen gaan.

Maar waarom stemmen ze nog altijd voor 99% op anti-Vlaams racistische en corrupte partijen? Waarom hebben ze niet de ballen om een partij 'Retour A la France' (RAF) op te richten? Wanneer staat er eens iemand in Wallonie recht om duidelijk te maken dat ze het NIET eens zijn met de drijverijen van het fascistische FDF in Brussel? Dat ze het heft in eigen handen willen nemen?
Zolang dat niet gebeurd blijven ze voor mij op zijn minst passieve collaborateurs aan een Belgisch regime dat de Vlamingen minoriseert.
Ik zie 'de Walen' eerlijk gezegd liever opkomen voor een "Wallonie Indépendante", dat dan later mee deel kan uitmaken (als het dat wil) van de Confederatie van de Nederlanden.

Het feit dat ze niemand in eigen rangen hebben die daarvoor ècht durft gaan, is juist een bewijs van wat ik stelde: dat la Belgique voor 'de Walen' eigenlijk een nog grotere ramp betekende dan het voor 'de Vlamingen' het geval was.

Door hun grotendeels geslaagde opstand tegen la Belgique de papa zijn 'de Vlamingen' de winnaars geworden (al zouden er wel wat meer mogen zijn die dat ook volop beseffen), terwijl 'de Walen' de èchte verliezers zijn, en hoe langer ze zich aan la Belgique blijven vastklampen, hoe méér ze zullen verliezen.

Hun 'élite' heeft hen verknecht, hun èigen taal zijn ze zo goed als volledig kwijt, hun goede reputatie (die ze ooit wèrkelijk en ongetwijfeld terecht hadden) ook, hun economie lijkt maar niet uit het diepe dal te raken, en nu verliezen ze ook nog eens die chimère waaraan ze hun ziel verkochten. Je zou van minder depressief worden, hé.

Het beste dat 'de Vlamingen' voor hun Waalse broeders kunnen doen, is het volgende:

- Brussel 'opeisen' en van z'n opgefokte macht afhelpen door er massaal te komen wonen en stemmen,

- de Walen deskundige bijstand verlenen bij het oprichten van hun eigen onafhankelijke, fiere en zelfbewuste Wallonië.

Ik ben met beide zaken al volop bezig, maar ik kan nog steeds wat hulp gebruiken

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be