Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2010, 22:43   #61
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
een compromis tussen je cultuur behouden en tegelijkertijd niet afgescheiden zijn van mensen met een andere cultuur.. en componenten van de andere cultuur enkel vrijwillig opnemen. dat lijkt me een gezonde multiculturele samenleving, niks zonder dwang of geforceerd.
Klinkt goed.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 23:00   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een compromis tussen je cultuur behouden en tegelijkertijd niet afgescheiden zijn van mensen met een andere cultuur.. en componenten van de andere cultuur enkel vrijwillig opnemen. dat lijkt me een gezonde multiculturele samenleving, niks zonder dwang of geforceerd.
Het is misschien maar semantische mierenneukerij, maar dat is niet multicultuur. Dat is intercultuur. Let vooral op het prefix "inter" en de betekenis daarvan, tegenover het prefix "multi" en de betekenis daarvan. De eerste veronderstelt dat er een wisselwerking is tussen de culturen. De tweede veronderstelt echter alleen dat er verschillende culturen naast elkaar gaan leven, maar voor de rest kan multicultuur even goed racisme zijn. De apartheid was multicultuur. Multicultuur leidt tot segregatie en schept etnische spanningen. Wie consequent antiracistisch is, hoort ook tegen de multikul te zijn.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 23:07   #63
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
Wie zich voor assimilatie uitspreekt kan bezwaarlijk volksnationalistisch genoemd worden. NSV! spreekt zich dan ook niet uit voor het assimilatiemodel. Maar wie remigratie beschouwt als 'we schoppen ze buiten en de problemen zijn opgelost!' is ook onjuist. Zulke populistische tirades zouden dan ook vermeden moeten worden.
Volledig mee eens.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 23:24   #64
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
Chassidische Joden worden algemeen beschouwd als 'geïntegreerden', maar dat is tegelijkertijd een zeer exclusivistische gemeenschap die niet-Joden (gojim) als inferieur beschouwt.
Wie beschouwt Chassidische Joden nu als geïntegreerd? Niemand die ook maar van veraf vertrouwd is met die gemeenschap. Chassidische Joden zijn het schoolvoorbeeld van bijna-complete segregatie: eigen wijken, eigen scholen, eigen winkels, eigen synagoges, eigen "sociale zekerheid", tot eigen beveiliging toe (Mossadagenten aan Antwerpse Joodse scholen) ... Ik vind dat overigens allemaal best, maar stel dat nu alsjeblieft niet voor als integratie. Je verwart "geïntegreerd" met "ze veroorzaken geen last".
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 23:28   #65
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind daar eigenlijk niets best aan.
Oud 18 januari 2010, 23:30   #66
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik vind daar eigenlijk niets best aan.
Dat is je goed recht. Ik heb daar weinig last van.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 10:56   #67
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is misschien maar semantische mierenneukerij, maar dat is niet multicultuur. Dat is intercultuur. Let vooral op het prefix "inter" en de betekenis daarvan, tegenover het prefix "multi" en de betekenis daarvan. De eerste veronderstelt dat er een wisselwerking is tussen de culturen. De tweede veronderstelt echter alleen dat er verschillende culturen naast elkaar gaan leven, maar voor de rest kan multicultuur even goed racisme zijn. De apartheid was multicultuur. Multicultuur leidt tot segregatie en schept etnische spanningen. Wie consequent antiracistisch is, hoort ook tegen de multikul te zijn.
In dat geval is België intercultureel terwijl een onafhankelijk Vlaanderen & Wallonië multicultureel zouden zijn.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 12:03   #68
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant... Ik dacht altijd dat wisselwerking tussen culturen "multicultuur" was. Bij deze ben ik interculturalist. Heb je soms verwijzingen naar interessante teksten over die "semantische mierenneukerij" ?
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 12:08   #69
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Citaat:
Het remigratieverhaal kan dus opgebouwd worden rond de drie volgende begrippen: gedwongen repatriëring, vrijwillige remigratie en ontmoediging van immigratie uit het thuisland.
Dus om een remigratie te bewerkstelligen wil jij - en NSV? - ofwel mensen deporteren ofwel vrijwillig vertrek aanmoedigen. De voorwaarden om gedeporteerd te worden zijn de volgende:
Citaat:
De eerste manier is de gedwongen repatriëring. Aanleidingen daarvoor kunnen zijn - zoals eerder geschreven – werkonwilligheid, het overduidelijk en bewezen frauduleus misbruiken van onze sociale zekerheid, het plegen van criminele feiten waarbij een kat een kat wordt genoemd en ernstige vergrijpen niet worden afgedaan als een kruimeldiefstal, illegaal verblijf op het grondgebied, definitief afgewezen asielaanvraag, enz.
Citaat:
Het is de taak van de overheid om vreemdelingen aan te sturen en voor te bereiden op een vrijwillige terugkeer. Daartoe moet de overheid niet alleen hier, maar ook daar maatregelen nemen en implementeren.
Welke maatregelen?

Het tweede deel van mijn vraag blijft echter onbeantwoord:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Wat moeten we juist onder remigratie verstaan? Is het een eufemisme voor deportatie of betekent het wat anders? En wie zou er juist moeten remigreren?
Vreemdeling is immers een brede term. Bedoel je mensen zonder de Belgische nationaliteit?

Citaat:
Vreemdelingen (al dan niet met Belgisch identiteitsbewijs) zonder boe of ba op een trein of boot zetten richting thuisland gaat het probleem op termijn allesbehalve oplossen. (...) Een remigratiebeleid moet gekoppeld zijn aan een beleid van echte ontwikkelingssamenwerking, waarbij door ons efficiënt en doortastend maar ter plekke orde op zaken wordt gesteld.

(...)

De situatie ter plaatse moet worden omgebouwd opdat vreemdelingen bemoedigd zouden zijn in de landen van herkomst te blijven. Hierin ligt de historische roeping van het Avondland als motor van beschavingsverspreiding
Het begint dan toch te dagen dat die mensen naar hier komen, omdat de situatie in hun thuisland ellendig is. Nu nog ontdekken hoe dat komt en dan kunnen we er iets aan doen. De oplossing schuilt er volgens mij alvast niet in het probleem aan te pakken met de neokoloniale arrogantie die je voor de dag brengt.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 19 januari 2010 om 12:11.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 12:11   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
In dat geval is België intercultureel terwijl een onafhankelijk Vlaanderen & Wallonië multicultureel zouden zijn.
Waarom denk je dat?
Oud 19 januari 2010, 12:14   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessant... Ik dacht altijd dat wisselwerking tussen culturen "multicultuur" was. Bij deze ben ik interculturalist. Heb je soms verwijzingen naar interessante teksten over die "semantische mierenneukerij" ?
Wel kijk gewoon naar de betekenis van "inter" en van "multi". Multi= meerdere, vele. Inter = tussen. Multi veronderstelt niet noodzakelijk Inter, integendeel zelfs, Multi kan complete segregatie zijn zoals in de Apartheid.
Oud 19 januari 2010, 13:53   #72
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Stel dat ik naar een café rij, en mensen zien mij aankomen en parkeren. Iemand bekijkt mijn wagen en hoort de muziek: die ziet dus een stickertje met daarop "Vlaanderen tegen racisme", de Baskische vlag en hoort eventueel Ierse, Catalaanse, Baskische, Bretoense, Arabische... muziek uit mijn auto komen. Binnen bestel ik mij een Guinness. Aan kameraden stel ik voor bij de Koerden iets te gaan eten. Of bij de Chinees. Ben ik dan multicultureel bezig? Zo ja, is dat 'slecht'? Of ben ik een gedesintegreerde Vlaming dan? Ik stel de vraag maar, he.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 19 januari 2010, 14:01   #73
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Stel dat ik naar een café rij, en mensen zien mij aankomen en parkeren. Iemand bekijkt mijn wagen en hoort de muziek: die ziet dus een stickertje met daarop "Vlaanderen tegen racisme", de Baskische vlag en hoort eventueel Ierse, Catalaanse, Baskische, Bretoense, Arabische... muziek uit mijn auto komen. Binnen bestel ik mij een Guinness. Aan kameraden stel ik voor bij de Koerden iets te gaan eten. Of bij de Chinees.
Wat?? Bij de Chinees!
Bij de Oeigoer, ja!!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 14:03   #74
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wat?? Bij de Chinees!
Bij de Oeigoer, ja!!
in Brussel, in't West-Vlaams bovendien!
Oud 19 januari 2010, 14:37   #75
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel dat ik naar een café rij, en mensen zien mij aankomen en parkeren. Iemand bekijkt mijn wagen en hoort de muziek: die ziet dus een stickertje met daarop "Vlaanderen tegen racisme", de Baskische vlag en hoort eventueel Ierse, Catalaanse, Baskische, Bretoense, Arabische... muziek uit mijn auto komen. Binnen bestel ik mij een Guinness. Aan kameraden stel ik voor bij de Koerden iets te gaan eten. Of bij de Chinees. Ben ik dan multicultureel bezig? Zo ja, is dat 'slecht'? Of ben ik een gedesintegreerde Vlaming dan? Ik stel de vraag maar, he.
In de ogen van extreem-rechtse nationalisten (Nsv, Voorpost en de volle 70 leden van het Nsa) ben je dan allesbehalve "identitair" bezig. ..maar ik laat ze liever zelf antwoorden; kan interessant worden.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:12   #76
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
onmiddellijk tegen de muur zetten, volksverrader.
Oud 19 januari 2010, 15:56   #77
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
onmiddellijk tegen de muur zetten, volksverrader.
Heel juist. Vraag dat maar aan jamas.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 16:25   #78
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom denk je dat?
België = 2 verschillende culturen die met elkaar vloeken die men blijkbaar hun eigen gang niet wil laten gaan, terwijl 2 onafhankelijke staten juist 2 verschillende volkeren die naast elkaar leven in zou houden. Lijkt mij althans zo...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 16:29   #79
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

maar serieus, dat lijkt me eerder intercultuur want er is interactie. Dat is iets heel anders dan bvb etnische gemeenschappen die zich volledig terugplooien in gettowijken.

Al is de vraag natuurlijk hoe aŭthentiek Chinees die Chinees juist is...
Oud 19 januari 2010, 16:33   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
België = 2 verschillende culturen die met elkaar vloeken die men blijkbaar hun eigen gang niet wil laten gaan, terwijl 2 onafhankelijke staten juist 2 verschillende volkeren die naast elkaar leven in zou houden. Lijkt mij althans zo...
dus belgië is dan multikul en vlaanderen en wallonië zijn intercultureel volgens mijn definities
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be