Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2010, 08:25   #61
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Toch is door studies aangetoond dat Waalse TV-kijkers in de avond gewoonlijk het journaal op RTBF volgen en na acht uur overgaan op Franse zenders. Vlamingen blijven daarentegen bij hun eigen zenders en schakelen niet en masse over op Nederlandse.

Het is ook bewezen dat Franstalige media zeer veel gebruik maken van Franse persagentschappen en erg veel over Frankrijk berichten, meer dan Vlaamse.
daar heb ik het helemaal niet over hé.

maar ik kan goed met Walen overeenkomen, zonder probleem. beter dan met sommige "tweetalige" Brusselaars.
Oud 23 augustus 2010, 08:40   #62
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch is door studies aangetoond dat Waalse TV-kijkers in de avond gewoonlijk het journaal op RTBF volgen en na acht uur overgaan op Franse zenders. Vlamingen blijven daarentegen bij hun eigen zenders en schakelen niet en masse over op Nederlandse.

Het is ook bewezen dat Franstalige media zeer veel gebruik maken van Franse persagentschappen en erg veel over Frankrijk berichten, meer dan Vlaamse.
Het is inderdaad zo, veel Walen bekijken zelfs liever het nieuws op de Franse TV. Het nieuws op RTL of RTBF heeft ook de concurrentie van Franse TV-spelletjes ook zeer populair in Wallonië.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 08:42   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
daar heb ik het helemaal niet over hé.

maar ik kan goed met Walen overeenkomen, zonder probleem. beter dan met sommige "tweetalige" Brusselaars.
Wat bedoelt u met goed overeenkomen? :

"Hallo, Goeiemorgen! Hoe gaat het? Goeie weekend gehad?" Dat is meer beleefdheid dan iets anders.
Oud 23 augustus 2010, 08:43   #64
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat bedoelt u met goed overeenkomen? :

"Hallo, Goeiemorgen! Hoe gaat het? Goeie weekend gehad?" Dat is meer beleefdheid dan iets anders.
onder de middag iets mee gaan eten, ook na het werk mee afspreken, op facebook met elkaar spreken, .....
Oud 23 augustus 2010, 10:05   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
onder de middag iets mee gaan eten, ook na het werk mee afspreken, op facebook met elkaar spreken, .....
Goed voor u als zoiets gebeurt maar u bent een uitzondering, denk ik.
Oud 23 augustus 2010, 10:53   #66
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kiro Bekijk bericht
Inderdaad ben ik hier nieuw, maar ik heb geen voorsteltopic kunnen vinden...
U vraagt, wij draaien!

http://forum.politics.be/showthread.php?t=142767

Welkom trouwens!
Oud 23 augustus 2010, 14:22   #67
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kiro Bekijk bericht
Dan leef jij in een ander deel van Vlaanderen dan dat waar ik Vlamingen spreek. Ik ken namelijk meer dan genoeg Vlamingen die wél moeite hebben met Walen en Waalse politiek. Daarnaast (los van persoonlijke overtuigingen) is het markant dat de verkiezingen zo in het voordeel zijn van nationalistische partijen tegenwoordig.
FF enkel opmerkingen.

De uitslag van de verkiezingen is relatief. In mijn kieskring, de provincie Limburg, was het bv onmogelijk om op een partij als BUB te stemmen. Daar alle andere partijen wel in meer of mindere mate in de richting van uitbreiding van Vlaamse bevoegdheden opteren was er dus niet veel keuze. Het valt me trouwens op dat veel van de mensen die hier niet erg Vlaams-onafhankelijk-gezind zijn een band met Limburg hebben.

Als je het voorkomen van familienamen in Vlaanderen en Wallonië bekijkt zie je dat vele families aan beide zijden van de taalgrens gemeenschappelijke voorouders hebben. Het lijkt me dan ook niet onlogisch dat er een zekere band is tussen die mensen. Zoals er voor sommige delen van Vlaanderen een grotere band zal zijn met sommige delen van Nederland.

De grote fout die de meesten maken is dat velen denken dat Vlaanderen (daarmee bedoel ik hier het huidige gewest) van oudsher één volk is met een gemeenschappelijke cultuur, taal en geschiedenis. Dat is helemaal niet correct.

Laatst gewijzigd door pajoske : 23 augustus 2010 om 14:24.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 14:36   #68
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Veel Vlamingen kennen de Belgische Franstaligen via de media, maar ze kennen de Nederlanders uit eigen ervaringen.
En hoewel veel Nederlanders het ontkennen, weten de meeste Vlamingen dat er binnen Nederland een onderdrukking is van anderstaligen en andersdenkenden.

En waarom Walen en Vlamingen goed samen gaan, is juist omdat ze een liefde-haat relatie hebben.
Liefde als Belgen en voor elkaars plaatselijke schoonheid en een politieke haat.

Buiten enkele ophoog gescheten Franstalige Belgen( welke Vlamingen zijn en geen Walen) hebben de Vlamingen trouwens geen enkel probleem met de Walen.

Veel Vlamingen hebben in hun dagelijkse leven echter heel veel problemen met Nederlanders.

Zelfs in het uitgaansleven komen zij vaak Nederlanders tegen die dronken door de Vlaamse straten lopen en de boel vernielen en bij een terechtwijzing messen en ander wapentuig boven halen.

Veel Vlaamse dorpen hebben een enorme overlast van het Nederlandse drugsbeleid en krijgen dan nog te horen dat die drugs nog dichter bij hun dorpen zullen gebracht worden.
Nederlanders komen in Vlaanderen de huizen en gronden opkopen en jagen de prijzen de hoogte in en eens ze zich ergens vestigen, beginnen ze er hun eisen en wetten op te dringen aan de plaatselijke bevolking.

En de haat van de Vlamingen tegenover de Hollanders is ook niet iets nieuw, maar is al even oud als de Lage Landen bestaan.
Vlaanderen heeft in het verleden zelfs heel bloedige oorlogen uitgevochten met Holland.
Volgens mij wordt het tijd dat jij je met je Nederland(er)fobie en pathologisch liegen bij een psychiater aanmeldt.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 23 augustus 2010 om 14:37.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 15:32   #69
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Volgens mij wordt het tijd dat jij je met je Nederland(er)fobie en pathologisch liegen bij een psychiater aanmeldt.
Welk van de beweringen van Jantje zijn gelogen?

Overlast door Nederlands liberale drugsbeleid. Correct
Woningen en huizen die door Nederlanders (in een aantal gevallen met drugs en of misdaadgeld) opgekocht worden waardoor de prijzen enorm omhooggeschoten zijn. Correct
Problemen met Nederlandse wanbetalers-huurders. Correct.

Ik moet wel toegeven dat de meeste problemen een gevolg zijn van het bestaan van de landsgrenzen. Daarom vind ik het idioot dat men in België nieuwe grenzen maakt i.p.v. ze af te schaffen.
Oud 23 augustus 2010, 15:33   #70
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naar eigen zeggen heeft hij een gezin met een Hollandse. Ik vraag me af wat hij z'n kinderen leert over hun deels Hollandse afkomst. Hij zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat ze opgroeien als nette, pure Vlamingen, vrij van Hollandse smetten.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 15:36   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
FF enkel opmerkingen.

De uitslag van de verkiezingen is relatief. In mijn kieskring, de provincie Limburg, was het bv onmogelijk om op een partij als BUB te stemmen. Daar alle andere partijen wel in meer of mindere mate in de richting van uitbreiding van Vlaamse bevoegdheden opteren was er dus niet veel keuze. Het valt me trouwens op dat veel van de mensen die hier niet erg Vlaams-onafhankelijk-gezind zijn een band met Limburg hebben.

Als je het voorkomen van familienamen in Vlaanderen en Wallonië bekijkt zie je dat vele families aan beide zijden van de taalgrens gemeenschappelijke voorouders hebben. Het lijkt me dan ook niet onlogisch dat er een zekere band is tussen die mensen. Zoals er voor sommige delen van Vlaanderen een grotere band zal zijn met sommige delen van Nederland.

De grote fout die de meesten maken is dat velen denken dat Vlaanderen (daarmee bedoel ik hier het huidige gewest) van oudsher één volk is met een gemeenschappelijke cultuur, taal en geschiedenis. Dat is helemaal niet correct.
Het klopt dat het huidige Vlaanderen een post-1830 constructie is, maar dan wel een uit noodzaak ontstaan als reactie tegen België. Vlaanderen zou nog steeds gewoon het graafschap van vroeger zijn, moest deze staat niet ontstaan zijn, en dan spraken we nog steeds van de Zuidelijke Nederlanden (inclusief de Romaanse provincies). Helaas moest het huidige Vlaanderen ontstaan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 16:03   #72
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welk van de beweringen van Jantje zijn gelogen?
Overlast door Nederlands liberale drugsbeleid. Correct.
In Vlaanderen is het in bezit hebben van wiet niet strafbaar, maar de verkoop en handel ervan verboden. Bij ons wordt de verkoop gedoogd. Vlaanderen verplaatst daarmee het probleem naar Nederland, waar al decenialang coffeeshops zijn. Bovendien hebben de Nederlandse grensregio's overlast van zogenaamde drugsrunners. Oplossing: softdrugs legaliseren. Die bewering is dus ten dele incorrect.

Citaat:
Woningen en huizen die door Nederlanders (in een aantal gevallen met drugs en of misdaadgeld) opgekocht worden waardoor de prijzen enorm omhooggeschoten zijn. Correc.
En andere nationaliteiten dan? Zeer generaliserend.

Citaat:
Problemen met Nederlandse wanbetalers-huurders. Correct.
Idem

Overduidelijke leugens:

1) 'En hoewel veel Nederlanders het ontkennen, weten de meeste Vlamingen dat er binnen Nederland een onderdrukking is van anderstaligen en andersdenkenden.'
2) 'En de haat van de Vlamingen tegenover de Hollanders is ook niet iets nieuw, maar is al even oud als de Lage Landen bestaan.
Vlaanderen heeft in het verleden zelfs heel bloedige oorlogen uitgevochten met Holland.'

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 23 augustus 2010 om 16:04.
Oud 23 augustus 2010, 16:12   #73
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In elk geval hadden de Vlamingen toen zaken (bestuurstaal Nederlands in Vlaanderen én Brussel, Nederlandstalig onderwijs, ...) die men pas 100 jaar later terug zou verkrijgen. Door België werd Brussel bijna volledig verfranst.

België werd gesticht voor de Franstaligen, door de Franstaligen; u moet zich maar eens verdiepen in 'onze' geschiedenis.
Het zat wel een beetje gecompliceerder in mekaar vrees ik.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 16:18   #74
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
http://users.telenet.be/leo-belgicus/geschiedenis.htm <- lees dit maar is en leer.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 16:34   #75
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Daar staan wel goede dingen in. En sommige dingen zijn zeker waar. Maar toch wat eenzijdig belicht. Zo heeft men veel te weing oog voor de diepe economische crisis tijdens de laatste periode van het bewind van Willem I en de hoge accijnzen op brood en vlees. Voegen we daar de revolutionaire geest bij, die over Europa waaide in die tijd, dan komt de Belgische opstand in een heel ander daglicht te staan.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 16:41   #76
pajoske

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen is het in bezit hebben van wiet niet strafbaar, maar de verkoop en handel ervan verboden. Bij ons wordt de verkoop gedoogd. Vlaanderen verplaatst daarmee het probleem naar Nederland, waar al decenialang coffeeshops zijn. Bovendien hebben de Nederlandse grensregio's overlast van zogenaamde drugsrunners. Oplossing: softdrugs legaliseren. Die bewering is dus ten dele incorrect.
In België wordt in het bezit hebben van een kleine hoeveelheid wiet voor eigen genruik gedoogd. Nederland heeft de verkoop van softdrugs toegelaten. De werkelijkheid is dat in de coffeeshops onder tafel, of in de omgeving, harddrugs verhandeld worden.
De kweek van wiet is in Nederland verboden. Gevolg is dat in onze grensregio dagelijks wietplantages ontdekt worden. In 95% van de gevallen in woningen die door Nederlanders gehuurd worden.
Waarom laat Nederland de kweek niet toe als ze de verkoop wel legaliseren?

Citaat:
En andere nationaliteiten dan? Zeer generaliserend.
Ik geef zelf aan dat de voornaamste reden de grens is. EN omdat net over de grens Nederland ligt....

Citaat:
1) 'En hoewel veel Nederlanders het ontkennen, weten de meeste Vlamingen dat er binnen Nederland een onderdrukking is van anderstaligen en andersdenkenden.'
In Vlaanderen is de onderdrukking van anderstaligen groter dan in Nederland. Vlaanderen heeft bv in tegenstelling tot Nederland Limburgs geen officieel statuut gegeven.
Citaat:
'En de haat van de Vlamingen tegenover de Hollanders is ook niet iets nieuw, maar is al even oud als de Lage Landen bestaan.
Vergelijk dat met de haat (eigenlijk een overdreven woord, aversie lijkt me correcter) van Ned. Limburgers tegenover Hollanders.
Oud 23 augustus 2010, 16:43   #77
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het zit inderdaad anders in elkaar. Belgique is het product van een monstercoalitie tussen een liberale bourgeoisie en een ultramontane feodale aristocratie. Het was niet zozeer een taalkundig complot, maar een product van klassenstrijd. Dat die bourgeoisie Franstalig was had wel als gevolg dat Belgique Franstalig werd. Het resultaat bleef hetzelfde: uitroeing van het Nederlands werd integraal deel van die staat.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 16:47   #78
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
uitroeing van het Nederlands werd integraal deel van die staat.
Vlaanderen heeft mijn moedertaal ongeveer uitgeroeid. Wat is het verschil?

Wat ik wil zeggen is dat Standaard-Frans en Algemeen-Nederlands bestuurstalen zijn. Het maakt voor de burger niet veel uit welke taal hij daarvoor moet gebruiken. In de toekomst kan dat Engels zijn.
Oud 23 augustus 2010, 17:01   #79
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In België wordt in het bezit hebben van een kleine hoeveelheid wiet voor eigen genruik gedoogd. Nederland heeft de verkoop van softdrugs toegelaten. De werkelijkheid is dat in de coffeeshops onder tafel, of in de omgeving, harddrugs verhandeld worden.
De kweek van wiet is in Nederland verboden. Gevolg is dat in onze grensregio dagelijks wietplantages ontdekt worden. In 95% van de gevallen in woningen die door Nederlanders gehuurd worden.
Waarom laat Nederland de kweek niet toe als ze de verkoop wel legaliseren?
1) Omdat een meerderheid van de Nederlandse partijen tegenstander is van een verdere versoepeling van de regels van drugs. De christelijke partijen en Wilders' PVV willen het gedoogbeleid zelfs volledig afschaffen en softdrugs verbieden.
2) Europa verbiedt (in mijn optiek ten onrechte) Nederland softdrugs te legaliseren.

Citaat:
Ik geef zelf aan dat de voornaamste reden de grens is. EN omdat net over de grens Nederland ligt.....
Hoe zit het dan met Fransen en Duitsers?

Citaat:
In Vlaanderen is de onderdrukking van anderstaligen groter dan in Nederland. Vlaanderen heeft bv in tegenstelling tot Nederland Limburgs geen officieel statuut gegeven.
Precies. Jij zegt dus ook dat Jantje glashard liegt.

Citaat:
Vergelijk dat met de haat (eigenlijk een overdreven woord, aversie lijkt me correcter) van Ned. Limburgers tegenover Hollanders.
Het ging mij ook om het historische gezwans van Jantje.
Oud 23 augustus 2010, 17:03   #80
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen en Wallonië samen?

Ik ga liever terug bedelen zenne

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be