![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat u semantische spelletjes noemt, noem ik een fundamenteel verschil. pseudointellectueel: Een persoon die met groot vertoon een hoog intellect probeert uit te stralen als statussymbool. Irritant: in hoge mate vervelend. Laatst gewijzigd door fox : 7 september 2010 om 13:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed, ik zal het zelf definiëren. Kun je een voorbeeld opsommen van een samenleving binnen een geordend politiek-maatschappelijk model (gaande van faraonisch Egypte tot Deens Ijsland) waar alle mensen deelnamen in het vleesverwerkingsproces?
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat laat me koud. Ik heb gelijk en of jij dat nu bevestigt of niet zal daar hoegenaamd niets aan veranderen. Ik ga er trouwens mijn tijd niet meer in steken. Veel plezier op dit forum schatje
Laatst gewijzigd door fox : 7 september 2010 om 13:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn ook tijden geweest dat publieke ophangingen en onthoofdingen een famillieuitstap waren.. Citaat:
Zoek een hobby of vakantiewerk tot de lessen terug beginnen.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wanneer is iets geordend? Het blijft arbitrair, schat. 2) Dat is niet helemaal mijn punt. Ik zeg niet dat het laten deelnemen aan het proces een terugkeer is naar een vroegere situatie. Als men een zieke antibiotica geeft, doet men dit niet omdat de staat van gezondheid eentje is met antibiotica in het lichaam. Men doet het om naar een staat van gezondheid terug te keren, hoewel dat deze verschillend is dan de staat van antibioticainname. Ik bedoel die deelname als een genezingsproces. Takenverdeling ontstond vermoedelijk reeds in het Mesolithicum (recente archeologische vondsten wijzen erop dat dit reeds voor de agrarische revolutie bestond), en vermoedelijk bestonden toen al slagers (jagers bestonden zeker). Maar daar gaat het niet helemaal om. Het gaat om de aanwezigheid van het slachtproces in je leven. Tegenwoordig is het slachtproces totaal afwezig. Als ik oudere forummers in deze draad lees, of met oudere mensen praat die niet in stadskernen woonden, hoor ik vaker wel dan niet verhalen over op z'n minst kippen die soms geslacht werden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind dat kinderen mee het slagveld opmoeten in Afghanistan en Irak Ik vind dat iedereen één maand stage moet doen bij een begrafenisondernemer Ik vind dat universitairen ook op 1 september 'terug naar 't scholleke' moeten.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En zoals terecht opgemerkt van onder andere fox, is dat ook het geval voor andere consumptieproducten. Men ziet liever niet hoe het gebeurt. Maar waar wil je juist naartoe? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Net zoals de meeste 'groene' zwaargewichten vervreemde stadsmussen zijn/waren.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad zo dat het de stadshippies zijn die tegenwoordig "groen" worden. Omwille van overwegingen die niet volledig duidelijk zijn voor mij. Ja, ook die mensen zouden eens moeten zien wat de natuur is. Dat het levend verteren van een antiloop ook natuur is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij gebruikt het als legitimatie voor je voorstel, daar ligt mijn probleem.
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(ja, sommige farmaceuten kunnen hier ja op antwoorden, maar je snapt mijn punt) Je draait dus twee dingen om. Dat ik bepaalde redenen zou hebben om mijn voorstel te willen doorvoeren. En dat ik dan pas legitimatie zoek. Dat is een redelijk vreemde redenering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar ik dan op inpik is jouw eerste bewering, namelijk in welke mate mensen vervreemd zouden zijn van dierlijk lijden - gestoeld op een historisch kader.
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat voor redeneringen aanvaard je? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Relevante, onder meer waarom een vervreemding van dierlijk lijden (waar ik zeker in mee kan gaan) een legitimatie zou zijn van het koppelen van consumptie van dierlijke goederen aan een bekendheid met dierlijk lijden zelf.
Als je nu zegt "omdat er een vervreemding van dierlijk lijden is", dan zitten we in een cirkelredenering. ![]()
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vooraleer ik antwoord, enkele woorden over mijzelf: Ik ben een sterke tegenstander van logica in de meeste vormen van filosofisch discours. Als je het aan mij vraagt ging het mis bij de Grieken. Ik zie logica dus nooit als legitimerend middel voor een of andere manier van denken of doen. Dus als ik nu zeg dat ik er een gevoel bij heb, ga je het aanvaarden als argument als ik dat gevoel via metaforen probeer door te geven, of ga je het, als veel anderen, afwijzen? Indien je het gaat afwijzen krijg je uiteraard de zeer lastige vraag van waar jij je moraliteit put. En ik hoop dat het dan niet is op iets als zelfbewijzende libertarische axioma's ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een spin in mijn huis stamp ik niet plat maar pak ik met een doek vast en gooi ze buiten, omdat die spin mij niks misdoet. Met een mug doodslaan heb ik geen probleem als die mij aanvat. Dan is het wettige zelfverdediging. Als mieren een plaag worden in mijn huis zal ik ze toch doden omdat ze mijn woning (= mijn derde huid, na mijn natuurlijke huid en mijn kleren) overwoekeren als ik niet ingrijp. Eetbare planten oogst ik om te eten. Niet-eetbare doe ik enkel uit als ze de eetbare planten in mijn moestuin overwoekeren (zogezegd onkruid). Veganistische Hare Krishna-aanhangers verontschuldigen zich zelfs tegenover planten waarvan ze het leven beëindigen om het op te eten. Als ik zie dat kinderen een insekt voor de lol in brand proberen te steken vraag ik hen of ze het ook graag zouden hebben als iemand hen in brand zou steken. Wie sadistisch wreed is tegenover dieren kan het in principe ook tegen mensen zijn. Citaat:
Citaat:
Tip: De Australische filosoof Peter Singer heeft filosofische studies naar dierenrechten gedaan. Het is het lezen waard.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 7 september 2010 om 15:31. |
||||
![]() |
![]() |