![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() Is het waar of niet? Verengelsing is een Nederlandstalig fenomeen. Ik durf te stellen dat de jeugd bij ons er zelfs erger onder lijdt. Feiten zijn niet eeuwig. Wel kan het zijn dat over tien of twintig jaar Nederland terug erger verengelst is, maar dat is vandaag geenszins zo.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 september 2010 om 17:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() hier bewijs je het nogmaals eens
![]() |
#63 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is inderdaad juist. Maar verfransen ook hoor, misschien zelfs nog eerder dan de Vlaming, als zich maar de gelegenheid bied. Als ze een half woord, meestal onverstaanbaar uitgesproken Frans kennen, doen ze niet liever dan dat te pas en te onpas gebruiken, idem zoals met hun steeds opnieuw "Überhaupt" te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Garry : 27 september 2010 om 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee nee, dan voelen ze zich heel chic en bijzonder interessant, tot ze terug thuis komen in hun ingemaakte kast.
Laatst gewijzigd door Garry : 27 september 2010 om 17:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Punt uit. Laatst gewijzigd door system : 27 september 2010 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij) Laatst gewijzigd door globalmedia : 27 september 2010 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() Het idee alleen al, een hereniging
![]() Het zal me hartstikke benieuwen of daar wel een maatschappelijk draagvlak voor is... |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Partijlid
|
![]() Een Nederlands koningshuis zou ik eventueel nog kunnen aanvaarden, alleszins meer dan het Belziekse koningshuis.
Dat van Nederland trekt immers geen bepaalde bevolkingsgroepen voor ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wel is het zo dat in beide landen de taalbeheersing veel minder is geworden, toch wat de moedertaal betreft. Volgens mij lijdt heel Europa aan die verschraling. Neem nu een forum als http://www.fileflambe.be/ Het stikt er van 'Engelstalige' Vlamingen. Op http://www.fok.nl/ merk ik dat minder. Beiden trekken een jong publiek. Politics.be heeft in Vlaanderen, samen met andere 'volwassen'-fora uiteraard wel een beter taalgebruik (hoewel P.be ook soms schraalheid troef is, mogen we niet klagen vergeleken met de rest. Het Kevinnekeuhs-gehalte is relatief beperkt hier). Mij maakt het niet uit of het Nederlands of Vlaams is, zolang het verzorgd is. Bij de lagere klasse is de kans groter op een onverzorgde taal. Wel merk ik dat, en gelukkig zie ik de mensen wel wakker worden tegenwoordig, dat onze nieuwslezers een veel betere dictie hebben dan de Nederlandse, maar als ik dan de ondertitelingsdrang bij het eigen volk zo en als ik universiteitsstudenten aanhoudend dezelfde woorden zie gebruiken (enzo enzo) dan stel ik me toch vragen. Ik merk dat in Nederland gewoon minder, zeker bij de Nederlanders die ik persoonlijk ken (Noord-Brabant, Zuid-Holland, Gelderland, Drenthe en Groningen). Volgens mij rust dit op 1) het feit dat men te hard op een fenomeen let en dat uitvergroot. 2) het van horen zeggen herhalen 3) iets wat jaren geleden waargenomen werd maar wat inmiddels veranderd is. Zowel voor Nederland als Vlaanderen denk ik dat er een op-en-neer-gaande trend is. Een periode van taalverloedering en anti-purisme => een periode van taaloppoetsing en purisme => herhaal cyclus. Dat geldt voor zowel Nederland als Vlaanderen, volgens mij.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 september 2010 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
maar veel nederlanders kijken op naar het taalpurisme van de vlamingen
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zeuren is een typisch Nederlandse eigenschap. Soms is het een goede eigenschap, maar soms komen er mythes uit voort. Trouwens wij zeggen ook dat het Afrikaans puurder is tegen de Anglicismes. Dat was waar decennia geleden, maar elke Afrikaanssprekende spreekt vandaag eerder Engels-Afrikaans. Zo is dat 'pure Nederlands' ook nog iets wat je terug kan vinden bij onze nieuwslezers, maar zal dat niet voor de eeuwigheid zo blijven als we niet oppassen met de jonge zelfgenoegzame generatie. Eigenlijk zou ik tegen die zeur-Nederlander zeggen: „Doe er zelf wat aan!“ Uiteraard geldt dat ook voor ons.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 september 2010 om 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Straks spreken die allemaal nog 'gij' en 'goesting' met een zachte 'g' uit. Hopelijk kijken ze ook op naar de eerder republikeinse gezindheid van de Vlamingen. Ik zie het alleszins zitten om voor Maxima als eerste Presidente te kunnen stemmen. Ik wil haar best wel de rol van "Groot-Vlaanderlandse" 'Obama' laten spelen. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
een reden te meer om van die valse bescheidenheid af te geraken en het groter geheel in zichzelf te vinden in plaats van op te gaan in een groter geheel waar er een overwicht in plaats vind.
![]() |
![]() |
#80 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
kan je moeilijk zeggen over Belziek waar de Vlamingen tweederangsburgers zijn. |
|
![]() |
![]() |