Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2010, 17:30   #61
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
hier bewijs je nu wel echt hoe wereldvreemd je bent
Is het waar of niet? Verengelsing is een Nederlandstalig fenomeen. Ik durf te stellen dat de jeugd bij ons er zelfs erger onder lijdt. Feiten zijn niet eeuwig. Wel kan het zijn dat over tien of twintig jaar Nederland terug erger verengelst is, maar dat is vandaag geenszins zo.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 september 2010 om 17:31.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 17:30   #62
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Is het waar of niet? Verengelsing is een Nederlandstalig fenomeen. Ik durf te stellen dat de jeugd bij ons er zelfs erger onder lijdt. Feiten zijn niet eeuwig.
hier bewijs je het nogmaals eens
Oud 27 september 2010, 17:33   #63
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
hier bewijs je het nogmaals eens
Welles nietes!
Oud 27 september 2010, 17:33   #64
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hollanders verfransen niet. Da's waar. Ze verengelsen.
Dat is inderdaad juist. Maar verfransen ook hoor, misschien zelfs nog eerder dan de Vlaming, als zich maar de gelegenheid bied. Als ze een half woord, meestal onverstaanbaar uitgesproken Frans kennen, doen ze niet liever dan dat te pas en te onpas gebruiken, idem zoals met hun steeds opnieuw "Überhaupt" te gebruiken.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 september 2010 om 17:34.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 17:36   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat is inderdaad juist. Maar verfransen ook hoor, misschien zelfs nog eerder dan de Vlaming, als zich maar de gelegenheid bied. Als ze een half woord, meestal onverstaanbaar uitgesproken Frans kennen, doen ze niet liever dan dat te pas en te onpas gebruiken, idem zoals met hun steeds opnieuw "Überhaupt" te gebruiken.
Volgens mij mompelen ze pas een paar woordjes Frans als ze meer dan goed beschonken zijn. Maar dan denken ze wellicht dat ze Engels praten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 17:39   #66
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het waar of niet? Verengelsing is een Nederlandstalig fenomeen. Ik durf te stellen dat de jeugd bij ons er zelfs erger onder lijdt. Feiten zijn niet eeuwig. Wel kan het zijn dat over tien of twintig jaar Nederland terug erger verengelst is, maar dat is vandaag geenszins zo.
euuuu, Bij ons is een caravan en een tram nog steeds een caravan en een tram hoor en geen cereven of trem. Nog een reden om maar Vlaming te blijven in de plaats van Nederlander te moeten worden. En als ik gaan poepen doe ik dat niet op het toilet.
Oud 27 september 2010, 17:41   #67
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij mompelen ze pas een paar woordjes Frans als ze meer dan goed beschonken zijn. Maar dan denken ze wellicht dat ze Engels praten.
Nee nee, dan voelen ze zich heel chic en bijzonder interessant, tot ze terug thuis komen in hun ingemaakte kast.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 september 2010 om 17:43.
Oud 27 september 2010, 17:43   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Nee nee, dan voelen ze zich heel chic en bijzonder interessant.
Kijk, het is heel simpel. Het enige Frans dat de Hollanders kennen is: 'du vin, du pain, et du Boursin'.
Punt uit.

Laatst gewijzigd door system : 27 september 2010 om 17:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 17:43   #69
JanJanssens
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerre Bekijk bericht
Een grotere Nederlandse staat (liefst republiek). 23 miljoen inwoners. In een federaal Europa. Dat zou het ideale scenario zijn.
Vlaanderen aanhechten aan drugs / bananen / shell-bp republiekje Nederland ?

LOL

Jan.
JanJanssens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 17:44   #70
globalmedia
Minister-President

Standaard

Citaat:
onlangs was ik in nederland en hoorde de jeugd een mengelmoes van nederlands en engels praten ,dat zie ik de vlaamse jeugd nog niet zo makkelijk doen wegens die vlaamse nuchterheid en taalpurisme

Laatst gewijzigd door globalmedia : 27 september 2010 om 17:49.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 17:46   #71
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, het is heel simpel. Het enige Frans dat de Hollanders kennen is: 'du vin, du pain, et du Boursin'. Punt uit.
Même pas du vin.
Oud 27 september 2010, 17:51   #72
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Het idee alleen al, een hereniging

Het zal me hartstikke benieuwen of daar wel een maatschappelijk draagvlak voor is...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 17:54   #73
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Een Nederlands koningshuis zou ik eventueel nog kunnen aanvaarden, alleszins meer dan het Belziekse koningshuis.

Dat van Nederland trekt immers geen bepaalde bevolkingsgroepen voor !
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 17:55   #74
JanJanssens
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Het idee alleen al, een hereniging

Het zal me hartstikke benieuwen of daar wel een maatschappelijk draagvlak voor is...
Een "maatschappelijk draagvlak" LOL

How pompous can you get ?

Jan.
JanJanssens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 17:56   #75
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
onlangs was ik in nederland en hoorde de jeugd een mengelmoes van nederlands en engels praten ,dat zie ik de vlaamse jeugd nog niet zo makkelijk doen wegens die vlaamse nuchterheid..
Hangt af van persoon tot persoon. Persoonlijk zie ik dat ook bij Vlaamse twintigplussers en jonger, en tot mijn ergernis. In Nederland merk ik een grotere woordenschat in de eigen taal en jonge mensen die hun moedertaal ten gronde beheersen, die zijn schraal in Vlaanderen vandaag.
Wel is het zo dat in beide landen de taalbeheersing veel minder is geworden, toch wat de moedertaal betreft. Volgens mij lijdt heel Europa aan die verschraling.
Neem nu een forum als http://www.fileflambe.be/ Het stikt er van 'Engelstalige' Vlamingen. Op http://www.fok.nl/ merk ik dat minder. Beiden trekken een jong publiek. Politics.be heeft in Vlaanderen, samen met andere 'volwassen'-fora uiteraard wel een beter taalgebruik (hoewel P.be ook soms schraalheid troef is, mogen we niet klagen vergeleken met de rest. Het Kevinnekeuhs-gehalte is relatief beperkt hier).

Mij maakt het niet uit of het Nederlands of Vlaams is, zolang het verzorgd is. Bij de lagere klasse is de kans groter op een onverzorgde taal. Wel merk ik dat, en gelukkig zie ik de mensen wel wakker worden tegenwoordig, dat onze nieuwslezers een veel betere dictie hebben dan de Nederlandse, maar als ik dan de ondertitelingsdrang bij het eigen volk zo en als ik universiteitsstudenten aanhoudend dezelfde woorden zie gebruiken (enzo enzo) dan stel ik me toch vragen. Ik merk dat in Nederland gewoon minder, zeker bij de Nederlanders die ik persoonlijk ken (Noord-Brabant, Zuid-Holland, Gelderland, Drenthe en Groningen).

Volgens mij rust dit op 1) het feit dat men te hard op een fenomeen let en dat uitvergroot. 2) het van horen zeggen herhalen 3) iets wat jaren geleden waargenomen werd maar wat inmiddels veranderd is.
Zowel voor Nederland als Vlaanderen denk ik dat er een op-en-neer-gaande trend is. Een periode van taalverloedering en anti-purisme => een periode van taaloppoetsing en purisme => herhaal cyclus. Dat geldt voor zowel Nederland als Vlaanderen, volgens mij.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 september 2010 om 17:57.
Oud 27 september 2010, 18:03   #76
globalmedia
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hangt af van persoon tot persoon. Persoonlijk zie ik dat ook bij Vlaamse twintigplussers en jonger, en tot mijn ergernis. In Nederland merk ik een grotere woordenschat in de eigen taal en jonge mensen die hun moedertaal ten gronde beheersen, die zijn schraal in Vlaanderen vandaag.
Wel is het zo dat in beide landen de taalbeheersing veel minder is geworden, toch wat de moedertaal betreft. Volgens mij lijdt heel Europa aan die verschraling.
Neem nu een forum als http://www.fileflambe.be/ Het stikt er van 'Engelstalige' Vlamingen. Op http://www.fok.nl/ merk ik dat minder. Beiden trekken een jong publiek. Politics.be heeft in Vlaanderen, samen met andere 'volwassen'-fora uiteraard wel een beter taalgebruik (hoewel P.be ook soms schraalheid troef is, mogen we niet klagen vergeleken met de rest. Het Kevinnekeuhs-gehalte is relatief beperkt hier).

Mij maakt het niet uit of het Nederlands of Vlaams is, zolang het verzorgd is. Bij de lagere klasse is de kans groter op een onverzorgde taal. Wel merk ik dat, en gelukkig zie ik de mensen wel wakker worden tegenwoordig, dat onze nieuwslezers een veel betere dictie hebben dan de Nederlandse, maar als ik dan de ondertitelingsdrang bij het eigen volk zo en als ik universiteitsstudenten aanhoudend dezelfde woorden zie gebruiken (enzo enzo) dan stel ik me toch vragen. Ik merk dat in Nederland gewoon minder, zeker bij de Nederlanders die ik persoonlijk ken (Noord-Brabant, Zuid-Holland, Gelderland, Drenthe en Groningen).

Volgens mij rust dit op 1) het feit dat men te hard op een fenomeen let en dat uitvergroot. 2) het van horen zeggen herhalen 3) iets wat jaren geleden waargenomen werd maar wat inmiddels veranderd is.
Zowel voor Nederland als Vlaanderen denk ik dat er een op-en-neer-gaande trend is. Een periode van taalverloedering en anti-purisme => een periode van taaloppoetsing en purisme => herhaal cyclus. Dat geldt voor zowel Nederland als Vlaanderen, volgens mij.
Misschien weet je het of niet,
maar veel nederlanders kijken op naar het taalpurisme van de vlamingen
Oud 27 september 2010, 18:11   #77
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
maar veel nederlanders kijken op naar het taalpurisme van de vlamingen
Ja, ik merk dat. „Nou, die Vlamen zouden ons Nederlands goed kunnen oppoetsen! We kunnen van ze leren. Zij spreken tenminste nog 'puur Nederlands', en gebruiken woorden waarvan wij het bestaan niet meer kennen. Bij ons is het Nederlands al neer de zeik geholpen en ik vrees dat het niet meer te herstellen valt. *zeur zeur zeur*“

Zeuren is een typisch Nederlandse eigenschap. Soms is het een goede eigenschap, maar soms komen er mythes uit voort.
Trouwens wij zeggen ook dat het Afrikaans puurder is tegen de Anglicismes. Dat was waar decennia geleden, maar elke Afrikaanssprekende spreekt vandaag eerder Engels-Afrikaans. Zo is dat 'pure Nederlands' ook nog iets wat je terug kan vinden bij onze nieuwslezers, maar zal dat niet voor de eeuwigheid zo blijven als we niet oppassen met de jonge zelfgenoegzame generatie.
Eigenlijk zou ik tegen die zeur-Nederlander zeggen: „Doe er zelf wat aan!“ Uiteraard geldt dat ook voor ons.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 september 2010 om 18:15.
Oud 27 september 2010, 18:12   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar veel Nederlanders kijken op naar het taalpurisme van de Vlamingen
Een reden te meer voor de Vlamingen om helemaal geen schrik te hebben van een samengaan met die Nederlanders.

Straks spreken die allemaal nog 'gij' en 'goesting' met een zachte 'g' uit.

Hopelijk kijken ze ook op naar de eerder republikeinse gezindheid van de Vlamingen.

Ik zie het alleszins zitten om voor Maxima als eerste Presidente te kunnen stemmen.
Ik wil haar best wel de rol van "Groot-Vlaanderlandse" 'Obama' laten spelen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 18:19   #79
globalmedia
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Een reden te meer voor de Vlamingen om helemaal geen schrik te hebben van een samengaan met die Nederlanders.

Straks spreken die allemaal nog 'gij' en 'goesting' met een zachte 'g' uit.

Hopelijk kijken ze ook op naar de eerder republikeinse gezindheid van de Vlamingen.

Ik zie het alleszins zitten om voor Maxima als eerste Presidente te kunnen stemmen.
Ik wil haar best wel de rol van "Groot-Vlaanderlandse" 'Obama' laten spelen.

neen,

een reden te meer om van die valse bescheidenheid af te geraken en het groter geheel in zichzelf te vinden in plaats van op te gaan in een groter geheel waar er een overwicht in plaats vind.
Oud 27 september 2010, 18:23   #80
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
neen,

een reden te meer om van die valse bescheidenheid af te geraken en het groter geheel in zichzelf te vinden in plaats van op te gaan in een groter geheel waar er een overwicht in plaats vind.
de Vlamingen zullen in Nederland nooit een minderheid zijn maar een gelijke.
kan je moeilijk zeggen over Belziek waar de Vlamingen tweederangsburgers zijn.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be