Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2010, 15:35   #61
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Mag een kind ook vragen om lekker voort en eventueel verder te gaan?
Juffrouw Sofie wist dat vanzelf.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 15:43   #62
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Autistische kinderen bepalen de uitzondering, niet de norm...
ze vormen een uiterste van een continuum.

Citaat:
Vroeger was het wel degelijk 'done' om kinderen fysiek aan te raken (helaas niet alleen bij wijze van bemoediging, maar ook bij wijze van bestraffing).

En als wij een zwemuurtje hadden, plonsde een van onze leraren, een behaarde dikzak, gewoon mee in bad, in zijn veel te kleine zwembroek. Trauma's dat we d�*�*r aan over hebben gehouden!

Je gaat echt geen weerbare mensen 'kweken' door ze in een sociaal geconstrueerde couveuse op te sluiten, hoor. Laat ze maar een paar builen en schrammen oplopen.
misschien kan je pleiten voor het opnemen van verkrachting in de opvoeding?

Citaat:
De leerkracht staat boven de leerling als het gaat om normering, net zoals hij/zij bepaalt wie er mag spreken en wie er moet luisteren, wat kan tussen leerlingen en wat niet, etc. De subjectieve ervaring van kinderen is niet van nature gegeven, maar aangeleerd en veranderbaar. Leerkrachten vervullen een modelfunctie. Dat brengt een verantwoordelijkheid mee, maar die mag nooit zover gaan dat er voor iedere handeling als het ware eerst een contract met wederzijdse toestemming moet worden getekend.
je pleit voor gedwongen aanraking als norm?
niet dat het mij verbaast, gezien je voorliefde voor kindjes.
Oud 4 oktober 2010, 16:43   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Die drie prentjes die daarboven staan vind ik terecht. Niet alle kinderen hebben graag dat je aan hen komt, en in de 'persoonlijke zone' komen kan heel intimiderend zijn. Aangezien je als leerkracht in een hogere positie staat, loop je ook het risico dat het kind zijn ongenoegen daarover niet durft uiten. Volgens mij wordt er in alle lerarenopleidingen wel aandacht besteed aan lichamelijkheid met kinderen en jongeren, maar ik denk dat scholen best de discussie af en toe nog eens hebben.
Nyno. Hoeft basiskennis omtrent omgaan met kinderen echt te worden verteld aan intelligente mensen tijdens een lerarenopleiding ? Kom zeg. Als je je verschuilt achter opleiding dan zak je toch in mijn achting. Wie +18 is en hoogopgeleid, is toch op z'n minst volwassen. Zeg niet dat het niet waar is. Waarden en normen, omtrent volwassenheid, en inderdaad omtrent ook lichamelijkheid, leren tieners toch niet op de hogeschool. Of wel soms ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 16:52   #64
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Die drie prentjes die daarboven staan vind ik terecht. Niet alle kinderen hebben graag dat je aan hen komt, en in de 'persoonlijke zone' komen kan heel intimiderend zijn. Aangezien je als leerkracht in een hogere positie staat, loop je ook het risico dat het kind zijn ongenoegen daarover niet durft uiten. Volgens mij wordt er in alle lerarenopleidingen wel aandacht besteed aan lichamelijkheid met kinderen en jongeren, maar ik denk dat scholen best de discussie af en toe nog eens hebben.
Alleen 'onderwijzend' personeel zegt zoiets met een uitgestreken gezicht..

Men zou beter de kinderen eens uitleggen wat pedofilie is en waar ze met hun klachten/vragen daaromtrend terecht kunnen...dat is namelijk de hoofdreden waarom er vroeger zoveel 'geprutst' kon worden..er werd geen duidelijk signaal gegeven dat dit criminaliteit was en dat men dit kon ( met succes )aanklagen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 18:11   #65
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nyno. Hoeft basiskennis omtrent omgaan met kinderen echt te worden verteld aan intelligente mensen tijdens een lerarenopleiding ? Kom zeg. Als je je verschuilt achter opleiding dan zak je toch in mijn achting. Wie +18 is en hoogopgeleid, is toch op z'n minst volwassen. Zeg niet dat het niet waar is. Waarden en normen, omtrent volwassenheid, en inderdaad omtrent ook lichamelijkheid, leren tieners toch niet op de hogeschool. Of wel soms ?
zeg nu serieus: hoeveel mensen hebben er voor hun 18e zich afgevraagd hoe oud een kind mag zijn vooraleer het toch wel vreemd wordt dat je het nog op de schoot neemt als leerkracht. Hoeveel % heeft daar al over nagedacht? Sinds wanneer moet dat basiskennis zijn van schoolverlatende 18-jarigen?
En dan wel in die mate dat het 'een schandaal' zou zijn als je het in een opleiding zou hebben over de ontwikkeling van lichamelijkheid en seksualiteit vanaf de geboorte, en de invloed die je daar als leerkracht op kan hebben. Want dat is toch allemaal zo evident?

En dan verschieten dat leerkrachten gewoonweg de signalen van seksueel misbruik niet herkennen zeker...
Oud 4 oktober 2010, 18:13   #66
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Alleen 'onderwijzend' personeel zegt zoiets met een uitgestreken gezicht..

Men zou beter de kinderen eens uitleggen wat pedofilie is en waar ze met hun klachten/vragen daaromtrend terecht kunnen...dat is namelijk de hoofdreden waarom er vroeger zoveel 'geprutst' kon worden..er werd geen duidelijk signaal gegeven dat dit criminaliteit was en dat men dit kon ( met succes )aanklagen..
ik zou niet weten waarom het een het andere uitsluit.
moet het alleen maar gaan over dingen die fout gaan?
mag de normale lichamelijke en seksuele ontwikkeling en hoe die te bevorderen niet aan bod komen?
Oud 4 oktober 2010, 18:25   #67
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Och manne, ge moest eens weten wat ik met sommige leraressen deed na de uren...

Dat was pas mijn definitie van "in elkaars persoonlijke zone komen".
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 18:29   #68
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Och manne, ge moest eens weten wat ik met sommige leraressen deed na de uren...

Dat was pas mijn definitie van "in elkaars persoonlijke zone komen".
Uw moeder niet verwarren met een lerares hé
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 18:34   #69
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ze vormen een uiterste van een continuum.
Ook het uiterste van een continuum bepaalt de norm niet.

Citaat:
misschien kan je pleiten voor het opnemen van verkrachting in de opvoeding?

je pleit voor gedwongen aanraking als norm?
niet dat het mij verbaast, gezien je voorliefde voor kindjes.
1. Gelieve niet in karikaturen te vervallen. Er is een groot verschil tussen bewust en onbewust schrammetjes veroorzaken. Er is tevens een groot verschil tussen een schrammetje en verkrachting.

2. Ik pleit niet voor gedwongen aanraking als norm. Leerkrachten moeten zelf uitmaken hoe ver ze daarin gaan: de opportuniteit moet geval per geval worden beoordeeld, maar niet leerling per leerling. Uiteraard zijn er grenzen, maar men moet eens ophouden met elk menselijk gedrag aan regeltjes te binden. Dat geïnstitutionaliseerde wantrouwen, vertaald in Big Brother-achtige voorschriften, leidt uiteindelijk tot een ziekelijk angstige, benepen, door en door neurotische samenleving die uiteindelijk meer psychische slachtoffers maakt dan de schrammetjes die ze tracht te voorkomen.

3. Persoonlijke aanvallen kan ik helaas niet beantwoorden aangezien ik ze niet als redelijke stellingen in een discussie aanvaard. Voorts raad ik u aan het verschil te leren tussen speelse provocaties en oprechte gevoelens.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 18:34   #70
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Hoe komt u erbij om aan incest te denken?
Dat zegt veel over u, niet waar.
Ik kan uw reactie wel begrijpen met de huidige politieke situatie.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 18:48   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Nogal zwakke reactie. Kan ik in mijn topic best missen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 18:51   #72
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nogal zwakke reactie. Kan ik in mijn topic best missen.
Territoriumdrift ?
Oud 4 oktober 2010, 18:55   #73
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
ik zou niet weten waarom het een het andere uitsluit.
moet het alleen maar gaan over dingen die fout gaan?
mag de normale lichamelijke en seksuele ontwikkeling en hoe die te bevorderen niet aan bod komen?
Een verkrampte puriteinse benadering rond 'aanraken' das pas het remmen van een 'normale' ontwikkeling...
Oud 4 oktober 2010, 19:02   #74
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ook het uiterste van een continuum bepaalt de norm niet.
waarom zit jij nu zo te fixeren op dat uiterste?
ik probeer tot 2x toe duidelijk te maken dat er sprake is van een continuum waar iédereen op zit. Er is geen groep "normale kindjes die aanrakingen allemaal graag hebben" versus een groep "kindjes met autisme die zich wegtrekken". Er zijn ook kinderen met autisme die wel graag aangeraakt worden trouwens. Er zijn er zelfs die er gewoon geen maat mee kunnen houden. Ik focus op dat continuum - en de norm is redelijk eenvoudig: "wees voorzichtig, denk na, evalueer".
Er zijn dingen die je altijd kunt doen met kinderen (bijv. een kind recht helpen als het ferm gekwetst is).
Er zijn dingen die je nooit kunt doen met kinderen (bijv. je piemel in een kind steken).
Het merendeel van de lichamelijke interacties met kinderen is echter "wees voorzichtig, denk na, evalueer". Dat geldt niet voor de uitersten, dat geldt voor ieder kind.

Citaat:
1. Gelieve niet in karikaturen te vervallen. Er is een groot verschil tussen bewust en onbewust schrammetjes veroorzaken. Er is tevens een groot verschil tussen een schrammetje en verkrachting.
Geef me 1 goeie reden, in het voordeel van het kind, waarom je een kind zou aaien als je gemerkt hebt dat het dat niet graag heeft. 1 reden maar.
Om te weten of een kind het graag heeft, moet je wel kijken naar zijn reactie natuurlijk ("evalueer").

Citaat:
2. Ik pleit niet voor gedwongen aanraking als norm. Leerkrachten moeten zelf uitmaken hoe ver ze daarin gaan: de opportuniteit moet geval per geval worden beoordeeld, maar niet leerling per leerling.
en waarom niet leerling per leerling? waarom zou je geen rekening houden met de individualiteit van ieder mens?
Geval 1: oefening goed opgelost --> aai op de bol, ook voor kinderen die dat absoluut niet wensen.
Wat ben je daar nu mee?

Citaat:
Uiteraard zijn er grenzen, maar men moet eens ophouden met elk menselijk gedrag aan regeltjes te binden. Dat geïnstitutionaliseerde wantrouwen, vertaald in Big Brother-achtige voorschriften, leidt uiteindelijk tot een ziekelijk angstige, benepen, door en door neurotische samenleving die uiteindelijk meer psychische slachtoffers maakt dan de schrammetjes die ze tracht te voorkomen.
Reflectie op uw eigen gedrag als leerkracht = dingen aan regels binden?
Want daar gaat het vlaggensysteem uiteindelijk om eh.

Citaat:
3. Persoonlijke aanvallen kan ik helaas niet beantwoorden aangezien ik ze niet als redelijke stellingen in een discussie aanvaard. Voorts raad ik u aan het verschil te leren tussen speelse provocaties en oprechte gevoelens.
"het was maar speelse provocatie"
Oud 4 oktober 2010, 19:03   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
da's iets anders eh
het lijkt me "niet helemaal" correct om met een student in bed te duiken en 'm daarna te quoteren op een examen.
verdieping ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 19:12   #76
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Een verkrampte puriteinse benadering rond 'aanraken' das pas het remmen van een 'normale' ontwikkeling...
dat is waar.
maar het zou pas puriteins zijn mocht er opgeroepen worden om geen lichamelijk contact te hebben, me dunkt.
volgens mij laten veel mensen zich hier vangen door de tendentieuze en foutieve titel. het is ook wel typisch dat er bij het artikel alleen voorbeelden staan van gele en rode vlaggen, en niet van groene (= de bevordelijke lichamelijke contacten).
Oud 4 oktober 2010, 19:27   #77
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom zit jij nu zo te fixeren op dat uiterste?
ik probeer tot 2x toe duidelijk te maken dat er sprake is van een continuum waar iédereen op zit. Er is geen groep "normale kindjes die aanrakingen allemaal graag hebben" versus een groep "kindjes met autisme die zich wegtrekken". Er zijn ook kinderen met autisme die wel graag aangeraakt worden trouwens. Er zijn er zelfs die er gewoon geen maat mee kunnen houden. Ik focus op dat continuum - en de norm is redelijk eenvoudig: "wees voorzichtig, denk na, evalueer".
Er zijn dingen die je altijd kunt doen met kinderen (bijv. een kind recht helpen als het ferm gekwetst is).
Er zijn dingen die je nooit kunt doen met kinderen (bijv. je piemel in een kind steken).
Het merendeel van de lichamelijke interacties met kinderen is echter "wees voorzichtig, denk na, evalueer". Dat geldt niet voor de uitersten, dat geldt voor ieder kind.
Zolang je aanvaardt dat een leerkracht zich kan vergissen en tevens aanvaardt dat dat het einde van de wereld niet is, heb ik geen probleem met je verhaal. Alleen: men stelt zo'n handleiding op omdat men blijkbaar niet vertrouwt op de intuïtie van de leerkracht. Die moet zichzelf nu voortdurend in vraag stellen op basis van een vlaggetjessysteem en zal uiteindelijk risicovermijdend gedrag gaan vertonen: zo iemand doet niets meer, want alles kan hem/haar aangewreven worden.

Citaat:
Geef me 1 goeie reden, in het voordeel van het kind, waarom je een kind zou aaien als je gemerkt hebt dat het dat niet graag heeft. 1 reden maar.
Om te weten of een kind het graag heeft, moet je wel kijken naar zijn reactie natuurlijk ("evalueer").
Goed, daarin volg ik je. Ik zou dat niet doen en de gemiddelde leerkracht ook niet. Waar het mij om gaat is dat leerkrachten die iemand aaien ook geen schuldgevoel moet worden aangepraat alsof ze een trauma tot stand hebben gebracht. Er zijn echt wel ergere dingen in het leven dan een aai over je bol.

Citaat:
Reflectie op uw eigen gedrag als leerkracht = dingen aan regels binden?
Want daar gaat het vlaggensysteem uiteindelijk om eh.
Het is nog maar de vraag of dat zo aangevoeld wordt... Een handleiding voor iets dat meestal spontaan en probleemloos verloopt kan aanvoelen als een onuitgesproken berisping...

Citaat:
"het was maar speelse provocatie"
Inderdaad. Je moet het natuurlijk goed kunnen inschatten, als psychologe. Not easy.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 19:34   #78
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Wat is daar nou verkeerd aan? Ik knuffel mn kindjes ook en af en toe komen ze de juf een zoen geven.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 4 oktober 2010 om 19:34.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 19:36   #79
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Wat is daar nou verkeerd aan? Ik knuffel mn kindjes ook en af en toe komen ze de juf een zon geven.
Ah DAAROM ben jij dus zo bruin

Laatst gewijzigd door Cdude : 4 oktober 2010 om 19:37.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 19:38   #80
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Wat is daar nou verkeerd aan? Ik knuffel mn kindjes ook en af en toe komen ze de juf een zoen geven.
zo schattig !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be