Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 oktober 2010, 12:11   #61
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Migranten uit alle hoeken van de wereld, maar hoofdzakelijk uit de Franstalige invloedssfeer, dus oud-kolonies van Frankrijk en België (Marokko, Kongo,...), en de Romaanse wereld (Spanje, Portugal, Roemenië...). De eerstgenoemden zijn al zo goed als Franstalig wanneer ze hier aankomen en de tweede groep is doorgaans ook geneigd, omwille van de verwantschap tussen het Frans en de eigen taal, in Brussel eerder voor het Frans te kiezen.
er komt ongetwijfeld een (wilders)stroom vanuit NL op gang, allemaal vlot Nederlands uiteraard, ook die van landen die je allemaal opnoemde!
opportuniteiten !
Anna List is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:15   #62
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
er komt ongetwijfeld een (wilders)stroom vanuit NL op gang, allemaal vlot Nederlands uiteraard, ook die van landen die je allemaal opnoemde!
opportuniteiten !
Nederlanders van vreemde origine duiken nu al veelvuldig over onze grens. Hier is het makkelijker om met iemand uit eigen land te trouwen en de sociale uitkeringen en voordelen zijn hier ook wat beter. Voordeel is idd dat de meesten "perfect" Nederlands spreken.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:17   #63
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Amon_Re een West-Vlaming ?
Nee, waarom?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:20   #64
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik merk tot mijn niet geringe verbazing dat steeds meer buren en collega's hun uiterste best doen om mij steeds vaker in het Nederlands aan te spreken. Ik had na de verkiezingsuitslagen van juni 2010 en de daarop volgende steeds weer mislukkende onderhandelingen gecombineerd met de "De Wever = Hitler"-campagne eerlijk gezegd eerder het omgekeerde verwacht. Ik doe voorlopig geen uitspraken over de mogelijke beweegredenen van deze mensen.

Er is wel één collega die mij sinds kort mijdt als de pest.
Ik had hem tijdens een discussie over 'de politiek' verteld dat het tijd werd dat de Vlamingen ongegeneerd hun meerderheidspositie in dit land au sérieux namen, en dat de niet-Nederlandstaligen zich al even ongegeneerd bij hun minderheidspositie dienden neer te leggen, daaraan toevoegend dat het bij mijn weten nog altijd geen schande is om tot een minderheid te behoren. Ik beweerde vervolgens ook nog dat Bruxelles helemaal geen 'ville francophone' is, maar een 'ville polyglotte'.

Ik denk dat ik er nu verantwoordelijk voor ben dat er nog maar eens een Franstalige séparatiste is bijgekomen, en vraag hiervoor nederig vergiffenis
Al mijn Waalse vrienden (en dat zijn er vrij veel) spreken Nederlands tegen mij, ook al weten ze dat ik vlot tweetalig ben, ze bezien dit als een vorm van respect veronderstel ik, want ik heb het hen nooit gevraagd om dit te doen
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:20   #65
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Nee, waarom?
Gewoon, ik vraag me af waarom een zelfrespecterende persoon zijn taal Vlaams boven Nederlands noemt. Die tendens komt naar mijn ervaring het vaakst voor in West-Vlaanderen (niets tegen West-Vlamingen ofzo hoor).
Normaal gezien zou ik me er niet aan storen, meer nog men heeft wat mij betreft dat recht. Het punt is wel dat er veel mensen oprecht van overtuigd zijn dat we meer een taal spreken gesproken door 6 miljoen mensen, als gevolg van Vlamingen die het groter geheel van hun moedertaal uitsluiten wanneer ze die bij naam benoemen.

Vooral wanneer men de taal opsomt naast het Frans (grote taal) of het Engels (meest wijdverbreide taal), snap ik niet hoe zoiets respect zou afdwingen door er 'Vlaams' naast te zetten (en zeker niet als men dan nog Nederlands bedoelt ook). Het is behoorlijk jammer dat sommige Vlamingen de mythe zelf recht houden dat Vlamingen en Nederlanders elkaar niet zouden verstaan.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 oktober 2010 om 12:25.
Scarabaeida is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:22   #66
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Al mijn Waalse vrienden (en dat zijn er vrij veel) spreken Nederlands tegen mij, ook al weten ze dat ik vlot tweetalig ben, ze bezien dit als een vorm van respect veronderstel ik, want ik heb het hen nooit gevraagd om dit te doen
respect, ge moest eens weten wat ze achter uwe rug zeggen !
Anna List is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:25   #67
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
respect, ge moest eens weten wat ze achter uwe rug zeggen !
Goeie dingen, wij metalheads hangen beter aaneen dan franse front
Amon_Re is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:26   #68
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Gewoon, ik vraag me af waarom een zelfrespecterende persoon zijn taal Vlaams boven Nederlands noemt. Die tendens komt naar mijn ervaring het vaakst voor in West-Vlaanderen (niets tegen West-Vlamingen ofzo hoor).
Normaal gezien zou ik me er niet aan storen, meer nog men heeft wat mij betreft dat recht. Het punt is wel dat er veel mensen oprecht van overtuigd zijn dat we meer een taal spreken gesproken door 6 miljoen mensen, als gevolg van Vlamingen die het groter geheel van hun moedertaal uitsluiten wanneer ze die bij naam benoemen.

Vooral wanneer men de taal opsomt naast het Frans (grote taal) of het Engels (meest wijdverbreide taal), snap ik niet hoe zoiets respect zou afdwingen door er 'Vlaams' naast te zetten (en zeker niet als men dan nog Nederlands bedoelt ook).
Er zitten verschillen in Vlaams taalgebruik & Nederlands taalgebruik, het verschil is misschien klein, maar het is er, van mij mag je gerust zeggen dat Vlaams een dialect is ze, ik lig er niet wakker van
Amon_Re is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:28   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zitten verschillen in Vlaams taalgebruik & Nederlands taalgebruik, het verschil is misschien klein, maar het is er, van mij mag je gerust zeggen dat Vlaams een dialect is ze, ik lig er niet wakker van
De verschillen tussen het Nederlands in Nederland en dat in Vlaanderen zijn kleiner dan tussen de gesproken cultuurtaal (ik heb het niet over dialect of regiolect) in Duitsland en Oostenrijk. Niemand echter in die twee landen die meent dat ze een andere taal spreken. Waarom zouden wij dat dan wel doen?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:30   #70
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De verschillen tussen het Nederlands in Nederland en dat in Vlaanderen zijn kleiner dan tussen de gesproken cultuurtaal (ik heb het niet over dialect of regiolect) in Duitsland en Oostenrijk. Niemand echter in die twee landen die meent dat ze een andere taal spreken. Waarom zouden wij dat dan wel doen?
Omda'k goestink heb
Amon_Re is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:34   #71
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die zijn er zeker. Echter, die zijn er ook tussen het Zuid-Frans en het Parijs-Frans. Zelfs tussen het Belgisch-Frans en het Parijs-Frans bestaan die. Verder heb ik nog gezwegen over andere varianten van het Engels, het Frans, het Spaans, enz...
Mij valt gewoon op dat men meestal de taal geen andere naam geeft of het locaal dialect voorop zet op de standaardtaal wanneer men over bestuurstalen spreekt.

Toegegeven, in Spanje hebben ze de neiging om het Spaans het Castilliaans te noemen, waar elders de benaming Spaans daarboven prevaleert. Enkel een onwetende persoon die niet ziet dat het om dezelfde taal gaat.
Het punt is dat door zijn moedertaal 'Vlaams' te noemen men soms onbewust kleiner overkomt. Het lijkt alsof men aanhanger is van de 'één-natie-één-taal'-doctrine. Het is ook alsof men tegen de benaming 'Nederlands' is omdat onze noorderburen toevallig officieel in 'Nederland' wonen. Alsof de benaming Nederland uitsluitend hun uitvinding is. Als onze taal officieel 'Hollands' heette dan zou ik nog begrijpen dat men 'Vlaams' daartegenover zou gezet hebben, maar nu...

In het Turks noemen ze het Nederlands trouwens Hollandaca en promotiecampagnes om het Nederlands te leren in het Vlaamse Gewest spreken dan over Flamanca. Hier begrijp ik het dan wel. De benaming Nederlands echter, zie ik niet als een Groot-Nederlands complot en ze is - ook al officieel pas recentelijk - eeuwen oud. Het hoeft staatkundig ook niets te impliceren, net zomin dat voor het Engels het geval zou zijn (zelfs tot in Ierland toe, en je weet wellicht hoe Hiberno-Engels uiterst eigenaardig is).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 oktober 2010 om 12:44.
Scarabaeida is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:47   #72
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vooral wanneer men de taal opsomt naast het Frans (grote taal) of het Engels (meest wijdverbreide taal), snap ik niet hoe zoiets respect zou afdwingen door er 'Vlaams' naast te zetten (en zeker niet als men dan nog Nederlands bedoelt ook). Het is behoorlijk jammer dat sommige Vlamingen de mythe zelf recht houden dat Vlamingen en Nederlanders elkaar niet zouden verstaan.
Ik vraag me wel af wat er tegen "VLaams" is? We spreken verdomme allemaal Vlaams in Vlaanderen, ieder zijn eigen Vlaamse dialect.

Ook de slogan "Leuven Vlaams" zou voor jou uit den boze zijn.

AUB, niet belachelijk doen he. Nederlands is onze officiële taal, echter NIET de taal die we dagelijks gebruiken. Ook is de taal onlogisch ontwikkeld in de spreekvorm.

Vele talen gebuiken de natuurlijke tussenletters om de spraak natuurlijker en vlotter te laten klinken, wat in het Nederlands soms tegenovergesteld gebeurt.

VB:

Ne nieven auto (een nieuwen auto)
Een nieuwe auto

U kan volgen hoop ik? Dat is een van de redenen dat het Nederlands moeilijk als algemeen gebruik zal bestaan bij ons. Wij spreken een vlotter taaltje dan dat. Nederlands zou beter eens DEGELIJK onder de loep genomen worden.

Zo moet je de ene keer de c als een c uitspreken, de andere keer als een k.

Moet er nog zand zijn?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 20 oktober 2010 om 12:47.
EddyBal is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:51   #73
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik vraag me wel af wat er tegen "VLaams" is? We spreken verdomme allemaal Vlaams in Vlaamseren, ieder zijn eigen Vlaamse dialect.

Ook de slogan "Leuven Vlaams" zou voor jou uit den boze zijn.

AUB, niet belachelijk doen he. Nederlands is onze officiële taal, echter NIET de taal die we dagelijks gebruiken. Ook is de taal onlogisch ontwikkeld in de spreekvorm.

Vele talen gebuiken de natuurlijke tussenletters om de spraak natuurlijker en vlotter te laten klinken, wat in het Nederlands soms tegenovergesteld gebeurt.

VB:

Ne nieven auto (een nieuwen auto)
Een nieuwe auto

U kan volgen hoop ik? Dat is een van de redenen dat het Nederlands moeilijk als algemeen gebruik zal bestaan bij ons. Wij spreken een vlotter taaltje dan dat. Nederlands zou beter eens DEGELIJK onder de loep genomen worden.

Zo moet je de ene keer de c als een c uitspreken, de andere keer als een k.

Moet er nog zand zijn?
Wat hebben die verschillende dialecten te zien met 'Vlaanderen'? Precies alsof er in Noord-Nederland geen verschillende dialecten bestaan die sterk afwijken van de standaardtaal. Ik kan me echter niet voorstellen dat er daar veel mensen zijn zoals jij die vinden dat hun dialect geen onderdeel van het Nederlands als overkoepelende taal zou zijn. Ik begin zo langzamerhand een aversie te krijgen tegenover die 'Bokrijk-mentaliteit' van sommige Vlaamse particularisten, want ze doet de status en het prestige van onze taal meer kwaad dan goed...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 20 oktober 2010 om 12:52.
Zwartengeel is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:51   #74
Vendetta
Vreemdeling

Vendetta's schermafbeelding

Standaard

Vergeet Westende-Bad niet!!! 9 op de 10 café's zijn tegenwoordig Franstalig, waarom N-VA stemmen vragen ze dan...

Vendetta
Vendetta is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:52   #75
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ja, maar dan is het nóg geen andere taal hoor. Enkel een dialect van diezelfde taal. Wat u hier als voorbeeld geeft, daar is het Nederlands geen uitzondering in wat betreft variatie.
Die discussie hebben we echter al gevoerd. Verder neem ik u allang ernstig, want u stelt steeds stropoppen op en roept als een klein kind.

Dat is vader en 50-plusser. Alvast ben ik blij dat u uw jeugd niet verloren bent. Sorry voor dit 'persoonlijk intermezzo'.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 oktober 2010 om 12:53.
Scarabaeida is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:57   #76
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wat hebben die verschillende dialecten te zien met 'Vlaanderen'? Precies alsof er in Noord-Nederland geen verschillende dialecten bestaan die sterk afwijken van de standaardtaal. Ik kan me echter niet voorstellen dat er daar veel mensen zijn zoals jij die vinden dat hun dialect geen onderdeel van het Nederlands als overkoepelende taal zou zijn. Ik begin zo langzamerhand een aversie te krijgen tegenover die 'Bokrijk-mentaliteit' van sommige Vlaamse particularisten, want ze doet de status en het prestige van onze taal meer kwaad dan goed...
Ik heb persoonlijke vrienden in Nederland en ik spreek écht geen vreemde taal tegen hen hoor.
Scarabaeida is offline  
Oud 20 oktober 2010, 13:35   #77
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
neen, de vlaamse beweging bestaat omdat de nederlandstaligen als tweederangsburgers werden/worden behandeld, omdat de taalgrens en -wetten nog nooit werden/worden gerespecteerd en altijd aan één kant werden/worden uitgehold, omdat één landsdeel wel geacht wordt tweetalig te zijn ten behoeve van de andere,...
Tweederangsbrugers. Als men in het buitenland zou zeggen dat de regio die al bijna 40 jaar onafgebroken de premier levert wordt behandeld als tweederangsburgers dan lachen ze zich dood. Dat is de ironie. Vlaanderen stelt zich op alsof ze onderdrukt worden daar waar de rest van de wereld stelt dat de Franstaligen gepest worden.
solidarnosc is offline  
Oud 20 oktober 2010, 13:37   #78
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Tweederangsbrugers. Als men in het buitenland zou zeggen dat de regio die al bijna 40 jaar onafgebroken de premier levert wordt behandeld als tweederangsburgers dan lachen ze zich dood. Dat is de ironie. Vlaanderen stelt zich op alsof ze onderdrukt worden daar waar de rest van de wereld stelt dat de Franstaligen gepest worden.
De rest van de wereld ziet dan ook niet dat die 'Vlaamse' premier niet meer is dan een stroman.
Zwartengeel is offline  
Oud 20 oktober 2010, 13:39   #79
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
vandaar het probleem met een DeWever die niet per se premier wil worden ... hij doorprikt feilloos het ballonetje...
Anna List is offline  
Oud 20 oktober 2010, 14:21   #80
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Onderdrukt is niet het gepaste woord, uitgemolken daaraantegen...
Het grootste probleem is de ondemcratische aard van de staat Belgïe, het land, de mensen, die zijn niet het probleem, maar de staat en de 'bestuurders' die wel.
Amon_Re is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be