![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
China hoeft dus niet met opzet de dollar te laten vallen voor een dollarcrash. Het kan zich gedwongen voelen de dollar niet langer te steunen. Momenteel probeert China de dollar kwijt te raken door overal te investeren met dollars. Ik dacht overigens dat China geen nieuwe schuldpapieren van de VS meer koopt en dat de VS staatsobligaties terugkoopt en ruilt voor verse dollars. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als iets zijn inefficiëntie ruimschoots heeft bewezen, dient het verwijderd te worden. Uiteraard niet alvorens iets beters in vervanging te hebben geplaatst. Zonder over dezelfde geleerdheid dan deze van enkele waardevolle economisten-forummers te beschikken, ben ik erwel van overtuigd dat de huidige situatie rechtstreeks naar één volgende 'clash' leidt. Tijdens de lezing van jullie 'Posts' is het mij onmogelijk aan de verleiding te weerstaan, dat het obsoleet is verder te blijven discussiëren over de economische leer en de toepassingen ervan; zoals ze nu van kracht zijn en hetgeen tot één vrij algemene psychose heeft geleid van deze geglobaliseerde samenleving. De mensen streven naar: GELUK!!! Dit is de hoofdtaak van de economie, daar moeten ze eerst en vooral in voorzien en 'niet alleen/helemaal niet', in het geluk of/en het bevorderen van de ziekelijke drang tot hebzucht, corruptie en opportunisme van deze die zich over de 'economic tool' hebben meester gemaakt. Deze die ongestoord de hefbomen en 'level's' naar believen mogen hanteren. Deze die voor hun 'Glorie' onmetelijke maar ook onnodige/onnutige kapitalen binnen rijven door,op het ander halfrond van de planeet soms duizenden mensen het leven te verpesten en te verdoemen. Dit is zo ongeveer mijn uitgangspunt en meteen ook de reden waarom zo weinig mensen uit de werkende klasse ooit hun natuurlijke verplichting om gelukkig te zijn, kunnen waarmaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, dat is de PRIJS. Citaat:
Citaat:
Die waarde heeft niks te maken met "wat ik ervoor kan bekomen" van een ander, of "hoeveel moeite ik ervoor daadwerkelijk moet en wil doen om het te bekomen". Het is gewoon de mate van bijdrage aan mijn welzijn dat iets heeft, dat de waarde uitmaakt van iets. Zoals ik trachtte aan te geven, kan je eventueel een schatting bekomen van de waarde van iets (voor mij bvb) door na te gaan *hoeveel ik in principe bereid ben om op te geven* om het te bekomen - maar dat is iets anders dan hoeveel ik er werkelijk voor opgeef, want daar zit dus ook het aanbod in. Terwijl per definitie het aanbod van iets a priori geen enkele invloed zou mogen hebben op hoeveel geluk het mij brengt. In zekere mate lijkt wat ik "waarde" noem, dus op mijn persoonlijke vraag kurve. Alleen is zelfs dat niet juist, want mijn vraagkurve van iets houdt ook rekening met de relatieve schaarste (prijs) van ANDERE dingen, en de arbitrage die ik daartussen moet doen, terwijl het geluk dat een item mij brengt niet afhangt van het geluk dat andere items mij brengen - terwijl die arbitrage zich al bevindt in mijn vraagkurve. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 december 2010 om 10:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 10 december 2010 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Denken dat er geen mensen zijn met wat meer inzicht, zou een verkeerde gedachte zijn
http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1869743.pdf Laatst gewijzigd door MIS : 10 december 2010 om 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 10 december 2010 om 11:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Een semantische opmerking. Zie jij waarde als nut? Nut van de totale consumptie van het goed - kostprijs van het goed, of maw het consumentensurplus. In dat geval zijn onze visies overeenstembaar en is het gewoon een begripsverwarring. Dan zie ik waarde meer als prijs, dit is het evenwichtspunt in de grafiek, en jij ziet waarde als nut of consumentensurplus, dit is het rode gebied in de grafiek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe groot de tekorten van de banken zelf zijn heeft geen belang he. Dat is gewoon een faillissement, en degenen die daar hun centen hadden zijn ze kwijt, punt. Maar dat is geen probleem voor de Ierse staatskas. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mocht die vraagcurve onafhankelijk zijn van andere markten (zoals de broodmarkt), dan ja, dan is mijn vraagkurve tevens een indikatie voor mijn waardeoordeel van het item. Maar nog eens, dat lost nog steeds het punt niet op dat goederen waaraan geen schaarste is (zoals lucht) en dus de prijs 0 is, toch waardevol kunnen zijn (ttz, mij VOLDOENING of GELUK brengen). Ik DEFINIEER waarde namelijk als de voldoening dat een zeker item mij brengt ONAFHANKELIJK van de voldoening die andere items mij brengen, of van de schaarste van dat item of van de schaarste van andere items. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Deze definitie lijkt mij overeen te komen met de definitie van nut in de economische wetenschap. Ik wil je daar wil in volgen. Om dan terug te komen tot het originele discussiepunt. Is een graanstandaard beter omdat de waarde (nut) van graan groter is dan goud? Ik zou nog altijd zeggen van niet omdat waarde(nut) slechts rekening houdt met een deel van de economische realiteit: de vraagzijde. En dan nog niet eens het relevante gedeelte van de vraagzijde (de marginale vraag), maar de totale potentiële vraag. Of een goudstandaard, dan wel een graanstandaard stabiel is, hangt af van de prijs van goud/graan. De waarde van iets bepaald slechts ten dele de prijs. Graan heeft een hoge waarde, maar er is ook heel erg veel van. Goud heeft een lagere waarde, maar er is relatief weinig van. Er is geen reden om te verwachten dat de goudprijs meer kans heeft om erg te zakken dan de graanprijs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1869743.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, er is een soort feedback of lock-in: we vinden goud waardevol omdat we van anderen verwachten dat ze goud waardevol vinden (op dezelfde manier dat we een 500 Euro briefje waardevol vinden omdat we verwachten dat anderen dat ook waardevol vinden). Dat werkt. Ik zal dat niet tegenspreken. Maar de prijs van goud, en dus ook de "waarde" ervan, berust dus enkel (of voor een groot deel) op de verwachting dat anderen het ook waardevol vinden, en niet om de "intrinsieke" waarde ervan (die wel subjectief is, maar die het "directe" nut van goud als bijdrage aan mijn geluk uitdrukt, en niet het indirecte nut, namelijk de ruilwaarde ervan die ik ervan verwacht). Citaat:
Ik wilde gewoon voor goud hetzelfde onderscheid maken tussen: - klompje metaal vs. stukje papier met bepaalde tekeningskes op - "waaw, goud" vs. 500 Euro-briefje Ik haalde dat aan omdat in het begin van het boekje WHDOMOGG, de auteur het over een "indirect ruilmiddel" heeft, als (zo had ik het verstaan) een nuttig goed dat ook nog goeie "geld" eigenschappen heeft van deelbaar, onvergankelijk, transporteerbaar enzovoort. Voor mij is de waarde van goud even goed "fiat" als die van een geldbriefje: ttz, het betrekt zijn waarde voornamelijk uit de universele gedeelde verwachting dat iedereen het waardevol zal vinden als ruilmiddel, en niet als "consumptiegoed" dat het lokale geluk verhoogt (nut - intrinsieke waarde). De dag dat men begint te twijfelen aan de ruilwaarde van goud zal die evengoed ineenstuiken als die van een fiat munt (hoewel de kans ertoe kleiner is, vanwege de natuurwet versus het bankcomite). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 10 december 2010 om 12:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() Patrick, hier hebben ze er T rekeningetjes bijgezet, handig om te kunnen volgen
http://www.courtfool.info/nl_Debet_credit_banco.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als dit als waar mag beschouwd worden, zou ik toch graag willen weten voor welke praktische redenen, (hebzucht hoort hier niet bij) sommigen tot allerlei aanvaardbare echter ook mits verwerpelijke middelen in staat zijn om deze bestaanszekerheden tot de 100ste. generatie verder in de tijd door te drijven. Wetende dat ze daarmee volledige stammen en groepen van een normaal volwaardig menselijk minimum degelijk leven ontzien. Dat ze daardoor ook miljoenen mensen kunstmatig en welbewust de toegang tot de Moderne Wereld en samenleving voor ontelbare generaties gewoon ontzeggen. Dit is niets meer dan gedulde en georganiseerde misdaad tegen de mensheid. - De verdrukking, waarover ik het in een vorige post al had. Ik ken persoonlijk een stel die zich op veertigjarige leeftijd tot rijke lieden hebben weten te profileren. Er zijn ook 4 studerende tieners, die ze vrij streng en vakkundig opvoeden.Nochtans, gaan ze er nog harder tegenaan om nog meer te gaan verdienen. De reden hiervoor is simpel: ze willen gewoon 'iets' achter laten voor de kinderen, toekomstige kleinkinderen en zo verder tot de xxx generatie. Men weet nooit wat er kan gebeuren hé!!! Zè, dat vind ik nu eens echt waanzinnig belachelijk. Aja, Ochot, ze werken bij de Europese commissie. Het blijkt daar een traditie te zijn geworden? Misschien hebben die ook al een deel van onze centen gejat? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |