![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 |
|
Vreemdeling
|
Voor mij is geloof geen terreur. Deze uitspraak is te ongenuanceerd. Geloof wordt hier als containerterm voor een hele hoop dingen die op zich soms zelfs niet veel meer met elkaar te maken hebben gebruikt.
Voor mij bestaat er een interne en een externe leer bij mythen (waaronder ook de godsdienstige verhalen vallen voor mij). De meeste mensen blijven bij de externe leer (god, kerk, dogma, leer, exacte bepaling van wat er na de dood is...) . Sommigen gaan voor de interne leer, voorbij de dualiteiten, concepten... . Interne leer zou ik als religie benoemen, re-ligare, herverbinden met iets 'vanbinnen' of 'via binnen'. Externe leer is dan weer godsdienst, iets buiten jezelf aannemen, internaliseren als waarheid en dienen. Ik zie de interne leer als een volwassenwordingsproces voor iedere mens (verwerving van wijsheid, inzicht, onthechting...). Een onvolwassene die nood heeft aan een externe houvast, noem het godsdiens of atheisme (zonder theisme geen atheisme, je blijft je aandacht aan hetzelfde concept geven, in de dualiteit wel-niet Terrorisme is een vreselijk breed begrip dat zonder context geen inhoud heeft dus ga ik het ook niet gebruiken. En hoewel ik de verschillende godsdiensten niet al te goed ken kan 'terrorisme' dat in de naam van geloof gebeurt dan toch vaak niet veel meer met dat geloof te maken hebben? Zijn er geen 10 geboden dan? Ik denk ook niet dat de buddha heeft gezegd dat moorden mag etc. Ik zie wandaden ook eerder binnen territoriaal/voedsel/grondstof/water/...-hebberig gedrag.
Lao Zu, Zhuang Zu, Heraclitus, Mystiek, Genootschap der Vrienden, Zen, Joseph Campbell, Jean Baudrillard, Neil Postman, Merlin Donald, A.N. Whitehead, Marshall McLuhan, Earth System Science, Arne Naess, Jezus, Guy Debord, Roland Barthes, grassroots shizzle, local direct democracy, E.F. Schumacher, Herman daly, Mark Lakeman, Michael Reynolds, John Taylor Gatto, Siddartha Gautama, Daniel Greenberg, Transition Movement, Henry David Thoreau, Walt Whitman, Gary Snyder... Laatst gewijzigd door Dieter_dc : 28 januari 2011 om 17:06. |
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Wat vaag, ik weet het
Lao Zu, Zhuang Zu, Heraclitus, Mystiek, Genootschap der Vrienden, Zen, Joseph Campbell, Jean Baudrillard, Neil Postman, Merlin Donald, A.N. Whitehead, Marshall McLuhan, Earth System Science, Arne Naess, Jezus, Guy Debord, Roland Barthes, grassroots shizzle, local direct democracy, E.F. Schumacher, Herman daly, Mark Lakeman, Michael Reynolds, John Taylor Gatto, Siddartha Gautama, Daniel Greenberg, Transition Movement, Henry David Thoreau, Walt Whitman, Gary Snyder... |
|
|
|
|
|
|
#65 |
|
Burger
|
Je zou kunnen concluderen dat vele oorlogen door het geloof komen.
Dat de tegenstrijdige geloven elkaar blijven bevechten, en dat ze daarom dienen op te houden met bestaan. De rede hiervoor is het feit dat elke 'boek van het betreffende geloof' ook inderdaad als 'bijbel' gebruikt wordt, ipv de gelijkenissen erin te zien en hiermee verder te werken. Zodat iedereen beseft dat iedereen hierdoor een goed mens probeert te zijn en dat er een mogelijkheid is dat er menselijke fouten gemaakt zijn. Indien dit besef er is, vervallen de tegenstrijdigheden in het niets en is er geen terreur meer. Indien nodig, kan de huidige mens de noodzakelijke aanpassingen dan ook hierin doorvoeren om te verbeteren wat noodzakelijk is. Gebaseerd op wat we geleerd hebben tot op heden. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Banneling
|
niet geloof op zich maar het fanatieke kan terreur zijn,
laat er aub geen religieuze oorlogen meer zijn |
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Niet alleen in godsdiensten trouwens, maar in alle overtuigingen. Separatistische overtuigingen zijn trouwens de grootste bron van terreur.
|
|
|
|
#68 |
|
Banneling
|
dan moet jij es op vakantie naar kososvo
|
|
|
|
|
|
#69 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De wetenschap is terreur, waar de wereld aan ten onder gaat.
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Terreur en allerlei wantoestanden zijn wij ontegensprekelijk zelf verantwoordelijk voor. Dit alles tegen de wil van God in. Moeite doen om een Almachtige bovennatuurlijke kracht te negeren is tevergeefs en zal nimmer de bitterheid van de gepleegde zonden verzachten. |
|
|
|
|
|
|
#71 |
|
Banneling
|
de wetenschap heeft voor een onwemteling gezorgd, we leven nu langer dankzij de wetenschap,
en beter |
|
|
|