![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En boven de honderd of onder de honderd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister-President
|
![]() Heb iets interessants gelezen. Vlamingen zouden beschaamd zijn om zich Vlaming te voelen of om daarvoor uit te komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister-President
|
![]() Jamaar, Jan. En die enquete dan? Is dat resultaat dan betrouwbaar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Jan,
als blijkt dat uit een plebisciet 75% (hypoth.) van de Vlamingen Belgie wil behouden, wat ga je d�*n zeggen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik ben in Vlaanderen geboren en getogen , maar die vlaamse paplepel heb ik ergens gemist. Het is pas na meermaals contact met mijn landgenoten aan de andere kant van de taalgrens ik tot het verstandige besluit gekomen, dat we ze beter kwijt dan rijk zijn! En ivm die toevallige voorbijganger ... 'k kan niet zeggen dat ik hier allang meedraai ![]()
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als mijn grote voorbeeld haalde ik Québec aan: daar is er een groeiende beweging naar onafhankelijkheid, maar uit de laatste volksraadspleging is gebleken dat de onafhankelijkheidgezinden net niet de meerderheid haalden (het ging slechts om een paar honderden stemmen). Iedereen heeft zich bij de stemuitslag neergelegd. Zo gaat dat in een democratie. Ik denk dat dit voldoende is om te weten waarvoor ik sta. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er bestaan nu eenmaal volkeren: volksidentiteit groeit door een aantal factoren. En wat de gemengde huwelijken betreft, tja, er zijn in de grensstreek van Menen ook een niet onaardig aantal huwelijken met mensen van aan de overkant. Gaat u nu beweren dat er geen Fransen zijn? Er bestaan ook huwelijken tussen Slovenen en Kroaten, tussen Serviërs en Macedoniërs? Bestaan die volkeren dan plotseling niet meer? Ook bij ons bestaan er gemengde huwelijken, tussen Grieken en Vlamingen bijvoorbeeld. En uiteindelijk heeft het kind dan de natuurlijke neiging die identiteit te kiezen die niet alleen centraal stond in de opvoeding maar ook het meest overheersend is in de omgeving. Zo ken ik een aantal "Griekse" vrouwen die uit een gemengd huwelijk komen (vader is Griek, moeder is een Vlaamse): zij voelen zich Vlaminge. Ze leerden immers geen Grieks en hun vader was veel uit werken. Hun centrale identiteit is Vlaams, en dit ontkracht niet hun andere wortels. De identiteit van een volk heeft niet onmiddellijk iets met "nationalisme" te maken. Dat lijkt me een verkeerde redenering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn ouders waren katholieke CVP-ers. Ze maakten de oorlog als jong koppel mee maar waren geen betrokken partij in collaboratie of weerstand. Ik heb dus ook al helemaal niets gevoeld van de repressie. Mijn ogen zijn pas opengegaan toen ik me voor de Belgische politiek ben gaan interesseren. D�*�*rdoor ben ik Vlaams-nationalist geworden. Moesten meer "Belgen" dat doen, het zou zo gebeurd zijn met het Belle-ziekske en zijn even zieke politiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zal wel geen toeval zijn dat onze standpunten heel erg gelijklopend zijn, zeker? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Mijn middelbare school was enorm flamingantisch. Enkele invloedrijke leraars waren VU-ers, vandaar. Toen het koningspaar een bezoekje bracht aan onze stad wilden alle leerlingen naar buiten om hen te begroeten, maar het was ons ten strengste verboden en wie toch buiten geraakte kreeg strafstudie. Bij een WK voetbal werd er ons verboden om vlaggen mee te nemen. De volgende dag hadden de leerlingen de hele school volgehangen met tricolores. Het was ons ook ten strengste verboden om naar de wedstrijd te kijken. Een leerkracht die zich toch engageerd om de leerlingen op een tv de wedstrijd te laten bekijken werd berispt. De officiële motivatie van de directie was "vals, opgeklopt gevoel, gestimuleerd door de media kan niet binnen de schoolmuren." De ware reden was echter duidelijk: "een Belgisch gevoel kan en mag niet." Niemand heeft mij dus Belgicist "gemaakt", en ik vind het geweldig dat jullie geen traditionele, geïndoctrineerde flaminganten zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij jou is het niet gelukt. Integendeel. Jij had dan ook de geknipte ouders om je in het rechte, belgicistische spoor te houden. Waren de anderen uiteindelijk slimmer of hebben ze zich ook door die "valse, opgeklopte gevoelens" laten beïnvloeden eens ze de schoolmuren achter zich lieten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb heel mijn klas de Brabançonne in beide landstalen geleerd, en allen zijn zij potentiële BUB-stemmers.
En de directie had het trouwens (officiëel) over de voetbal en niet over het Belgisch gevoel. Dat overigens alleen maar sterker werd door onze ontsnapping, die dag, naar een andere school die hun leerlingen wel de wedstrijd liet bekijken ![]() Met de tricolore in de hand liepen we over de straten en werden dan gastvrij verwelkomd in die andere school, waar het Vaderlands lied reeds weerklonk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kijk dus met spanning uit naar de verkiezingsuitslagen. Afspraak binnen vier maanden. 8) Die gaan alleen niet over het Belgische voetbal maar over zijn politiek... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was een Vlaamse school, in beide betekenissen van het woord, hoewel er naaste de oude Vlaamsgezinden ook jonge, progressieve, Belgischgezinde leerkrachten waren.
Citaat:
![]() Ik blijf voorlopig hier ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Belgischgezinde leerkrachten zijn dus jong en progressief? ![]() Ik jaag je niet weg hoor Patriot! Ik hoor nog zo graag jonge, progressieve BUB-ers bezig. Ze zijn mijn lust en mijn leven, weet je! ![]() Binnen vier maanden weten we wat het missiewerk heeft opgeleverd. 8) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat er in België drie landstalen waren. Maar misschien vergis ik mij in die spreekwoordelijke onwetendheid die een Vlaams Blokker zo eigen is (althans naar de bewering van de media)... |
|
![]() |
![]() |