Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2003, 21:07   #61
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
En Zeno, dat betekent dus dat we, in theorie, je ook zouden kunnen overtuigen?
In theorie, ja. Maar doe geen moeite. Hoe meer ik BUB'ers hoor, hoe méér ik Vlaming word. 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 21:15   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo rond de honderd.
En hoeveel Nederlands-, Frans- en Duitstaligen?

En boven de honderd of onder de honderd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 21:20   #63
Stefanie
Minister-President

Standaard

Heb iets interessants gelezen. Vlamingen zouden beschaamd zijn om zich Vlaming te voelen of om daarvoor uit te komen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 21:22   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Heb iets interessants gelezen. Vlamingen zouden beschaamd zijn om zich Vlaming te voelen of om daarvoor uit te komen.
Dat is een oud zeer, een erfenis van zoveel tientallen en tientallen jaren taal- en cultuuronderdrukking. Zoiets sleept een volk dan ook mee, zelfs na een culturele emancipatie. Ik heb dergelijke reflexen ook in Bretagne bemerkt, zoals ook in Frans-Vlaanderen.
Oud 14 januari 2003, 21:30   #65
Stefanie
Minister-President

Standaard

Jamaar, Jan. En die enquete dan? Is dat resultaat dan betrouwbaar?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2003, 21:39   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Jamaar, Jan. En die enquete dan? Is dat resultaat dan betrouwbaar?
Ongetwijfeld is het onderzoek van de UCL wel wetenschappelijk gegrond. Alleen is de samenvatting die in De Standaard verscheen zo kort en zo vlak dat het ongetwijfeld een gekleurde schets van het geheel. Indertijd heb ik het sociologisch onderzoek gelezen dat de Universiteit van Leuven naar identiteitsbesef onder de Vlamingen voerde en dat was een heuse klepper van meerdere honderden bladzijden. Zoals al eerder geschreven, vatte de conclusie het identiteitsbesef in vier categorieën samen: Belg alleen (een zeer kleine groep, bijna te verwaarlozen); Vlaming alleen (een grotere groep in vergelijking met groep a); Vlaming én Belg (de dominerende groep in de conclusie); en tenslotte Belg én Vlaming (ook een grote groep, maar minder dan c). Jammer dat er nooit fotokopieën uit heb genomen of het gekocht heb. Zodra ik weer eens in Leuven ben, zoek ik de studie weer op en speel de referenties door. Dan kijk ik ook eens na of dat UCL-onderzoek al in de rekken prijkt.
Oud 15 januari 2003, 01:19   #67
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Jan,

als blijkt dat uit een plebisciet 75% (hypoth.) van de Vlamingen Belgie wil behouden, wat ga je d�*n zeggen?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 01:24   #68
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Mijn Vlaamse bewustwording is gegroeid. Door mij te interesseren voor het verenigingsleven, de actualiteit en de politiek ben ik beginnen inzien dat Belgie een staat is zonder volk. In Belgie leve 3 volkeren: de Vlamingen, de Walen/Franstaligen en de Duitstaligen (die in èlke discussie worden doodgezwegen); die héél weinig raakvlakken hebben.
Ik ben beginnen inzien dat als ik vroeger sprak over "Wij Belgen..." ik eigenlijk "Wij Vlamingen..." bedoelde. Ik weet nog goed als ik vroeger met school naar de Ardennen ging, dan dacht ik dat dat Fransen waren...wat dat konden toch geen Belgen zijn want ik verstond ze niet!
Zeno, in godsnaam, je kan mensen toch niet in "volkeren" opdelen. Trouwens: wat doen met alle huwelijken, kinderen uit tweetalige gezinnen etc...En allochtonen. Je laatste zin toont trouwens aan hoe belangrijk taalonderwijs is, onbekend is onbemind! In een enquete van Télémoustique deze week kwam als persoonlijkheid van het jaar Kim Clijsters op de 1e plaats... Stop toch eens met dat nationalisme. Kun je geen astronomie gaan doen ofzo? Véél interessanter. Het heelal enzo... menslief toch als je ziet wat we in de ruimte zijn...
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 06:21   #69
Fredje
Partijlid

Fredje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Knuppel,

Ik doe geen moeite om overtuigde Vlamingen te overtuigen, ik weet immers dat de Vlaamse microbe hen met de paplepel is ingegoten en dat zelfs de beste redenaar ter wereld die er niet meer uit kan krijgen, hoewel er enkele uitzonderingen zijn. Ik probeer enkel een paar toevallige voorbijgangers te overtuigen
Hier moet ik Zeno1 gelijk geven.
Ik ben in Vlaanderen geboren en getogen , maar die vlaamse paplepel heb ik ergens gemist.
Het is pas na meermaals contact met mijn landgenoten aan de andere kant van de taalgrens ik tot het verstandige besluit gekomen, dat we ze beter kwijt dan rijk zijn!
En ivm die toevallige voorbijganger ... 'k kan niet zeggen dat ik hier allang meedraai mission failed m'n beste.
Oud 15 januari 2003, 14:39   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Jan,

als blijkt dat uit een plebisciet 75% (hypoth.) van de Vlamingen Belgie wil behouden, wat ga je d�*n zeggen?
Jammer genoeg moet ik vaststellen dat veel discussies hier niets uithalen: men leert zelden bij en men vergeet zelfs wat mensen al veel eerder hebben gezegd. Nogmaals - waarschijnlijk voor de vijfde of zesde maal - herhaal ik mijn standpunt in deze.

Als mijn grote voorbeeld haalde ik Québec aan: daar is er een groeiende beweging naar onafhankelijkheid, maar uit de laatste volksraadspleging is gebleken dat de onafhankelijkheidgezinden net niet de meerderheid haalden (het ging slechts om een paar honderden stemmen). Iedereen heeft zich bij de stemuitslag neergelegd. Zo gaat dat in een democratie.

Ik denk dat dit voldoende is om te weten waarvoor ik sta.
Oud 15 januari 2003, 14:44   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Zeno, in godsnaam, je kan mensen toch niet in "volkeren" opdelen. Trouwens: wat doen met alle huwelijken, kinderen uit tweetalige gezinnen etc...En allochtonen. Je laatste zin toont trouwens aan hoe belangrijk taalonderwijs is, onbekend is onbemind! In een enquete van Télémoustique deze week kwam als persoonlijkheid van het jaar Kim Clijsters op de 1e plaats... Stop toch eens met dat nationalisme. Kun je geen astronomie gaan doen ofzo? Véél interessanter. Het heelal enzo... menslief toch als je ziet wat we in de ruimte zijn...
Wat is dat voor gelul!

Er bestaan nu eenmaal volkeren: volksidentiteit groeit door een aantal factoren.

En wat de gemengde huwelijken betreft, tja, er zijn in de grensstreek van Menen ook een niet onaardig aantal huwelijken met mensen van aan de overkant. Gaat u nu beweren dat er geen Fransen zijn? Er bestaan ook huwelijken tussen Slovenen en Kroaten, tussen Serviërs en Macedoniërs? Bestaan die volkeren dan plotseling niet meer? Ook bij ons bestaan er gemengde huwelijken, tussen Grieken en Vlamingen bijvoorbeeld. En uiteindelijk heeft het kind dan de natuurlijke neiging die identiteit te kiezen die niet alleen centraal stond in de opvoeding maar ook het meest overheersend is in de omgeving. Zo ken ik een aantal "Griekse" vrouwen die uit een gemengd huwelijk komen (vader is Griek, moeder is een Vlaamse): zij voelen zich Vlaminge. Ze leerden immers geen Grieks en hun vader was veel uit werken. Hun centrale identiteit is Vlaams, en dit ontkracht niet hun andere wortels.

De identiteit van een volk heeft niet onmiddellijk iets met "nationalisme" te maken. Dat lijkt me een verkeerde redenering.
Oud 15 januari 2003, 15:05   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste Knuppel,

Ik doe geen moeite om overtuigde Vlamingen te overtuigen, ik weet immers dat de Vlaamse microbe hen met de paplepel is ingegoten en dat zelfs de beste redenaar ter wereld die er niet meer uit kan krijgen, hoewel er enkele uitzonderingen zijn. Ik probeer enkel een paar toevallige voorbijgangers te overtuigen
Je zit er gloeiend naast Patriot. Het is eerder het Belgische en belgicistische dat je met de paplepel kreeg ingegeven in dit land. Was het niet thuis dan wel in de school. De (mooie!) foto van Koningin Astrid hing jaren na haar dood nog vooraan in de klas. De allereerste "Belgische geschiedenis" die je als kind kreeg was inderdaad zo "positief" Belgisch gekleurd als maar mogelijk was. Ze gebruikten je als kind zelfs om met papieren driekleurtjes te gaan zwaaien. Toen ik mijn allereerste reis naar het buitenland maakte (Zwitserland) wist ik vooral van dat land dat onze betreurde koningin in Kussnacht verongelukt was en dat er daar een kapel stond te harer nagedachtenis. Als "paplepel" kan dat tellen...
Mijn ouders waren katholieke CVP-ers. Ze maakten de oorlog als jong koppel mee maar waren geen betrokken partij in collaboratie of weerstand. Ik heb dus ook al helemaal niets gevoeld van de repressie.
Mijn ogen zijn pas opengegaan toen ik me voor de Belgische politiek ben gaan interesseren. D�*�*rdoor ben ik Vlaams-nationalist geworden.
Moesten meer "Belgen" dat doen, het zou zo gebeurd zijn met het Belle-ziekske en zijn even zieke politiek.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 15:12   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:

Ik doe geen moeite om overtuigde Vlamingen te overtuigen, ik weet immers dat de Vlaamse microbe hen met de paplepel is ingegoten en dat zelfs de beste redenaar ter wereld die er niet meer uit kan krijgen, .
Helemaal fout! Bij mij is de 'Vlaamse microbe' helem�*�*l niet met de paplepel ingelepeld! Als ik even terugdenk aan mijn lagere schooltijd (en in mindere mate mijn middelbare schooltijd) dan merk ik op dat dat allemaal heel Belgisch-gezind was. Ook mijn ouders/familie hebben mij helemaal niet politiek beïnvloed. Vroeger sprak ik dan ook zonder nadenken over "Wij Belgen..." enz...

Mijn Vlaamse bewustwording is gegroeid. Door mij te interesseren voor het verenigingsleven, de actualiteit en de politiek ben ik beginnen inzien dat Belgie een staat is zonder volk. In Belgie leve 3 volkeren: de Vlamingen, de Walen/Franstaligen en de Duitstaligen (die in èlke discussie worden doodgezwegen); die héél weinig raakvlakken hebben.
Ik ben beginnen inzien dat als ik vroeger sprak over "Wij Belgen..." ik eigenlijk "Wij Vlamingen..." bedoelde. Ik weet nog goed als ik vroeger met school naar de Ardennen ging, dan dacht ik dat dat Fransen waren...wat dat konden toch geen Belgen zijn want ik verstond ze niet!

Dus Patriot, er is mij NIKS ingelepeld. Ik ben overtuigd Vlaming geworden door de Belgische werkelijkheid te bekijken en mijn (critische) geest en verstand deden de rest. Ik ben er dan ook van overtuigd dat èlke Vlaming die een beetje NADENKT, een overtuigd Vlaming wordt, omdat je Belgie met rationele argumenten NIET kan verdedigen.
Ik zie nu pas wat jij hierboven schreef, Zeno.
Het zal wel geen toeval zijn dat onze standpunten heel erg gelijklopend zijn, zeker?
Oud 15 januari 2003, 15:23   #74
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Je zit er gloeiend naast Patriot. Het is eerder het Belgische en belgicistische dat je met de paplepel kreeg ingegeven in dit land. Was het niet thuis dan wel in de school. De (mooie!) foto van Koningin Astrid hing jaren na haar dood nog vooraan in de klas. De allereerste "Belgische geschiedenis" die je als kind kreeg was inderdaad zo "positief" Belgisch gekleurd als maar mogelijk was. Ze gebruikten je als kind zelfs om met papieren driekleurtjes te gaan zwaaien. Toen ik mijn allereerste reis naar het buitenland maakte (Zwitserland) wist ik vooral van dat land dat onze betreurde koningin in Kussnacht verongelukt was en dat er daar een kapel stond te harer nagedachtenis. Als "paplepel" kan dat tellen...
Mijn ouders waren katholieke CVP-ers. Ze maakten de oorlog als jong koppel mee maar waren geen betrokken partij in collaboratie of weerstand. Ik heb dus ook al helemaal niets gevoeld van de repressie.
Mijn ogen zijn pas opengegaan toen ik me voor de Belgische politiek ben gaan interesseren. D�*�*rdoor ben ik Vlaams-nationalist geworden.
Moesten meer "Belgen" dat doen, het zou zo gebeurd zijn met het Belle-ziekske en zijn even zieke politiek.
In onze lagere school was er inderdaad een mooie foto van ons koningspaar. En inderdaad, daar leerde ik zoveel over het Koningshuis dat er voor de rest weinig tijd overschoot Mijn ouders waren echter geen echte Belgicisten (ondertussen natuurlijk wel ).
Mijn middelbare school was enorm flamingantisch. Enkele invloedrijke leraars waren VU-ers, vandaar. Toen het koningspaar een bezoekje bracht aan onze stad wilden alle leerlingen naar buiten om hen te begroeten, maar het was ons ten strengste verboden en wie toch buiten geraakte kreeg strafstudie. Bij een WK voetbal werd er ons verboden om vlaggen mee te nemen. De volgende dag hadden de leerlingen de hele school volgehangen met tricolores. Het was ons ook ten strengste verboden om naar de wedstrijd te kijken. Een leerkracht die zich toch engageerd om de leerlingen op een tv de wedstrijd te laten bekijken werd berispt. De officiële motivatie van de directie was "vals, opgeklopt gevoel, gestimuleerd door de media kan niet binnen de schoolmuren."
De ware reden was echter duidelijk: "een Belgisch gevoel kan en mag niet."
Niemand heeft mij dus Belgicist "gemaakt", en ik vind het geweldig dat jullie geen traditionele, geïndoctrineerde flaminganten zijn.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2003, 15:39   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De officiële motivatie van de directie was "vals, opgeklopt gevoel, gestimuleerd door de media kan niet binnen de schoolmuren."
Slimme directie die niet alleen wist dat de media vals zijn en welbepaalde gevoeligheden opklopte (en nog steeds opklopt) maar die deze invloeden, tenminste binnen de schoolmuren, probeerde te bestrijden.
Bij jou is het niet gelukt. Integendeel. Jij had dan ook de geknipte ouders om je in het rechte, belgicistische spoor te houden.
Waren de anderen uiteindelijk slimmer of hebben ze zich ook door die "valse, opgeklopte gevoelens" laten beïnvloeden eens ze de schoolmuren achter zich lieten?
Oud 15 januari 2003, 16:55   #76
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb heel mijn klas de Brabançonne in beide landstalen geleerd, en allen zijn zij potentiële BUB-stemmers.

En de directie had het trouwens (officiëel) over de voetbal en niet over het Belgisch gevoel. Dat overigens alleen maar sterker werd door onze ontsnapping, die dag, naar een andere school die hun leerlingen wel de wedstrijd liet bekijken
Met de tricolore in de hand liepen we over de straten en werden dan gastvrij verwelkomd in die andere school, waar het Vaderlands lied reeds weerklonk.
Oud 15 januari 2003, 17:05   #77
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb heel mijn klas de Brabançonne in beide landstalen geleerd, en allen zijn zij potentiële BUB-stemmers.

En de directie had het trouwens (officiëel) over de voetbal en niet over het Belgisch gevoel. Dat overigens alleen maar sterker werd door onze ontsnapping, die dag, naar een andere school die hun leerlingen wel de wedstrijd liet bekijken
Met de tricolore in de hand liepen we over de straten en werden dan gastvrij verwelkomd in die andere school, waar het Vaderlands lied reeds weerklonk.
Ik zie het al. Het was een Belgische partriot die binnen de schoolmuren zijn belgicistische missiewerk deed. Hij leerde er de Vlamingen zelfs de brabançonne in het frans zingen. Of was het een Waalse school waar je de franstaligen de nederlandse versie leerde?
Ik kijk dus met spanning uit naar de verkiezingsuitslagen.
Afspraak binnen vier maanden. 8)

Die gaan alleen niet over het Belgische voetbal maar over zijn politiek...
Oud 15 januari 2003, 17:08   #78
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het was een Vlaamse school, in beide betekenissen van het woord, hoewel er naaste de oude Vlaamsgezinden ook jonge, progressieve, Belgischgezinde leerkrachten waren.

Citaat:
Afspraak binnen vier maanden.
En alle dagen die daar tussen liggen
Ik blijf voorlopig hier
Oud 15 januari 2003, 17:18   #79
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was een Vlaamse school, in beide betekenissen van het woord, hoewel er naaste de oude Vlaamsgezinden ook jonge, progressieve, Belgischgezinde leerkrachten waren.

Citaat:
Afspraak binnen vier maanden.
En alle dagen die daar tussen liggen
Ik blijf voorlopig hier
Het kon moeilijk anders. Ik zie je de franstaligen nog geen nederlandse brabançonne leren zingen.
Belgischgezinde leerkrachten zijn dus jong en progressief?

Ik jaag je niet weg hoor Patriot! Ik hoor nog zo graag jonge, progressieve BUB-ers bezig. Ze zijn mijn lust en mijn leven, weet je!

Binnen vier maanden weten we wat het missiewerk heeft opgeleverd. 8)
Oud 15 januari 2003, 17:27   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb heel mijn klas de Brabançonne in beide landstalen geleerd...
Beide?

Ik dacht dat er in België drie landstalen waren. Maar misschien vergis ik mij in die spreekwoordelijke onwetendheid die een Vlaams Blokker zo eigen is (althans naar de bewering van de media)...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be