Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2012, 21:25   #61
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Oostenrijk bestaan er al jaren bijzonder strenge regels voor houtkachels. Geen mens die het daar als onnuttig beschouwt.
(...)
Wat zijn die regels?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2012, 22:14   #62
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Wat zijn die regels?
Regels zijn er om gebroken te worden.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2012, 12:32   #63
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Hoeveel brengt een dode baby op voor de zorgkas?
Dus als ik het goed begrijp zijn die afval stokers dus eigelijk een beetje baby moordenaars?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2012, 17:40   #64
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dus als ik het goed begrijp zijn die afval stokers dus eigelijk een beetje baby moordenaars?
ja, het verband is wel zeer duidelijk.
Oud 22 april 2012, 23:40   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Wat zijn die regels?
Dat het oostenrijks hout moet zijn zeker?

Ach...onzin naar gewoonte allemaal.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:50   #66
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat het oostenrijks hout moet zijn zeker?

Ach...onzin naar gewoonte allemaal.
Je kan de zin en onzin van een wet bepalen a.h.v. de manier waarop een bevolking het opvolgt in de praktijk.

Nog niet zo lang geleden kwam men met een regel op de proppen dat iedereen zijn eigen waterput moest aangeven. Niemand heeft dit gedaan en ze hebben het uiteindelijk opgegeven.
Oud 24 april 2012, 11:42   #67
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Hoeveel doden vallen er als er helemaal geen vervoer en verwarming meer is ?
Whahaha ze mogen hunnen brol niet meer opstoken en de wereld stort in zenne

Citaat:
Je kan de zin en onzin van een wet bepalen a.h.v. de manier waarop een bevolking het opvolgt in de praktijk.
Justifiëring der idioten als je het mij vraagt

Laatst gewijzigd door Klein Licht : 24 april 2012 om 11:42.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:28   #68
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Whahaha ze mogen hunnen brol niet meer opstoken en de wereld stort in zenne

Justifiëring der idioten als je het mij vraagt
De justifiëring van een idioot is wanneer hij een bestaande en goed werkende oplossing afkraakt voor een oplossing die er geen is .

nihil novum sub sole

Laatst gewijzigd door Stingray : 25 april 2012 om 10:34.
Oud 26 april 2012, 18:08   #69
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik woon zelf in een buurt die lijdt onder industriële vervuiling (niet ver van Genk-Zuid). Toen mijn ouders deze bouwplaats kochten, hadden ze hier domweg geen weet van, noch bij stilgestaan of dit nagevraagd.

Daarenboven hanteren onze buren en masse het volgende milieubeleid, dat mede gemotiveerd wordt dankzij het feit dat onze burgervader gezorgd heeft voor torenhoge belastingen op huisvuil(ophaling) of binnenbrengst naar het containerpark:
- afval wordt verzameld en verbrandt, mib huishoudelijk afval waaronder plastic-, aluminiumverpakkingen, PET-flessen, tetraverpakkingen, ...
- afval wordt in het naburig bos of op braakliggende terreinen (die steeds schaarser worden gedumpt), groenafval wordt gewoon gedumpt maar ik heb zelfs weet van mensen die hun rommel gewoon begraven
- ...

Dit verbranden gebeurt in allesbranders waarmee men het hele huis verwarmt. Deze staan in een aparte ruimte achter het huis gesitueerd (Het gaat om gezinnen die familie zijn van mekaar en blijkbaar mekaar fan hebben gemaakt van deze verwarmingstechniek, die voor hun uiteraard ook zeer goedkoop is. Naar schatting hebben deze mensen zo al 100 000 euro kunnen sparen op bv een tiental jaar, met name geen kosten voor afvalophaling, voor vuilniszakken, noch kosten voor mazout!

Er zijn echter ook buren die het nog verder gaan zoeken: tonstoken ... Stoken in een soort "tuinhaard", gewoon een open vuur maken buiten achter het huis en last but not least, een zeer inventieve en creatieve buurman heeft met wat stenen en een rooster een soort schaam-barbeque gemaakt.
Je raadt het nooit: deze brave (sic) man noch zijn familie gebruiken deze om echt te bbquen. Hij vormt een alibi. Op deze barbeque wordt plastic verbrand!

Dit is namelijk goed te ruiken.

Deze buren verbranden overigens de ergste en meest illegale zaken op zo illegaal mogelijke manieren op momenten dat het een zondag of feestdag is, of er evenementen in de stad of naburige gemeentes zijn. We vermoeden dat dit gebeurt omdat het dan nog langer duurt vooraleer er politie aanwezig is.

Alle mogelijke diensten werden op de hoogte gesteld van het probleem. Het resultaat is zero, nada, nul de botten...
Deze mensen moeten op heterdaad betrapt kunnen worden, maar bij het verwittigen van de politie (veelvuldig bellen van de politie heeft ertoe geleid dat de buren extreem creatief zijn geworden, cfr. supra ...) duiken de problemen op dat het uren duurt vooraleer de politie arriveert en dat de politie (niet onvaak in een alles-verhullend parfum omhult) vindt dat het eigenlijk maar een beetje stinkt...
Bovendien argumenteren ze dat ze niet kunnen gaan kijken omdat ze deze mensen toch moeilijk kunnen gaan storen op een feest- of zondag, en vooral 's avonds (ze doen het ook vaak 's avonds of zelfs 's nachts ) en dat dit een inbreuk vormt in de privacy en men hiervoor nooit een huiszoekingsbevel zal krijgen!
Dat wij zelfs foto's hebben van vreemdsoortige rookwolken die opstijgen uit sommige tuinen, stoort hun allerminst. (Een mens doet rare dingen in zijn wanhoop.)

Overal stoten we tegen een gesloten deur.
Inmiddels hebben wij allen longproblemen. Op mijn longfoto is schade zichtbaar. Het lijkt alsof ik reeds jaren rook ...
Het probleem is namelijk dat deze rook niet enkel continu in de tuin hangt waardoor deze ongenietbaar en onbegaanbaar terrein wordt, maar ook de woning binnendringt!
Moderne woningen moeten namelijk aan verluchtingsnormen voldoen, waardoor je deze niet hermetisch kan afsluiten.
Rook slaat altijd neer op een bepaald punt, nadat het is opgestegen. En toevallig blijkt dit ons terrein, wat ook een stukje hoger ligt dan dat van de buurman ...
's Avonds en 's nachts wanneer de wind gaat liggen en het windstil wordt, wordt het fenomeen nog erger en wordt deze lucht bijgevolg binnenshuis nog veel intenser. Gewoon ademen wordt dan soms zeer moeilijk. Laat het uit over klachten als geïrriteerde ogen, geïrriteerde slijmvliezen, een geïrriteerde keel, kuchen en hoesten, heesheid, ...
Bij mijn huisgenoten is dit er niet minder op. We hebben zelfs last van huiduitslag en ik heb een ziekte die hier reeds vermeld is, waarvan de oorzaak niet gekend is maar die zeer vermoedelijk gerelateerd is aan de aanwezigheid van PCB's, dioxines, ... en andere stoffen tengevolge van onvolledige verbranding in de omgeving...

Zelf heb ik momenteel allicht hierdoor chronisch last gekregen van keelirritatie en heesheid en geïrriteerde ogen, ook kan ik niets meer aan luchtvervuiling verdragen (op een drukke weg komen leidt bij mij onmiddellijk tot een gestegen mucusproductie (smakelijk).

In ieder geval kan ik een boek schrijven over wat een afschuwelijke en gruwelijke hel en zelfs terrorisme het is om in zo'n omgeving te leven. En zeggen dat wij er vroeger alles aan hebben gedaan om gezond en oud te worden, tot en met biologisch eten. Nu begrijp je dat groenten uit eigen tuin een risico vormen en gewoon de lucht binnenshuis bij ons waarschijnlijk nooit aan enige norm voldoet. Zoals gezegd helpt "verluchten" (de oplossing die de politie altijd voorstelt aan de telefoon "ons hele huis hangt vol rook" "zet even een raam open!!" niet, daar de rook buiten nog een pak intenser hangt ...
Dit is echt om dood te vallen en het vergalt heel veel. Daarbij sta je machteloos.
De buren willen natuurlijk niet inbinden want ze vinden dat zij niet storen en beweren dat ze er rekening mee houden. Absurd natuurlijk, want dat zou betekenen dat ze in de koude gaan zitten (voor de allesbrander-familie).
Oud 26 april 2012, 18:11   #70
Groentje-18

Standaard

Om maar te zeggen dat ik dit een zeer goed wetsvoorstel vindt en zeer blij ben dat deze euro eindelijk gevallen is bij onze overheid (al was dit al het geval want men heeft, mede dankzij meerdere klachten, hier al één en ander aan campagne proberen voor op te richten zoals bv "stook je gezondheid niet op" in Limburg, ed)... Als groot slachtoffer van luchtvervuiling samen met mijn gezin, zal ik blij zijn als we de 50 halen zonder long-, of keelkanker te krijgen.

Bovendien draagt de uitstoot van roet in België, die voor 30% (?) afkomstig is uit huishoudens, ook in niet geringe mate bij aan het broeikaseffect.

We mogen bovendien niet vergeten dit pan-Europees en liefst wereldwijd aan te pakken. Vervuiling is cumulatief en we vervuilen in een veel helser tempo de lucht, dan de natuur aankan om het te compenseren en te vernietigen.
Daarom vind ik ook dat we naast onze uitstoot massaal verminderen, aan manieren moeten denken om de lucht te reinigen teneinde de kwalijke stoffen eruit te filteren. Zoniet blijven ze voor decennia en zelfs eeuwen rondcirculeren en dwarrelen ze neer op de bomen en water, om dit te verontreinigen en zo in verschillende lagen van de biodiversiteit zijn tol te eisen.
Oud 26 april 2012, 18:17   #71
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Zie ook een deel van een draad van Groentje-18 waar ze spreekt over de allesbranders bij de buren.
Dat dus.

Ik weet dat het niet de eerste keer is dat ik er een boekje over open doe.

Niet enkel op deze site overigens. Ik heb zowat iédere milieu- en zelfs gezondheids-instantie in Vlaanderen gecontacteerd. Tot medici toe overigens die aanhaalden dat deze situatie zeker niet mocht blijven bestaan...
Het is altijd lollig trouwens wanneer mensen vinden dat ik schromelijk overdrijf en het probleem buiten alle proporties waarneem ...totdat ze thuiskomen... Als ze nog maar hun auto op de oprit parkeren, weten ze al niet snel genoeg hun deur dicht te krijgen om te voorkomen dat het ruikerige goedje in het textiel trekt en er in blijft zitten.
(Ja, ik neem de geur ook overal mee naartoe als aandenken. In textiel, wat wij allemaal buiten hangen om te drogen dus je kan je er al iets bij voorstellen ........ en met name in mijn haar blijft deze geur sterk hangen. Wij ruiken altijd alsof we uit een brandend huis zijn gevlucht. Tof hoor, als je je opmaakt voor een sollicitatie, receptie of galabal of gewoon voor het meest normale. )

Maar van zodra iemand ons huis betreedt dus of in de buurt komt, onderschrijven ze de ernst van het probleem en beseffen ze dat ik zeker niet overdrijf, integendeel. Ze bieden zelfs hun hulp aan om het probleem te stoppen en zeggen ook dat het gewoon onleefbaar en onmenselijk is ... Als je het niet gewoon bent of het geluk hebt om er niet te wonen, wil je er idd zo snel mogelijk weg ...
Je moet je voorstellen dat bij alles wat je doet deze geur ook aanwezig is ... van een ontspannend bad, tot koken en eten in de hoop te genieten van heerlijk voedsel (wat je amper ruikt, hooguit een mengeling met de vieze zurige stank van het gestook) tot slapen of eens gezellig een filmpje zien... en bij iedere inademing deze geur je keel en neus (voor zover die niet dicht is geslibt door de zwelling van je slijmvliezen) of mond irriteert ...

Met alle respect, maar dan begrijp ik plots heel goed waarom bij mensen soms de stoppen compleet doorslaan ...
Je kan gewoon niet meer op een normale manier van je eigen huis gebruik maken op die wijze. Eigenlijk hadden ze ons volgens mij, als je luchtkwaliteitsnormen volgt, nooit in dat huis mogen laten wonen ... en was het gewoonweg onbewoonbaar. Ik kan me niet voorstellen dat dit minder erg is dan bv een hardnekkige schimmel qua gezondheidscompenserend effecten...
Eerlijk gezegd heb ik dan wel gekozen... Daar kan je tenminste immers ook nog iets ondernemen, tegen deze vorm van "stookterrorisme" sta je machteloos.
Dat is wraakroepend, te meer daar België op papier zo'n geweldig land is met zoveel mogelijkheden en instanties om het de burger op z'n minst menswaardig te maken.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 26 april 2012 om 18:19.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2012, 18:27   #72
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Vlaanderen dat zoals iedereen weet een toonbeeld is van goed bestuur heeft een nieuwe burgervriendelijke beslissing genomen : via een 'ontwerp politiereglement' dat Vlaanderen aan alle steden en gemeenten overmaakt zal de Vlaamse Regering het gebruik van houtkachels aan banden leggen.

Veel plezier in jullie Vlaandrenland.
Graag linkje naar dit decreet als dit waar is?

Maar het politiereglement is in iedere gemeente verschillend. Vaak kan je niet veel doen.
In onze gemeente zijn er bv geen bepalingen, inmiddels heeft men wel ervoor gezorgd dat de wettelijke minima moeten worden nageleefd nl VlAREM-wetgeving volgen bv. en er wordt verwezen naar hoe hinderlijk stoken kan zijn.
Verder niets.
Soms kan men zich nog beroepen op bouwbepalingen. Veel van die bouwseltjes met stookinstallaties zijn immers illegaal of voldoen niet aan de normen, met name bv de schoorsteen.
In onze gemeente is dat echter ook niet aanwezig.

Daar sta je dan mooi voor schut, te stikken in je eigen woonst, om de gierigheid en het verschrikkelijk egoïsme van een ander te compenseren.

De meeste van deze verbrandingsinstallaties zijn absoluut niet geschikt voor een gemiddelde Vlaamse dichtbebouwde woonwijk. Maar zelfs als er meer regelgeving komt, zoals ik al zei is ze niet waterdicht. Als de politie zich beroept op luiheid of de privacywetgeving, blijf je in de stank en de vervuilde lucht zitten ...

En als je buurman op zijn barbeque afval stookt, wat ze heel kort en enkel 's avonds doen bv ... tja ... Enkele buren hebben al eens een PV of waarschuwing gekregen hoor. Je denkt toch niet dat die mannen daardoor worden afgeschrikt?
Van zodra hun stockage (van degene zonder afvalverbranders) volzit wordt er weer vuurtje gestookt, zomer met 30° of winter. Gêne kent men niet.

Als je hun duidelijk maakt hoe groot de overlast is en dat de stank ondraaglijk is en het ook nog gezondheidsschade teweegbrengt, verwijzen ze naar de torens van het industrie-terrein die natuurlijk een pakje imposanter zijn en waarvan is geweten dat er ook niet altijd even katholieke stoffen uitkomen.
Daarom vinden zij dat het gerechtvaardigd is om ons huis vol te proppen met het gif dat uit hun (onvolledig verbrand) afval komt ...

Het straffe en cynische van de hele zaak is dat wij, bij het over de vloer komen bij die mensen, volgens mij zelfs indien we speurhonden hadden gebruikt, niet in staat waren om ook maar het minste tikkeltje of spoortje van ook maar één vervuilingselement te ruiken.

De schoorstenen staan strategisch op hun percelen, namelijk achter hun huizen, zodat de wind in de meeste gevallen ze altijd naar ons brengt ... alwaar de rook neerslaat (of gewoon voorbijkomt daar we hoger wonen).
Oud 26 april 2012, 18:47   #73
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat je in Nederland mag je in de steden niet met hout mag stoken wegens te vervuilend ( stof ). Op zich wel goed dat ze daar in het dichtbevolkte Vlaanderen ook iets aan doen.
Lijkt me bovendien niet erg efficiënt om bomen, die decennia nodig hebben om uit te groeien, vervolgens op korte tijd op te stoken.

En dan hebben we het natuurlijk nog niet gehad over die figuren die hun afval ( PMD en allerhande plastic ) zitten op te stoken, die zou men hard moeten aanpakken.
Klopt.

In Groot-Brittannië heeft men ook de zogenaamde gesaneerde wijken.
Ook barbeque'en dmv houtskool is er verboden.
Deze wijken zijn speciaal voor long- en hartpatiënten.
Oud 26 april 2012, 18:50   #74
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Als er mist hangt , is het windstil.
Ze zullen rap weten wie er aan het branden is.
Tenzij het avondschemer of donker is, kan je dit redelijk goed achterhalen.

Gewoon schoorstenen bekijken, nagaan vanwaar de wind komt, ...
Als de rook niet wit is, is er al meer kans dat je hem treft, en de neus gebruiken natuurlijk. Niet erg moeilijk, ik kan van mijn hele wijk sowieso zeggen wie op hout of erger stookt, en wie niet...
Fiets even door de straat, of rij erdoor met het raam open, en hupakee, je hebt ze in no time hoor. Je moet wel goed kijken.
Voor 's nachts biedt de pitslamp een optie ...

De meeste van de schoorstenen waar vanalles doorgejaagd wordt zijn zelf al half mee-opgebrand en zien op z'n minst zwart van het roet bovenaan.
Oud 26 april 2012, 19:01   #75
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
maar ALZ ook niet vergeten...

Ja, maar dat ruiken wij niet. Evenals de andere industrie, daar hebben we geen geurhinder nog directe observeerbare gezondheidshinder van.
Er zijn wel plaatsen waar je het wel ruikt, met name als je langs de industriezone komt (ALZ is zeker niet het enige vervuilende bedrijf, maar dit wordt wel het meeste geviseerd! De andere bedrijven profiteren hiervan... Bovendien wordt de uitstoot van deze Genkse bedrijven continu gemonitored en kunnen ze zich aan bezoek verwachten als het niet pluis is ... Niets gaat daar door de schoorsteen zonder gecontroleerd te worden via sensoren.)

Wij hebben absoluut en zeer duidelijk hinder van onze buren, met name de allesbranders die continu stoken.

Als de families beide tegelijkertijd niet stoken, en de overige buren ook geen afval opstoken, halen we opgelucht adem. Maar het duurt altijd enkele dagen eer de lucht weer wat betamelijk ruikt.

Ik weet en geloof absoluut dat het industriegebied een zeer grote vervuiler is, ik ken mensen die er werken en weet hoe hun longen eraan toe zijn ..., maar nogmaals, wij hebben daar echt geen directe gezondheids- of geureffecten van.
Dat is overigens in sommige buurten wel anders (met name geureffecten, in (nieuw) Sledderlo.
Directe gezondheidseffecten ervan dacht ik dat je sowieso ook niet hoefde te verwachten. Op lange termijn echter ... 3 op 1000 meer kankergevallen per jaar zou de ratio zijn. Kwatongen zeggen dat het echter veel hoger ligt en de ziekte geconcentreerd is in bepaalde buurten. Uit wat ik soms hoor, kan er zeker iets van zijn ...
Oud 26 april 2012, 19:06   #76
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Toch goed nieuws voor de ziektenzorgverzekering?
De ziekenzorgverzekering is in ons land verplicht en dekt absoluut de kosten van de gezondheidszorg niet, die elk jaar stijgen.

Privé-ziekteverzekeringen hebben maar weinig mensen en zijn zeldzaam.
Deze mensen kunnen plots sterven, tengevolge van cardiovasculaire aandoeningen.
Doch, respiratoire en aanslepende problemen zijn ook een groot deel van het probleem.
Longtransplantaties, aerosoltherapie, bronchiëndilatators, consultaties bij pneumologen, hoestsiropen, en dan de vele onverwachte gezondheidseffecten door een te hoge concentratie aan zware metalen, pcb's, dioxines, PAK's ... die sowieso meekomen bij onvolledige verbranding.

Recent is er zelfs een studie verschenen die luchtvervuiling linkt aan obesitas, verschenen.
Oud 26 april 2012, 19:28   #77
Stingray
Banneling

Standaard

Ik ga me dat allemaal royaal aan mijn laars lappen sé.
Oud 26 april 2012, 19:58   #78
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt me bovendien niet erg efficiënt om bomen, die decennia nodig hebben om uit te groeien, vervolgens op korte tijd op te stoken.
Behalve dat, als ge het wat slim aanpakt geen bomen ervoor moet kappen, maar houtafval van bouwwerven, schrijnwerkerijen etc kunt opsoken. Ik kan kapotte paletten meenemen. Een vriend die in een schrijnwerkerij werkt houdt ook arf en toe hout opzij. Dat zou anders toch maar in de afvalcontainer belanden 0.0 nuttige waarde hebben.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2012, 20:03   #79
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Toch ongelofelijk hoeveel regelneven er hier zitten. Vooral als ze regels mogen opstellen waar anderen last van hebben. Man man, je zou je bijna op een partij congres van de SP.a wanen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 00:14   #80
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik ga me dat allemaal royaal aan mijn laars lappen sé.
Keelpijn.

Nu op dit eigenste moment, zoals continu.

Nochtans had ik gehoopt dat mijn keel, longen, slijmvliezen, ... toch nog een 70 jaar mee hadden gegaan. Ik had er mijn verdomde best voor gedaan: gezond eten, sporten, deftig proberen te leven op allerhande mogelijke wijzen, ...

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be