Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2012, 21:16   #61
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Een kleine rekening leert dat Groen, extreem-links en LDD nog samen goed zijn voor 12% van de Vlaamse stemmen. Zitten in die 12% ook de blancostemmers en de ongeldingen?
Blanco-stemmers worden normaal gezien nooit opgenomen. Aangezien dat bij verkiezingen ook niet gebeurt, zou dat een sterk vertekend beeld geven.

Van de 12% gingen er 7 naar Groen, 2,2 naar PVDA en naar 0,8 naar LDD. Er werd dus in 2/100 gevallen op een partij gestemd die niet werd opgenomen, zoals bijvoorbeeld R.O.S.S.E.M.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mo slimmeke,

de vorige peilingen van de Libre werden op dezelfde manier gehouden; alleen zo is het nuttig om te kunnen vergelijken of er tendensen waar te nemen zijn.

Enige kennis is hier dus zoek.
En het laatste restantje optimisme bij sommigen ook.
Als de vorige peiling van La Libre ook een internetpeiling was, dan was ook dat een overschatting.

Om tendensen (stijgen, gelijk blijven of dalen) vast te stellen, is het inderdaad nodig om dezelfde methode opnieuw te gebruiken. Neemt niet weg dat deze methode systematisch steekproeven oplevert die absoluut niet representatief zijn.

Waarschijnlijk blijft de N-VA op hetzelfde peil hangen. Hoe hoog dat is? Dat kan een internetpeiling niet zeggen. We weten alleen dat het bijna zeker niet meer is -waarschijnlijk lager- dan bij een steekproef die hen te hoge scores geeft.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 21:17   #62
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
N'ayez pas peur du "conferderalisme" de l'NVA mon cher....
Ik zal het u toegeven, beste Fieseler, ik heb een tijdje gepanikeerd tijdens de lange onderhandelingen.

Geheel ten onrechte echter.
Zelfs de grootste snoek haalt het nooit van een tros palingen in een emmer snot.
Hoe kon ik ooit het vertrouwen verliezen in de onbetrouwbaarheid van de CVP?
Hoe kon ik ooit vrezen dat De VLD écht verandering wilde?
Zelfs de Sp-a offerde zowel intellect als boegbeelden op om haar zusterpartij en België ter wille te zijn (begrijpelijk overigens)

En ja, De Wever is ook intelligent, en blijkbaar geen al te gretige postjespakker, maar toch een maatje te klein als het om echte doortraptheid gaat.
Hier op het forum ons wat voorliegen i.v.m. directe demokratie, dat lukt.
Een mooie grand-écart tussen zijn partijprogramma en wat hij af en toe laat doorschemeren over zijn echte opinie, no problem, maar om België kapot te krijgen, zal hij nog veel dunne soep met vetvrije ballekes moeten eten, als hij dat al echt wil....

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 11 mei 2012 om 21:18.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 21:23   #63
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ja dat willen we zeggen.
Die N-Va'ers: goed zeg dat die zijn!
Alles kunnen die snaken warempel!
Onlangs was er zelfs een N-Va'er die me vertelde dat hij van slecht eten goeie str*nt kon maken!
Een waeren Vlaemschen Heldt
Zit het hoog, Staaf??? De druiven te zuur?

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 21:26   #64
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zit het hoog, Staaf??? De druiven te zuur?
Je kan best bedenken dat een goeie uitslag voor de N-Va me niet bepaald vrolijk maakt.
Dat was hetzelfde met de VB-uitslagen op de achtereenvolgende zwarte zondagen.
Maar dat heeft zijn tijd geduurd.
Trouwens, zijn een groot deel van de huidige N-Va-stemmers geen tijdelijke ex-VB'ers? De theorie van de communicerende vaten, weet je wel?
Oud 11 mei 2012, 21:30   #65
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Breaking news ! In terzake werd er terloops het interview met Matthias De Clercq en Annemie Neyts even verwezen naar die ca. 10% van de ovld. Ze zijn dus op de hoogte van die peiling bij de VRT
Da's ook zo'n typische VRT mediamanipulatietruc.
Ze vermelden het eventjes, dus ze hebben het zogezegd gebracht.
Enkel de sterk geïnteresseerden gaan dan op zoek naar de verzwegen informatie.
Mocht N-VA 3% achteruitgaan in om het even welke peiling zou het direct de hoofdlijn van Terzake zijn.
Oud 11 mei 2012, 21:31   #66
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Je kan best bedenken dat een goeie uitslag voor de N-Va me niet bepaald vrolijk maakt.
Dat was hetzelfde met de VB-uitslagen op de achtereenvolgende zwarte zondagen.
Maar dat heeft zijn tijd geduurd.
Trouwens, zijn een groot deel van de huidige N-Va-stemmers geen tijdelijke ex-VB'ers? De theorie van de communicerende vaten, weet je wel?
Bwa, daar zijn ook ex-CD&V'ers, ex-VLD'ers en zelfs ex-sossen bij. De enige hoop die een belgicist nu nog heeft is de N-VA schade te berokkenen door de link te leggen naar het VB, dat voor mij ten onrechte in een cordon zit. Dat zijn dan de mensen ( de traditio's en groen) die hun mond vol hebben van democratie. Allee, toch van hun democratie.

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 11 mei 2012, 21:37   #67
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
De VB'ers hebben ook zo een periode geglorieerd, toen ze mooie uitslagen haalden...
Naar het schijnt was er zelfs een tijd dat België mensen aansprak, maar ik heb het alleen van horen zeggen.
Oud 11 mei 2012, 21:43   #68
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
2 fouten in deze redenering :

1) als ex-VB'ers overgaan naar N-VA als partij waarvoor ze stemmen, betekent dat dat ondanks al hun praatjes de klassieke partijen er niet in slagen om kiezers die naar een Vlaamsgezinde partij gegaan zijn terug in het belgicistische kamp te lokken.

2) Bij communicerende vaten blijft de inhoud alsmaar gelijk.
Hier blijft het stemmenaantal van de V-partijen steeds groter worden.

Ik wens u veel sterkte toe...
Oud 11 mei 2012, 21:45   #69
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwa, daar zijn ook ex-CD&V'ers, ex-VLD'ers en zelfs ex-sossen bij. De enige hoop die een belgicist nu nog heeft is de N-VA schade te berokkenen door de link te leggen naar het VB,
Demonisering door linken aan VB is een van de mogelijke opties, hoewel ik er niet echt in geloof.
Ze doen echt hun best om afgrijzen te simuleren tegenover hun zusterpartij.

Misschien levert het meer op om NV-a als een anti-werkmanspartij af te schilderen.

En desnoods halen we er wat incivisme bij, en verwijten we ze om ons schone landeke te willen opblazen en ons in een financiëel drama te storten, een avontuur waarvan niemand de afloop kent, maar waarvan we weten dat het nooit een goeie kan zijn etc. etc.

Maar het ideale scenario ware dat iedereen eens grondig het N-VA programma leest, en dat eens naast de nieuwsvideootjes legt waarin Bart Dewever optreedt.
Voor inconsistenties en spreidstanden begint de publieke opinie gevoelig te worden.
Het vertrouwen in politci is al bij het vertrek niet groot.
Daarop kunnen we inspelen en voortbouwen.

Enfin, nog is België niet verloren.
We krijgen die N-Va ook nog klein.
Oud 11 mei 2012, 21:46   #70
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Naar het schijnt was er zelfs een tijd dat België mensen aansprak, maar ik heb het alleen van horen zeggen.
Je kan dat nog vaak horen als je met wat oudere, en vooral wijzere mensen in contact komt.
Oud 11 mei 2012, 21:48   #71
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
En desnoods halen we er wat incivisme bij, en verwijten we ze om ons schone landeke te willen opblazen en ons in een financiëel drama te storten, een avontuur waarvan niemand de afloop kent, maar waarvan we weten dat het nooit een goeie kan zijn etc. etc.
Eén woord van N-VA volstaat om al rood-blauw-oranje te doen sidderen en beven :

D
E
X
I
AAAAAAAAAAAAAAAAA
Oud 11 mei 2012, 21:48   #72
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Je kan dat nog vaak horen als je met wat oudere, en vooral wijzere mensen in contact komt.
Dementie kan hard toeslaan.
Oud 11 mei 2012, 21:58   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht

Als de vorige peiling van La Libre ook een internetpeiling was, dan was ook dat een overschatting.

Om tendensen (stijgen, gelijk blijven of dalen) vast te stellen, is het inderdaad nodig om dezelfde methode opnieuw te gebruiken. Neemt niet weg dat deze methode systematisch steekproeven oplevert die absoluut niet representatief zijn.

Waarschijnlijk blijft de N-VA op hetzelfde peil hangen. Hoe hoog dat is? Dat kan een internetpeiling niet zeggen. We weten alleen dat het bijna zeker niet meer is -waarschijnlijk lager- dan bij een steekproef die hen te hoge scores geeft.
Jamaar Robbe,

seffens gaat ge ons zo 'overtuigen' dat het beter voor ons geweest ware dat we in die peilingen van de Libre achteruit gegaan waren ... ????

Luistert goed hé:
1) het is maar een peiling
2) het is maar een tendens in opeenvolgende peilingen
3) nu zijn het gemeenteraadsverkiezingen, wat heel wat anders is qua spelregels die de kiezers hanteren

maar
4) ik ben er toch ferm content mee.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 21:59   #74
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Demonisering door linken aan VB is een van de mogelijke opties, hoewel ik er niet echt in geloof.
Ze doen echt hun best om afgrijzen te simuleren tegenover hun zusterpartij.

Misschien levert het meer op om NV-a als een anti-werkmanspartij af te schilderen.

Maar het ideale scenario ware dat iedereen eens grondig het N-VA programma leest, en dat eens naast de nieuwsvideootjes legt waarin Bart Dewever optreedt.
Voor inconsistenties en spreidstanden begint de publieke opinie gevoelig te worden.
Het vertrouwen in politci is al bij het vertrek niet groot.
Daarop kunnen we inspelen en voortbouwen.

Heeft je staafke niet de verkeerde kleuren, Staaf?

Citaat:
Oud 11 mei 2012, 22:07   #75
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jamaar Robbe,

seffens gaat ge ons zo 'overtuigen' dat het beter voor ons geweest ware dat we in die peilingen van de Libre achteruit gegaan waren ... ????

Luistert goed hé:
1) het is maar een peiling
2) het is maar een tendens in opeenvolgende peilingen
3) nu zijn het gemeenteraadsverkiezingen, wat heel wat anders is qua spelregels die de kiezers hanteren

maar
4) ik ben er toch ferm content mee.
Zoals ik reeds eerder schref op dit forum.
Bij de anti Vlaamse pers zitten verdomd slimme strategen.
Daartegenover staat een dom Vlaams volk.

Mijn punt: de NVA gaat, dank zij de media, de grootste overwinningsnederlaag tegemoet sinds het VB in Antwerpen in 2006.

Als ze een super schitterende 35% halen zal dat als een verschrikkelijke nederlaag worden verkocht door de politieke en mediatieke vijand.
Gelukkig is Bart slim genoeg om reeds voor de verkiezingen te relativeren.
Dat hem al maar begint met een latijns spreukske te zoeken om reeds bij voorbaat de aanstaande overwinning te "plaatsen".
Oud 11 mei 2012, 22:26   #76
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We? Uw grote broer is bij de polies of zo?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 23:04   #77
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

dit is een bittere pil voor sommigen zie ik hier....
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 23:18   #78
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
We? Uw grote broer is bij de polies of zo?
Het is zeker dat het Belgisch establishment alles uit de kas zal halen om dit resultaat in 2014 te voorkomen, al moet men op studiereis naar Oekraïne waar men er vakkundig is in geslaagd de oppositie (mond)dood te maken.
Onderschat deze lieden niet !
Ze staan met de rug tegen de muur.
Ze hebben alles te verliezen.
En om collaborateurs in Vlaanderen zelf te vinden zal ook niet al te moeilijk zijn, zoals eind vorig jaar bewezen.
Er staan de NV-A verantwoordelijken nog moeilijke tijden te wachten.
En op hulp van buitenaf of de media moeten ze ook niet rekenen.
Dat staat ook vast.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2012, 00:07   #79
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik mis enkele forummers in deze draad? Help eens! Ik kan niet precies zeggen wie, maar er is een zeker gemis.
Mij zult u wel niet missen in deze draad, neem ik aan. Mijn reactie op peilingen is overigens steeds dezelfde : het is slechts een peiling, maar ze geeft wellicht een trend aan.

Die trend, voor wat Vlaanderen betreft, is al langer bekend, en zal naar mijn mening niet zo snel omkeren : méér en méér Vlamingen zijn de belgicistische regimepartijtjes beu.

Voor het voortbestaan van de huidige staatsconstructie België blijkt dat evenwel geen probleem, vermits de Vlaamse meerderheidsbevolkingsgroep alsmaar minder in de pap te brokken heeft bij de samenstelling van de federale regeringsmeerderheid, die trouwens nu reeds geen meerderheid meer haalt in Vlaanderen. Bovendien blijkt de Vlaamse bevolking dergelijke volstrekt ondemocratische situatie slaafs te aanvaarden.

Al valt te bezien hoe lang die slaafse meegaandheid nog zal duren. Het is mij zeer duidelijk dat Vlamingen in de regel absoluut geen revolutionairen zijn, maar ik blijf erbij dat de gemeenteraadsverkiezingen later dit jaar een eerste en wellicht doorslaggevende test zullen zijn voor uw huidige federale bestuursmeerderheid, ook al hebben die verkiezingen niet rechtstreeks te maken met het federaal bestuursniveau.

Immers, indien de Nederlandstalige partijtjes die momenteel het Belgisch Franstalig staatsregime steunen (zegge de CD&V, de OpenVLD, de SpA en zijdelings ook Groen!) zware kloppen krijgen bij de gemeenteraadsverkiezingen, kan het welhaast niet anders of dit zal binnen die partijtjes voor grote wrevel zorgen vanuit de kern hunner achterban. Het gevolg laat zich makkelijk raden : interne druk op de partijleiding om iets minder tegen de stroom der overheersende politieke trend in te roeien en zich derhalve minstens schijnbaar wat “Vlaamser” te gaan gedragen binnen de federale meerderheid.

Hoewel Di Rupo ongetwijfeld één en ander heeft ingecalculeerd en een paar minimale “Vlaamse” toegiftjes achter de hand houdt voor na de gemeenteraadsverkiezingen (kwestie van enkele graantjes rond te strooien om de hoenders in het hok te houden, weet u wel) moet hij hopen dat bedoelde Nederlandstalige partijtjes zich toch niet een beetje te veel “Vlaams” willen gedragen, want dat zou tot tandengeknars leiden bij de Franstalige partijen, die zich ten aanzien van hun kiezers slechts weinig toegeeflijkheid kunnen veroorloven.

Ik voorspel een politiek hete winter voor de Belgische federale regeringsmeerderheid : een constant verlammende interne ruzie pogen te vermijden wordt de eerste prioriteit, want gedwongen worden tot nieuwe federale verkiezingen ware een drama voor het Belgisch staatsregime.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 12 mei 2012 om 00:07.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2012, 01:24   #80
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik blijf wel voor het VB stemmen , ze zijn slechts de 4-de partij met 12 percent. Ze hebben mijn stem nodig.
Ze liggen er niet van wakker hoor.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be