![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Het is niet mijn bedoeling te discussiëren over de kwaliteiten van diegenen die de Boeddha opzocht om zijn verlichting aan mee te delen (het rad in beweging te zetten) noch om daarover gelijk te halen.
Jij sprak het eerst van gezwets en onjuistheden Citeer dan expliciet uit jouw bronnen als jij gelijk wil halen. Kennis, daar gaat het niet in eerste instantie om. Laatst gewijzigd door eno2 : 15 juni 2012 om 21:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil geen gelijk halen. Ik verwacht wel, wanneer jij schrijft dat ik onjuist ben, dat je minstens duidt waarom.
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() Zen is...alle bomen op je pad kompleet omhakken
Commentaar Als je pad geblokkeerd wordt door een ondoordringbaar woud, moet je op je pad alle bomen kompleet omhakken. Nou ja, als je er een uitzonderlijk niet helemaal om krijgt, hak je je pad errond ![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 15 juni 2012 om 21:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Vreemdeling
|
![]() we zijn hier en nu
de rest is gelul Laatst gewijzigd door highlander : 15 juni 2012 om 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Zen is
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Europees Commissaris
|
![]() zen
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 16 juni 2012 om 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Ow... Adolf was dus een Zen Master?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jezus sprak:" Het Koninkrijk van de Vader is gelijk een vrouw die een kruik vol meel draagt. Lopend op een weg, nog een eind van huis, brak het oor van de kruik en het meel stroomde achter haar op de weg. Zij merkte niets; zij had niet gemerkt dat er wat gebeurde. Toen ze thuis kwam zette ze de kruik neer en merkte dat hij leeg was." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() Volgens de overlevering trok Bodhidharma zich terug op de Berg van het Berenoor in het Sung gebergte, waar de Shaolin tempel gevestigd was[1], en zat negen jaar in gekruiste houding naar een muur te staren. Deze meditatie-methode staat bekend als Dhyana, concentratie-meditatie. Het woord Ch'an is hiervan afgeleid. Een aspirant-leerling die bij hem in de leer wilde hakte zijn arm af om Bodhidharma te overtuigen van zijn toewijding.
Volgens de latere overlevering trof hij de monniken van dit klooster in fysiek slechte staat aan. Zij deden weinig anders dan mediteren en waren daardoor fysiek niet erg fit. Bodhidharma maakte daar een einde aan door een vechtkunst te introduceren als middel om beter aan de fysieke eisen van het mediteren te kunnen voldoen. Bodhidharma benadrukte echter dat deze kunst alleen voor zelfverdediging tegen bijvoorbeeld de bandieten van dit afgelegen oord gebruikt mocht worden. Een van de oudste gezegden van Shaolin is daarom dat "Iemand die een gevecht begint al onmiddellijk verloren heeft"[bron?]. In 528 overleed Bodhidharma, vergiftigd door een jaloerse monnik. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zen is een hoop exotische bullshit waar ze vorige eeuw een paar zweverige new-age-hippies hun kop konden mee zot maken.
Nu is het goedkoop amusement voor mensen die niks beters te doen hebben.
![]() |
![]() |
#76 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In tijden van crisis is goedkoop een zinnig verkoopsargument. Gratis is zen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik leerde het zen-bhoeddisme kennen door de enigmatische amerikanse schrijver JD Salinger, wiens weinige boeken een grote indruk op mij (toen 18jaar) maakten.
Zeer onregelmatig nam ik her en der veraalde Zengeschriften en andere poëtische haikoe ontboezemingen in mij op. Vooral de korte verhaaltjes zijn behalve grappig ook nog eens geestig: Een Zen-leraar voelde zijn einde naderen en gezeten aan een kampvuur overhandigde hij zijn lievelingsleerling een grote bundel geschriften : "Ziehier de belangrijkse gedachten die ik tijdens mijn leven had, die ik aan jou wil nalaten" Waarom de leerling de papier"en in ontvangst nam en ze in het vuur wierp. De meester trachtte onmiddelijk de papieren te redden en riep "Wat doe je nu ?" de leerling antwoordde : "Meester wat doet U nu ?" De beste manier om Zen te onderwijzen is het niet te doen...
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
in een van zijn vroegrijpe personages stopte, of twee, broer en zus. Grappig. Dat was niet in Catcher in the rye. One of a mystical sect of the Greek Church in the fourteenth century; a quietist. De omkering meester-leerling in de anekdote is leuk Laatst gewijzigd door eno2 : 16 juni 2012 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zen leurt niet met zijn waar. Verbaliteiten zijn toch van geen tel in Zen. Dat is iets voor professionele retorici zoals SS. Filosofie en retoriek zijn de grootste hinderpalen voor Zen. Trek je terug in de stilte en laat dat aapje van boom naar boom springen. Toespraken van Zenmeesters zijn daardoor ook veel grappiger dan om het even welk pleidooi van iemand anders voor iets anders. (Zenmeesters werden geacht af en toe een toespraak te geven ![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 16 juni 2012 om 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() Vanaf minute 17 : zen is zenboeddhisten die het Japanse militaire expansionisme in WOII verantwoorden
![]() Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 16 juni 2012 om 18:39. |
![]() |
![]() |