Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2012, 20:02   #61
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Xeno, de mens flik is tot hiertoe nog geen robot die zich totaal niets aantrekt van het gevolg van zijn daden.

Het moet hem dus wel interesseren wat het gevolg is van zijn wel of niet arresteren van crapuul. Motivatie heet dat.

Blindelings naar bevelen luisteren en gehoorzamen is niet meer van deze tijd. De legertijd is voorbij, wij zijn geen automaten.
Ik vrees dat zoiets Xeno z'n petje teboven gaat.
Hetgeen jij hier zegt, heb ik ook al min of meer geprobeerd.
Resultaat: 0²
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 06:34   #62
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik begrijp niet goed hoe je dat bedoelt, als er geen plaats is in de gevangenis, waar moeten ze de schurken dan in opsluiten, thuis in hun badkamer of zo?
Dan moeten ze plaats maken door iedereen in eigen land op te sluiten.

Bovendien, denk ik niet dat er veel volksprotest zou zijn mocht men besluiten om ergens ter velde een megagevangenis te bouwen met een capaciteit van pakweg 15 000 plaatsen, met het oog op het effectief uitvoeren van de uitgesproken straffen. Voorbeelden te over in de VS.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 07:09   #63
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
De beloning van de politie voor hun werk is hun loon, de beloning is dus niet dat iedereen die opgepakt wordt opgesloten wordt voor onbepaalde tijd.
En wat vergeten we hier Xeno ? Ja wat ? Dat die flik na zijn uren gewoon burger is en dat het krapuul dat zojuist weer vrijgelaten werd nadat hij het vastgepakt had, terug op straat citculeert en misschien zijn eigen prive wagen met een molotov cocktail in brand steekt !! Dus die politie die is na zijn uren terug zoals jij en mij, burger en ziet en ondervind zelf last zijn onopgevolgde interventie.
Citaat:
Ik raad u aan om u eens te verdiepen in de rechten van de verdediging.
Dat is precies voor U precies nog het allerbelangrijkste
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 13:14   #64
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dan moeten ze plaats maken door iedereen in eigen land op te sluiten.

Bovendien, denk ik niet dat er veel volksprotest zou zijn mocht men besluiten om ergens ter velde een megagevangenis te bouwen met een capaciteit van pakweg 15 000 plaatsen, met het oog op het effectief uitvoeren van de uitgesproken straffen. Voorbeelden te over in de VS.

Paulus.
Uiteraard zou er protest zijn eens de mensen begrijpen dat zij opdraaien voor de vele miljarden €'s elk jaar die uw project van 15.000 plaatsen zou kosten.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 13:19   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat vergeten we hier Xeno ? Ja wat ? Dat die flik na zijn uren gewoon burger is en dat het krapuul dat zojuist weer vrijgelaten werd nadat hij het vastgepakt had, terug op straat citculeert en misschien zijn eigen prive wagen met een molotov cocktail in brand steekt !! Dus die politie die is na zijn uren terug zoals jij en mij, burger en ziet en ondervind zelf last zijn onopgevolgde interventie.

Je mag me altijd tonen waar het geschreven staat dat iedereen die opgepakt wordt door de politie voor jaren in de gevangenis moet verdwijnen zonder proces.

Citaat:
Dat is precies voor U precies nog het allerbelangrijkste
Dat is niet alleen voor mij belangrijk, het is ook één van de belangrijkste principes van de gemiddelde rechtstaat.
Oud 10 augustus 2012, 13:43   #66
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard zou er protest zijn eens de mensen begrijpen dat zij opdraaien voor de vele miljarden €'s elk jaar die uw project van 15.000 plaatsen zou kosten.
Veiligheid mag best wat kosten jongen. Vraag dat maar aan iedereen die overvallen is geweest of waar er ingebroken werd.

Trouwens, ik ken geen enkel land ter wereld, waar de bevolking klaagt, dat de gevangenissen te veel zouden kosten. Ook in de VS niet waar ze zulke megagevangenissen hebben.

Maar ik ken wel een paar landen, waar de bevolking klaagt, dat ze misdadigers laten loslopen.

Je vroeg naar een mogelijke oplossing? Ik gaf je er één.

Geef nu eens jouw mogelijke oplossing, dan kunnen we dat eens naast elkaar leggen.

Dat is dan eens wat anders dan langs de kant staan schreeuwen op elk initiatief, ipv zelf met iets op de proppen te komen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 10 augustus 2012 om 13:45.
Oud 10 augustus 2012, 13:48   #67
Eggy
Burger

Eggy's schermafbeelding

Standaard

Voor het geldgebrek zou dit een mogelijke oplossing kunnen zijn:

http://www.standaard.be/artikel/deta...ign=crosspromo

Iedereen is onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen.

Laatst gewijzigd door Eggy : 10 augustus 2012 om 13:50.
Eggy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 13:58   #68
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veiligheid mag best wat kosten jongen. Vraag dat maar aan iedereen die overvallen is geweest of waar er ingebroken werd.

Trouwens, ik ken geen enkel land ter wereld, waar de bevolking klaagt, dat de gevangenissen te veel zouden kosten. Ook in de VS niet waar ze zulke megagevangenissen hebben.

Maar ik ken wel een paar landen, waar de bevolking klaagt, dat ze misdadigers laten loslopen.

Geef nu eens jouw mogelijke oplossing, dan kunnen we dat eens naast elkaar leggen.

Dat is dan eens wat anders dan langs de kant staan schreeuwen op elk initiatief, ipv zelf met iets op de proppen te komen.

Paulus.
Ja, natuurlijk, het is niet nodig om het te laten klinken alsof ik tegen extra gevangenissen ben, ik zeg alleen dat er geen geld voor is.

Als jij dan zegt, we gaan miljarden euro's uitgeven elk jaar om 15.000 plaatsen bij te bouwen en een leger van cipiers aan te nemen om het boeltje te laten draaien, vertel er ons dan ook bij vanwaar die miljarden euro's vandaan komen, want het mag u dan wel ontgaan zijn dat er een enorme crisis heerst en dat er geen geld is, de staat die is het niet ontgaan en die spenderen helemaal geen geld, noch voor nieuwe cellen en noch voor nieuwe cipiers.

En uiteindelijk, zelfs als Bill gates zou zeggen, hier zijn wat miljarden, bouw cellen en neem cipiers aan, dan ga je dan binnen tien jaar beseffen dat we weer op het zelfde punt zijn aangekomen, want het parket zal van elke drie nieuwe cellen die er bijkomen er twee gebruiken om een internee en een voorarrest in te steken zodat we weer cellen te kort komen om veroordeelden hun straf te laten doen, want dat is nu eenmaal de kern van het probleem. En zolang het parket haar tactiek niet wijzigt zal de politiek er zelfs niet aandenken van cellen bij te bouwen omdat het alleen maar duurder wordt en niets bijdraagt aan een oplossing voor het probleem.
Oud 10 augustus 2012, 14:06   #69
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk, het is niet nodig om het te laten klinken alsof ik tegen extra gevangenissen ben, ik zeg alleen dat er geen geld voor is.

Als jij dan zegt, we gaan miljarden euro's uitgeven elk jaar om 15.000 plaatsen bij te bouwen en een leger van cipiers aan te nemen om het boeltje te laten draaien, vertel er ons dan ook bij vanwaar die miljarden euro's vandaan komen, want het mag u dan wel ontgaan zijn dat er een enorme crisis heerst en dat er geen geld is, de staat die is het niet ontgaan en die spenderen helemaal geen geld, noch voor nieuwe cellen en noch voor nieuwe cipiers.

En uiteindelijk, zelfs als Bill gates zou zeggen, hier zijn wat miljarden, bouw cellen en neem cipiers aan, dan ga je dan binnen tien jaar beseffen dat we weer op het zelfde punt zijn aangekomen, want het parket zal van elke drie nieuwe cellen die er bijkomen er twee gebruiken om een internee en een voorarrest in te steken zodat we weer cellen te kort komen om veroordeelden hun straf te laten doen, want dat is nu eenmaal de kern van het probleem. En zolang het parket haar tactiek niet wijzigt zal de politiek er zelfs niet aandenken van cellen bij te bouwen omdat het alleen maar duurder wordt en niets bijdraagt aan een oplossing voor het probleem.
Natuurlijk is daar geld voor. Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Misschien kan men ook wat besparen op de maatregelen die men tot nog toe nam, want die werken duidelijk niet.

Enneuh, de kern van het probleem ligt duidelijk bij een straffeloosheidsbeleid voor een bevolkingroep die onze samenleving niet respecteert.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 10 augustus 2012 om 14:12.
Oud 10 augustus 2012, 14:27   #70
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is daar geld voor. Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Misschien kan men ook wat besparen op de maatregelen die men tot nog toe nam, want die werken duidelijk niet.

Enneuh, de kern van het probleem ligt duidelijk bij een straffeloosheidsbeleid voor een bevolkingroep die onze samenleving niet respecteert.

Paulus.
In wezen vertel je dat het allemaal simpel is maar toch komt er niets van in de praktijk. Probeer anders eens te verklaren waarom er toch niets van uw simpele project in de realiteit verwezelijkt wordt?

Als ik dan uitleg waarom het in de realiteit niet zo simpel is - cellen bijbouwen is in principe nutteloos, omdat het parket ze opvult met geinterneerden en mensen in voorarrest, nog los van het feit dat er niet eens geld voor is, dan negeer je dat volledig en je verteld me dat ik maar wat sta te roepen langs de kant.
Oud 10 augustus 2012, 15:16   #71
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In wezen vertel je dat het allemaal simpel is maar toch komt er niets van in de praktijk.
Precies!

Citaat:
Probeer anders eens te verklaren waarom er toch niets van uw simpele project in de realiteit verwezelijkt wordt?
Doordat mensen zoals jij, maar dan met politieke macht, dergelijke voorstellen afkeuren zonder daarbij iets beters in de plaats te stellen.

Citaat:
Als ik dan uitleg waarom het in de realiteit niet zo simpel is - cellen bijbouwen is in principe nutteloos, omdat het parket ze opvult met geinterneerden en mensen in voorarrest, nog los van het feit dat er niet eens geld voor is, dan negeer je dat volledig en je verteld me dat ik maar wat sta te roepen langs de kant.
Dat is gewoon een uitvlucht om het niet te moeten doen toch?

Kijk: als je echt denkt dat een megagevangenis met pakweg 15000 cellen, nog niet voldoende is, bouw er dan twee hé zeg?!

De waarheid is dat kerels zoals jij, maar dan met politieke macht, altijd wel een reden zullen vinden om het maar niet te moeten doen.

Ze mikken liever op eveneens peperdure maatregelen als:
  • Partijen boycotten, cordoneren tot zelfs verbieden, die aanstootgevende, intolerante en sigmatiserende maatregelen voorstellen. Want dit is de diepe onderliggende oorzaak van het zich minderwaardig voelen van bepaalde bevolkingsgroepen. Daartoe moet het begrip "racisme" uitgebreid worden in zijn betekenis en verankerd worden in onze wetten.
  • Meer geld en middelen moeten naar die 'probleem'wijken gaan.
  • Meer straathoekwerkers
  • Meer kansen en middelen om deze jongeren aan werk te helpen.
  • Meer kansen en middelen om deze jongeren onderwijs te laten volgen.
  • Minder provocaties van politieagenten.
  • Meer buurthuizen, waar tot in detail en met voldoende tolken wordt uitgelegd hoe zij aan meer geld kunnen komen, Belg kunnen worden, familie kunnen laten overkomen enz...
  • Evenredige vervolging, want we moeten er naar streven dat de bevolkingspopulatie in de gevangenissen dezelfde is als in de maatschappij om niet de indruk te wekken dat onze rechters racistisch zouden zijn.
  • Erkenning van het Arabisch als landstaal.
  • Meer moskee's want religie brengt mensen samen en bij de islam is alles bespreekbaar.
  • Meer vreemdelingen op de kieslijsten want we moeten er naar streven dat de bevolkingspopulatie bij de politieke partijen dezelfde is als in de maatschappij om niet de indruk te wekken dat ons politiek systeem racistisch zou zijn.
  • Meer meldpunten voor overtredingen tegen het gelijke kansenbeleid en racismebestrijding.
  • Opheffing van het hoofddoekenverbod in scholen en in openbare functies.
  • Wettelijke religieuse feestdagen mogen niet voorbehouden zijn voor slechts één godsdienst.

Dat alles en een heel klein beetje tolerantie en verdraagzaamheid naar alle bevolkingsgroepen toe, zal na verloop van tijd bewijzen dat de multiculturele samenleving een verrijking is voor alle mensen van goede wil, beweren zij.

Maar intussen heeft de realiteit deze nepmaatregelen achterhaald. Ze werken niet. De criminaliteit blijft stijgen en de straffeloosheid werkt het non-respect tegenover onze samenleving in de hand.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 10 augustus 2012 om 15:25.
Oud 10 augustus 2012, 15:33   #72
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Je mag me altijd tonen waar het geschreven staat dat iedereen die opgepakt wordt door de politie voor jaren in de gevangenis moet verdwijnen zonder proces.
Heb ik ook weer niet gezegd of bedoeld.
Oud 10 augustus 2012, 15:33   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...

Paulus.
Als je wil dat cellen bijbouwen de oplossing is, dan ga je eerst moeten bereiken dat het parket stopt met meer dan de helft van de cellen vol te steken met mensen die niet eens in de gevangenis horen. Want dat is het probleem, en dat is niet op te lossen door meer cellen te bouwen, dat is wat Minister De Clercq "de oorlog tussen de magistratuur en de politiek" noemde. De magistratuur die zegt, "wij zijn baas!" Daar zit het probleem.
Oud 10 augustus 2012, 15:36   #74
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In wezen vertel je dat het allemaal simpel is maar toch komt er niets van in de praktijk. Probeer anders eens te verklaren waarom er toch niets van uw simpele project in de realiteit verwezelijkt wordt?

Ken je het oude begrip dwangarbeid? Terug toepassen op alle veroordeelden, die door bewezen feiten andere mensen op enigerlei wijze schade berokkend hebben, tot de vastgelegde schade volledig is terugbetaald.
En ik bedoel er ook de witte boord criminelen mee.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 15:40   #75
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eggy Bekijk bericht
Iedereen is onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen.
Allemaal goed en wel, maar ondertussen halen we toch maar alle krapuul binnen van de ons omliggende landen. Eerst binnenlaten en dan zien of degenen die we binnenlaten iets op hun kerfstok hebben is de verkeerde taktiek. Want we krijgen die moeillijk terug buiten en ondertussen kosten ze ons stukken geld.
Oud 10 augustus 2012, 15:40   #76
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik ook weer niet gezegd of bedoeld.
Ja maar, je moet weten wat je wil he? Als mensen opgepakt worden en ze worden vrijgelaten in afwachting van een eventueel proces dat in de meeste gevallen vele jaren later zal plaats vinden, dan is het van "er heerst straffeloosheid want ze laten ze direct terug los."

Als ik er dan op wijs dat men toch niet iedereen voor jaren kan opsluiten zonder proces om ze dan uiteindelijk tot zes maand te veroordelen en ze dan enorme sommen schadeloosheidvergoedingen toe te kennen want jaren opgesloten gezeten zonder enige grond, dan is het van, "jamaar, dat willen we ook niet."

Wat is het nu?
Oud 10 augustus 2012, 15:43   #77
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ken je het oude begrip dwangarbeid? Terug toepassen op alle veroordeelden, die door bewezen feiten andere mensen op enigerlei wijze schade berokkend hebben, tot de vastgelegde schade volledig is terugbetaald.
En ik bedoel er ook de witte boord criminelen mee.
Stel u kandidaat voor het parlement, dan kan je de wet die dwangarbeid verbied - zoals in de meeste beschaafde landen, misschien terugdraaien.
Oud 10 augustus 2012, 15:50   #78
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je wil dat cellen bijbouwen de oplossing is, dan ga je eerst moeten bereiken dat het parket stopt met meer dan de helft van de cellen vol te steken met mensen die niet eens in de gevangenis horen. Want dat is het probleem, en dat is niet op te lossen door meer cellen te bouwen, dat is wat Minister De Clercq "de oorlog tussen de magistratuur en de politiek" noemde. De magistratuur die zegt, "wij zijn baas!" Daar zit het probleem.
Geen mogelijke oplossing van uw kant dus.

Enkel kritiek op initiatieven van anderen, zonder daarbij iets beters in de plaats te stellen.

Paulus.
Oud 10 augustus 2012, 16:01   #79
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel u kandidaat voor het parlement, dan kan je de wet die dwangarbeid verbied - zoals in de meeste beschaafde landen, misschien terugdraaien.

Enkel kritiek op initiatieven van anderen, zonder daarbij iets beters in de plaats te stellen.

Paulus.
Oud 10 augustus 2012, 16:19   #80
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Paulus.
Je schijnt mijn posts wat betreft het gevangenisprobleem niet te begrijpen. Ik zal het daarom nogmaal proberen.

Ik ben op zich niet tegen cellen bijbouwen, in tegendeel, er is grote nood aan cellen die voldoen aan de europese regelgeving ter zake.

Maar, cellen bijbouwen is alleen dan een oplossing als je het parket er van kunt afbrengen van mensen op te sluiten die niet veroordeeld zijn. Want waarom worden vele veroordeelden niet opgesloten om hun straf te doen en waarom worden diegenen die wel worden opgesloten vervroegd vrijgelaten? omdat de gevangenis overvol zit met mensen die daar eigenlijk niet horen.

Voorlopig is de politiek in Belgie niet instaat van het parket haar tactiek - die trouwens door de VN veroordeeld wordt, te laten veranderen wat dat betreft. En zolang dat dit neit gebeurt, mag je 50.000 cellen bijbouwen, het zal aan het probleem niets verhelpen.

Een ludieke vergelijking zou er zou kunnen uitzien.

Ik steek met een mes uw band fit van uw wagen.
Geen probleem zeg je, ik steek een reservewiel.
Ik steek uw reservewiel fit.
Geen probleem zeg je, ik koop twee reservewielen. Je vervangt je wiel en ik steek hem fit, je vervangt je wiel en ik steek hem fit.
Geen probleem zeg je, ik koop vier reservewielen...

Zolang ik niet stop met fit steken mag je wielen kopen zoveel je wil. Net zo werkt het met het parket, als die niet stoppen met de cellen vol te steken met mensen die er niet in horen, mag je cellen bouwen zoveel je wil.

En dan zwijgen we nog over het feit dat er geen geld voor is.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 augustus 2012 om 16:22.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be