Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2013, 08:29   #61
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://trends.knack.be/economie/nieu...0247562597.htm

Allemaal leuk en wel,dergelijke "piekenergie"-windenergie-installaties.Maar ondertussen waarschuwt ook Elia dat het noorden van West-Vlaanderen,en grote delen van de kust aan hun maximum-capaciteit beginnen te zitten aan energiebevoorrading met de huidige hoogspanningsleidingen.
Het mag langzamerhand beschouwd worden als een probleem zowel voor wat IN die regio gaat,als wat er eventueel UIT zou moeten komen op het gebied van stroomlevering.

Niemand heeft graag hoogspanningsmasten staan,en al zeker niet de chichi's die boerderijtjes in de regio opgeknapt hebben ,hun paardenstalletje hebben zodat hun dochter met de paardjes kan spelen,hun mooie oprit voor hun voituur....enfin,gezellig in het groen.....met het historische Brugge vlakbij......
De energieleveranties aan de kust worden dan weer,mogen we aannemen,opgeslokt door het grootste bejaardentehuis ter wereld....

Ondertussen zullen gewone mensen en jonge mensen het mogen aftrappen oimdat er voor hen geleidelijk aan minder werk KAN komen.Een bedrijf zal zich niet vestigen in,of zal niet uitbreiden of ontwikkelen in,een regio waar electriciteitsvoorziening duur en/of onzeker zou kunnen worden......(of waar je misschien,op een dag,gedurende een half jaar papieren mag invullen om TOESTEMMING te krijgen meer stroom af te nemen?....)

Die windmolentjes gaan DAT niet oplossen,integendeel misschien....

Maar het is een heel mooi voorbeeld aan het worden hoe onze overheden plannen wat NIET moet gepland worden(reglementitis),maar ondertussen wat WEL moet gepland worden van 30 jaar ver,de woon- en werkplaatsen van de bevolking NIET plannen.Dit lijkt me een nieuw "Antwerpse Ring" verhaal in de maak!

Laatst gewijzigd door kelt : 14 februari 2013 om 08:35.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 08:30   #62
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Die subsidies zijn wel jouw betaalde belastingen, die je steeds als te hoog beschouwd.
Als je dan nog meetelt dat je als belastingbetaler de grootste mede oprichter en aandeelhouder bent en je ziet wat ze aangeven als winst en wat bestuurders en topmanagement zichzelf uitbetalen, blijft er voor jou natuurlijk niets over.
Hetzelfde geld voor de netbeheerders.
Bekijk iedere echte nutsvoorziening die met belastinggeld is gesubsidieerd, het werkt overal hetzelfde. Eenmaal winstgevend word het geprivatiseerd en de grootste aandeelhouders, de belastingbetalers ontvangen een aalmoes en de rest verdwijnt in de zakken van privé investeerders, bestuurders (meestal ex politici of vriendjes, zoontjes of dochtertjes) en jij als grootste investeerder mag hier en daar een kruimeltje meepikken, maar ook nog jaren doorbetalen, zoals nu met VDL zijn windmolens en iedereen zijn zonnepanelen.
En zoals jij steeds doet bij berekeningen bekijk je één deelaspect en laat de rest volledig buiten beschouwing.
subo; als windmolens tijdens de installatie via de lasten op arbeid 30-50% belast worden, dan stel ik u de vraag, waarom zou de overheid nu 30% winst moeten hebben op de installatie van windmolens en windenergie, en dan een deeltje daarvan niet mogen teruggeven ???
Arbeid wordt 70% belast, en energie wordt 25% belast naar de consument toe, dus leg mij eens uit, waarom moet de overheid de OPLOSSING OM FOSSIEL ONAFHANKELIJK te zijn 70% belasten en ondertussen vergeten energie te belasten ???
De overheid kan het ook anders doen. Gewoon de energiebelasting verdubbelen en tegelijkertijd de lasten op arbeid doen zakken... In dat geval verdient de overheid onmiddellijk haar verlies terug. En in dat geval wordt de windmolen rendabel zonder subsidies.

subo: het spelletje is doodsimpel: diegene die geen energie verbruikt heeft er geen last van; dus meedoen leg 7000euro zonnepanelen, en je produceert morgen 5000kWh energie, en je doet uw rekening dalen zonder subsidies met 1000 euro per jaar zo simpel als poep; en laat de energie maar verdubbelen, je hebt er echt geen last van

en wat is er nu verkeerd bvb aan een rendement halen zonder subsidies van hier in casu 12% ?? Hoe lui kun je zijn om dat geld te laten liggen ???

Laatst gewijzigd door brother paul : 14 februari 2013 om 08:37.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 08:33   #63
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Een sceptischer blik op de 'windenergie', maar dan gevat in het geheel van de elektrische energievoorziening en het realiseren ervan.

http://www.groenerekenkamer.nl/node/1728
het sceptische is terecht de bedenking dat je buiten de windpieken daar nog een fossiele backup nodig hebt, die backup zou in feite een backupvergoeding moeten krijgen...
Oud 14 februari 2013, 08:38   #64
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://trends.knack.be/economie/nieu...0247562597.htm

Allemaal leuk en wel,dergelijke "piekenergie"-windenergie-installaties.Maar ondertussen waarschuwt ook Elia dat het noorden van West-Vlaanderen,en grote delen van de kust aan hun maximum-capaciteit beginnen te zitten aan energiebevoorrading met de huidige hoogspanningsleidingen.
Het mag langzamerhand beschouwd worden als een probleem zowel voor wat IN die regio gaat,als wat er eventueel UIT zou moeten komen op het gebied van stroomlevering.

Niemand heeft graag hoogspanningsmasten staan,en al zeker niet de chichi's die boerderijtjes in de regio opgeknapt hebben ,hun paardenstalletje hebben zodat hun dochter met de paardjes kan spelen,hun mooie oprit voor hun voituur....enfin,gezellig in het groen.....met het historische Brugge vlakbij......
De energieleveranties aan de kust worden dan weer,mogen we aannemen,opgeslokt door het grootste bejaardentehuis ter wereld....

Ondertussen zullen gewone mensen en jonge mensen het mogen aftrappen oimdat er voor hen geleidelijk aan minder werk KAN komen.Een bedrijf zal zich niet vestigen in,of zal niet uitbreiden of ontwikkelen in,een regio waar electriciteitsvoorziening duur en/of onzeker zou kunnen worden......(of waar je misschien,op een dag,gedurende een half jaar papieren mag invullen om TOESTEMMING te krijgen meer stroom af te nemen?....)

Die windmolentjes gaan DAT niet oplossen,integendeel misschien....

Maar het is een heel mooi voorbeeld aan het worden hoe onze overheden plannen wat NIET moet gepland worden(reglementitis),maar ondertussen wat WEL moet gepland worden van 30 jaar ver,de woon- en werkplaatsen van de bevolking NIET plannen.Dit lijkt me een nieuw "Antwerpse Ring" verhaal in de maak!
de kust is niet verbonden met de backbone zo simpel is dat, en niemand wil die kabel in zijn achtertuin...
Oud 14 februari 2013, 09:44   #65
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
de kust is niet verbonden met de backbone zo simpel is dat, en niemand wil die kabel in zijn achtertuin...
Daarom moet het net omgevormd worden naar een Smart Grid net.

- opgewekte energie moet eerst lokaal wordt ingezet
- De bijkomende productie via windenergie en andere alternatieve bronnen moet genivelleerd worden door op de eerste plaats de centrales met fossiele brandstoffen in te draaien.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 10:06   #66
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Daarom moet het net omgevormd worden naar een Smart Grid net.

- opgewekte energie moet eerst lokaal wordt ingezet
- De bijkomende productie via windenergie en andere alternatieve bronnen moet genivelleerd worden door op de eerste plaats de centrales met fossiele brandstoffen in te draaien.
Smartgrid is ook maar een modewoort giserke:

Stel gewoon dat je een productie van waterstof en daaraan gekoppeld methaangas klaarzet als er pieken zijn. Dus je krijgt in de zomer en tijdens de wintermaanden van die windmolen pieken binnen die bvb dubbel zo groot zijn dan het net daar nodig heeft. Je doet automatisch een backup aanslaan die al die energie opslaat in methaangas... Uw energie komt binnen voor een prikje, want niemand wil het kopen, en die overcapaciteit ga je netjes bufferen. Hoe smart moet uw grid zijn als het ware ?

Je kunt het smart maken als volgt: al wie zonnepanelen heeft, kan zijn vrijgstelling op zijn belasting op zonnepanelen als hij smart wordt... En als hij een smartbackup heeft.... dus hij heeft bvb een pluginhybride, en een boiler en een frigo die pieken absorberen. Je krijgt bvb die energie aan halve prijs, zeg maar 5cent. Daarmee betaal je uw smartmeter terug en daarmee betaal je belasting op zonnepanelen af...
Oud 14 februari 2013, 10:46   #67
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Sting' ik hen die berekeningen drie jaar terug eens gezien, je vindt ze op internet, het gaat ovet de co2 voetafdruk als het ware van alle technieken en daar vergelijk je zonder moeite kernenergie met windmolens en zonnepanelen. Het komt erop neer dat je zonnepanelen en windmolens n energie terigverdient in 1 tot 2 jaar tijd. De rest van de kost is materiaal, productie, arbeid, installatie, marge btw lasten op arbeid etc je mag zeggen dat de meeste goederen ongeveer hun energiewaarde maal 10 kosten in de handel. Je kunt het zoal afleiden door het bnp van belgie te relateren aan de energie die we erin stoppen
Als je weet dat de overheidsbeslag 50% van het bnp is, dan weet je ook daar al de grootste kostprijs van groene energie.

En nu de moeilijkste vraag vqn de wereld. Als de overheid 50% bnp beslag legt op zonnepanelen en windmolens, waarom zou je dan haperen om die windmolens 20% te subsidieren ? Ik kan mij niet ontdoen van de indruk dat de meeste een pak lessen economie gebrost hebben
die zogezegde kost aan CO2 en andere zaken is pure fantasie en bestaat in de economie niet.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 10:48   #68
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
6 MW *365*24 = 52560 MWh

Capaciteitsfactor op open zee met moderne turbine, pakt 0.48 (op land gaat dat richting de 0.2).

Totaal geproduceerde energie = 52560MWh * 0.48 = 25228.8 MWh

Huidige stroomprijs, pakt 60 euro per MWh en 90 euro groene stroomcertificaten per MWh geeft dat 3784200 euro per jaar aan opbrengst. Ja daar gaat af aan onderhoud. Maar zo een turbine kost dan ook wat, 13-14 miljoen euro ?

Dat ding is terugverdiend op 4 jaar tijd. De rest is winst.
Waarom 365 dagen en waarop slaat die 24 ?(24 H ? Indien ja, dan kan ik mij niet voorstellen dat die windmolen constant zijn maximum gaat opbrengen. Er zijn teveel variabelen m.i.) Ik denk niet dat het alle dagen waait.

Laatst gewijzigd door Stingray : 14 februari 2013 om 10:53.
Oud 14 februari 2013, 10:54   #69
Stingray
Banneling

Standaard

degene die zich nu nog laat verleiden tot deze zogezegde groene energie, met alle het geklooi van de overheid ter zake, die verklaar ik voor goed gek.
Oud 14 februari 2013, 11:20   #70
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Waarom 365 dagen en waarop slaat die 24 ?(24 H ? Indien ja, dan kan ik mij niet voorstellen dat die windmolen constant zijn maximum gaat opbrengen. Er zijn teveel variabelen m.i.) Ik denk niet dat het alle dagen waait.
Hoeveel dagen het (flink) waait op zee ?
Misschien eens vragen aan een oude visser in Oostende of Zeebrugge.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 11:35   #71
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
6 MW *365*24 = 52560 MWh

Capaciteitsfactor op open zee met moderne turbine, pakt 0.48 (op land gaat dat richting de 0.2).

Totaal geproduceerde energie = 52560MWh * 0.48 = 25228.8 MWh

Huidige stroomprijs, pakt 60 euro per MWh en 90 euro groene stroomcertificaten per MWh geeft dat 3784200 euro per jaar aan opbrengst. Ja daar gaat af aan onderhoud. Maar zo een turbine kost dan ook wat, 13-14 miljoen euro ?

Dat ding is terugverdiend op 4 jaar tijd. De rest is winst.
De turbine zelf is niet waar ik me vragen bij stel, zoals ik zei. Het zijn alle andere kosten.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 12:14   #72
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die zogezegde kost aan CO2 en andere zaken is pure fantasie en bestaat in de economie niet.
sting: het is een antwoord op de statement dat de windmolen zijn energie die hij kost om te produceren nooit kan opbrengen. Het antwoord is, de energie nodig om een windmolen te maken inclusief die stalen piloon dus, komt er terug uit in 6 maand tijd. dus een economie 100% op windmolenenergie verbruikt per definitie 20 keer minder fossiele brandstoffen voor wat de windmolen produceert

Voor de windvrije periode is er uiteraard geen alternatief beschikbaar en komt er altijd een gas-gestookte fossiele backup in gang... Dit kun je oplossen door een ganse rits intelligente gestuurde productie ter grootte van toch wel de maximale overcapaciteit uit te knokken

Laatst gewijzigd door brother paul : 14 februari 2013 om 12:25.
Oud 14 februari 2013, 12:29   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
misschien eens wat meer lezen over windmolens, en hoe je dat uiterekent. Het enige dat verkeerd is aan die schatting is de capaciteitsfactor van 40-50% Normaal schatten ze de capaciteitsfactor op 30% op zee; als dat op die plaats 50% is, zullen ze zelfs dubbel zo snel hun windmolen in CO2 terugverdienen en dubbel zo snel kunnen afschrijven. Dus succes gegarandeerd voor de investeerders.
Oud 14 februari 2013, 13:05   #74
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Die subsidies zijn wel jouw betaalde belastingen, die je steeds als te hoog beschouwd.
Als je dan nog meetelt dat je als belastingbetaler de grootste mede oprichter en aandeelhouder bent en je ziet wat ze aangeven als winst en wat bestuurders en topmanagement zichzelf uitbetalen, blijft er voor jou natuurlijk niets over.
Hetzelfde geld voor de netbeheerders.
Bekijk iedere echte nutsvoorziening die met belastinggeld is gesubsidieerd, het werkt overal hetzelfde. Eenmaal winstgevend word het geprivatiseerd en de grootste aandeelhouders, de belastingbetalers ontvangen een aalmoes en de rest verdwijnt in de zakken van privé investeerders, bestuurders (meestal ex politici of vriendjes, zoontjes of dochtertjes) en jij als grootste investeerder mag hier en daar een kruimeltje meepikken, maar ook nog jaren doorbetalen, zoals nu met VDL zijn windmolens en iedereen zijn zonnepanelen.
En zoals jij steeds doet bij berekeningen bekijk je één deelaspect en laat de rest volledig buiten beschouwing.
2

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 13:12   #75
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Juist. En dat heeft ook met de verkeerd begrepen vrouwenemancipatie te maken. De meerderheid op dit forum denkt dat vrouwen hier vroeger onderdrukt werden, maar mijn grootmoeders leden als traditionele vrouwen een veel geëmancipeerder leven dan de zogeheten moderne vrouw.

In Afrika heb ik nooit baby's zien huilen: die worden daar op de rug gedragen, en zo hoort het!

Nu ja, ook over het katholicisme, waar ik altijd een tegenstander van geweest ben, bestaan enorme vooroordelen, alsof het ook maar half zo erg zou zijn geweest als de mohammedanerij. We weten niet meer waar we vandaan komen, en klampen ons vast aan allerlei onzinnigheden die ons ten gronde richten.
Zo is dat vanuit min ervaring ook. Het is een 'godsgeschenk' als je je kinderen hun eerste 10 jaren of zo in een zogezegd ontwikkelingsland kan opvoeden. Mijn kinderen weenden ook nooit. Mensen verbaasden er zich steeds over als we naar België kwamen. Ze waren ook zo goed als nooit ziek (zo goed als exclusieve borstvoeding tot minstens 10 maanden, daar moet je systeem op afgesteld zijn natuurlijk) terwijl onze vrienden in België van de ene plotse hoge koorts naar de andere oorontsteking gingen met hun kinderen. Medicamenten, doktersrekeningen, stress.

En die crèches zijn desastreus want aandacht, liefde en lichamelijk contact zijn essentieel voor kleine kinderen. Wie beter dan de familie met TIJD om dit mee te geven? Via het westers onpersoonlijk systeem creëren we soldaten, geen wezens die de zorg voor de aarde en de medemens op zich kunnen nemen. ZEER problematisch, maar ik krijg weinig gehoor als ik daarover begin.

Mensen weten niet beter en ze hebben geleerd dat hun systeem superieur is punt uit.

Vanaf baby al laten men in België het kind alleen, in een wieg, omringt door stilte, bang dat het zou beginnen wenen. De moeder kan zich in het westen niet permitteren het kind bij zich te dragen, mee te nemen naar haar werk, borstvoeding te geven wanneer de kleine dat wil... en zo´n systeem noemen we 'ontwikkelt'? Het tegenovergestelde is waar. Het besef rond dit drama en de gevolgen voor de maatschappij zijn zo goed als onbestaande.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 februari 2013 om 13:27.
Oud 14 februari 2013, 14:02   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De turbine zelf is niet waar ik me vragen bij stel, zoals ik zei. Het zijn alle andere kosten.
Nu, ik ben scheepswerktuigkundige en heb ervaring met metalen in zeewater.

Als de molens goed geschilderd zijn en er geen beschadigingen worden gemaakt door vreemde voorwerpen, liggen de onderhoudskosten zeer laag voor de mast en de andere vaste onderdelen.
Zo'n metalen mast kan zonder problemen 40 jaar in het zeewater liggen en na een spoelbeurt nog als nieuw zijn.

De hele constructie is berekend om winden tot 250km/u te kunnen weerstaan en gofslagen tot 15 meter hoog.

Het probleem zit hem echter in de bekabeling. Die ligt namelijk op en juist onder de zeebodem en kan beschadigd worden door zeedieren.
Men heeft wel een deftige bescherming aangebracht, maar die geeft geen 100% garantie tegen dergelijke beschadigingen.

De aanvallen op alternatieve energiewinning komen ook steeds uit dezelfde hoek, namelijk de kernenergie en fossiele brandstof lobie.

Zij voelen steeds meer de hete adem van de alternatieve energiewinning in hun nek en lijden er zelfs verminderingen aan winst door.
De laatste weken hebben zij zelfs hun productie moeten verminderen ten voordele van de alternatieve energiewinning en dat heeft opnieuw kwaad bloed gezet.
Daarnaast hadden zij gehoopt dat er stroomonderbrekkingen zouden plaats hebben gedurende de winter, dit door het uitzetten van Doel II en Thiange II.
Maar er was zelfs een stroomoverschot, iets dat hen pijn heeft gedaan.
Zij hadden namelijk gerekend op het stilvallen van de energie uit zonnepanelen, maar kregen te maken met een hoge productie van de windmolens.

De alternatieve energiewinning toonde zijn krachten aan de conventionele energiewinning, door de combinatiekrachten die er in meespelen en elkaar aan te vullen.
En door het wegvallen van de oude gloeilamp, is het energieverbruik voor verlichting gedaald, wat opnieuw een tegenvaller is voor de conventionele energieproducenten.

Ik verwacht dan ook dat zij tegen de maand mei/juni de aanval gaan inzetten op de biogascentrales, want hun aantal is ook toegenomen en vele zijn na meer dan 5 jaar eindelijk toch aangesloten om het net.
In maart-april beginnen de mensen hun tuin op te kuisen en in mei-juni beginnen de biogascentrales dus terug zeer actief te worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 14:39   #77
Fransg
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Als de molens goed geschilderd zijn en er geen beschadigingen worden gemaakt door vreemde voorwerpen, liggen de onderhoudskosten zeer laag voor de mast en de andere vaste onderdelen.
Zo'n metalen mast kan zonder problemen 40 jaar in het zeewater liggen en na een spoelbeurt nog als nieuw zijn.

De hele constructie is berekend om winden tot 250km/u te kunnen weerstaan en gofslagen tot 15 meter hoog.

Het probleem zit hem echter in de bekabeling. Die ligt namelijk op en juist onder de zeebodem en kan beschadigd worden door zeedieren.
Men heeft wel een deftige bescherming aangebracht, maar die geeft geen 100% garantie tegen dergelijke beschadigingen.

De aanvallen op alternatieve energiewinning komen ook steeds uit dezelfde hoek, namelijk de kernenergie en fossiele brandstof lobie.

Zij voelen steeds meer de hete adem van de alternatieve energiewinning in hun nek en lijden er zelfs verminderingen aan winst door.
De laatste weken hebben zij zelfs hun productie moeten verminderen ten voordele van de alternatieve energiewinning en dat heeft opnieuw kwaad bloed gezet.
Daarnaast hadden zij gehoopt dat er stroomonderbrekkingen zouden plaats hebben gedurende de winter, dit door het uitzetten van Doel II en Thiange II.
Zij hadden namelijk gerekend op het stilvallen van de energie uit zonnepanelen, maar kregen te maken met een hoge productie van de windmolens.

De alternatieve energiewinning toonde zijn krachten aan de conventionele energiewinning, door de combinatiekrachten die er in meespelen en elkaar aan te vullen.
En door het wegvallen van de oude gloeilamp, is het energieverbruik voor verlichting gedaald, wat opnieuw een tegenvaller is voor de conventionele energieproducenten.

Ik verwacht dan ook dat zij tegen de maand mei/juni de aanval gaan inzetten op de biogascentrales, want hun aantal is ook toegenomen en vele zijn na meer dan 5 jaar eindelijk toch aangesloten om het net.
In maart-april beginnen de mensen hun tuin op te kuisen en in mei-juni beginnen de biogascentrales dus terug zeer actief te worden.
Als het dan toch allemaal zo super is, waarom hebben ze dan die groene stroomcertifikaten nodig? En niet alleen subsidies voor de installatiekosten, maar ook voor de energieproduktie zelf rendabel te maken.
En wat als er niet voldoende wind is?
Een doodlopend straatje met de huidige technologie.
Fransg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 14:47   #78
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Thx voor de info.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 14 februari 2013, 14:51   #79
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Thx voor de info.
2

Website
Oud 14 februari 2013, 14:51   #80
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fransg Bekijk bericht
Als het dan toch allemaal zo super is, waarom hebben ze dan die groene stroomcertifikaten nodig? En niet alleen subsidies voor de installatiekosten, maar ook voor de energieproduktie zelf rendabel te maken.
En wat als er niet voldoende wind is?
Een doodlopend straatje met de huidige technologie.
Biogas opslag en centrales zijn een potentiële oplossing voor zulke momenten. Grootste "probleem" is de opslag van overproductie, daar is nog niet echt een goede oplossing voor (al zijn er wel minder efficiënte maar werkbare zaken te bedenken, zoals dat artificieel stuwmeer dat men voor de kust zou leggen bv)
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be