Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2004, 15:19   #61
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Waarom mensen altijd reduceren tot hun misdaad? Een mens is meer dan een misdaad(iger).
Ik kan wel begrijpen dat een familielid wraak neemt; omdat hij/zij een groot verlies lijd. Maar daar moeten andere zich eigenlijk absoluut niet mee moeien.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 16:01   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[

Slecht nieuws van het thuisfront: 'n maat van me zit ook "op stage" en die gast heeft het daar beter dan ie het thuis ooit had. Geregelde maaltijden, afkicken van het zwaardere spul, dak boven z'n kop...
Wat ik bijzonder jammer vind is dat ie in z'n vele euh... vrije tijd... weinig of niks kan doen om iets te verbeteren aan zijn situatie in de buitenwereld. Echt uitkijken naar einde van je straf doe je niet als de ellende thuis gebleven of verergerd is zoals tevoren.

Correct overigens: ervaring in zakskes plakken heb ik in weinig vacatures zien staan (alhoewel: PC's in onderdelen uiteen halen?) en een ex-bajesklant vind minder rap werk als iemand zonder veroordelingen... Ja, veel bezigheidstherapie dus als je het mij vraagt.[/quote]
Jaja dergelijke taferelen heb ik ook nog gezien op mijn stage. De miserie blijft gewoon duren en dan vraagt men zich soms eens af waarom er recidivisme bestaat. Te weten dat het vol loopt met maatschappelijke werkers, begeleiders en weet ik veel wat titels allemaal en geen mens, werkelijk geen mens die één klap doet!
En dan zeggen ze dat een gevangene X zoveel frank per dag kost! jaja aan verborgen lonen van klaplopers zekers. Sparen en geld verdienen doen ze aan die gevangenen en nog redelijk veel ook!
Afkicken is wel een moeillijk geval hoor, ik wens hem veel courage.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 16:07   #63
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Waarom mensen altijd reduceren tot hun misdaad? Een mens is meer dan een misdaad(iger).
Ik kan wel begrijpen dat een familielid wraak neemt; omdat hij/zij een groot verlies lijd. Maar daar moeten andere zich eigenlijk absoluut niet mee moeien.
Leve de vendetta! Leve de bloedwraak! Terug naar de middeleeuwen!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 16:15   #64
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Nou wat jij hebt gestudeert met al mijn respect hiervoor heb ik als ervarings deskundige onder de knie gekregen en waarschijnlijk was mijn "stage" wat meer uitgebreid. Dit terzijde eventjes.
Wat is dat nu allemaal? Opleidingen zijn voorhanden als...je verblijf minstens even lang of langer duurt. Soort opleidingen....handenarbeid natuurlijk a la dingen waar zelfs de scholen al geen studenten meer voor krijgen; bon het is een tijdsverdrijf ginder zonder verder over na te denken!
Werken....ah ja al van in de den tijd dat werken nog uitgevonden moest worden zitten de gevangenen dus qausi ganse dagen te werken. Te begrijpen de tapijten zitten knopen, folders plooien, de vuile onderbroeken gaan wassen en voor de rest kuisen dat je kop er af rolt. Als je een ganse maand hebt gewerkt heb je net voldoende voor je sigaretten te kopen en de peperdure huur van je tv te betalen. Of dacht men soms dat dit u gratis aangeboden werd?
Sport is er ook meestal aanwezig zoals een gymzaal (gunst) of op de koer een beetje cirkels lopen .....plezant allemaal dus.
De zondag is er al eens de mis van meneer pastoor waar ze alweer voor hun tijd te verdrijven ook eens naartoe gaan en om wat goede punten te halen (ge weet nooit waarvoor ze goed zijn)
Voor de rest heb je daar uw bezoek waarna je te pas en te onpas eens in uw bloot gat moogt gaan paraderen nadien om te kijken of er geen smokkel tussen uw benen zit nadat je net uw zoveelste slecht nieuws van het thuisfront hebt mogen zitten verteren. (financien,gezondheid, vul zelf maar verder in)
Trouwens als psycholoog en dat laag zelfbeeld, gans het systeem is ontworpen om uw zelfbeeld onderuit te halen en zeg nu eens zelf klaar en duidelijk met welk nut het heeft om bepaalde opleidingen te doen als je weet dat door die gevangenis toch nergens aan werk kan geraken. Geef daar maar eens passend antwoord op.
Bovendien, de één krijgt voorwaardelijk op zijn bord, de ander het maximum en nog een ander zo iets tussenin van al verschillende rechters die elk een eigen mening op het stelsel hebben. Dat is dus pas demotiverend vooral als het telkens dezelfde misdrijven zijn geweest!

Ervaringsdeskundige... bedoel je daarmee dat je zelf in de gevangenis gezeten hebt, of dat je in de gevangenis werkt?

Anyway, je schetst een mooi beeld van hoe het er in vele gevangenissen aan toe gaat. Je loopt duidelijk niet bepaald over van sympathie voor de manier van werken daar.

Ik ook niet. Het haalt de mens onderuit. Daar zullen de slachtoffers niet van wakker liggen, maar het is in ieder geval nefast voor de maatschappij. Je bent er niets mee als de gevangenis mensen uitspuwt die noch slechter af zijn dan ervoor. Het lijkt me véél beter, en zelfs heel belangrijk, dat het gerechtssysteem er naar streeft zoveel mogelijk gedetineerden de wereld in te sturen als stabiele mensen met een gezond zelfbeeld, die gedurende hun tijd hebben kunnen werken aan hun problemen.

En zolang de arbeidsmarkt ex-gedetineerden discrimineert, dragen ze hun steenje bij aan de verdere vervreemding en recidive van de ex-gedetineerden.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 16:18   #65
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Wordt er nu niet net bedoeld dat de andere mensen daar niet moeten aan mee doen?

Anyway, ik begrijp ook wel dat sommige slachtoffers wraak willen nemen. Buitenstaanders laten zich beter leiden door een gezonde dosis ratio.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 13 augustus 2004 om 16:18.
Oud 14 augustus 2004, 00:44   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Ervaringsdeskundige... bedoel je daarmee dat je zelf in de gevangenis gezeten hebt, of dat je in de gevangenis werkt?

Anyway, je schetst een mooi beeld van hoe het er in vele gevangenissen aan toe gaat. Je loopt duidelijk niet bepaald over van sympathie voor de manier van werken daar.

Ik ook niet. Het haalt de mens onderuit. Daar zullen de slachtoffers niet van wakker liggen, maar het is in ieder geval nefast voor de maatschappij. Je bent er niets mee als de gevangenis mensen uitspuwt die noch slechter af zijn dan ervoor. Het lijkt me véél beter, en zelfs heel belangrijk, dat het gerechtssysteem er naar streeft zoveel mogelijk gedetineerden de wereld in te sturen als stabiele mensen met een gezond zelfbeeld, die gedurende hun tijd hebben kunnen werken aan hun problemen.

En zolang de arbeidsmarkt ex-gedetineerden discrimineert, dragen ze hun steenje bij aan de verdere vervreemding en recidive van de ex-gedetineerden.
Laat mij het simpel uitdrukken; "zet een emmer stront in het kot en je ziet of ruikt het niet meer, haal het uit het kot en het is nog altijd stront!
Oud 14 augustus 2004, 07:47   #67
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Geef mij maar een archaic revival.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 23:16   #68
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat mij het simpel uitdrukken; "zet een emmer stront in het kot en je ziet of ruikt het niet meer, haal het uit het kot en het is nog altijd stront!
Is dat een pleidooi voor een algemene doodstraf van criminelen of zo?
Oud 15 augustus 2004, 00:42   #69
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
één rotte appel is toch geen hele mand?
Als je weet dat er gemiddeld 10'000 mensen nu, vandaag in de gevangenis zitten en daar het verloop van vrijlatingen en nieuwe bij telt dan zitten we op één jaar tijd aan een ferm pak mensen die opgesloten zitten.
Waar pleiten jullie voor?
Allemaal vasthouden?
Jammer van recidivisten, niks geeft een garantie dat iemand niets meer doet of iemand die nog niks gedaan heeft ook niks gaat doen!
Mensen zeggen altijd, ze zitten op hotel!
Welnu, neem gerust de gevangenis van Beernem, of Brussel dat is al wat chiquer. Wel probeer u eens één keer voor te stellen dat je daar in een hokje zit van 2 meter breed en ongeveer 3,5 meter lang. Chauffage kapot. Glaswerk kapot. (het regent tot in uw bed dus) 2 stapelbedden en dikwijls met 4 of 5 er toch in. slapen is op de vloer met wildvreemden dus. Uw gevoeg doen, op een plastieken emmer in de hoek van de klein kotje waar de anderen dus gewoon op u zitten te kijken; laat maar eens een scheet zonder blozen!
Eten, alles zo goed als over datum (aanbestedingen nietwaar, en het steekt niet zo nauw daar) Beetje vlees dat je krijgt met dikke maizena saus voor te camoufleren en de geur een beetje weg te werken. De koffie is gebrande gerst van zoals in de tijd van de oorlog. (slaat groen uit)
Dag in dag uit, snachts nog een stukje erger zelfs.
De opstand ligt iedere minuut van de dag klaar. Hoe kan je dat allemaal stil houden? Met een kans op vervroegde vrijlating bij goed gedrag. Neem het van mij aan als je 5 jaartjes moet gaan brommen (60 maand) en je hebt kans om op 20 maand buiten te geraken je verdorie heel braaf en stil bent. Heb je dat uitzicht niet, opstand met alle middelen.
Maar inderdaad daar zit al eens een echt schrijnend verhaal achter, maar nog 9000 keren een redelijk menselijk verhaal ook. Gelieve dus ook in de toekomst eens in die richting te kijken.
En 7 jaar opsluiting betekend definitieve schade aan uw pychologische denken, dan is het hek helemaal van de dam. Enkel nog wraakgevoelens tegen letterlijk alles en die kunnen serieus ontsporen.
Maar ach, deze site beantwoord alleen aan de negatieve kant van alles!

Gij hebt in den bak gezeten om er zo over te denken.

Maar dan weet ge ook hoe het er soms aan toe kan gaan kwa geweld, en dat er onverbeterlijke gevallen tussen zitten.
Oud 15 augustus 2004, 10:29   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Gij hebt in den bak gezeten om er zo over te denken.

Maar dan weet ge ook hoe het er soms aan toe kan gaan kwa geweld, en dat er onverbeterlijke gevallen tussen zitten.
Je laat je leiden door films van oorspronkelijk amerikaanse makelij, dat lees ik in uw antwoord.
Daar is het dan ook één groot commercieel doen "zo'n bak openhouden" in veel gevallen door privé ondernemingen of de lokale "gekke scherif" die enkel de centen laten primeren en de gedetineerden (nog altijd mensen dus) behandelen als voorwerpen zonder waarde.
Daar lopen de criminelen aan de buitenkant van de deuren, altijd bereid om er ééntje af te schieten!
Oud 16 augustus 2004, 13:00   #71
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Geweld in Belgische gevangenissen valt zeker in vgl met de VS of helleholen in Zuid-Amerika reuze mee. 'n Mens zou hier al es de zeep durven laten vallen in de douche...
Citaat:
Daar is het dan ook één groot commercieel doen "zo'n bak openhouden" in veel gevallen door privé ondernemingen of de lokale "gekke scherif" die enkel de centen laten primeren en de gedetineerden (nog altijd mensen dus) behandelen als voorwerpen zonder waarde.
Er is maar één zo'n "gekke sheriff" en tja, die man wordt door de plaatselijke burgers verkozen en telkens herverkozen. We kunnen daarover palaveren tot de zee in limonade veranderd is, maar daar stopt het ook.

Firma's die gevangenissen uitbaten zijn inderdaad een feit, heb tijd terug goed geld verdiend met wackenhutt correction facilities, zijn inmiddels (weer) van naam veranderd. TomB weet misschien meer, hun hoofdzetel is in Boca Raton en dat ligt in Florida.
Hebben ook contracten voor vluchtelingenopvang in Australië, psychiatrische afdelingen in UK en een paar vestigingen in Zuid-Afrika.

Weet niet of dat inherent slecht is, 'n gedetineerde in staatsgevangenis is ook maar een nummertje.
Verantwoording afleggen tov aandeelhouders of belastingbetalers? De eerste groep is in elk geval kleiner en heeft er directere belangen bij.

Weet dat die firma jaren terug in zeer slecht nieuws kwamen dmv uitgelekte "trainigsvideo" en daarop de policy gewijzigd heeft. Weet niet of ze daarmee bedoelen of ze nu zachtaardiger te werk gaan of gewoonweg geen video's meer draaien
Citaat:
Daar lopen de criminelen aan de buitenkant van de deuren, altijd bereid om er ééntje af te schieten!
correction officer is inderdaad niet echt het meest uitdagende beroep en ja, in de privé lokt het veel gesjeesde politiemannen en militairen.
Oud 16 augustus 2004, 14:01   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Geweld in Belgische gevangenissen valt zeker in vgl met de VS of helleholen in Zuid-Amerika reuze mee. 'n Mens zou hier al es de zeep durven laten vallen in de douche...
Er is maar één zo'n "gekke sheriff" en tja, die man wordt door de plaatselijke burgers verkozen en telkens herverkozen. We kunnen daarover palaveren tot de zee in limonade veranderd is, maar daar stopt het ook.

Firma's die gevangenissen uitbaten zijn inderdaad een feit, heb tijd terug goed geld verdiend met wackenhutt correction facilities, zijn inmiddels (weer) van naam veranderd. TomB weet misschien meer, hun hoofdzetel is in Boca Raton en dat ligt in Florida.
Hebben ook contracten voor vluchtelingenopvang in Australië, psychiatrische afdelingen in UK en een paar vestigingen in Zuid-Afrika.

Weet niet of dat inherent slecht is, 'n gedetineerde in staatsgevangenis is ook maar een nummertje.
Verantwoording afleggen tov aandeelhouders of belastingbetalers? De eerste groep is in elk geval kleiner en heeft er directere belangen bij.

Weet dat die firma jaren terug in zeer slecht nieuws kwamen dmv uitgelekte "trainigsvideo" en daarop de policy gewijzigd heeft. Weet niet of ze daarmee bedoelen of ze nu zachtaardiger te werk gaan of gewoonweg geen video's meer draaien
correction officer is inderdaad niet echt het meest uitdagende beroep en ja, in de privé lokt het veel gesjeesde politiemannen en militairen.
Ben blij dat dit onderwerp ook u niet onberoerd laat.
Denk ook eens aan hun zogenaamde "boot kamps" die ze nu ook hier in ons eigen vlaanderen proberen te verkopen aan scholen en instellingen die geen strafcenters zijn, maar moeillijke kinderen opvoeden (een stapje daarvoor dus)
Bootkamps is gemaakt op keiharde dril waar de meest gerespecteerde huurling van het vreemdelingen legioen al eens voor moet bedanken.
Resultaat, ze gaan er in als kleine criminelen en komen er uit gehard onder de meest barre omstandigheden. Laat die maar weer in de maatschappij vrij nadien met een handvol drugs, daar is geen antwoord meer op.
Amerika, ze zijn zo gek als een achterdeur!
Oud 18 augustus 2004, 10:38   #73
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Denk ook eens aan hun zogenaamde "boot kamps" die ze nu ook hier in ons eigen vlaanderen proberen te verkopen aan scholen en instellingen die geen strafcenters zijn, maar moeillijke kinderen opvoeden (een stapje daarvoor dus)
Bootkamps is gemaakt op keiharde dril waar de meest gerespecteerde huurling van het vreemdelingen legioen al eens voor moet bedanken.
Resultaat, ze gaan er in als kleine criminelen en komen er uit gehard onder de meest barre omstandigheden. Laat die maar weer in de maatschappij vrij nadien met een handvol drugs, daar is geen antwoord meer op.
Mambo, dit gaat misschien raar klinken maar die bootcamps lijken mij nog niet zo'n slecht idee.

Ben zelf gelukkig nog kinderloos maar heb meen ik toch genoeg gelezen en gezien erover om te durven stellen dat veel van die "moeilijke kinderen" vooral behoefte hebben aan regelmaat en rechtlijnigheid dus (1) consequente beloning of bestraffing en (2) vaste tijdstippen en duidelijke afspraken van buitenaf opgelegd voor zowat alle activiteiten. Net wat in hun thuismilieu ontbreekt en die bootcamps bieden.

Dat en hun langzaamaan leren opkijken naar andere zaken dan makkelijk geld.
Bovendien is "bootcamp" een alternatieve straf die de rechter (als hij/zij de minderjarige gewoon wil waarschuwen) kan uitspreken ipv ze naar juvie hall te sturen. Daar is de opleiding tot beroepscrimineel en vooral bende-lid inderdaad even gegarandeerd als in de gevangenissen voor volwassen in de States.

Benieuwd wat Nynorsk en TomB (die woont in de VS) hierover denken...

Even off topic: Legionnairs zijn geen huurlingen en ik vrees echt dat je hun opleiding en vooral de manier van sanctioneren enigszins onderschat.

Citaat:
Amerika, ze zijn zo gek als een achterdeur!
Ook niet mee eens.
Wel is het zo dat ze (zeker inzake jeugdcriminaliteit) een stuk eerder naar repressieve straffen grijpen in vergelijking met ons "softe" Europeanen. Allez, hollywood-sterren en ander rijk tuig (yes, OJ, I'm looking at you) natuurlijk uitgezonderd...
Dat en hun eeuwige gepsychologiseer wat een duur woord is om uw eigen verantwoordelijkheid van u af te schuiven.

In bepaalde gebieden van de grootstden wijd verspreide en zeer gewelddadige misdaden met vuurwapens door minderjarigen zijn daar imho voor een groot deel verantwoordelijk voor.

Ze waren trouwens jaren eerder dan wij om minderjarigen in bepaalde gevallen als volwassenen te berechten. Ben de naam kwijt van de mens die dit veroorzaakte, was een zwarte uit NY in elk geval. Zal het (misschien) es opzoeken.
mvg!
JoeQ
Oud 18 augustus 2004, 11:05   #74
Michroscoop
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Dokters en EER en GEWETEN, ... .
En voeg er maar schrik voor die criminelen aan toe. Als ze die laten interneren voor de rest van hun leven ontsnappen die wel eens, of zal hun familie de dokter wel weten te vinden.
Neen, geen psychologisch gezwets aub, voor feiten als van die S Bierten kan maar 1 straf bestaan, met andere zware criminelen op een eiland en aan hun lot overlaten. Levenslang. Wat dus niet al te lang zal zijn.
Michroscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2004, 12:05   #75
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ze waren trouwens jaren eerder dan wij om minderjarigen in bepaalde gevallen als volwassenen te berechten. Ben de naam kwijt van de mens die dit veroorzaakte, was een zwarte uit NY in elk geval. Zal het (misschien) es opzoeken.
Willy Bosket...
http://www.crimelibrary.com/notoriou.../bosket/1.html
Oud 18 augustus 2004, 12:39   #76
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mambo, dit gaat misschien raar klinken maar die bootcamps lijken mij nog niet zo'n slecht idee.

Ben zelf gelukkig nog kinderloos maar heb meen ik toch genoeg gelezen en gezien erover om te durven stellen dat veel van die "moeilijke kinderen" vooral behoefte hebben aan regelmaat en rechtlijnigheid dus (1) consequente beloning of bestraffing en (2) vaste tijdstippen en duidelijke afspraken van buitenaf opgelegd voor zowat alle activiteiten. Net wat in hun thuismilieu ontbreekt en die bootcamps bieden.

Bovendien is "bootcamp" een alternatieve straf die de rechter (als hij/zij de minderjarige gewoon wil waarschuwen) kan uitspreken ipv ze naar juvie hall te sturen. Daar is de opleiding tot beroepscrimineel en vooral bende-lid inderdaad even gegarandeerd als in de gevangenissen voor volwassen in de States.

Dan zal ik er mijn mening maar even over geven zeker?

Bootcamps hebben twee grote voordelen:
1. Consequent straffen en belonen
2. Regelmaat en structuur

Die twee die jij daar opgeeft.

Ze hebben echter volgens mij ook een aantal nadelen

Ten eerste zijn bootcamps voornamelijk geschikt om te leren discipline te ondergaan. Ja, ik zeg wel degelijk: ondergaan. Discipline aanleren in een goeie zaak: je moet in onze maatschappij leren orders aanvaarden, omgaan met gezag, leren luisteren naar je meerdere en de wet. Da's waar die jongens en meisjes net moeite mee hebben. Toch mag dit niet ten koste gaan aan het aanleren van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Jongens die uit een bootcamp komen hebben geleerd dat ze orders moeten opvolgen. Vaak weten ze echter niet goed waarom 'Regels zijn regels, je hebt er je aan te houden'. Verantwoordelijkheid in een bootcamp komt er meestal op neer dat, als ge niet uitvoert wat van u verwacht wordt, ge daar dan maar de consequenties van moet voelen. Vrije keuze betekent er: je kunt doen wat ik vraag, of gestraft worden, kies jij zelf maar. Dat is geen eigen keuze, en dat is geen verantwoordelijkheid.

Vele jongeren worden gekraakt in bootcamps. Hun zelfbeeld gaat er aan ten onder maar je ziet het vaak niet: ze zijn stoer en hard en volgen alles netjes volgens de regels.

Je kunt extreem soft zijn, of extreem hard zijn. De tussenweg is wellicht de beste. Kampen waarin jongeren opdrachten krijgen, waarin ze zich dienen te houden aan tijdschema's en regels, en waarbij men beloond wordt voor wat goed ging, en gestraft wordt voor regelovertredingen. Maar waarin vooral gestimuleerd wordt tot samenwerken, creatief zijn, zonder het militaire kader van de bootcamps.
Wat voor nut heeft het om jongeren allemaal een klein voddeke te geven en te brullen dat ze daarmee de hele ruimte moeten kuisen omdat ze moeten leren luisteren, als je ze ook een trekker en een dweil kunt geven en hen leren dat een propere ruimte gezelliger is om in te wonen dan een vuile ruimte?
Wat voor nut heeft het een jongen uit te schelden voor lamzak als hij het survivalparcours niet kan afmaken en het hem steeds opnieuw te laten doen, als je ook iemand een schouderklopje kunt geven als ze het beter konden dan de vorige keer, ook al is een ander er veel beter in?

Ik ben zeker te vinden voor het idee van 'taakkampen', dit lijkt me zelfs de ideale werkvorm, maar de nadruk moet liggen op verantwoordelijkheid, het leren maken van eigen keuzes, zelfstandigheid, en het scheppen van een positief leefklimaat, en niet op eindeloze willekeurige discipline en het afbreken van jongeren die meestal nog niet veel anders gehoord hebben dan: 'ge kunt niets, ge zijt slecht bezig,....'

Uiteindelijk moeten die jongeren weer gewoon de maatschappij in, en ik stel me werkelijk vragen bij wat ze precies zullen leren in die bootcamps die hen daarbij van nut zal zijn, tenzij een 'jaknikken en doen ook al ben je het helemaal niet eens'.
Oud 18 augustus 2004, 21:57   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Even off topic: Legionnairs zijn geen huurlingen en ik vrees echt dat je hun opleiding en vooral de manier van sanctioneren enigszins onderschat.

Ook niet mee eens.
Wel is het zo dat ze (zeker inzake jeugdcriminaliteit) een stuk eerder naar repressieve straffen grijpen in vergelijking met ons "softe" Europeanen. Allez, hollywood-sterren en ander rijk tuig (yes, OJ, I'm looking at you) natuurlijk uitgezonderd...
Dat en hun eeuwige gepsychologiseer wat een duur woord is om uw eigen verantwoordelijkheid van u af te schuiven.

In bepaalde gebieden van de grootstden wijd verspreide en zeer gewelddadige misdaden met vuurwapens door minderjarigen zijn daar imho voor een groot deel verantwoordelijk voor.

mvg!
JoeQ
Dit was dus het idee achter de camps. Maar al even snel vergeten waarschijnlijk en wat overbleef was psychologische afbraak van eigen identiteit en opnieuw opbouwen onder zware dril en dicipline.
Het idee mag dan nog goed zijn, ik mijn eigen wereldje kennende geef u antwoord dat wanneer iemand zo gehard en gekraakt is als ginder voor werkelijk niets meer terug deinst. Waarschijnlijk bekijken wij de zaak vanuit twee verschillende werelden dus. Bootcamps zijn min of meer opleiding kampen te vergelijken als commando's. Andere taken wel te verstaan maar de inhoud is er niet ver vanaf. Nu commando's danken hun leven aan de geharde training. Kijk maar eens naar de russische maffia, destijds dikwijls genoeg opgeleid in de kgb en andere legereenheden. Het is waarschijnlijk de gevaarlijkste die er momenteel rondlopen. Dankzij die trainingen!

Een takenkamp met andere soort opleidingen en een nuttige voorbereiding juich ik wel toe. Maar wat dan met de boekhouder of de internet kraker die daar zit? Wat ga je die laten doen? Of de boer van 60 jaar die zijn koeien wekelijks een hormonenspuit gaf? En de meubelverkoper die zijn BTW ergens anders wist uit te geven?
Zie je, er zijn 9000 andere verhalen zoals ik van in het begin al zei.
Oud 18 augustus 2004, 21:59   #78
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En legionars zijn wel huurlingen hoor, maar niet officieël! Ieder land kan hun inhuren wat dan ook gebeurd.
Oud 18 augustus 2004, 22:02   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En in Amerika met hun harde aanpak, voor iedere roodlicht rijder bij wijze van spreken 30 agenten met revolvers klaar staan is de misdaad veel hoger en harder dan hier net doordat ze snel schieten. Boeven schieten dan ook snel terug weet je wel!
Als je uitkijkt tegen 1000 jaar gevangenis of zoiets dan maak je rare sprongen.
Oud 15 september 2004, 01:15   #80
karima
Vreemdeling

Standaard to the point

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Vertrouwen blijven hebben in het gerecht wordt soms wel heel erg moeilijk.
karima is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be